Kat is uitgekeken op vers

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Kat is uitgekeken op vers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 08:44

Mijn kat Sky staat op een nierdiëet. Wat inhoudt dat ze naast het diëetvoer van de dierenarts alleen gevogelte en vis mag hebben. Sindsdien is Sky op rooftocht; kan niets laten staan zonder dat zij er haar neus in steekt zo gauw ik me omdraai. Afgelopen dinsdag had mevrouw de jackpot; keukendeur stond op een kier. Ik had een open blikje makreel in tomatensaus op het aanrecht saan, en die had ze half leeg gesmikkelt. Dat viel niet echt best.

Paar dagen wat over gegeven, maar niet zo dramatisch dat ik naar de dierenarts moest rennen. Heb het toen even bij de DA-brokjes gelaten, en na een paar dagen DA zacht voer gegeven. Heeft ze goed gegeten.
Maar daarna wilde ik weer op kip overstappen; het halve vleugeltje heeft ze mn heel huisje door gesleept (jak!), beetje gelikt en even haar tanden in gezet. Meer niet. Dan stukjes kipfilet geprobeerd met warm water; mevrouw trok er haar neus voor op. Hele kleine stukjes in kokend water en dan afgekoeld geven? Nee bedankt.

Dus nu zit ik met mn kip...dadelijk bij de DA maar weer zakjes zacht voer halen

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 08:48

ja,er is niets zo veranderlijk dan een kat :')
Hier twee poezen aan de poezenpil,moet je kijken wat een moeite het kost om iets te vinden waardoor ze het opeten.
Hier zijn ze soms ook ergens op uitgegeten.Na een poosje nemen ze het dan toch weer wel.

MMIDV

Re: Kat is uitgekeken op vers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 11:14

en kvv eventueel?
daar kunnen ze ook niet mee gaan slepen ;)
stukjes lamshart gaat er hier ook wel graag in en is ook klein genoeg om niet mee te gaan slepen

succes in elk geval!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 20:14

Aangezien Sky op nierdiëet staat, mag ze niet alles hebben. KVV wordt hier in de buurt niet verkocht. Slepen op zich is ook niet direct een ramp. Niet eten wel

Ben met haar naar de dierenarts gegaan, vond haar té mager worden, ze werd ook wat wankel. Da kon geen lichamelijke klachten vinden. Gebit was ok, in haar buik geen rare dingen te voelen... Waarschijnlijk is haar smaak gewoon veranderd na de slecht gevallen makreel.

Dus maar weer doos zacht voer mee genomen, en 2 flesjes astronautenvoer met spuitjes. Sky niet eten, Sky aan de dwangvoeding! ~~}>

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 09:08

Ik vind het nu ronduit eng worden... Sky is 24 uur niet op de bak geweest, verdomd het zelf te eten en is nu ronduit wankel. Astronautenvoer krijg ik er met het spuitje nog wel goed in, maar dat zet weinig aan. Met heel veel moeite paar stukjes zacht voer er ook in gekregen.

Zijn er meer mensen waarvan de kat zulke acties had uitgevoerd? Hoe hebben jullie dit opgelost?

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:20

Klinkt niet best...Wat zegt je dierenarts?Kon hij verder niks vinden?
Sterkte ermee!

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 16:33

misschien heeft ze nog steeds een gevoelige maag van de makreel met tomatensaus.
misschien even pillentjes vragen tegen misselijkheid, als ze zich minder misselijk voelt dat ze dan ook weer wat beter gaat eten..
misselijkheid hoeft niet altijd met spugen samen te gaan.
succes met haar

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:05

Gaat dat 24 uur niet naar de bak zijn geweest om zowel plassen als poepen? Is haar bloed bij de controle ook getest? En haar urine?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 21:22

Urine kon niet getest worden, moet ik eerst urine opvangen. Was 24 uur geen urine, geen ontlasting nee. Vlak voordat ik moest werken is ze er toch op gegaan; eigenlijk normale hoeveelheid urine, maar bovenop een klodder slijm. Dus na werk gelijk terug naar dierenarts en nu is er bloed afgenomen voor breed onderzoek. Krijg hier morgen de uitslag van. Gebit is nog een keer bekeken, koorts opgemeten, maar dat is het niet. Da kon de slijm ook niet thuisbrengen. Wel bevestigde ze wat ik ook al zag; Sky kijkt fris uit haar oogjes, en daar houd het mee op. Ze voelde ook nog maar 1 drolletje in de darmen, verder is Sky leeg. Ze heeft nu vocht onderhuids gekregen, en antibiotica. Verder moest ik vooral doorgaan met dwangvoeding, en gaat het komende dagen er op of er onder worden...

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:27

*Gaat heel hard duimen voor Sky.*
Heel veel sterkte!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 22:38

Bedankt

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:46

Ik zeg uit ervaring dat dit niet best klinkt. Ervaring als DA assistente en als eigenaar van een acute nierpatient die maar 6 mocht worden. Drinkt ze wel? Die van ons kreeg eerst flinke dorst nml maar de laatste weken waren zoals jij beschrijft: leven op karakter en verder niks. En steeds meer afvallen en achteruit gaan en niet willen eten. Hoe oud is Sky?

Geen eetlust komt bijvoorbeeld doordat de nierwaarden in het bloed erg hoog zijn en het dier dus misselijk wordt. Kan ook gevolg hebben dat ze ontstekingen in de bek krijgen. Hoe ruikt de kat uit de bek? En zie je ook rode / geirriteerde plekken op het tandvlees?

