En de gerbils knagen onvermoeibaar door...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

En de gerbils knagen onvermoeibaar door...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 11:21

Hoihoi,

Ik heb sinds een tijd vanwege van-het-een-kwam-het-ander zes gerbils, waarvan 2 mannetjes :)
Na een hoop drama met verkeerde kooi (hamster) die ik er bij had gekregen en diverse ontsnappingen, heb ik een aquarium te pakken gekregen waar ze nu al een tijd in wonen. Hehe, eindelijk van dat gezeur af. Dacht ik.. Want ik gebruik dus nog het oude deksel van het aquarium, waar aan de achterkant in de hoeken twee halfronde gaten zitten van ongeveer 3-4 cm doorsnede. Niet groot genoeg voor ze om doorheen te kruipen, maar ik had er toch maar een ijzerdraadje voor geplakt. En maar goed ook, kwam ik daarnet achter, want ze hebben dus één van die gaten 2x zo groot geknaagd! Terwijl zo'n deksel echt wel van hard spul gemaakt is...
Ze konden trouwens bij dat gat komen doordat ik dat gat had gebruikt om een kokosnoot op te hangen, waar ze dankbaar gebruik van maken als slaapholletje :) . En dus ook als zitplatformpje om te knagen. Heb het nu maar weer op de grond gelegd, maar zou het toch wel weer graag ophangen.
Dus, mijn vraag: heeft iemand hier wel eens mee te maken gehad en een oplossing gevonden? Want ik begin het idee te krijgen dat je er glas voor moet zetten willen ze er niet door knagen..
Het is overigens ook niet zo dat ze te weinig speelmateriaal hebben.. Ze krijgen elke dag wc/keuken rolletjes, en ze hebben een aantal bruggetjes waar ook aan geknaagd kan worden. Ze hebben gewoon een extreme neiging tot het slopen van hun hok :')

Alvast bedankt!

Groetjes

zonnebloem18

Re: En de gerbils knagen onvermoeibaar door...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:00

Je zou ze wat wilgentakjes of stukjes tak van een fruitboom kunnen geven om aan te knagen.

Citaat:
Ze vinden het niet alleen leuk, maar het is ook van levensbelang. Een Mongoolse gerbil heeft 4 snijtanden die altijd blijven groeien. Ze moeten dus zorgen dat de tanden afslijten en niet te lang worden. Als de tanden niet genoeg afslijten zullen ze in de tegenovergestelde kaak doorgroeien. Uw gerbil kan dan niet meer eten en zal sterven. U moet er dus voor zorgen dat uw gerbils genoeg knaagmateriaal in hun verblijf hebben om aan te knagen. Hout is goed materiaal om aan te knagen, maar ook kantonnen doosjes en wc-rolletjes.

http://www.petermaas.nl/gerbils/gedrag.htm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:19

Ik denk dat je wilgentakken, knaagspellen en nog veel meer aan ze moet geven om het te stoppen :)
Echt veel bedoel ik dan. Ik denk dat ze hun knaagbehoeften niet kunnen uiten :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:22

2 kleine gaatjes boren in het glas en daar je kokosnoot aan ophangen?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:29

Ik had gaas met mazen van 1x1 cm over mijn gerbil's hun bak, daar zijn ze in al die jaren nooit doorheen gekomen, is dat misschien een optie?
Aan het dak knagen bleven ze hier gewoon doen, ondanks een massa aan verschillende soorten knaagspul in het hok. (planken/verse kronkelwilg/ruw touw/karton)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 14:09

Hmm ja dat gaas zat ik ook wel aan te denken. Ik vind het dan alleen zonde van het deksel :P Ik zat eigenlijk meer te denken aan iets om het af te schermen, zoals plexiglas dus, maar weet niet of ze daar ook doorheen gaan.

