Katten probleempje.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

plientjedres

Katten probleempje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 11:08

Nouja probleempje, ik zit er behoorlijk mee in mijn mik.
Ik heb 2 geholpen poesen en woon in een appartement met mooi ruim balkon.
Ze kunnen niet naar buiten ivm afgesloten gallerij en alleen op balkon als wij er zijn ivm glazen pui waar geen luik in kan.
Nou is het probleem dat 1 van mijn poesjes binnen territorium aan het maken is, dus overal piest.
Ik word hier echt wanhopig van want kattenpies stinkt echt heel erg en die lucht krijg je niet zomaar uit je spullen.
Nu heb ik dus al 2 kattenbakken staan omdat die enne dus de bak niet wil delen met de andere, oké dat kan ik begrijpen.
Maar hier word ik echt gek van, sta op het punt om een huisje zonder andere kat en met tuin voor haar te zoeken, maar als ik dat ga doen heb ik geen vriend meer vrees ik.
Wie o wie kan mij met dit probleem helpen????

Groetjes paulien

zonnebloem18

Re: Katten probleempje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:09

Heb je al laten controleren of ze geen blaasontsteking heeft, katten gaan niet zonder reden in huis plassen.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 11:25

NeE dat niet.
Zal eens contact opnemen met mijn dierenarts.
Ze poept overigens ook vaak voor de bak terwijl die gewoon 3x in de week word schoongemaakt.

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:37

misschien kun je proberen om er nog een bak bij te zetten.. de ´regel´ is altijd het aantal katten+1 . Ben je misschien overgestapt op een andere korrel? Iedere dag de bak uitscheppen kan ook werken..
zijn er verder veranderingen in haar gedrag? is ze dominant? Katten kunnen dit soort dingen ook doen als een soort van ´wraak´ (de bak is vies dus doe ik het lekker hierrrrrrr in youre FACE )

en inderdaad eerst langs de dierenarts om blaasontsteking e.d. uit te sluiten

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:55

Als je kat in huis geplast hebt moet je zo snel mogelijk wat urine opzuigen met een spuitje en dit binnen 1 dag naar de dierenarts brengen. Deze kan dan controleren of je kat blaasontsteking heeft.

De beplaste plekken kun je het beste schoonmaken met een sopje Biotex (geen chloor dit vinden ze juist lekker). Dit breekt de eiwitten in de urine af en haalt dus heel de geur voor zowel jou als de kat weg. Je zou daarna nog de plek in kunnen sprayen met Get Off (verkrijgbaar bij dierenwinkel). Dit maakt de plek extra onaantrekkelijk voor de kat.

Wat je ook kan proberen is een feliway verdamper (verkrijgbaar bij DA) op te hangen. Dit geeft een stofje af waar katten relaxt van worden. Bij de ene kat werkt het, bij de andere niet.

Je zou ook eens andere kattenbakvulling kunnen proberen, bijv. kleine of grote grind, hout snippers, kranten, zaagsel.

Zijn er verder veranderingen in je huis of woonsituatie? Bijv. veel ruzie met je vriend, veel meer weg, meubels oid verplaatst, nieuwe meubels oid, ander dier erbij? Dit kan voor katten ook een reden zijn om opeens onzindelijk te worden, dan hebben ze een soort van stress.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 14:59

Ja we zijn wel veel weg, maar dat is altijd al zo geweest.
We hebben ook een bak om de kattenbakken heen gebouwt zodat je niet tegen die dingen aankijkt.
Maar ze gaat er wel gewoon op.
Nu heb me vriend net houtkorrels gehaald en van die zakken voor onder in de bak.
We halen de deksels van de bakken af en gaan wat extra gaten in de achterkant van die overbak boren.
Elke dag drollen wippen en kattenbak deo spul gebreuken.
Dat anti stresspul hebben we al gehad ivm onze andere kat die heel veel miauwt. ( altijd al gedaan en daarom ook in het asiel beland waar wij haar uit hebben gehaald. )
En ff urine inwinnen en naar de da brengen voor de zekerheid.
Ik weet het anders ook niet meer.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 15:01

plientjedres schreef:
NeE dat niet.
Ze poept overigens ook vaak voor de bak terwijl die gewoon 3x in de week word schoongemaakt.

