Kat maakt ons helemaal gek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Kat maakt ons helemaal gek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 17:53

Zoals de titel al zegt, we worden helemaal gek van één van onze katten!
Ze is nu 17 jaar oud en volgens mij begint ze dement te worden.

De andere jaren kwam ze alleen 's avonds laat naar binnen om lekker in de mand te slapen, voor de rest was ze buiten. Ook 's nachts ging ze naar buiten. Maar sinds dit jaar.. ze staat 's morgens al aan de deur te miauwen als we nog niet uit bed zijn.
We laten haar 's morgens dan binnen, maar dan gaat ze als een gek rondrennen in de kamer. Lijkt steeds alsof ze dingen ziet die wij niet zien en daar doodsbang voor is. Daarna gaat ze miauwen... oneindig door miauwen tot we het zat zijn en we haar buiten zetten.

Haar nieuwe hobby is ook naar binnen en naar buiten gaan. 5 minuten binnen, staat ze alweer voor de deur te miauwen om naar buiten te gaan. Is ze buiten, draait ze zich om en wilt ze weer naar binnen.
Ook een nieuwe rare gewoonte van haar is tegen de muur staan en wat tegen de muur te miauwen.

Een tijdje geleden verklaarde we haar ook voor gek. Toen had ze een pluizig hondenspeeltje gepakt en deed alsof dat haar kitten was. Ze nam het ding overal mee naartoe, als ze ging eten verstopte ze het achter de gordijnen om het daarna weer te gaan halen. Heeft ze ook nog nooit gedaan..

Volgens mij is mijn kat gewoon niet meer 100 % bij der koppie.
Kent iemand dit gedrag?

zonnebloem18

Re: Kat maakt ons helemaal gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 17:54

Klinkt alsof ze dement aan het worden is.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 17:55

Misschien moeten we haar dan maar naar een verzorgingstehuis brengen voor demente katten :P

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 17:55

Lijkt mij inderdaad dementie.. Goed in de gaten houden of ze er niet onder gaat lijden want dan zul je waarschijnlijk een moeilijk besluit moeten gaan nemen.

3bengels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 18:05

Volgens mij is dit normaal kattengedrag hoor. Onze katten zijn ook zo gek als een deur.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:59

Ik denk ook dat ze dement aan het worden is, misschien toch de beste beslissing om haar te laten gaan want ze is ook al 17 jaar. Vooral omdat je aangeeft dat ze bang lijkt te worden, kun je het beter voor zijn dat ze zich helemaal slecht gaat voelen. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:02

Ik denk dat ze steeds slechter gaat worden.. Het wordt tijd om haar te laten gaan :(:)

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:06

passieAppel schreef:
Ik denk dat ze steeds slechter gaat worden.. Het wordt tijd om haar te laten gaan :(:)

Nou ja zeg , ik vind dit érg voorbarig :? Dit zie je wel vaker bij oudere katten, weet niet of het dementie is maar ze lijken het spoor wel even bijster op bepaalde momenten. Ik zou er bij zo'n oud diertje zelf geen problemen mee hebben, ongemakken horen er op zijn tijd ook weleens bij. ;) Je weet zeker dat ze niet steeds naar buiten wil om te plassen ?

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:12

Laten gaan,echt waar? Mijn kat is 20 en vertoont dit gedrag al jaren,ze is inderdaad een beetje(erg) dement,maar dit is voor mij geen reden om haar in te laten slapen. Ze is nog heel gelukkig in haar eigen wereldje, en tevreden, alleen is ze stokoud.Ik hoop niet dat als ik later een beetje kierewiet wordt van ouderdom dat ik dan ook een spuitje krijg. :D Als ze lijdt is het natuurlijk een ander verhaal,je moet niet wachten tot de situatie schrijnend wordt..Veel sterkte gewenst met je bejaarde monster,en met je uiteindelijke beslissing.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:19

Nou als mijn kat dement wordt laat ik 'm ook inslapen hoor. Een kat heeft weinig keus en kan niet zeggen of ie het leven waard vind.. Vooral als ie op zo'n mooie leeftijd zit en het wordt vervelend.
En ja als ik dement wordt dat mogen ze mij ook wel een spuitje geven maarja dat wordt niet gedaan helaas.. (soms helaas)

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:23

saskiakefie schreef:
Ik denk ook dat ze dement aan het worden is, misschien toch de beste beslissing om haar te laten gaan want ze is ook al 17 jaar. Vooral omdat je aangeeft dat ze bang lijkt te worden, kun je het beter voor zijn dat ze zich helemaal slecht gaat voelen. Succes!