Ik kijk nu trouwens naar het hok, en zie diverse speeltjes waar ze nog niet eens aan geweest zijn. Dus ik denk niet dat ze een tekort hebben :)

Gaatjes boren is misschien wel een idee..! Maar weet niet of ik dat aandurf haha :P

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 14:15

zonnebloem18 schreef:
Je zou ze wat wilgentakjes of stukjes tak van een fruitboom kunnen geven om aan te knagen.

Citaat:
Ze vinden het niet alleen leuk, maar het is ook van levensbelang. Een Mongoolse gerbil heeft 4 snijtanden die altijd blijven groeien. Ze moeten dus zorgen dat de tanden afslijten en niet te lang worden. Als de tanden niet genoeg afslijten zullen ze in de tegenovergestelde kaak doorgroeien. Uw gerbil kan dan niet meer eten en zal sterven. U moet er dus voor zorgen dat uw gerbils genoeg knaagmateriaal in hun verblijf hebben om aan te knagen. Hout is goed materiaal om aan te knagen, maar ook kantonnen doosjes en wc-rolletjes.

http://www.petermaas.nl/gerbils/gedrag.htm

Interessante website! :) Misschien kan ik de kokosnoot beter ingraven als ik het zo lees, toevallig zat ik gister te bedenken hoe ik ze van dat hoekgraven af kan brengen.. Ze hebben 10 cm bodembedekking, maar ze graven steeds op de plek waar niks ligt -.-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 14:17

Ik heb in de kooi van mijn degoes (die zijn nog erger, die slopen werkelijk alles wat ze tegenkomen) een heleboel takken/stokken neergelegd waar ze op kunnen knagen :j Helpt ook wel!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 14:20

:) Ik heb al heel lang het voornemen om een keer wilgentakken te gaan zoeken hier in de buurt. Maar ik moet ook leren voor mijn tentamens (wat nu heel intensief gebeurt zoals jullie merken :j ) dus het komt er steeds niet van.
Kan ik er niet iets op doen wat een vieze smaak heeft? Klinkt een beetje raar, maar kan volgens mij wel effectief zijn. Alleen zou ik niet weten wat..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 14:20

Wc en keukenrollen zijn veel te zacht, je moet ze echt hout geven om op te knagen.
Daarbij moeten ze ook een beetje uitdaging hebben, watvoor bodembedekking gebruik je?
Gerbils graven graag, neem een laag van zeker 15-20 cm dik op de bodem van je hok en leg daar bovenop of tussendoor willekeurig dikke takken van fruitbomen om langsheen te klimmen en op te knagen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 14:30

anneliesdj schreef:
Wc en keukenrollen zijn veel te zacht, je moet ze echt hout geven om op te knagen.
Daarbij moeten ze ook een beetje uitdaging hebben, watvoor bodembedekking gebruik je?
Gerbils graven graag, neem een laag van zeker 15-20 cm dik op de bodem van je hok en leg daar bovenop of tussendoor willekeurig dikke takken van fruitbomen om langsheen te klimmen en op te knagen.

Ze hebben al echt hout om op te knagen maar daar doen ze niks mee :) Of niet veel in elk geval.
Momenteel zitten ze op zaagsel (oeoe slecht ik weet het) maar ik ben nog op zoek naar een betaalbare bedekker waarvan de tunnels niet gelijk instorten :) ik zit te denken aan een mengsel van 2 dingen. Maar goed dat is een ander onderwerp.

Ik heb twee van die bruggetjes (vrij groot, weet de afmetingen niet precies) die je kan buigen zegmaar. Verder hebben ze ook een soort schors met gaten erin waar ze doorheen kunnen, en een kokosnoot om in te slapen. Ook gooi ik zeker 1x in de 2-3 dagen het hele hok om (dus alle spulletjes op een andere plek) zodat het niet saai voor ze wordt.
Heb een beetje hetzelfde idee als bij de buurkinderen :') ze hebben een kapitaal aan speelgoed, maar nee hoor, de dure sieraden van mams zijn veel leuker om mee te spelen..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 14:47

Je zegt dat je een laag van 10cm hebt, dat is te weinig om tunnels te graven.
Houtkrullen werken prima, of heb je echt van dat fijne zaagsel? Je kunt ook wit zand gebruiken, je kunt zelfs gewoon zand uit je tuin scheppen.
Desnoods leg je de keukenrollen in tunnelvorm in je bak en kiep je daarover het zaagsel, de rollen knagen ze op den duur wel stuk maar ze kunnen iig een paar dagen door de tunnels rennen.

