stiekem wil ik wel een hondje in huis..kosten berekenen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

stiekem wil ik wel een hondje in huis..kosten berekenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 11:19

ik ben eigenlijk fout bezig hihi.

zit op internet te kijken naar teckelpuppy's....
stiekem wil ik toch wel een hondje in huis.

weet alleen niet of dat we dat kunnen betalen.

vriendlief en ik wonen sinds mei dit jaar samen.

zou denk ik eerst moeten uitrekenen wat het gemiddeld kost per maand.
en of we dat dan kunnen betalen.

maar dat moet/wil ik dan doen zonder dat vriendlief er iets vanaf weet.
en dat is dan weer moeilijk hihi.
en dan wil ik het later (als ik het uitgerekend heb) aan hem voorleggen.

iemand enig idee?

suuzepuus

Re: stiekem wil ik wel een hondje in huis..kosten berekenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 11:21

Ik vind wel dat je er beide achter moet staan om zo'n keuze te maken. een hond in huis halen is niet zomaar iets maar ene grote verantwoordelijkheid. je kunt niet meer zomaar een dag weg. beestje moet uitgelaten worden ook als het regent, sneeuwd of als je een kater hebt. Ik vind echt dat je zoiets niet stiekem kunt doen.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 11:24

Volgens mij is ze het stiekum aan het uitrekenen en gaat ze dan overleggen :j
Hou er wel rekening mee dat een klein hondje net zo veel aandacht en beweging nodig heeft als een grote.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 11:25

suuzepuus schreef:
Ik vind wel dat je er beide achter moet staan om zo'n keuze te maken. een hond in huis halen is niet zomaar iets maar ene grote verantwoordelijkheid. je kunt niet meer zomaar een dag weg. beestje moet uitgelaten worden ook als het regent, sneeuwd of als je een kater hebt. Ik vind echt dat je zoiets niet stiekem kunt doen.

wij(nouja, mijn moeder, ik werk er) hebben een hondendagopvang op de rand van nieuwegein :D Dus daar mag TS hem bgerust brengen als ze een dagje weg wil :)) Hoewel dat de kostenbegroting wsl niet ten goede komt :=

Tja, wat het kost.... Moeilijk te zeggen. Denk dat je rond de 50 a 60 euro per maand aan voer kwijt bent, en verder onvoorziene dierenartskosten, entingen, etc.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 11:25

ik bedoel ook niet dat ik het stiekem ga doen.
denk dat mijn titel niet helemaal juist gekozen is.

ik ga het er uiteraard met mijn vriend over hebben.
maar wil eerst eens uitrekenen of het haalbaar is om een hondje te nemen.
want is het niet haalbaar en kunnen we het dier niet alles bieden, dan gebeurd het niet.
dat is simpel.
en als ik het uitgerekend heb en het kán, dan ga ik het er met mijn vriend over hebben.
het is niet zo dat ik van de ene op de andere dag een hond in huis haal en zeg Hoers! we hebben een hond! zonder dat mijn vriend daar iets vanaf weet.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 11:27

SaskiaKa schreef:
Volgens mij is ze het stiekum aan het uitrekenen en gaat ze dan overleggen :j
Hou er wel rekening mee dat een klein hondje net zo veel aandacht en beweging nodig heeft als een grote.

daar ben ik me zeker van bewust.
en dat gaat ook zeker mee in de berekening etc.

mijn ouders hebben ook 2 honden en ik ben ook min of meer opgegroeid met honden.
dus heb er ervaring mee (en mijn vriend ook)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 11:28

ok, gelukkig!!!
Ik denk dat je zo'n 50 euro per maand mag rekenen. de ene maand wat minder en de andere maand wat meer. 1 keer per jaar een enting. 2 keer ontwormen en als je geluk hebt zo'n 2 keer per jaar (preventief) ontvlooien. Als je dat verdeeld kom je denk ik op zo'n 50 euro per maand uit.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 11:31

Maar ik denk dat je los van de financieen eerst moet kijken naar of het praktisch wel haalbaar is. En dan bedoel ik de vraag of je echt genoeg tijd hebt, of je opvang hebt als je eens weg wilt, wat je doet in vakanties etc.

