Kat houd me al weken bijna elke nacht wakker

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

My_Lady

Kat houd me al weken bijna elke nacht wakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 15:53

Hoi bokkers,

Ik ben in het bezit van en poes en een kater. Beiden zijn ze geholpen en inmiddels een jaartje oud.
Ik woon in een appartement en mijn katten zitten daarom ook binnen. Als ik thuis ben kunnen ze op het balkon, maar dit doen ze niet.

In het begin toen ze klein waren mochten ze bij mij op bed slapen. Dit mag niet meer omdat het echt te gek werd i.v.m. de haren. Hierna heb ik als ik ging slapen mijn slaapkamerdeur dicht gedaan. Nu konden ze alleen in de hal, keuken en in de kattenkamer.

Helaas in mijn kater het hier net mee eens en staat op verschillende tijdstippen voor de deur te mauwen en te krabben. Dan hoop je, als je het negeert dat hij ophoud, maar niets in minder waar. Meneer houd gewoon stug vol.

Tegenwoordig doe ik de katten voordat ik ga slapen in de katten kamer met de deur dicht. Ook hier is uiteraard mijn kater het niet mee eens en begint dan precies het zelfde te toen als hierboven beschreven staat.

Nu slaap ik al weken rottig, door het lieve poezenbeest.

Hebben jullie nog tips?

Anoniem

Re: Kat houd me al weken bijna elke nacht wakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:13

Echt helemaal negeren.
Negatieve aandacht ís aandacht.
Zelfs al schreeuw je een keer, dat is dan weer een reden om een week door te gaan.. :)

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 16:14

Ja dat probeer ik, maar het is soms echt heel erg moeilijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:16

Inderdaad negeren denk ik.. Maar dat kan wel eventjes duren.
Om deze reden heb ik mijn katten als kitten-zijnde al direct in keuken/bijkeuken gedaan als ik ging slapen. Nu krabben en mauwen ze soms nog wel eens, maar als we dat een weekje negeren gaat het weer over.

Ik denk dat het bij jou echt langer duurt omdat ze gewend zijn wel bij je te mogen als je gaat slapen. Ik denk negeren, niets tegen ze zeggen en niet eens de deur open doen. De deur gaat dicht (en geen aandacht meer) als je naar bed gaat en pas weer open als je weer wakker bent.
Ik denk dat je dit jammer genoeg best een tijd moet gaan volhouden.. Iets afleren is lastiger dan aanleren.

NAS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:16

Ik heb laatst naar het programma My Cat From Hell, op Animal Planet gezien, waar een kat was met precies hetzelfde probleem. Een apparaatje waar lucht uit kwam zodra hij voor de deur stond (met een bewegingssensor) schrikte hem af. Als je even rondspeurt op google vindt je er vast wel een!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:18

Maar dan hou je nog het miauwen niet tegen toch?
Katten zijn nou eenmaal gewoontedieren, ik gok dat dit wel een flinke tijd kan duren

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:18

NAS schreef:
Ik heb laatst naar het programma My Cat From Hell, op Animal Planet gezien, waar een kat was met precies hetzelfde probleem. Een apparaatje waar lucht uit kwam zodra hij voor de deur stond (met een bewegingssensor) schrikte hem af. Als je even rondspeurt op google vindt je er vast wel een!

Ja dit hielp super,ik heb het ook gezien!

NAS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:19

De kat schrikt dan, en zal niet meer voor de deur gaan zitten. Het werkte daar echt! Ik stuur vanavond de link in deze topic van uitzending gemist!

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:23

Ik ken het probleem. Vooral het krabben aan de deur vond ik vreselijk. Op advies van een kennis ssscat aangeschaft. Deze zet je op de plek waar je de kat niet meer wilt hebben en zodra hij het dan toch probeert wordt er lucht gespoten zodat de kat schrikt.
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... pray/27378

Navulling haal ik trouwens bij de computerzaak (airduster)

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:25

Ik heb wel eens een plastic zak op de deur geplakt, op de plek waar ze krabben, dat hielp wel even.
1tje die goed ritselt.

