geitje beleren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

caaramel

geitje beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 21:49

ik probeer mijn geitje te beleren (aan een halster lopen) maar het probleem is dat ze niet vooruit wil totdat we erachter aanzitten, maar dat is niet de bedoeling. Ik wil ze laten lopen aan een halster omdat ze moet vermageren, daarom vindt ze lopen ook niet echt leuk

(voor de bezorgde mensen) mijn geitje staat niet alleen, maar het andere geitje is minder dik, en bij haar zijn we nog maar in het stadium van eerste aanrakingen (ook al heb ik ze al langer dan 2 jaar)

met mijn geitje heb ik al VD gedaan (beginsels) springen, maar altijd als beloning voer; wat ik dus juist niet meer wil doen omdat ze zo dik is

hopelijk is het zo duidelijk :+

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:00

Van geiten leer je schelden :D

Niet alle geiten zijn te trainen. Als je een eigenwijze versie hebt zal het nooit lukken. De geiten die echt goed te beleren vallen zijn op 1 hand te tellen.

caaramel

Re: geitje beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 22:02

ze kan al veel maar is gewoon veel te dik en daardoor heel lui

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:03

@Thats_Me wij hebben 5 geiten gehad en 4 ervan liepen mee aan de halsband. (dwerg en melk geiten)
@TS je kan ze het leren met clicker training. Net zoals je met honden ook doet. en dat doe je inderdaad met voer. Voer is voor de geit het enige middel om te motiveren. (tenzij ze gek is van bijv. andere activiteiten of spelletjes) en voer is ook heel makkelijk. Elke keer een heel klein beetje geven dan worden ze niet zo dik. Bovendien kan je ze ook groente geven en daar worden ze ook niet dik van :)

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:04

ik hoor heel vaak dat je voor veulentje zo'n soort 'tuigje' hebt. dan komt er druk op zn kont ofzo.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:09

apple01 schreef:
@Thats_Me wij hebben 5 geiten gehad en 4 ervan liepen mee aan de halsband. (dwerg en melk geiten)
@TS je kan ze het leren met clicker training. Net zoals je met honden ook doet. en dat doe je inderdaad met voer. Voer is voor de geit het enige middel om te motiveren. (tenzij ze gek is van bijv. andere activiteiten of spelletjes) en voer is ook heel makkelijk. Elke keer een heel klein beetje geven dan worden ze niet zo dik. Bovendien kan je ze ook groente geven en daar worden ze ook niet dik van :)

Dan vallen ze toch op 1 hand te tellen ;) Het eerste wat je leert op een dierenopleiding over geiten is dat je er van leert schelden :D En dat klopt ook wel. Heerlijk eigenwijze beesten die lekker doen waar ze zelf zin in hebben maar de eigenaar niet altijd blij mee is :D Dat vind ik ook weer erg leuk aan ze.

Voer is inderdaad een van de weinige motivatiemiddelen voor een geit :)

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 22:13

ze staat in een wei vol 'voer' voer waarvoor ze te veel moet doen (volgens haar dan) is niet aanlokkelijk genoeg meer, soms wel maar meestal niet.
een paar weken ging het goed maar nu versslechtert het gewoon, wil ze amper nog een rondje lopen.
ze is ook wel heel klef momenteel bij knuffelen, maar dat is omdat ze tochtig is (of hoe noem je dat ook alweer (zoals hengstig bij merries))

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:15

@Thats_Me ik wil nog wel enigszins aannemen dat een geit moeilijk leert omdat hij eigenwijs is maar niet omdat ze dom zijn. Zelfde vergelijking met honden over het algemeen heb je honden die stukken slimmer zijn dan een labrador maar labradors zijn geschikt voor blindegeleide hond omdat het voer zo'n grote motivatie is dat zij er alles voor over hebben...En daardoor leren ze de commando's zo snel.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:16

apple01 schreef:
@Thats_Me ik wil nog wel enigszins aannemen dat een geit moeilijk leert omdat hij eigenwijs is maar niet omdat ze dom zijn. Zelfde vergelijking met honden over het algemeen heb je honden die stukken slimmer zijn dan een labrador maar labradors zijn geschikt voor blindegeleide hond omdat het voer zo'n grote motivatie is dat zij er alles voor over hebben...En daardoor leren ze de commando's zo snel.

Jij maakt dat ze dom zijn niet ik. Heb ik in geen één post gezegd ;) Ze zijn heerlijk eigenwijs en doen lekker waar ze zelf zin in hebben. Getraind worden en luisteren hoort daar niet bij. Waarom zouden ze ook ze kunnen vreten wat ze willen en doen wat ze willen. Tja.. ideaal toch!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:23

Van groente worden ze niet zo heel dik :)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 08:47

Als ze te dik zijn moet je ze minder voeren. Op de kinderboerderij worden de meeste dieren in de zomer niet gevoerd met brokken omdat er genoeg gras staat. Ze krijgen dus enkel vers water.

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 11:14

ze krijgt geen brokken :)

volgens mij is het beleren van geitjes te vergelijken met dat van ezels, niet onmogelijk, maar moeilijker dan een paard omdat hun hersenen anders werken en ik met mijn paardenervaring niet zo heel veel kan doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:20

Met je paardenervaring kun je wel wat doen; het duurt alleen langer! :)
En je hebt nóg meer geduld nodig ^^

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 18:56

geduld, overal de oplossing voor :(:) |o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:06

caaramel schreef:
geduld, overal de oplossing voor :(:) |o

Maar ik heb het niet |o

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 20:14

inderdaad, ik ook niet, maar ben het aan het oefenen

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:18

wij hebben onze geiten aangeleerd aan een honden halsband ze liepen toen wel mee haha

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 20:30

Ja??? die van mij in het begin ook, nu heeft ze leren staken ( ze gaat gewoon liggen)
miss komt het ook omdat het andere geitje continue naar haar staat te roepen, hoewel het hek gewoon open staat :P weten jullie iets tegen verlatingsangst? ze is wel niet zo tam tov ons

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:34

neem je twee tegelijk mee :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 21:04

Of met twee personen die het allebei proberen :D

Beter: Ga ernaast liggen!

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 21:34

De ene kan ik amper aanraken, anders was mijn probleem opgelost.
Ernaast liggen heb ik serieus ook al geprobeerd!