urine opvangen kat.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

urine opvangen kat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 10:23

Hoi,

Korte informatie: dierenarts net gesproken, ik moet urine opvangen.
In 2009 moest dit ook. Het verschil met toen is dat hij een nachtje bij de dierenarts kon blijven waardoor zij de urine konden opvangen.
Nu moet ik dit eerst thuis gaan proberen, zolang hij nog wel zijn behoefte doet. (met een grens natuurlijk).
Kat plast jammer genoeg niet in een lege kattenbak.

Zijn er tips waardoor het opvangen van urine makkelijker word. Misschien dat jullie iets weten wat ik over het hoofd zie.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:27

Wij doen het altijd zo; opletten wanneer ze naar de bak gaan, schone eetlepel klaar hebben liggen en die eronder doen. Bij ons lukte het altijd.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:28

Kat in een bench ter groote van een kattebak , en de kattebak met een plastic. of kat insluiten op de wc en daar een lege kattebak neerzetten.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:30

Kap van de bak laten, wachten tot 'ie er op gaat en dan gauw een soeplepel er achter.
Er zijn voor dit doel trouwens ook niet-absorberende plastic balletjes voor in de kattenbak zodat je de plas met een spuitje op kunt zuigen. Te krijgen bij de DAP.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:30

Plastic (dat doorzichtige huishoudfolie) in de kattenbak doen, over de korrels heen en dan wachten. Die van ons trapte erin :D

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:31

Je hebt speciale kunststof korrels (via de dierenarts kun je die waarschijnlijk wel krijgen), die je als vervangende kattenbakvulling kunt gebruiken. De kat kan dan toch graven, maar de urine loopt gewoon naar de bodem. Daar kun je het dus makkelijk weer weghalen. Korrels zijn trouwens ook weer wasbaar, dus meerdere malen te gebruiken :)

Edit: wat Sonja zegt dus :D

Greetje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:32

Mijn dierenarts had idd van die plastic balletjes, werkt super. Ik heb ook weleens een plastic zak in snippers geknipt en die in de bak gedaan, dat werkte bij onze kat ook.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:33

Badkamer goed schoonmaken en opsluiten. Bij de dierenrts een spuitje vragen en zo de plas opzuigen, van te voren veel eten met water geven ;)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 10:34

Bedankt voor jullie reacties.
De eerste zal ook moeilijk gaan helaas. Hij plast niet meer op de bak, daarnaast plast hij ook niet als de bovenkant van de kattenbak er niet op zit dus dan kom je er moeilijk bij met een lepel.
Het feit dat hij naast de bak plast kan handig zijn door het op te zuigen met een spuitje, maar omdat ze op dit moment bezig zijn met een verbouwing ligt er geen vloer, de urine trekt direct in het beton.

Ceesje, ook een kattenbak waar alleen plastic in ligt, daar gaat hij niet op. Bij opsluiten in een kleine ruimte word hij gek. Ze gaan hem nu wel in een andere kamer zetten waar hij nog dde ruimte heeft met een nieuwe kattenbak.

Greetje/ roadracer/ sonja, plastic balletjes als vulling? Dat kunnen we proberen en gaan we zeker doen!

Marchador

Re: urine opvangen kat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 10:35

Weisje, dat is ook nog een handige tip! Absoluut het proberen waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:36

Vraag er maar even naar bij de praktijk, die weten wel wat je bedoelt.
Mochten ze het niet hebben, dan kun je ook even een schep drijfkorrels halen bij de bloemist. Zelfde effect.
Hopelijk wil hij het wel op die bak doen dan...
Succes!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 10:40

Ik hoop het ook, dus dat is zeker het proberen waard. Ik ga er vandaag gelijk even achteraan. En nu maar duimen dat hij het toch op de bak wil doen!
Dank je!