Een kleine hond hoeft niet veel te kosten per maand, maar als het rondkomen nu al redelijk krap is, raad ik het je wel af. Een hond kan ziek worden en je kan er gewoon veel pech mee hebben.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 11:33

we kunnen nu gewoon goed rond komen.
opvang als we weg willen/moeten, mijn ouders wonen vlakbij.
en die hebben dus al 2 honden.
en denk dat die 1 hond meer of minder echt niet erg vinden.
ga ook met mijn moeder erover hebben of die dan eventueel wat zou willen oppassen o.i.d.
gewoon alles in overweging nemen.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 11:34

suuzepuus schreef:
ok, gelukkig!!!
Ik denk dat je zo'n 50 euro per maand mag rekenen. de ene maand wat minder en de andere maand wat meer. 1 keer per jaar een enting. 2 keer ontwormen en als je geluk hebt zo'n 2 keer per jaar (preventief) ontvlooien. Als je dat verdeeld kom je denk ik op zo'n 50 euro per maand uit.

Wij zijn iedere maand echt wel meer kwijt aan eten dan 50 euro hoor. Nu zal voor een kleine hond de kosten wel lager liggen. Maar enkele punten waar je naar moet kijken:
-voer
-Botten/kluifjes (onze hond eet bijv. iedere dag 2 botten)
-Speeltjes
-ontwormen
-Ontvlooien
-Dierenartskosten (neem je wel of geen verzekering?)
-Evt het castreren of steriliseren

En verder zou het fijn zijn als je een beetje ruim zit in wat je maandelijks denkt uit te geven zodat het niet zo'n groot probleem is mocht de hond speciaal voer nodig hebben oid. En inderdaad nadenken of je genoeg tijd hebt voor een hond. Wij vonden het toch wel meer werk dan we dachten (nog steeds erg leuk hoor maar je kan het je gewoon niet voorstellen hoeveel extra tijd je bijv. alleen al kwijt bent aan het huishouden). Nu lopen wij zelf 4 keer op een dag en iedere wandelen duurt gemiddeld 3 kwartier. Wij hebben dan wel een grote kruising herder van 14 maanden.

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 11:37

Een teckel eet vrij weinig dus qua voer zijn het de kosten niet.
Zelf ben ik tegen preventief ontvlooien, enten en ontwormen dus heb ik die kosten niet.
Wel zou je er rekening mee kunnen houden dat een teckel snel last van hun rug kunnen krijgen (hernia) maar daar zouden teckeleigenaren meer over kunnen vertellen.

Ik weet ook niet wat voor voer je in je hoofd hebt, vers vlees of brokken.
Huismerk of bekende merken..
Dat maakt namelijk ook al een enorm verschil.
Wat doe je als jullie beide de hele dag aan t werk zijn, hondenuitlaatservice kost gemiddeld €10,- per dag.

Maak is een specifiek vragenlijstje, dat is makkelijker te antwoorden.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 11:38

Wij hebben een hond van ruim 40 kilo maar zijn dat niet kwijt aan eten hoor!! Ze krijgt selection croc brokken van Royal canin waar ze het super op doet en wat echt niet duur is.

BosscheBol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 11:42

Kosten berekenen kun je tot zekere hoogte. Want je weet nooit of je uiteindelijk een hond hebt met bv voedingsallergie of iets anders. Want dan lopen de kosten aardig op.

Wij hebben sinds 6 jaar een teckel.Waar moet je rekening meehouden:

Goed voer (als je duurder voer koopt bv Royal Canin of Science Plan, is dit zuiniger maar duurder in aanschaf. Wel beter voor hond). Wij betalen € 79 per 1,5 maand
Honden uitlaatservice € 17 per dag ( is woonplaats afhankelijk)
Trimsalon (onze teckel gaat iedere 3 maanden). Zeer belangrijk en voor teckels grote noodzaak. Hebben lange laaghangende oren, komt veel vuil in. Waardoor zij last krijgen en moet je zelf ook goed schoonhouden
Hondentraining, zijn geen goedkope cursussen. Wel aan te bevelen, zeker met jacht gefokte honden als een teckel.
Osteopaat, is gevoelig op zijn rug. Vaak "springen"grote honden op zijn rug en is dan gevoelig. Is per ter preventie en zitten vaak blokkade bij zijn rugwervel. Zijn veel teckels met rugklachten.Kost € 50 per behandeling.

Oftewel ik ben per maand gemiddeld € 200 kwijt en ik koop echt geen dure riempjes of manden.
Gewoon alles in de basis.

Succes met jullie beslissing

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 11:45

de teckel van mijn ouders is afgelopen week 12 geworden.
ervaring met teckels heb ik dus wel.

