ik heb weer eens een vraag over mijn konijnen...
Het zijn twee langharige konijnen die al een flinke vacht hebben aangemaakt.
Maar vooral aan hun achterkant hebben ze hele lange witte haren die eigenlijk al losgelaten hebben, tenminste ik kan ze er zo uit 'plukken' (ze zitten niet vast aan de huid). Maar ik vraag me af waarom ze die haren loslaten zo vlak voor de winter, want dat zijn hele warme haren lijkt me. Ik heb ze er nu dus maar uitgeplukt, maar ik vraag me af of ik daarmee niet ook isolatie weg heb geplukt. Van de andere kant: Zeker aan de achterkant gaan die haren heel erg klitten.
Maar ik vraag me dus af: Zitten die haren gewoon losser vast in de huid waardoor ze snel per ongeluk 'losraken' of waarom laten ze deze haren los vóór de winter? Sowieso borstelde ik in totaal behoorlijk veel haar van één van de twee konijnen af, terwijl dat wel allemaal witte 'isolatieharen' waren. Hij heeft nog steeds een enorme prachtige dikke vacht, maar ik vraag me gewoon af hoe dat nou kan vlak voor de winter. Mijn paard verhaart nu bijvoorbeeld ook, maar dat zijn dan de 'zomerharen', ipv de 'winterharen'.
Nouja, iemand expert hierin?

ps: Op internet heb ik trouwens dit gevonden:
Citaat:Voor alle manieren geldt: met mate! Teveel borstelen of plukken leidt tot overmatig haaruitval dus beperk het tot maximaal 1x per dag.
Nouja, ik borstel ze maar 1 keer in de week dus dat is het probleem niet. Maar hier wordt gesuggereerd dat borstelen/plukken leidt tot haaruitval? Alsof je daarmee meer haren zou triggeren om los te laten? Dat zouden ze echt wel laten merken lijkt me als ik haar uit hun vel trek
Hoe leer je ze dat?