Die bruggetjes willen ze niet van eten, was hier ook zo.
Wij hadden klimmateriaal gemaakt van onbehandeld grenen uit de bouwmarkt, dat was favoriet knaagmateriaal. Ook dikke takken van fruitbomen zijn ze dol op.
Niet alle hout is geschikt en niet alles vinden ze lekker, je moet dus gewoon wat proberen.

Watvoor speelgoed heb je? Gerbils kunnen niet zoveel met het meeste speelgoed wat je uit de dierenspeciaalzaak haalt, dat is meer voor de klauteraars zoals muizen en hamsters.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 14:56

Hmm zand weet ik niet, ik had gelezen dat dat te koud is voor ze. Het is wel echt lastig hoor haha :P Somme beesten ook O:).Nee hoor, zou ze niet willen missen, maar word er een beetje moe van af en toe :P

Ik maak soms een schommeltje van eierdoos of wc rol, dat maak ik dan met touwtjes aan de bovenkant vast. Of ik maak bundeltjes van hooi of gedroogde kruiden (van die zakjes uit de dierenwinkel) en daar zijn ze dan ook een tijdje mee in de weer.
De bruggetjes zijn wel aan geknaagd trouwens, op sommige plekken is de schors eraf. Maar blijkbaar verveelt het na een tijdje :P Zat er wel aan te denken om af en toe de speeltjes in de kooien te verwisselen (heb 2 kooien staan, een met mannen en een met vrouwen) (de kooi waar het hierboven over gaat is de mannenkooi) want nieuwe geur en nieuw = leuk. Of gaat er dan heibel komen omdat er vrouwen in de buurt zouden zijn? :P

Ik wil wel echt graag eens van die takken proberen. Maar ben aan het googelen en kom echt niks tegen.. Moet je zelf gewoon gaan zoeken? *uhh, geen idee waar je hier in de buurt fruitbomen kan vinden*
Maar de bouwmarkt is misschien wel een goeie :) Of het tuincentrum? Dat zit hier wel vlakbij namelijk

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 15:00

Je moet een aquarium nemen met een glasplaat erop en daarin houtsnippers en stro gemengd
dat was voor ons meteen goed! Zorg er wel voor dat het hok niet te klein is! ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 15:02

Te koud? := Het zijn niet voor niets woestijnratjes, ze kunnen extreme koude en hitte prima aan.
Maar afgezien daarvan; zand neemt gewoon de temperatuur aan van de ruimte waar je de bak neerzet dus daar hoef je je niet druk om te maken.

Je moet even kijken welke van je buren een fruitboom in de tuin heeft staan :=
Of ga bij een kweker langs oid, dit is de tijd om te snoeien dus kun je mooi een stel takken meenemen om te bewaren voor later.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 15:08

anneliesdj schreef:
Te koud? := Het zijn niet voor niets woestijnratjes, ze kunnen extreme koude en hitte prima aan.
Maar afgezien daarvan; zand neemt gewoon de temperatuur aan van de ruimte waar je de bak neerzet dus daar hoef je je niet druk om te maken.

Je moet even kijken welke van je buren een fruitboom in de tuin heeft staan :=
Of ga bij een kweker langs oid, dit is de tijd om te snoeien dus kun je mooi een stel takken meenemen om te bewaren voor later.

Ja uhh dat is ook maar wat ik heb gelezen :P

Ik woon op het moment in een rijtjeshuis waarbij niemand ongeveer iets in zijn tuin heeft :P en miv dinsdag woon ik in een flat := dus helaas. Misschien eens door het Maasland gaan fietsen als ik verhuisd ben.. Of straks even langs de kinderboerderij daar staan geloof ik wilgen..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 15:19

Met vermoeiend bedoel ik dus ook, dat ik nu net het hok heb schoongemaakt, het hok wat 'spannender' heb gemaakt dmv tunneltjes maken enzo, graven ze alles uit := ja uhh dan moeten ze het zelf weten hoor.