kom op zeg nu al de kat laten gaan volgens mij vertoont ze heel natuurlijk katten gedrag
en ja oudjes worden nu eenmaal graag bediend :D

(mijn katten zijn ook zo gek als een deur ze zijn al bijna 10 maanden moeten die ook een spuitje := )

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:24

Nou ik denk dat gelijk inslapen wat voorbarig is mensen. :)

Gewoon afwachten hoe het zich verder ontwikkelt en dan kun je altijd nog een beslissing gaan nemen. ;)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:26

jiperdepip schreef:
kom op zeg nu al de kat laten gaan volgens mij vertoont ze heel natuurlijk katten gedrag
en ja oudjes worden nu eenmaal graag bediend :D

(mijn katten zijn ook zo gek als een deur ze zijn al bijna 10 maanden moeten die ook een spuitje := )

Het gaat om de gedragsverandering hè? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:28

Mijn kat van 2 jaar mauwt ook tegen de muur hoor.. en tegen onzichtbare andere wezens. En ze stopt mijn sjaals en sokken in de kattenbak ( :r )

katten zijn gewoon 8)7

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:37

Ik zou een demente kat trouwens niet meer buiten laten , voor je het weet zijn ze de weg kwijt en komen ze niet meer terug.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:43

ook jonge katten kunnen tegen muren houden en dan gaan racen maarrrrrrr als een kat dement word en zich anders gaat gedragen hoort huilen daarbij dat huilen is een teken van dementie. In veel gevallen dus ja dat word nog een tijdje geduld hebben of je zet haar achter twee deuren of deur van schuurtje open zodat ze daar kan schuilen en haar in de gaten houden. achter 2 deuren dan hoor je haar minder

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:03

Die omschrijving! _O-
Zou zomaar Simon's cat kunnen zijn ( zie YouTube).

Joh, ik heb er 1 van 20, die ook heel erg is veranderd qua gedrag, maar elke leeftijd heeft z'n eigen idioterie.
Zolang het nog lekker door huis en buiten loopt: lekker laten gaan! ;)

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:12

Ja wij hebben buiten onze demente oude tante ook nog 2 katten van 11 jaar die nog regelmatig een pak slaag krijgen van het oudje. Ze is dan wel 20 en een beetje loco,maar ze geniet van haar leventje. En ze is me te dierbaar om afscheid te nemen alleen omdat ze een beetje raar doet,zolang ze niet ziek is vind ik dit geen reden voor een spuitje alleen omdat je er zelf niet goed tegen kunt.Ze is notabene al 20 jaar bij ons! In voor en tegenspoed denk ik dan maar.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:36

demente katten hoeven natuurlijk geen spuitje die kunnen nog wel een tijdje mee hoor.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 18:36

Inslapen laat ik haar nog niet, enkel als het echt niet meer gaat.

Als ze buiten zit kan ze trouwens nergens heen. De muren zijn 2 meter en daar komt ze niet meer overheen. Als ze buiten is gaat ze meestal op het stro liggen slapen.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 18:40

Lekker laten lopen zo. Je kunt er weinig aan doen. Ze is al zeventien, dat is 102 jaar in mensenlevens. :)

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 18:43

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 08-11-24 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 02:55

en zeker weten dat ze niet te koud word buiten desnoods een fleecedekentje buiten leggen

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:30

Zucht, gaan we nu ruzie lopen maken over dit soort dingen?

Geheel tegen beter weten in zeg ik er dan ook maar even het mijne van...

Deze kat lijkt inderdaad dement te worden. Probeer als ze bang doet haar te kalmeren en laat haar als ze nog gelukkig lijkt gewoon lekker haar gangetje gaan. Pas als ze echt chronische stress gaat ondervinden van de dementie zou ik het advies van een DA gaan vragen en goed veel vragen stellen over dementie - niet zomaar in laten slapen.

Ik weet waar Saskiakefie's opmerking vandaan komt, alleen sla je als je haar zomaar meteen in laat slapen dus wel een heel proces van "kijken of ze het nog trekt" over. ;)
Vaak moet dit soort katten uiteindelijk geëuthanaseerd worden, maar dus alleen als ze geen leuk leven meer hebben. Het blijft daarbij ook de beslissing van de eigenaar natuurlijk.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:33

Onze 18-jarige kat doet soms ook dingen waarvan ik dan denk, sja je wordt een beetje dement. Het hoort erbij. Zolang hij de weg nog niet helemaal kwijt is is het soms wel grappig. :)