hoe kunstje verder 'uitleggen' aan hond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LeonieL

hoe kunstje verder 'uitleggen' aan hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 15:14

Hoi. ik weet niet zo goed of het hier hoort, maar het gaat over onze honden, dus ik denk het wel :+ :')

Misschien een rare titel, maar ik zal het even uitleggen. Wij hebben thuis twee rottweilers. erg lieve honden. Een hele tijd terug heb ik eens wat dingetjes geleerd. dit pakten ze snel op. (denk aan high five en later high ten.) Maar verder ben ik er niet mee door gegaan.

Nu was ik gisteren in de stad en zag ik een heel leuk boek over honden 'kunstjes' leren. Dus de basis dingen als zit, lig, af etc. maar ook de leuke/ handige dingen als de deur dicht doen. pantoffels pakken, dat soort dingen. Ik heb het boek niet mee genomen, dom natuurlijk. (ik denk dat ik hem alsnog ophaal :o ) maargoed. to the point.

Ik heb dus gisteren weer wat dingetjes van ze gevraagd. en ze vinden het ontzettend leuk. zo ben ik bezig met ''bedelen'' (ik weet niet hoe het ''officieel'' heet.) maar dan moet de hond op z'n kont zitten en dan poten omhoog houden. een van de twee honden pakt het onwijs goed op. Ik beloon nu als ze netjes op haar kont zit en goed haar evenwicht houd in de lucht. (dus niet dat ze omhoog komt en na een halve seconde alweer omlaag 'valt'.) Dit heeft ze nu door, maar ze maait met haar benen. Uiteindelijk is dat dus niet de bedoeling. dus hoe leg ik haar uit dat ze haar voorpoten gewoon stil moet houden?

Ik hoop dat het duidelijk is.

ps. ik werk met een clicker. ik doe ook VD met m'n verzorgpony, dus ik heb enige ervaring. maar met honden nog niet echt.

Anoniem

Re: hoe kunstje verder 'uitleggen' aan hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 15:19

Dat gaat vanzelf over, is puur het in balans proberen te blijven :)

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 15:23

Oke, bedankt. Niets om me verder druk om te maken dus. :)
Want ze maait 'gericht' . Soms om haar te helpen heb ik m'n hand nog boven haar hoofd. dan klemt ze haar poten om m'n hand, om zo m'n hand los te maken met de beloning. (dit krijgt ze dan natuurlijk niet.) maar dit is ook puur balans?? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:48

Oh nee dan niet :))
Dan is het denk ik gewoon negeren, of pas belonen als ze haar pootjes ook netjes stilhoudt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:06

Dan zou ik het heel snel belonen als ze ze ook maar iets stiller houdt.
Stapje voor stapje.. :)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:44

LeonieL schreef:
Want ze maait 'gericht' . Soms om haar te helpen heb ik m'n hand nog boven haar hoofd. dan klemt ze haar poten om m'n hand, om zo m'n hand los te maken met de beloning. (dit krijgt ze dan natuurlijk niet.) maar dit is ook puur balans?? :)

Je kunt beter zonder "balanshulp" deze oefening aanleren. Zo moet je hond van het begin al leren dat hij goed moet gaan zitten (als hij schuin op een heup gaat zitten kun je het evenwicht bewaren wel vergeten) en leren balas te houden wanneer hij de lucht in gaat.
Zo moet je bij deze oefening gewoon hele kleine stapjes maken en geduld hebben. Eerst alleen clickeren voor de momenten dat de voorpoten van de grond gaan. De de hond uitlokken om steeds meer omhoog te gaan. Pas wanneer je gaat merken dat de hond echt op zijn kont gaat zitten kun je pas uitbouwen met het langer volhouden van de oefening. want dan pas heeft de hond de balans gevonden.
Ga vooral niet te snel, neem de tijd met aanleren van deze oefening.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:50

mijn hond pakt alles op wat ik aanwijs ook eigen riem, mijn schoenen en sleutels, en kan tig truckjes zelfs niezen op commando en blaffen ze volgt ook hand gebaren ja erg cool! zal het wel op you tube zetten voor bewijs! de link komt nog ik zal er snel werk van maken...... ben ook wel benieuwd wat andere honden voor bijzondere truckjes kunnen ....

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 17:55

annepaardoes schreef:
LeonieL schreef:

Je kunt beter zonder "balanshulp" deze oefening aanleren. Zo moet je hond van het begin al leren dat hij goed moet gaan zitten (als hij schuin op een heup gaat zitten kun je het evenwicht bewaren wel vergeten) en leren balas te houden wanneer hij de lucht in gaat.
Zo moet je bij deze oefening gewoon hele kleine stapjes maken en geduld hebben. Eerst alleen clickeren voor de momenten dat de voorpoten van de grond gaan. De de hond uitlokken om steeds meer omhoog te gaan. Pas wanneer je gaat merken dat de hond echt op zijn kont gaat zitten kun je pas uitbouwen met het langer volhouden van de oefening. want dan pas heeft de hond de balans gevonden.
Ga vooral niet te snel, neem de tijd met aanleren van deze oefening.

