Onze nieuwe caafjes van de cavia opvang in veendam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Onze nieuwe caafjes van de cavia opvang in veendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 21:54

Sinds vorige week hebben we 3 cavia's van de caviaopvang in Veendam. Mijn zoon van 4 heeft de namen bedacht en het zijn TakkieKakkie, Poepie en Opa geworden :') Tja, tis de leeftijd he :j

Enniewee, ze zijn al behoorlijk gewend, best wel tam (erg gezellig!) en doen het vrij goed. Enkel is Opa wel echt een beetje de underdog hij wordt steeds weggejaagd door met name TakkieKakkie. Hij heeft sinds gister de bovenverdieping ontdekt en is er ook niet meer weggeweest. We hebben dus eigenlijk 2 caafjes beneden en 1 boven. We weten nog nog niet zo goed wat wijsheid is, we vinden het namelijk wel wat zielig dat Opa alleen zit (ook al is het zelf gekozen). Misschien zo laten, misschien nog een caafje erbij (met het risico dat die liever beneden zit met Kakkie en Poepie en Oopje nog steeds alleen is en 4 is best wel veel, zo ruim is de flat nu ook weer niet..). Enfin, genoeg gekletst tis een in de picture dus hier de foto's van de caviaflat (even ter referentie de onderste kooi is 1.20*60 en de bovenste ongeveer 100*50):

Afbeelding

Bovenaanzicht:
Afbeelding

Opa hier op het plateau en op de begane grond TakkieKakkie (midden) en Poepie (links), Opa had hier de bovenverdieping nog niet ontdekt en logeerde vrijwel permanent op het plateau ;( :
Afbeelding

Takkie wilde wat lekkers:
Afbeelding

Wat vinden jullie?

Adviezen over wat het beste te doen met gepeste Oopje hoor ik trouwens graag, we zitten er wel een beetje mee eigenlijk..

xCathy

Re: caafjes van de cavia opvang in veendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 21:58

Wat een namen :')
Ik denk dat je tegen het gepest weinig kan doen, heb hier ook twee katten die elkaar af en toe wel kunnen vermoorden, maar soms slapen ze ook naast elkaar. Er moet er toch ééntje het sjaakie zijn..

Anoniem

Re: Onze nieuwe caafjes van de cavia opvang in veendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:01

Die namen! :')
Ik denk dat je het even moet laten, zaten ze al bijelkaar?
Ik zeg: Geef Opa ( :') )de tijd :j

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 22:12

Yep ze zaten al bij elkaar en bij de opvang ging het prima is me verteld. Het is dus best wel gek. Maar ja ik ben ook niet zo'n cavia expert dus weet ook niet of het kan omslaan of dat het na een tijdje bijtrekt.. Opa wordt nu eigenlijk niet geaccepteerd, als hij beneden op de vloer komt wordt hij direct door Kakkie weggejaagd en gaat hij het plateau weer op of naar boven. Ik vindt het echt een beetje zielig en hij probeert het nu ook niet meer, hij blijft gewoon boven. We hebben nu al het eten en drinken ook boven neergezet dus hij hoeft daarvoor ook niet naar beneden.

Hoe lang zouden we het moeten aanzien? En is het uberhaupt erg als Opa apart zou blijven zitten (uit eigen keuze)? Of is dat meer iets dat wij mensen zielig vinden maar dat voor een caaf niet zo'n punt is?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:59

Die namen, geweldig :')
Zijn Takkiekakkie, Poepie en Opa mannetjes of vrouwtjes?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 23:10

Ik geef de complimenten over de namen over aan mijn zoon, vindt hij vast prachtig :P

Alle drie zijn kereltjes.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 00:00

Ja, 3 kereltjes gaat niet altijd goed. Als het aanhoudt is het denk ik fijner voor opa om hem te scheiden en eventueel te koppelen met een heel jong beertje. Die kun je dan Plassie of Zeikie noemen :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 20:50

Het gaat niet goed met de kerels.. Opa probeert regelmatig contact te maken met Poepie en Kakkie en wordt zo hardhandig terug gejaagd dat zijn kontje vol met wondjes zit.. Baal er stevig van maar zie maar 1 plossing, Kakkie en Poepie gaan terug en we hopen voor Opa een nieuw vriendje te vinden bij de opvang, hij mist het contact echt, de zielepiet.

xBueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 16:19

Wow ik zat echt hardop te lachen om die namen :')
Ah wat zielig voor Opa :n
Maar wel een goede oplossing denkik..

linnie28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 16:46

takkiekakkie is een spel whahaha(werk bij interoys dus ja haha)

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 16:55

Knap dat je deze beslissing kunt nemen. Wat vind je zoontje ervan?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 18:20

@Linnie, dus zo kwam hij erbij! Weer een mysterie opgelost!

@Emytje: Zoontje vindt het vooral heel zielig voor Opa dat hij zo gepest wordt dus die snapt het wel.

We overwegen trouwens om Opa te laten castreren en dan een vrouwtje erbij te doen (we hebben een hele aandoenlijke gezien de vorige keer dat we bij de opvang waren) we hopen dat de kans op vechten dan kleiner wordt, iemand ervaring hiermee?