Ehmm met meerdere katten is het wel belangrijk om elke dag poep en plas uit je bakken te verwijderen?
En 1 keer in de week het basismateriaal aanvullen dan wel vervangen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 15:04

Wij hebben 3 katten en altijd maar 1 kattenbak gehad, dat ging altijd goed (de laatste 3,5 jaar, zolang ze met zn drieen zijn). Deze zomer was het ineens mis. Dan had er 1 in de woonkamer geplast en dan ging de rest er fijn bij plassen. Of graven in de plantenbakken en daarin poepen en plassen :S
Blaasonderzoek gedaan (1 van de katten is bekend met blaasgruis en daar krijgen ze nog steeds speciale voeding voor en ook alleen dat), maar dat was helemaal in orde... uiteindelijk toch een 2e bak erbij gezet en ander kattengrind, en nu (godzijdank!) is het probleem opgelost. Geen geplas meer overal. We hebben nu ook een strak schema met "uitmesten". En dat lijkt goed te werken :) Poezels blij, baas blij :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 15:06

Er is een soort van "ideale" richtlijn mbt aantal katten en aantal kattenbakken dat wel wordt geadviseer :j :D dat is aantal katten + 1.
Ik geloof wel dat dat het optimaalste is, maar goed, dat kan nu eenmaal niet altijd anders heb je overal kattenbakken staan. Wij hebben 6 katten en hebben 1 hele grote en 3 gewone ruime kattenbakken verspreid door het huis staan.

wij scheppen 'smorgens en 'savonds de bakken schoon, dat is ook heel belangrijk (niet alleen ivm stankoverlast, maar omdat er katten zijn die nu eenmaal weigeren om op een vieze bak te gaan)

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 15:08

plientjedres schreef:
NeE dat niet.

3x in de week???
Ik zou eens beginnen met elke dag.

En idd eens contact opnemen met je dierenarts om urine te laten checken. Zou goed kunnen dat ze de kattenbak nu linkt met pijn :)
Katten gaan niet zomaar naast de bak zitten, daar is altijd een reden voor.
Heb je onlangs van grit gewisseld misschien? Bakken verplaatst?
Andere meubels in huis?

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 15:14

Goed dat je al zoveel onderneemt! +:)+

Kattenbak deo spul hebben katten juist een hekel aan, dus zou ik juist niet proberen. Laat de plasplek maar gewoon een beetje naar plas ruiken ;).
Iid medisch laten nakijken, je hebt al een 2e bak heel goed!
Iid iedere dag drollen scheppen.
Wij zelf hebben 2 katten en 2 bakken, 1tje open met houtkorrels (een PeeWee) daar wordt door beide katten op geplast en een dichte met 'gewone' korrels (Catsan bevalt onze katten het best). Wij scheppen iedere dag drollen en verschonen net iets vaker dan 1x per week de bak, als we te lang wachten ruik je het vanzelf want dan gaan ze nummer 2 op de nummer 1 bak en die houtkorrels absorberen een stuk minder goed de meur...
Staan de kattebakken op een rustige plek? (Dus niet naast een deur opening of een raam, waar allerlei spannende dingen kunnen gebeuren).
Is de kat verder ook gestresst? Zorg eventueel voor een plekje waar ie zich terug kan trekken, het liefst een hoge plek, want dat ervaren ze als veilig. Boven op een kast een kussentje leggen oid helpt vaak enorm.
Ik zou de kat verder regelmatig op de bak zetten om m te 'helpen'.

Ik zou t verder ook niet weten...
succes!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 15:20

Allemaal goede tips hiervoor mij, nog enkele tips...

