Konijn plukken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lenn

Konijn plukken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 13:12

Hoi,

ik heb weer eens een vraag over mijn konijnen...

Het zijn twee langharige konijnen die al een flinke vacht hebben aangemaakt.
Maar vooral aan hun achterkant hebben ze hele lange witte haren die eigenlijk al losgelaten hebben, tenminste ik kan ze er zo uit 'plukken' (ze zitten niet vast aan de huid). Maar ik vraag me af waarom ze die haren loslaten zo vlak voor de winter, want dat zijn hele warme haren lijkt me. Ik heb ze er nu dus maar uitgeplukt, maar ik vraag me af of ik daarmee niet ook isolatie weg heb geplukt. Van de andere kant: Zeker aan de achterkant gaan die haren heel erg klitten.
Maar ik vraag me dus af: Zitten die haren gewoon losser vast in de huid waardoor ze snel per ongeluk 'losraken' of waarom laten ze deze haren los vóór de winter? Sowieso borstelde ik in totaal behoorlijk veel haar van één van de twee konijnen af, terwijl dat wel allemaal witte 'isolatieharen' waren. Hij heeft nog steeds een enorme prachtige dikke vacht, maar ik vraag me gewoon af hoe dat nou kan vlak voor de winter. Mijn paard verhaart nu bijvoorbeeld ook, maar dat zijn dan de 'zomerharen', ipv de 'winterharen'.

Nouja, iemand expert hierin? :o?

ps: Op internet heb ik trouwens dit gevonden:

Citaat:
Voor alle manieren geldt: met mate! Teveel borstelen of plukken leidt tot overmatig haaruitval dus beperk het tot maximaal 1x per dag.

Nouja, ik borstel ze maar 1 keer in de week dus dat is het probleem niet. Maar hier wordt gesuggereerd dat borstelen/plukken leidt tot haaruitval? Alsof je daarmee meer haren zou triggeren om los te laten? Dat zouden ze echt wel laten merken lijkt me als ik haar uit hun vel trek :\

wemkelover

Re: Konijn plukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 13:15

Ik denk dat het juist heel goed is.
Ik heb een kortharige en zodra die begint te verharen pluk ik hem ook beetje.
Ik heb nu al twee keer met hem meegemaakt dat zijn darmen verstopt raakten omdat hij zelf natuurlijk ook zijn best doet om zijn haren kwijt te raken dit in slikt. Dus ik help hem altijd om te voorkomen dat hij zelf teveel inslikt en dat ik weer naar de dierenarts moet met een konijn dat veel pijn heeft.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 13:21

Oh jeetje daar had ik nog niet eens aan gedacht :oo

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 13:32

Lenn schreef:
Oh jeetje daar had ik nog niet eens aan gedacht :oo

Ja hoeft niet zo te zijn dat het bij de jouwe ook gebeurd. Wil geen horror verhalen gaan vertellen.
De dierenarts adviseerde mij om het konijn te borstelen, ik vind plukken wat makkelijker maar let wel op dat ik hem neit aan zijn vel trek pak alleen de haren eruit die dood of los zitten. Dus denk niet dat het slecht is voor konijn.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 14:31

Ik pluk m'n konijnen ook hoor als ze veel loszittende haren hebben. :j
En nee je haalt niet de isolatie weg, want ze verharen omdat de zomervacht los laat maar er komt daar voor in de plaats een lekkere wintervacht :j

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 15:06

@ saskiakefie: Maar ik heb dus het idee dat het winterharen zijn die ze loslaten, omdat deze zo wit en wollig zijn.
En wat een geweldige konijnen en filmpjes in je profiel! <3 Hoe leer je ze dat?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 15:10

kun je konijnen niet gewoon met een furminator doen? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:11

Met een kam werkt ook goed :)
Nee, volgens mij doe je het prima!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:13

Lenn schreef:
@ saskiakefie: Maar ik heb dus het idee dat het winterharen zijn die ze loslaten, omdat deze zo wit en wollig zijn.
En wat een geweldige konijnen en filmpjes in je profiel! <3 Hoe leer je ze dat?

Dat is onderwol. Maar hoort wel bij de zomervacht :)