Hond heeft gebeten wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

daffieduck83

Hond heeft gebeten wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 12:01

De hond van mijn ouders heeft voor de 2e keer iemand gebeten. Wat kunnen we doen om verdere beten te voorkomen?

Eerst de voorgeschiedenis. Mijn ouders hebben een 8 jarige kruising Bordercollie x Friese stabij. Het is een niet gecastreerde reu. Ik woon nu al weer ruim 4 jaar op mijzelf en ken deze hond alleen als echte lieve aanhankelijke knuffelkont, die wel een klein beetje waaks is. Ongeveer 2 jaar geleden heeft hij mijn moeder al een keer gebeten met het schoonmaken van zijn mand. Toen zijn mijn ouders met hem aan het werk gegaan en is hij eigenlijk nooit meer agressief geweest. Nu heeft hij afgelopen week mijn vader gebeten, toen hij 's avonds na het laatste rondje nog door de huiskamer liep. Mijn ouders zijn nu bang van de hond, maar willen hem eigenlijk nog wel een laatste kans geven.

Hij wordt gemiddeld 4x per dag uitgelaten en 2x daarvan ongeveer een uur, waarbij hij ook los kan rennen en vaak de bal mee gaat. Naar vreemden en andere honden is hij eerder onderdanig en angstig, vluchtgedrag dan agressief. Ook heeft hij al zijn hele leven angst voor vuurwerk en vergelijkbare harde geluiden.

Mijn ouders hebben nu meerdere opties:

Medisch helemaal laten nakijken of hij nergens pijn heeft.

Met een goede gedragsdeskundige werken aan leiderschap.

Werkt dit niet dan laten ze hem inslapen, ze willen namelijk niet iemand anders met hun ellende opzadelen.

Heeft er iemand tips voor mij waar we op kunnen letten en een goede gedragsdeskundige?

Alvast heel erg bedankt.

Isegrim

Re: Hond heeft gebeten wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 12:03

Je hebt bijten en bijten. Bijt hij door of hapt hij?

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 12:06

Waar wonen je ouders, want straks raadt een een goede GT aan, die 200 km verderop woont :)

Maar het is heel weinig info om er iets van te zeggen en eigenlijk moet je een hond altijd zien. Want mensen interpeteren bepaald gedrag altijd anders dan het in werkelijkheid is. Vooral honden die bijvoorbeeld bang zijn volgens de eigenaar, maar de oren en staart rechtop heeft. Om maar even aan te geven.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 12:08

Hij heeft bij mijn moeder echt doorgebeten, moest ook gehecht worden en zenuw geraakt, bij mijn vader zie je wel tandafdrukken, maar viel het verder gelukkig mee.

@Now or never, ze wonen ook in de regio van Gouda

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 12:14

Dan zou ik gauw op zoek gaan naar een GT in de buurt van Gouda, weet er geen in die buurt. Maar waarschijnlijk zijn er al langer signalen, die niet zijn opgemerkt. Maar nakijken door DA is zowieso goed.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 12:54

Ik ben ook een keer gebeten door m'n hond, toen ik erge ruzie met dr had, dus neem het dr niet heel erg kwalijk, maar het heeft me wel aan het denken gezet, en heb dr ook 4 dagen niet aangekeken, puur om m'n afkeur te laten merken.
Sinds toen gaat het eigenlijk een stuk beter tussen ons haha

Maar als ze zo uit het niets bijten, is er toch iets niet helemaal goed, het zei medisch, het zei de plek in de roedel, het zei psychisch

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 12:59

Kun je een kynologenclub in gouda of bodegraven bellen? Wellicht weten zij iemand. Ik heb zelf trainingen doorlopen in woerden met een setter. Dus obv bijtgedrag kan ik je niet helpen...dat moet je aan de experts overlaten. Succes

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 13:19

Het bijten van de baas vindt ik op zich wel een kwalijke zaak. Hij is al ouder en als hij daarvoor nooit gebeten heeft of pogingen tot zou ik toch beginnen met het medische gedeelte.

Maar het is inderdaad weinig info. Heeft de hond eerst gewaarschuwd bijvoorbeeld? Wat is zijn plaats in het gezin? wat voor een karakter enz?

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 15:26

Of ie heeft gewaarschuwd weet ik niet, kom er ook niet zo goed achter, mijn ouders proberen het meer een soort te negeren. Zijn karakter is zachtaardig, maar wel snel nerveus. Toen ik nog thuiswoonde reageerde hij heel sterk als ik bijvoorbeeld ruzie had met mijn vader (kon af en toe een lekker vervelende dwarse puber zijn). Dan was hij uit zijn doen. Bij onweer en vuurwerk probeert hij ook het liefst ergens weg te kruipen maar wel bij ons in de buurt. Buiten met uitlaten luistert hij over het algemeen goed. Maar als ik een keer thuis ben heb ik niet altijd het idee dat mijn ouders echte roedelleiders zijn. Dus daar ligt naar mijn mening wel een gedeelte van het probleem.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 15:29

Misschien ziet hij het niet goed?