Diesel (die teckel) eet niet zoveel.
maar dat zal per hond verschillend zijn.
ik denk dat qua botten, koekjes etc. je er zelf bij bent wat het allemaal kost.
ik bedoel sommige extra's zijn gewoon niet zo hard nodig zeg maar.
de teckel van mijn ouders bijv. krijgt niet zo heel veel koekjes, botten etc.

inentingen zou ik tegelijk met de honden van mijn ouders kunnen laten lopen.
waardoor er al geen extra consult is.

uitlaten tussen de middag zou ik evt. kunnen vragen of mijn moeder dat wil doen (die moet er immers toch al 2 uitlaten en we wonen nog geen 500meter bij elkaar vandaan)

het is ook meer een gedachtengang/idee.
geen idee of ik het ook echt daadwerkelijk uit wil gaan werken.
maar wil er wel in langere termijn overna denken of zoiets zou kunnen.

snappen jullie wat ik bedoel?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 11:48

maar wat gebeurt er als je moeder op vakantie gaat, je moeder een lange tijd niet kan uitlaten (de mijne brak zomaar haar pols.. sja..)

Tip van mij is om het zoveel mogelijk onafhankelijk te proberen te regelen en rond te krijgen. Mócht je moeder dat dan kunnen is dat een fijne meevaller, maar dan weet je dat je het zonder ook kunt.
Als je het enten gewoon kunt betalen, met eigen consult, en ze kunnen mee met die van je ouders, dan steek je dat consult in je zak
etc

Vindt je vriend teckels wel leuk overigens?

wij hebben al een ras-discussie gehad hier :D gelukkig komen we op hetzelfde uit :D

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 11:51

ik heb het er al ooit met vriend over gehad.
en toen zei hij dat als er een hond komt het niet uitgesloten is dat het een teckel word/kan worden.
ik wil gewoon een klein handzaam hondje.

mijn ouders gaan bijna nooit op vakantie..
kan mijn vader niet zo goed hebben ofzo... dat is dus weer een bijkomend voordeel.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 11:54

HubbaBubba schreef:
Zelf ben ik tegen preventief ontvlooien, enten en ontwormen dus heb ik die kosten niet.

Hallo parvo...

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 12:03

Ik zou geen hond willen als ik mijn moeder 5 dagen per week moet vragen om hem uit te laten tussen de middag. :n
Onze hond kan heel goed een hele dag in zijn kennel zitten als wij toevallig allebei de hele dag moeten werken. Hij doet niets in de kennel dus zodra we thuis komen moet hij even rennen enzo. ;)

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 12:04

ik zeg ook niet dat het 5 dagen per week zou gebeuren ;)

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 12:08

Werken jij en je vriend allebij ?

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 12:15

vinnie krijgt smolke brokken, een zak van 4 kilo kost 15 euro en doe ik echt wel 2-3 maanden mee denk ik. verder kost zn avond eten ongeveer 10 euro per week. eerste entingen (3 keer) zijn wel prijzig en denk ook aan chippen, wordt/is verplicht. als ze ineens vlooienplaag hebben gaat daar ook flink wat geldt inzitten, maar ik denk dat ik inclusief voer en koekjes 60 euro per maand kwijt ben... wij hebben trouwens een boerenfox, wij hebben kunnen regelen dat mijn schoenmoeder oppast (werkt maar 3 dagen) en als zij niet kan mijn vader (die werkt niet meer wegens gezondheid), is nog leuk ook voor hem want mijn ouders hebben ook 3 hondjes. ik moet er wel bij zeggen dat wij dit vooraf heel erg goed met mijn (schoon)ouders hebben besproken en anders hadden we ook niet voor een hond gekozen

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 12:58

Kuggur schreef:
HubbaBubba schreef:

Hallo parvo...

Hallo titeren....

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 13:00

Weet je moeder jou dan niet te vertellen wat ze voor haar teckel kwijt is per maand, dat is denk ik het makkelijkst, ze heeft immers hetzelfde ras als jij zou willen??

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 13:01

Citaat:
Goed voer (als je duurder voer koopt bv Royal Canin of Science Plan, is dit zuiniger maar duurder in aanschaf. Wel beter voor hond)

Royal Canin is geen goed voer overigens, maar goed voer is inderdaad wel duurder dan Bonzo o.i.d.

Ik denk dat wij zo'n 125,00 in de maand kwijt (zonder opvangkosten want hij gaat naar mn schoonouders)

maar goed, wij hebben wel een erg grote hond

Mij is vooral de tijdsinvestering en het geregel 'tegengevallen' (doe het met liefde hoor) en dat terwijl ik van huis uit altijd honden gehad heb, maar echt zelf een hond is toch anders

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 13:06

P.maand is een teckel niet zo duur hoor kim, pas als ze wat gaan mankeren worden het duurdere hondjes.
Maar dat is met veel huisdieren zo.