'huilende' kat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

neres

'huilende' kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 09:32

Voor de kattenhouders onder ons, herkennen jullie dit gedrag?
Wij hebben twee katten en een kat is een heel lief maar erg onzeker poesje. Ze is 5 jaar oud en ze kan heel hard 'huilen'...
Het klinkt een beetje vreemd maar om de zoveel tijd lijkt het alsof ze ontzettend verdriet heeft. Ze maakt een klagelijke jankend geluid zo van woehoehoe woehoehoehoeee en dat gaat maar door. Het begint uit het niets lijkt het.

Het komt redelijk weinig voor ongeveer 1 keer per maand maar soms meerdere keren (wanneer wij het horen).
Ze begint vaak in haar kattenkamer of de gang, we zitten dan op de bank de andere kat ligt ook in de kamer. We kunnen het dan stoppen wanneer we haar roepen, ze komt dan aangesprint en dan is het weer goed.
Ook kan ze het 'snachts doen dit kan uren doorgaan. Als ik dan ga kijken of er wat is ligt ze op haar mandje te janken. Als ik bij haar ben en haar ga aaien is ze meestal stil maar het kan voorkomen dat ik meerdere keren moet gaan kijken omdat ze door blijft gaan.
En ook doet ze dit wanneer ze rondloopt met haar muisje, ze heeft het muisje dan in haar bek en maakt het zelfde klagelijke geluid terwijl ze rondloopt.

Wij weten niet wat het is, aandacht vragen? verlatingsangst, heel jong dementerend? Als in een 'bui' is lijkt het alsof ze verloren loopt en op zoek is naar iets. Het vreemde is dat het niet heel vaak voorkomt dus ik kan het niet plaatsen.

(Medisch gezien is ze verder gezond trouwens, we hebben haar bij de da gehad en ze kon zo niets vinden bloed en urine waren goed, gezond gewicht enz)

Ik ben benieuwd of iemand dit herkent?

marjanvr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 09:34

Misschien aandacht vragen?

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 09:34

Ik begrijp dat het een poes is. Ooit gehoord van een krolse kat?

Quarterh0rse

Re: 'huilende' kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 09:36

Ja dat was ook het eerste wat ik dacht. Is ze geholpen? Zo nee dikke kans dat ze krols is.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 09:38

Ik denk,net als de rest dat jullie meisje mannelijke aandacht wilt :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:06

Wij hebben een (gecastreerde) kater die ook 'jankt'.. zo heel lang uitgerekte 'wouwwwwwwwww wouwwwwwwwwww' met een heel lage stem :') Hij doet het regelmatig op de gang waar het zo leuk echood _O- en hij doet het vooral s morgens als ie alleen is, alsof ie ons zoekt. Al van jongs af aan. Als je dan roept dan stopt ie en komt aanrennen inderdaad. Haha. Geen idee wat het betekent! Ik denk aandacht vragen/luisteren of er iemand in de buurt is..?

neres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 10:29

Ze is geholpen ja al toen ze 1 jaar was, ik hou namelijk niet zo van krolse katten :D

Het klinkt trouwens ook heel anders als toen ze krols was (dat is ze geloof ik 1 of twee keer geweest) dat was echt niet te harden wat een gekrijs..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 17:56

Ik zeg aandacht!
Want je gaat dan altijd naar haar toe.. :)

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 18:02

Hoe gaat ze om met haar speeltjes (muisje). Echt erop jagen of lieflijk als een kitten? Kan misschien zijn dat ze het muisje als een kitten ziet en dan moederverdriet heeft? Ik weet het niet hoor. Ik kende wel een hondje die vaak schijnzwanger was en dus ook echt kon huilen als de 'puppy's' er niet waren. Ze zocht dan het hele huis door naar haar puppy's.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 18:07

Mijn kater doet het ook vooral als hij mij niet kan vinden en dan begint hij als een gek te mauwen. Ik ga er maar vanuit dat het aandacht vragen is. Hij doet het nl ook als hij niet op de slaapkamer mag komen en dan is hij zo boos dat hij de hele tijd voor de deur blijft staan mauwen in de hoop dat hij naar binnen mag.

M'n vorige kat deed het op latere leeftijd ook en deze bleek een tumor te hebben.

neres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 09:11

Ze speelt wel echt met haar muisjes. Ik dacht ook dat het aandacht vragen was maar omdat het dan in verhouding maar weinig voorkomt vind ik het zo vreemd. Mijn andere kat vraagt namelijk heel de dag om aandacht ze eist het gewoon :D

Ik zat te denken over dat krols zijn zou het misschien kunnen dat er toch nog de hormonen in haar lichaam zitten maar dat ze daarom jankt maar minder dan dat ze krols zou zijn?

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 09:17

Hoort ze wel goed?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 09:19

Herkenbaar. Mijn katers deden het ook. Ik denk dat t aandacht/ je laten horen is.
Mn kat die onlangs overleden is deed t ook wel als hij opgewonden naar een vogel keek en hij binnen zat.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 09:24

Mijn poes doet het ook. Ze haalt speeltjes (of sokken) uit de speelton en sleept er mee rond en maakt ook zo'n klagelijk geluid. Ze is gewoon gesterraliseerd. Moeders deed het ook met sokken die ze uit de wasmand gapte. Ze speelt ook met de muisjes, ook geen idee wat het is, maar wel normaal kattengedrag.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 09:25

onze kat deed dat qaltijd als ze weer wat gevangen had buiten.
Dat bracht ze dan mee naar huis, legde het voor de deur...en........mmmooouuuuwwwwww mmmmmoooooouuuuuwewwwww :')
Nu is ze 22 jaar en te oud om nog wat te kuinnen vangen.......als ze nu weer zo een aanval heeft mooouuuuwwww ik gewoon terug :')
zo hebben we hele gesprekken hier