Gecastreerde cavia man met vrouw, goede combi?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Gecastreerde cavia man met vrouw, goede combi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 21:02

Ik heb laatst een drietal toffe beertjes opgehaald bij de caviaopvang in Veendam. Maar helaas 2 heren hebben besloten dat ze niks meer te maken willen hebben met de derde, zie ook: [BB-ITP] Onze nieuwe caafjes van de cavia opvang in veendam

Ondertussen is het probleem zo groot dat we de twee onruststokers willen terugbrengen en voor Opa een nieuw maatje willen zoeken. 1 van onze gedachten is om Opa te laten castreren en er dan een vrouwtje bij te zoeken ipv een mannetje (uiteraard nadat de hormonen ed zijn uitgewerkt we willen geen jonkies), hopende dat de kans op vechten dan een stuk kleiner wordt.

Maar ja, is het echt zo dat de kans op vredig samenleven groter is bij de combi gecastreerd beertje - vrouwtje dan bij twee niet gecastreerde mannetjes? Het blijft natuurlijk wel een operatie dus we doen het niet als het weinig zin zal hebben.

Ik hoop op jullie advies!

Mijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 21:04

Ik heb 2 jaar terug ook een castraat voor mijn zeugengroep opgehaald bij de opvang, ik heb hem er bij in gezet en het ging super! De groep was gelijk een stuk rustiger en geen gekibbel meer :)

WinSel

Re: Gecastreerde cavia man met vrouw, goede combi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 21:15

Een castraat met een zeugje wil prima hoor :)

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 21:19

Het is eigenlijk de perfecte combi!

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:08

Het is een heel fijne combi. Ik heb hier bvb een bitchy maar aan de andere kant ook angstig vrouwtje zitten. Combineerde nooit zo fijn met andere vrouwtjes, maar was wel te doen. Toen haar vriendinnetje overleed trok ze zich helemaal terug. En nu met een castraat uit de opvang erbij komt ze weer helemaal uit de verf, ze heeft nog nooit zo fijn in haar vel gezeten.
Ze kibbelen wat in de rondte, jatten wortels van elkaar en vallen ook weer tegen elkaar in slaap ;)
Denk dat het in jouw situatie ook heel goed kan uitpakken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 08:07

Dat is imo de beste combi :)

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:30

Als antwoord op je titel: Ja..

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:11

Inderdaad een prima combi, ik vind t alleen raar dat ze van de opvang je niet gewaarschuuwd hebben dat 3 beren er 1 te veel is. Het komt echt zelden voor dat een groepje beren het goed kan vinden met elkaar. Beertjes kunnen prima per 2... maar met meer is het eigenlijk altijd ruzie.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 11:51

Bij de opvang ging het prima, blijkbaar is de overgang teveel geweest voor ze.
Ik heb ze daar ook gezien met zijn drietjes (niet zo heel lang natuurlijk) en dat zag er prima uit. Ik neem de opvang echt niks kwalijk (even voor alle duidelijkheid). Gevalletje pech gehad denk ik.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:15

Dat kan zomaar omslaan hoor met beren :) Ik had er ook 3 bij elkaar, allemaal prima en leuk, maar ook van het een op het ander was het gebeurd.. Daar is niet zoveel aan te doen nee :)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:49

Tja, beren kan soms goed gaan en soms niet. Ik heb wel een aantal koppels met 2 beren een ander thuis gegeven, maar die had ik dan al sinds het scheiden bij elkaar in, dat gaat tot nu toe goed. Ik heb ook een koppel zitten van een zeug met een gecastreerde beer. Alleen had deze beer geen contact met andere cavia's (dus ook niet met zeugen gehad) gehad sinds zijn castratie. Hij dacht (denkt soms nog) dat hij een mannetje is. Dus ik zou wel voor een beer gaan die met andere cavia's bekend is.

Ik heb zelf ook een opvang btw :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 15:19

Ons plan nu is de Kakkie en Poepie morgen terug te brengen naar de opvang, Opa donderdag te laten casteren (de kliniek kon niet eerder) en dan een week of 3/4 wachten en dan een vrouwtje erbij te doen.

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 15:23

Hahahaha heten jouw cavia's Kakkie en Poepie? :')
Echt super grappig :+

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 15:37

Mijn zoon van 4 is uhh nogal creatief.. Het is om precies te zijn TakkieKakkie en Poepie, en opa uiteraard.. En Opa wordt gecasteerd dus (echt hilarisch om dat te zeggen tegen mensen die niet weten dat het om een caaf gaat..).

Ben heel benieuwd hoe mijn zoon de nieuwe over een maand gaat noemen. Iemand in een ander topic stelde plassie of zeikie voor, ben bang dat het niet zo gekke gok is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:00

troi schreef:
Mijn zoon van 4 is uhh nogal creatief.. Het is om precies te zijn TakkieKakkie en Poepie, en opa uiteraard.. En Opa wordt gecasteerd dus (echt hilarisch om dat te zeggen tegen mensen die niet weten dat het om een caaf gaat..).
Ben heel benieuwd hoe mijn zoon de nieuwe over een maand gaat noemen. Iemand in een ander topic stelde plassie of zeikie voor, ben bang dat het niet zo gekke gok is..

Haha :')
Ik weet bij mijn nichtje waar 2 beren het tot een tijdje geleden goed konden vinden, nu rijden ze opelkaar :=

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:31

troi schreef:
Ons plan nu is de Kakkie en Poepie morgen terug te brengen naar de opvang, Opa donderdag te laten casteren (de kliniek kon niet eerder) en dan een week of 3/4 wachten en dan een vrouwtje erbij te doen.

Maak er maar 6 weken van... dat is 'de regel' bij cavia's. Al heb ik tot 2x toe na 2 weken een castraat tussen m'n zeugjes gezet zonder gevolgen.. maargoed ik ben eigenwijs :+

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 17:34

Ok, 6 weken dan. dank voor de info!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 18:57