Ik ga hard voor je duimen maar ik moet je eerlijk zeggen dat je rekening moet houden dat het wel eens de laatste fase kon zijn. Onze kat zijn waarden verdubbelden in 2 weken tijd en waren zo hoog dat ie eigenlijk in coma moest liggen. En toch liep ie elke dag nog mee met de hond uitlaten. Katten kunnen heel sterk zijn (lijken).

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:58

Ik zou zeker even nieuwsgierig zijn naar de bloedwaarden en aangezien Sky al nierpatient is, kijken of haar nierwaarden zijn verslechterd of niet.

Ze is verder niet uitgedroogd? En at de brokjes wel, maar wil ze nu ook niet?
Heeft ze bloedarmoede? (laag Hb /Ht? Dat zie je ook vaak bij katten met nierfalen. )

Wat je vaak zien bij katten met nierproblemen is dat ze zich lekker voelen, dan goed eten,
maar door het goede eten, juist weer meer afval stoffen moeten verwerken, dus zich dan weer minder lekker voelen en daardoor minder gaan eten.

Staat jouw kat ook op medicijnen voor haar nierprobleem? Die zijn er namelijk ook nog
(bv. harttabletjes, dat klinkt dwaas, maar die zorgen voor betere doorbloeding van de nieren en daardoor kunnen die iets beter werken.)
En soms knappen ze weer stuk op van aantal dagen infuus, heeft niet altijd zin, maar soms wel en dan kunnen ze er soms weer een tijdje tegen.

Afhankelijk van hoe ze het oppakt kan ze zo te horen nog alle kanten op, kan tijdelijke inzinking zijn, maar ook echt een probleem wat nu echt fout gaat.
Dus wel heel slim dat je in ieder geval bloedonderzoek hebt laten doen.

Hoe oud is Sky? En wat is het ras?
En is er toendertijd met bloedonderzoek bepaald wat ze mankeerde?

In ieder geval beterschap met Sky.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 07:23

Bedankt. Sky is een britse korthaar van 9. Ze heeft maar 1 werkende nier, wat vorig jaar pas ontdekt was. Toen gelijk bloed af laten nemen, en de waardes waren gewoon goed. Het diëet was vooral om problemen vóór te zijn, medicatie was dus ook niet nodig.

Sky ruikt nu vooral naar astronautenvoer. Ik weet dat bij nierproblemen naar amoniak gaat ruiken, en dit heb ik ook in de gaten gehouden. Gister meende ik pas een lucht te ruiken die niet goed is, maar ben zelf nu flink verkouden. Kon het niet thuisbrengen en s'avonds was het weg. Geen rode plekken op tandvlees, het is wel bleek. Beide dierenartsen hebben haar uitgebreid in de bek gekeken.

Drinken doet ze te weinig, is aan het uitdrogen. Daarom was ik al begonnen met ook water in de bek spuiten, dan slikt ze het wel door.

Vannacht nog wel urine op kunnen vangen, dus dat kan ik ook weg brengen

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 08:00

Bleek tandvlees kan komen door bloedarmoede.
Probeer eens een beetje vel te pakken en het naar buiten te 'trekken', als het dan rechtop blijft staan dan is ze uitgedroogd. Het makkelijkste is wat vel net achter de voorpoot te pakken.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:06

Is het tandvlees bleek of gelig? Zelfde geldt voor het oogwit. Anders zou de lever ook nog op kunnen spelen (ivm de gifstoffen) Hoop het niet natuurlijk... :(:) Ik weet hoe vreselijk dit is als je beessie zo ziek is. Ik duim voor je!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 16:42

Ze heeft inderdaad bleek tandvlees en is uitgedrogd, daarom had ze gister al onderhuids vocht gekregen

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 16:54

Neemt ze het vocht nog wel op?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 22:59

Dat deed ze wel ja. Alles wat ik haar onder dwang gaf, hield ze ook netjes binnen.

Toch is Sky vanavond ingeslapen. Ze was nauwelijks verbeterd met gister, en bij uitslag van bloedonderzoek bleek dat haar enige nier het aan he begeven was. 20% kans dat ze met spoelen op zou knappen, maar hoe lang onbekend. Vond het heel moeilijk, maar uiteindelijk gekozen voor euthanasie. Was ook bang voor schrompelnier. Dierenarts bevestigde dit, en dan zou spoelen niks uithalen; die nier zou alleen maar slechter worden. Waardes waren rond de nier veel te hoog; iets dat 150 hoorde te zijn was 800. ik heb haar dus ook deze afgelopen dagen alleen maar meer lopen vergiftigen. En lieve brave Sky heeft het nog allemaal binnen gehouden ook.
Ze is met haar koppie in mn handen ingeslapen. Daarna heb ik snorharen afgeknipt en heeft mn moeder nog paar mooie foto's gemaakt. Daarna was het alleen nog maar een mooi kattenlijkje. Sky was een britse korthaar, en da zei ook dat raskatten over het algemeen niet zo oud worden. Toch had ik haar graag de 10 jaar gegund. Helaas blijft de teller nu op 9 jaar en 6 maanden.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:03

Wat triest, sterkte :(:)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:03

Sterkte.....

Wel wijs besluit hoor, genezen kon ze toch niet, zou alleen maar rekken worden,
dit is wel net zo eerlijk tegenover Sky.

schrappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:09

ahh! gecondoleerd! kheb het verhaal echt met tranen in mn ogen gelezen!

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 12:44

Gecondoleerd :(:) .
Je hebt echt je best gedaan en wijs besluit genomen in haar belang.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:48

Sterkte,ik denk dat dit het beste was wat je voor Sky kon doen :(:)

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:53

Sterkte met je verlies..... Inderdaad voor Sky het beste, maar het blijft zo moeilijk voor jezelf....