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 15:35

Dank je wel, daar zat ik ook al aan te denken, ook omdat het nu 's avonds in het donker was, gaan het in elk geval laten checken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:21

Denk dat ik er zo niets over kan zeggen, ik heb de aanleiding niet gezien, je geeft nu aan dat je vindt dat je ouders geen echte roedelleiders zijn, maar ik weet ook niets over hoe je ouders met de hond omspringen. Ik denk dat het angstagressie was, zo te lezen, sneppen, of echt bijten weet ik ook al niet.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:31

klinkt als angsthappen en idd misschien ziet ie niet goed, ik zou er een gedragsdeskundige bij halen, inslapen lijkt me een beetje voorbarig, waarschijnlijk heeft de hond wel laten merken dat ie onzeker was maar heeft je vader dit niet gezien of herkent, neem eens contact op met http://aputten.hyves.nl/ wellicht kan hij je een stuk verder helpen, hij werkt vergelijkbaar met Cesar Milan, zitten op dezelfde lijn

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:42

GT, dus geen trainer maar een 'hondenpsycholoog'!!! veel succes

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:49

ja honden psycho is heel goed idee, van je verhaal kan ik er weinig anders van maken dan dat hij territoriaal is geweest en dus duidelijk leiderschap nodig heeft! in de tussen tijd klinkt hard maar muilkorf om doen zo kan hij geen voldoening krijgen van zijn evt. volgende bijt actie....en ook even na laten kijken of er niks medisch aan de hand is. Veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:00

Territoriaal geloof ik absoluut niets van bij deze karakterbeschrijving. Ik vermoed bij de eerste keer, toen het met de mand te maken had, dat de hond zich bedreigd voelde en draarom beet. Hij zal al eerder signalen hebben afgegeven, die je moeder niet oppakte, zulke honden bijten echt alleen als ze niets meer weten, en dan vaak ook fel. Muilkorf omdoen lijkt me neit nodig. Zorgen dat de hond neit meer zo in paniek is wel.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:03

Boompje1985 schreef:
ja honden psycho is heel goed idee, van je verhaal kan ik er weinig anders van maken dan dat hij territoriaal is geweest en dus duidelijk leiderschap nodig heeft! in de tussen tijd klinkt hard maar muilkorf om doen zo kan hij geen voldoening krijgen van zijn evt. volgende bijt actie....en ook even na laten kijken of er niks medisch aan de hand is. Veel succes!

dit is een nerveuze angstbijter, is weinig terrritoriaals aan, een muilkorf lijkt me dan ook onzinnig, bevestig je eerder dat er wat is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:04

Je zegt dat, na dat ze aan het werk zijn gegaan, het beter ging.
Ik denk dat het zo is dat hij ze idd niet meer als leider zag (dat zie ik als aan het werk gaan?)

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 17:26

ja ging een hele tijd heel erg goed, maar ik denk idd dat ze de signalen van onzekerheid niet hebben opgepikt. Mijn ouders zijn superlief, maar helaas niet altijd even consequent en tot het eerste incident hebben we de hond (ook ik) veel te veel als lieve knuffel / kind gezien ipv een hond. Eten kan je zo bij hem afpakken en ook met kleine kinderen is ie altijd heel erg voorzichtig. Maar met uitlaten wel vaak een beetje drammerig bij de deur en dat wordt ook niet echt gecorrigeerd en hij springt ook altijd tegen je op als je binnenkomt.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:34

tja miepie vandaar dat ze er zo rustig van worden de muilkorf, ik dacht dat jij een cecar milaan persoon in gedachten had iemand die daar op leek kwa theorie enz.......maar ik ga hier geen discussie over beginnen. niet iedereen heeft de zelfde achtergrond als het om muilkorfen gaat, en gebruikt ze op de juiste manier......anyway veel succes!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 18:08

Heb hier zelf een vrij onzekere hond, daar maakt een muilkorf het alleen maar erger. je kan daar een hoop mee kapot maken.

Toch zou ik bij deze hond eerst eens gaan kijken naar medische oorzaken, ogen, oren enz. Want dan heeft therapie helemaal geen zin en kan het zelfs averechts werken.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 18:27

@Wilawander, dat gaan we ook zeker doen, eerst medisch uitsluiten en dan verder en voorlopig krijgt hij geen muilkorf. Hoop echt dat het weer goed komt, want vooral bij mams zit er nu ook veel angst. Helaas is het geen optie dat de hond bij mij komt wonen, omdat ik fulltime werk met daarnaast ook nog eens 2,5 uur reistijd per dag.