- Kattenbak af en toe helemaal schoonmaken met chloor, paar druppels er onderin (chloor trekt katten aan om te gaan plassen)
- Kap van de kattenbak erop of eraf, iedere kat heeft zo zijn voorkeur
- Kattenbak niet in de buurt van eten en water zetten

En zo zijn er vast nog wat niet genoemde tips :)

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 15:22

Chloor kan je doen, maar niet als je urine moet inleveren bij je dierenarts! Dat kan de urine beïnvloeden waardoor de uitslag niet meer klopt. ;)

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 15:31

Bedankt voor de tips.
Vooral de biotex daar zal ik veel aan hebben.
Ik heb 2 katten en 2 bakken en die word 3x in de week helemaal verschoond dus een derde bak vind ik iets overdreven.
Ga we voortaan elke dag drollen scheppen.
De deo laten we dan maar achterwegen.
Heb een krabpaal tot aan het dak dus dat hoge plekje word veel opgezocht.
Ja ze hebben veel stres al ik ga stofzuigen enzo, maar tja dat zal toch moeten gebeuren.
Heb sinds 1,5 jaar een hond maar die is ook alleen s'avonds thuis en dan slaapt hij=D dus dat zal het ook niet zijn.
De bakken staan in de gang, in mijn ogen een vrij rustig plekje.
Maar hij doet het ook gewoon op de bak, maar ze piest gewoon bewust in mijn tas op over mijn chaps die ik perongeluk heb laten liggen.
De deurmat heb ik ondertussen vervangen voor zeil want die was ook echt niet meer te redden.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 15:34

Even over dat urine opvangen, kan dat ook vanaf een keukenpapiertje of iets?
Ze doet het namelijk niet als we ernaast staan.
Meestal doet ze het snachts of als we werken en dat is het al lekker in mijn schoenen getrokken.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 15:37

bericht weggehaald, niet goed gelezen :o
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 01-11-11 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 15:38

Je kunt de plekken ook nadeppen/schoonmaken met schoonmaakazijn,dat neutraliseert de geur.

Het klinkt als sproeigedrag.Maargoed ze is geholpen.Vervelend probleem.
Ik zou er toch een bak extra bijzetten.Beter in de bak dan door je huis.Soms kan het ook goed zijn om even die periode/gewoonte te overbruggen.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 15:39

Nee een keukenpapiertje zuigt de urine op, dus dan is dat al opgedroogd als je bij de dierenarts aankomt :D
Poeder kunnen ze weinig mee. :P
Je moet de bak even goed schoon maken ( niet met chloor dus) en dan zou je eventueel een plastic zak kapot kunnen knippen en die erin gooien zodat ze iets te graven hebben.
Eigenlijk zou je haar dan in een kleinere ruimte moeten opsluiten zodat ze idd op de bak gaat ( bijv de badkamer). En de urine opzuigen met een spuitje of pipet ( je kan het ook in een potje gieten natuurlijk).
Bij de dierenarts hebben ze katkor ( plastic korrels voor in de bak met een pipet erbij).
Mocht dit niet lukken of je ziet dat niet zitten zou je met je dierenarts kunnen overleggen of je haar een dag in de opname daar kan laten. Dan kunnen ze op de praktijk urine opvangen.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 15:40

Overigens een gang is niet het meest rustige plekje. Vaak tocht het iets in een gang en lopen er mensen langs.
Als je een betere plek kan vinden ergens in een hoekje waar bijna nooit iemand komt en het niet toch heeft dat wel de voorkeur.
Katten zijn echt heel gevoelig daarop. :j

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 09:34

oke nou ik zal vragen naar die plastic korrels, dat lijkt mij voor ons het best.
bedankt voor alle super tips!

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:45

je kan ook om urine op te vangen een plasticzak in stukken knippen en die in de kattenbak doen. Onze DA zei altijd dat dat zo moest, onze kat(ten) was het daarmee niet eens en hield dan gewoon 24 uur alles op. Vet zielig de dierarts urine prikken en 10 minuten later liet ze alles maar lopen in haar hokje. Maar je kan het proberen, 99% van de katten doet het op die manier prima. Die plastic korrels werkten bij ons wel top, maar kosten 5 euro ( ze kunnen in de vaatwasser dus zijn her te gebruiken)!