Bedankt allemaal.
Hier wil ik even op in gaan. ik houd m'n hand boven haar, niet om haar meer balans te geven, maar om uit te lokken dat ze uberhaupt omhoog komt. dit gaat nu goed. dus dat wil ik nu weer af bouwen. (ze komt nu ook omhoog als ik een paar meter van haar af sta.
:)

edit: Ik heb even op je profiel gekeken. Wat een leuke dingen kan jij allemaal met je hond :D Ziet er super uit.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 18:01

ah op die manier. Ik dacht dat jij je hand gaf zodat je hond daarop kon steunen.

Je kan beter je handgebaar pas afbouwen als de oefening helemaal naar jou wens wordt uitgevoerd. Als je hond de oefening nog niet goed beheerst en je gaat je handgebaar weer afbouwen heb je de kans dat je hond denkt dat hoe ze het nu uitvoert, goed is. Dan kom je niet bij het resultaat wat je eigenlijk wilt hebben.

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 19:32

bedankt voor de tip :D
Ik houd het voorlopig bij het uiteindelijke handgebaar, het stemcommando en als extra steun de hand boven haar hoofd.
(de pony leer ik alles op stem en handhulp aan. ik vraag iets met een handhulp en als ze het dan niet doet/snapt zeg ik het woord en meestal gaat er dan een lampje branden. dat werkt bij een hond toch ook zo? )

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:06

Wanneer ik mijn hond altijd oefeningen voor dogdance aanleerde lokte ik eerst de gewenste beweging met een voertje uit. Bijna automatisch krijg je dan al een handgebaar omdat je de hond met het voertje lokt. Wanneer ik zag dat dat hij de oefening begon te begrijpen op mijn handgebaar en het voertje, plakte ik er een commando aan vast. (In het begin zeg je dit tijdens het uitvoeren van de oefening. Wanneer de hond de link gaat leggen, ga je het commando steeds eerste zeggen totdat je het stemcommando zegt terwijl je het handgebaar laat zien. Een teken dat mijn hond het stemcommando begon te koppelen was dat wanneer ik het stemcommando zei, hij de oefening enthousiaster af maakte.)

En dan is het wat je zelf wilt. Bij dogdance willen we dat de hond de oefening uit gaat voeren op alleen het stemcommando. Dus wanneer de hond de oefening helemaal door had op hand/stemcommando, begon ik met het afbouwen van mijn handgebaar.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:09

LeonieL schreef:
Hoi. ik weet niet zo goed of het hier hoort, maar het gaat over onze honden, dus ik denk het wel :+ :')

Misschien een rare titel, maar ik zal het even uitleggen. Wij hebben thuis twee rottweilers. erg lieve honden. Een hele tijd terug heb ik eens wat dingetjes geleerd. dit pakten ze snel op. (denk aan high five en later high ten.) Maar verder ben ik er niet mee door gegaan.

Nu was ik gisteren in de stad en zag ik een heel leuk boek over honden 'kunstjes' leren. Dus de basis dingen als zit, lig, af etc. maar ook de leuke/ handige dingen als de deur dicht doen. pantoffels pakken, dat soort dingen. Ik heb het boek niet mee genomen, dom natuurlijk. (ik denk dat ik hem alsnog ophaal :o ) maargoed. to the point.

Ik heb dus gisteren weer wat dingetjes van ze gevraagd. en ze vinden het ontzettend leuk. zo ben ik bezig met ''bedelen'' (ik weet niet hoe het ''officieel'' heet.) maar dan moet de hond op z'n kont zitten en dan poten omhoog houden. een van de twee honden pakt het onwijs goed op. Ik beloon nu als ze netjes op haar kont zit en goed haar evenwicht houd in de lucht. (dus niet dat ze omhoog komt en na een halve seconde alweer omlaag 'valt'.) Dit heeft ze nu door, maar ze maait met haar benen. Uiteindelijk is dat dus niet de bedoeling. dus hoe leg ik haar uit dat ze haar voorpoten gewoon stil moet houden?

Ik hoop dat het duidelijk is.

ps. ik werk met een clicker. ik doe ook VD met m'n verzorgpony, dus ik heb enige ervaring. maar met honden nog niet echt.

De high five kan de mijne inmiddels ook, maar wat is de high ten?? Ik kan je verder geen tips geven, want onze hond hier gaat ook bijna onderuit bij de high five :D ...

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 11:37

hihi.. ik weet niet of het echt high ten heet hoor, zo noem ik het :')
Dat is gewoon een soort higv five maar dan met twee voorpoten tegelijk xD

Ik heb vanochtend weer even met ze geoefend. (ik heb twee honden te gelijk. ik moet nog even bedenken hoe ik met ééntje kan oefenen en de ander dan binnen laten. maar dat werkt niet..)
het kunstje gaat inmiddels beter. ze houd haar poten al beter stil :D

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 18:43

Gaat het om het boek 101 hondentrucjes? Die heb ik hier namelijk ook liggen. :)

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 20:27

Ja, ik heb hem gisteren tóch maar gekocht. en ik heb hem al 'uit' in de zin van : Ik heb de meeste kunstjes gelezen en bedacht wat ik wel en wat ik niet aan wil gaan leren.
Ik vind het een erg leuk en handig boekje.