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:42

Die namen! :=
Ze zijn heel schattig!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 21:17

Ik blijf het raar vinden, in de opvang was er niks aan de hand tussen de beren...
Maar ik zag dat je 1 misschien wilde castreren en een zeugje als vriendje geven, lijkt me strak plan

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 22:20

WinSel schreef:
Ik blijf het raar vinden, in de opvang was er niks aan de hand tussen de beren...

Ik ook, en twijfel ook zeker niet aan jullie verhaal. Blijkt maar weer dat dieren ondoorgrondelijk zijn..

Ik raak er ook steeds meer van overtuigd dat we Opa maar moeten castreren en dan een leuk vrouwtje erbij moeten zoeken. Stiekem vindt ik Witje erg geinig. Als zij tzt er nog zit maar even kijken of zij en Opa elkaar aardig vinden. Duurt natuurlijk nog best even na de castratie voordat Oopje niet meer vruchtbaar is, ik las dat je een week of 4 eigenlijk moet wachten. Ik vind het eigenlijk wel wat sneu voor Oopje dat hij dan zo lang nog alleen is maar goed, dan wordt hij in elk geval niet meer regelmatig in elkaar getrimd.. is ook bepaald geen pretje :(:)
Laatst bijgewerkt door troi op 02-11-11 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:32

Je idee om de beer te castreren lijkt mij wel een goede. Gecastreerde beer met 1 of meerdere zeugjes is hier altijd de beste combi geweest.

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:46

XoNo schreef:
Ja, 3 kereltjes gaat niet altijd goed. Als het aanhoudt is het denk ik fijner voor opa om hem te scheiden en eventueel te koppelen met een heel jong beertje. Die kun je dan Plassie of Zeikie noemen :D

:))

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 18:56

Vanochtend bij de opvang geweest en Kakkie en Poepie teruggebracht.. Blijf het jammer vinden hoor. Het zijn erg lieve caafjes en erg geschikt voor kinderen (bij deze, zoek je een leuke set caafjes dan zeker naar de opvang in Veendam gaan).

Daar ook even ons dilemma besproken, casteren en leuk vrouwtje erbij met als grote nadeel dat het toch een operatie is (met de risico's die daar nu eenmaal toch bijhoren) en meneer dan nog zeker 5/6 weken alleen moet zitten of een andere mannetje erbij. Ze hadden nog een aantal mannetjes zitten die in principe wel alleen weg konden (dan wordt hun maatje bij een ander gezet want in principe zitten ze daar altijd met twee natuurlijk) dus even gekeken of er wat bij zat waar Oopje mee overweg kon. Eerste mannetje was geen succes, nogal een gefrustreerd typje die hem steeds wilde dekken. 1 keer snap ik best, is dominantie aangeven, maar hij bleef maar bezig. Dus weer terug. De tweede was een heel ander type, vrij verlegen en dat leek best leuk te combineren. Dus we hebben hem meegenomen met de afspraak dat als het toch niet zou gaan deze ook weer terug mocht. Erg fijn!

En hij heet, wel ja Tonnetje.. Ik had echt gedacht dat het wel weer iets als 'Plasje' zou worden, maar nee. Mijn zoon blijft me verbazen. Ik vindt Tonnetje ook nog best geinig eigenlijk voor een caaf.

Foto's komen binnenkort als Tonnetje uit zijn nachthokje durft te komen..

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 18:57

Fijn dat het zo goed is opgelost :)
Hoe heette hij eerst ? :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 19:00

Weet ik eigenlijk niet, ze konden zijn papieren ook niet vinden dus de vrijwilligers wisten het volgens mij ook niet :) . Hij is in elk geval een driekleur met een vrij spitse snuit en behoorlijk verlegen.

Ik was trouwens erg blij met de houding van de mensen daar, ik voelde me eigenlijk knap l*llig om ze terug te brengen maar ze deden totaal niet moeilijk of wat dan ook.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 19:02

Ja daar doen ze niet zo moeilijk over :)
Mooi dat het zo is opgelost, ben benieuwd naar fotos :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 19:21

En Tonnetje is wat over zijn verlegenheid heen. De heren zijn nu aan het uitmaken wie de baas is. Flink klappertanden dus maar geen gehap en gejaag dus. Ik heb goede hoop deze keer!

Zo begonnen ze:

Afbeelding

En toen werd Oopje wat zenuwachtig en sprong op zijn vertrouwde verhoging:

Afbeelding

Flink aan het aftasten wie de stoerste is van de twee:

Afbeelding

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 19:24

Wees niet bang, dat is echt gewoon beren gedrag, mijn beren die al een mooie poos bij elkaar zaten deden dit ook nog wel es

En als ik het zo zie heb je Harry mee genomen :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 19:54

Ok, verder nog info over Harry? Qua karakter enzo? Komen we ook wel achter natuurlijk, maar vind ik toch leuk :o

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 19:55

Dat weet ik zo niet, kom niet veel in de opvang meer :o