Dodgejr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:29

Ik heb aan de binnenkant van de deur van de kattenkamer een fleecedeken gemaakt, elastieken eraan bevestigd en zo aan de deur gemaakt, kunnen ze wek krabben, maar dat hoor je niet :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:30

wat ook kan helpen is meer aandacht aan je katten geven en veel met ze spelen zodat ze moe worden en dan braaf gaan slapen, dan kun jij ook rustig slapen.

of poezels gewoon toestaan op bed te slapen, dan maar wat vaker beddengoed wassen ;)
Ik heb er 4 en heb snachts nooit last van vervelende katten. Ze komen of op bed slapen of zoeken beneden een plekje en ik krijg pas problemen als ik de slaapkamerdeur dicht doe :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:35

Wij hebben destijds ALLE truuks geprobeerd en echt weken volgehouden NIKS te zeggen....
Uiteindelijk hebben we er ons bij neergelegd dat we het niet gewonnen kregen. Zeker omdat we het eerst idd toe hadden gestaan. Dus Kazi heeft zijn hele leven bij ons op bed geslapen (voeteinde, hoofdeinde tussen ons in, tussen mijn benen zodat je je niet om kon draaien...) Inmiddels is hij enkele maanden geleden overleden en ik mis hem nog.

Onze poes heeft het wel overgenomen van hem. Vroeger sliep ze zelden op ons bed, tegenwoordig sinds Kazi er niet meer is heel vaak wel. En komt zij me 's ochtens wakker maken (wat Kazi vroeger deed) :+:

Ach, dan maar wat vaker het bed verschonen....

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:48

Wij wonnen ook echt niet, het was vreselijk. We hadden bijvoorbeeld Mispoes gebruikt, dat stinkt echt de pan uit, en dat werkte dan tot een uur of 3 's nachts. En dan begon het alsnog (de verf bladderde wel van de deur, dus dat was fijn |( ). Onder de douche, zodat ze zich nog een half uur zat te wassen, maar daarna begon het weer.

Ik zag enige tijd terug bij de kattenfluisteraar op Animal Planet een apparaatje wat met een sensor werkt en dan gewoon een pufje met lucht geeft als er iets te dichtbij komt. Ik heb geen idee wat dat moet koesten, maar wellicht dat dat dan nog een idee zou zijn om voor je deur neer te zetten 's nachts?

Wij hebben uiteindelijk de moed opgegeven en de katten maar weer in de slaapkamer gelaten. In ons nieuwe huis komen de katten niet boven en dan hoor ik ze ook wel eens aan de deur krabben, maar daar kan ik wel doorheen slapen, want dat overbrugt heel wat meer meters, dan zo'n halve meter naast je oor.. dan horen ze ook dat je wakker wordt en dan gaan ze dus gewoon door totdat ze welke manier van aandacht dan ook maar krijgen :(

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 17:04

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 17:07

Heb je geen oordoppen?

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 10:28

Hoi allemaal,

Bedankt voor de tips.

Ik heb geen oordoppen, dat wil ik ook liever niet omdat ik dan helemaal niks meer hoor.
Er is een tijdje terug boven bij mij ingebroken, dus dan vind ik oordopjes niet fijn.

Die tip met een plastic zak is ook een goed idee, alleen ziet hij dit als een feest haha.

Een bewegingssensor is ook een goed idee, dat ga ik eens proberen.

Ik ben helaas ook bang dat ik het een flinke tijd vol moet houden. Aangezien mijn kater echt stront eigenwijs is.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:41

Aluminiumfolie vinden ze ook echt niets, maar die van ons zocht dan wel een ander stukje of muurtje om dan vervelend aan te gaan lopen doen :(

Hopelijk "win" jij uiteindelijk wel...

