Kanker bij mijn kat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Kanker bij mijn kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 17:53

Hoi allemaal,

Mijn 14 jarige gesterriliseerde poes heeft een klein knobbeltje precies onder een van haar tepels
dit heb i kvan de week ontdekt vorige week, en het was nog steeds niet weg.

Het bolletje kan ik vastplakken en heeft ongeveer een diameter van 1 cm en het zit onderhuids
verder kan ik het niet heel vaak goed onderzoeken aangezien madam niet zo'n lieverdje is en ze het
al helemaal neit fijn als ik aan haar buik zit.

Maar wat kan dit zijn? kan dit kanker zijn? of moet dat veel groter zijn?
En wat kan ik doen eerst even afwachten of het weggaat of toch even langs de D.A ?

Groetjes

picobello

Re: Kanker bij mijn kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:02

Ik zou toch even een bezoekje aan je DA brengen. Misschien is het wel gewoon een vetknobbeltje of een klier, maar je kunt vervelende zaken beter uitsluiten. In dit soort gevallen beter 1 keer teveel naar de DA dan 1 keer te weinig....

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:23

Eens met bovenstaande, liever te vroeg naar de DA dan te laat bij dit soort zaken, als je er vroeg bij bent kan de tepel weggenomen worden en heb je kans dat er nog geen cellen in de bloedbaan zitten, dan is de kans op overleven groter. Kan overigens ook 'gewoon' een kleinigheid zijn zoals vetknobbel, maar dat hoor je dan wel weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 18:30

Even naar de DA, miss is het gewoon een vettbultje :)

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 18:37

Ik hoop het dan maar :) Ben morgen vrij dus ga gelijk met haar langs!!
Bedankt

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:11

Mijn ervaring is dat wanneer je voelt dat het bultje onder de huid zit, niet vast zit aan bot of spieren en je het dus als het ware tussen je vingers kan vastpakken, het vaak een goedaardig gezwel is.
Zit het vast, dan is het vaak minder goed nieuws.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:16

Onze kat heeft lymfeklier kanker, is 16 nu. En heeft het alweer anderhalf jaar, krijgt al die tijd een soort chemo pilletjes, eerst kotste ze heel erg veel maar nu doet ze het erg, is alleen ontzettend mager geworden en dement, maar doet het vind ik nog erg goed. Dus ik zou gewoon naar de DA gaan, als je te laat bent is het zonde. Ze kunnen het vaak prima behandelen, of iig tijd rekken.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 00:06

Maar kan een dierenarts zien zonder foto's te maken of te operen of het een gezwel is of een vetbobbeltje ontstoken klier ? Ik ga er morgen meteen heen!!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 00:14

Onze kat had ook een tumor, maar was helaas niet te helpen. Die zat nl. onder haar tong en had na 3 weken al de grote van een fatsoenlijke knikker. Ze at alleen nog vla en pate-blikvlees. Kon zichzelf niet meer goed schoonhouden. En dit kon niet verwijderd worden, want dan werd de tong ook weggehaald. En ze kunnen niet zonder tong. Dus dat was helaas einde verhaal. Poes was bijna 17 en had een mooi leven gehad. Neemt niet weg dat ze van mij nog wel een paar jaar had mogen bljven hoor.

ReignStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 00:14

Mijn kat heeft ook zo'n tepelbultje gehad, bleek na punctie een vetbultje te zijn...
Maar na een tijdje toch weg laten halen (meneer kreeg in zijn nek/schouder en later in zijn borst ook een grote bult ineens)omdat hij dit jaar voor een tweede bult toch onder het mes moest.
Bleken allemaal gelukkig vetbulten en zijn nu allemaal weg, vind t toch geen fijn idee om te laten zitten.
Hij is inmiddels 11 en bulten vrij momenteel :D
Dus denk niet meteen aan het ergste, het kan vanalles zijn, ze doen normaal in eerste instantie een punctie.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 09:42

DA kan een punctie doen of een biopt nemen. Daaraan kunnen ze zien wat het is en of er verdere actie nodig is.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 09:31

En, weet je al wat meer??

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 10:16

Ja ben.gister geweest het was ni.nog een kleine cyste te klein.voor kanker hij.dacht nu aan ontstoken kliertje dus de poes krijgt nu eerst een week antibiotica. En.als het bultje volgende maand nog niet weg is gaan ze het weghalen voor de zekerheid

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:36

Ok, nou dat is goed nieuws! Hopelijk verdwijnt het bultje nu vanzelf...