Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Niet elke rat is tam genoeg en geschikt om altijd mee te nemen. En daarbij zou ik nooit de ratjes beginnen meezeulen. Ratten zijn zeer stress gevoelig en worden heel snel ziek. Als je ze meeneemt zullen ze waarschijnlijk verschillende temperatuurverschillen moeten ondergaan en laat ze nu net vreselijk vatbaar voor verkoudheden zijn... Zoals al gezegd moet je er sowieso minstens 2 van hetzelfde geslacht nemen, best een goede rattery of eventueel een opvang maar nooit maar dan ook nooit uit een dierenwinkel wegens broodfokdieren. Verder hebben ratjes een hele ruime kooi nodig met veel speelgoed, hangmatjes enz. Als bodembedekking geen zaagsel, hooi of dergelijke nemen want ratten hebben heel gevoelige longetjes best dus hennep of een andere optie. Zoals ik al zei zijn ratten heel vatbaar voor ziektes zoals verkoudheden, tumoren enz. Ook al zijn het kleine diertjes de dierenarts rekening kan soms erg hoog oplopen! Hou hier dus rekening mee dat die kleine schatjes je wel echt geld gaan kosten! Een rat wordt ongeveer 2 à 3 jaar. Het zijn zeer leuke diertjes, ik heb 7 jaar lang deze leuke beestjes gehad maar ben er mee opgehouden mede door het feit dat ze zo gevoelig zijn en niet zo oud worden. Ik zou sowieso eerst je heel erg goed verdiepen en als je er dan nog wilt eens rondhoren welke rattery goed is in jouw buurt! Succes!
Daarom zoek ik nu ook informatie op. 
. Mannen. Ze kunnen wel goed stinken, als je ze niet schoonmaakt. Ik maak de kooi 2x per week schoon en haal elke dag een nat doekje over het plateau omdat ze daar op plassen.