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:54

wij laten de katten gewoon in de slaapkamer, daar zijn wij ooit zelf aan begonnen en dat ga ik dus niet afschaffen. Wel gaat de deur naar de woonkamer dicht, ze willen nog weleens door het huis sjezen en dan over de bank heen. Om duidelijk te maken dat het 's nachts geen speeltijd is, sluiten we dat dus af. En het is ze blijkbaar duidelijk. Ze slapen 's nachts of bij ons op bed of in hun mandjes in de kattenkamer, alleen 's ochtends willen ze nog weleens zeuren om eten hihi!
Ik verschoon mijn bed 2x per week en heb weinig last van de haren hierdoor.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:58

Ik heb het juist omgekeerd, de kat moet in mijn kamer zijn maar wil dat niet altijd :') zij begon met posters van muren te krabben, toen stapte ze over op tijdschriften kapot maken door haar nagels erover heen te krabben en toen tegen dozen en weet ik veel :') alles dat lawaai maakt, zocht ze op :') ik begon met knuffels gooien :') en dan vooral degene met een geluidje, dan was ze al gewaarschuwd en rende ze weg. Ik heb ook een hele tijd parfum om de muur / deur gespoten, vond ze ook vreselijk :+ Nu doe ik een sok tussen de deur dat geluid dempt, tijdschriften en dozen buiten handbereik en probeer ik te slapen :')

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:12

Tja ik ken het, altijd de katers he?!
Wij hebben een poes en een (jeweetwel) kater van nu 1,5 en ze mogen heel af en toe in het weekend bij ons slapen, maar bijna nooit, omdat ze dan gaan klooien/ slopen/ overenthousiast kopjes komen geven/ over je heen rennen. Als mijn broertje een weekendje op ze past, mogen ze wel bij hem slapen.. Onze kater vindt daarom ook dat ie altijd wel bij ons mag en kan zich luid vocaal uitdrukken en doet dit s' nachts uiteraard voor de slaapkamerdeur. (echt in alle toonhoogten, ik moet er soms erg om lachen wat voorn geluiden hij weet te produceren.. zo mauwde hij laatst heel hard MAMA! tegen de deur en vroeg ie MAG DAT? toen ik zei dat ik wel even op het bed mocht komen zitten).
Hij doet dit ook midden op de dag tegen de voordeur, of gewoon door het huis lopend en het kan wel 30 minuten duren voor ie z'n smoeltje houdt. Het duurt een poos maar als je het echt negeert wordt t een stuk minder.
Alleen 's ochtends als onze wekker af gaat, staat ie de wekker na te mauwen voor de slaapkamerdeur, want he nu worden ze wakker en gaat zo de voordeur open en dan krijgen we eten! Daarom geef ik nu nooit meer eten direct s' ochtends, maar pas NA ik zelf heb ontbeten.

Toen ze kitten waren hadden we een routine, dit helpt echt! We lieten het licht aan in hun kamer, tot we gingen slapen. Speelden 's avond even flink met ze. Ze kregen pas eten als ze rustig waren. (Toen stond ik door stage iedere dag om 5:30 uur op, dus meneer zit nog een beetje in dat ritme, denk ik). Probeer een routine op te bouwen. Speel voor je naar bed gaat even flink met ze, zodat ze moe zijn. Doe het licht pas uit als je gaat slapen. Negeren, Negeren, Negeren! en aluminiumfolie is ook een goede.

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 19:55

Bij mij is het ook alleen de kater die het doet. De poes die ik heb maakt helemaal geen herrie.
De kater wil ook alleen maar binnen om te kroelen, want dan gaat hij op m'n vinger soppen :+

Merk wel nu ik echt helemaal niet reageer, dus ook niet boos roep het wel minder is.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 22:26

bij mij is de poes de ramp :')

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 23:28

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 11:02

Thanks Branca