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 12:02

Moet het speciaal ochtendurine zijn of gewoon urine? Anders zou je ook aan je DA kunnen vragen om de blaas aan te prikken als je echt niks opgevangen krijgt. Hebben ze bij mijn kat ook wel eens gedaan, was een fluitje van een cent.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 12:21

Nee ze hebben het alleen over urine gehad dus dat maakt niet uit.
Aan te prikken, wat bedoel je daarmee?
Als ik het bij de dierenarts zou laten doen moest hij een nachtje blijven.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 12:43

Bij mijn kat werd de blaas aangeprikt tijdens een consult. Daar kwam niks aan verdoving of nachtje blijven bij kijken. Ging heel makkelijk, hoewel het natuurlijk niet leuk was voor poezel...

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 12:47

als de kat een volle blaas heeft dan kan de dierenarts urine eruit krijgen door op een bepaalde manier op z'n buik te drukken. hebben ze bij mijn kater ook gedaan. assistente stond er met een bakje achter om het op te vangen.
als dit niet zou werken dan kreeg ik een zakje met niet-absorberende balletjes mee.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 12:51

Wij hadden destijds een poes met blaas -en nierproblemen.
Die deden we een (kater)broekje aan met een maandverbandje erin. Poes piest en maandverbandje uitknijpen ;)

Mocht dat niet lukken dan zou ik de poes gewoon bij de DA brengen om urine af te tappen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 12:54

Marchador schreef:
Nee ze hebben het alleen over urine gehad dus dat maakt niet uit.
Aan te prikken, wat bedoel je daarmee?
Als ik het bij de dierenarts zou laten doen moest hij een nachtje blijven.

Ik moest hem in de ochtend brengen en zodra hij geplast had kon ik hem ophalen.
Is dat geen optie bij jou da?

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 12:59

ik heb ok een kat met blaas problemen
als ik vermoed dat hij een blaasontsteking heeft maak ik de katten bak goed schoon met dettol knip een plastick zak in kleinen reepjes en zet de bak gewoon neer.
zo heeft ie wat te graven en plast hij
hou de bak schuin opvang bakje eronde n je heb urine om te laten sticken bij de dierenarts op een blaasontsteking of ander onderzoek.mijn dieranarts assistente gaf me deze tip en werkt tot nu toe perfect.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 13:18

Tieme, ja manueel stimuleren van de blaas. Die techniek ken ik inderdaad. Mara moest het eerst thuis proberen op te vangen. Maar goed wanneer heeft die kat een volle blaas. Dan moet ik hem alsnog brengen en wachten tot ze het hebben kunnen controleren.
2 jaar terug moest dat omdat hij niet goed kon plassen dus heeft hij infuss en catheter gehad. Maar dat is nu nog niet nodig zei ze.

Janne, die heb ik geprobeerd. Maar hij gaat echt niet op de plasticzakjes.. het is een zeikerd haha

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:22

de mijne deed het eerst ook niet maar een voordeel bij de mie is dat hij niets naast de bak doet en dat ie op een gegeven moment toch echt moest.de mijne is ook een kleine zeikerd :)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 13:25

Mijn kat heeft er echt geen moeite mee om naast de bak te zitten. :D Ik heb het eerder geprobeerd met de plasticzakjes, hij gaat erin, loopt wat rond en graaft. Gaat er weer uit en zit rustig naar de bak; kijkt me aan en ik hoor hem zeggen: Maar baas, daar kan ik toch niet in plassen :+

Ik hoor overigens net nog een ander verhaal van mijn moeder, dus we gaan het zowieso ook nog met een tweede kattenbak proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 15:48

Volle blaas kweken is niet zo moeilijk Marchador, serk verdunde melk geven, of bv een kommetje kipbouillon 'per ongeluk' op het aanrecht laen staan zodat ze het kunnen jatten. Is het zo op :D
En what goes in, must come out... :=

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 12:35

Het verhaal krijgt ineens een heel andere wending.
Mijn kat stoort de poes van mijn zus als ze op de kattenbak zit waardoor die naast de bak gaat zitten :+
Dus er komt een kattenbak bij, eens zien hoe dat gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 12:37

Dat heb ik ook met eentje gehad Marchador, en een tweede bak ernaast was bij mij de oplossing.