Mijn vader had, bedenk ik me nu, ooit een metalen buis die mijn tamme ratten vroeger ook leuk vonden.. misschien dat die hier nog ergens ligt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 15:32

Je kunt ook beter niet zelf tunnels maken, dat is toch vergeefse moeite.
Gewoon je bak volgooien met 20cm strooisel en dan redden ze zich maar, ze graven er zelf wel holen in. Ze gooien eerst alles 3x over de kop en dan ontstaan mooie gangen die ze ook onderhouden. Je moet dus niet te vaak de boel op de kop gooien want daar raken ze juist van in de stress.

Heb je geen fruitteler in de buurt? Of een fruitboomkwekerij?
Daar moet je gewoon even langsgaan, die geven je zo een paar takken mee.
Edit: steenfruit is minder geschikt (kersen, pruimen, abrikoos enz)

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 15:36

Geef ze gewoon een flinke laag zaagsel met hooi en wat wc papier zijn ze uren bezig om alles te versnipperen en gangen te graven. : uiteindelijk zullen ze dan even moe gaan slapen en dan begint het feest opnieuw.
Een lekker bakje met speciaal zand om hun vacht te verzorgen en soms ook hun behoefte te doen :o is een must.
Het blijven bezige bijtjes die alles wat tussen hun tanden komt kapot zullen krijgen dus ook plexiglas.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 15:38

In het centrum van Rotterdam? Euh, weinig kans. En in Delft heb je vooral industrie :P. Maar ik zal eens gaan zoeken.

Nee wat ik had gedaan (heb nu net het hok verschoond) is dit ding maar dan met drie gaten erin neergelegd met zaagsel erover en dan aan het eind hun kokosnoot met de opening richting de tunnel dus. Maar die had ik helemaal verstopt, maar die is inmiddels dus al uitgegraven :P

@gaby: op het pak met chinchillazand staat juist dat je het niet continue mag hebben staan.. Dus ik zet het alleen af en toe neer. Is ook niet ideaal, want ze gooien alles er steeds uit ipv te badderen -.-

Aangezien van leren toch niet zoveel meer zal komen denk ik, ga ik nu maar even naar het tuincentrum fietsen om te kijken of ze iets voor me hebben :) Vaak hebben ze daar ook knaagtakken voor vogels, die zijn geloof ik ook wel geschikt.

linnieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 15:46

gaas over heel de bak spannen, ipv alleen de gaatjes. Kan je daar de deksel op zetten. Kunnen ze er niet uit. En kan je de kokosnoot ophangen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 16:19

Oja het deksel eroverheen kan natuurlijk ook 8)7 en dat studeert aan de TU Delft.. pfft

Heb een halve kersenboom meegekregen bij he tuincentrum! :D Dus daar moeten ze maar een tijdje mee voortdoen.. :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 16:22

Anneliesdj had net gezegd dat steenfruit (dus kersenboom) minder geschikt is...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 01:30

Cassidy schreef:
Anneliesdj had net gezegd dat steenfruit (dus kersenboom) minder geschikt is...

Eu jee, heb ik dan overheen gelezen. Maar minder geschikt = niet doen?

Pfft !@#$%*(&^ hier word ik toch echt niet goed van.. de heren vreten momenteel hun drinkfles aan! Hoe moet ik dat nou weer oplossen, hoger hangen kan niet want dan kunnen ze er niet meer bij (en zit onderhand ook al tegen het dak aan)..

linnieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 12:43

mijn gerbils knaagde ook aan de drinkfles.. ik heb het gewoon laten hangen. meestal deden ze een stuk.. maar zolang de fles nog functioneert en niet lekt. Gewoon laten hangen..