konijn hoofd af, beet in nek, wat is het geweest

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

konijn hoofd af, beet in nek, wat is het geweest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 19:24

Ik heb een grote tuin met ren voor de konijnen, gecastreerd mannetje en vrouwtje.

Gisterenavond kwamen ze al niet toen ik brocolie in de ren gooide, maar t was donker en ze komen wel vaker niet meteen

vanmorgen zag ik ze weer niet en de broccoli was niet aangeraakt. Hoor ik ineens geschreeuw, heeft de hond het mannetje vast.( ik denk spelen of om terug te brengen naar zijn plek aangezien ze vaak bij elkaar in de ren lopen onder toezicht en hij normaal niks doet)

Ik heb hem afgepast, gecheckt, hij was helemaal nat en heb hem binnen laten bijkomen in een deken en mand en kon de andere niet vinden.
Net nogmaals gezocht, ik zag plukjes haren langs de draad achter het huis. Achterom is een weiland van een boerderij, met veel omgezaagde bomen, bramen en hoog gras
Dit spoor met hele kleine plukjes haar gevolgd en ineens zag ik niks meer, behalve veel doornstruiken en wat omgezaagde dikke takken op een bergje, Uiteindelijk gebukt en daar tussen door gekenen en lag die, met hoofd bijna af.

Ik weet alleen niet welk dier t gedaan kan hebben, ik zie nergens schade, behalve die beet achter de oren en de hele nek is doorgebeten, aan de voorkant zat het vel en vacht er nog aan, zodat het hoofdje nog aan bungelde.
Groot kan het niet geweest zijn aangezien het konijn onder de boomstammen en takken lag en daar was niet heel veel ruimte. Ook is niks opgegeten, alleen doorgebeten en that`s it

Ik denk dat ze al ontsnapt waren uit de ren, zeker gezien het mannetje ook weer ineens buiten de ren liep (ik kan niks vinden, misschien wurmt hij zich door de draad heen?? Het is al 2 jaar zo deze ren en nog nooit ontsnapt)
Ik denk dat met dat los door de tuin rennen een dier ze heeft opgemerkt en opgejaagd/ gevangen
ik zie namelijk niks aan de draad of in de ren, geen sporen, bloed of veel plukken haar, als die daar gegrepen was, denk ik dat ik wel meer haren gevonden had
Bijten katten zo? of moet ik meer aan een fresje oid denken?

hotchocolat

Re: konijn hoofd af, beet in nek, wat is het geweest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:26

Vos/marter?

Het wordt weer kouder dus er trekt ook weer meer wild richting de huizen

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:29

Kat, bunzing, wezel, vos etc. zou allemaal kunnen. Je weet het nooit zeker maar er lopen toch aardig wat rovers rond buiten die een konijn durven te grijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:31

Een das?
Of idd een vos, die neemt zijn prooien toch niet altijd mee? (zoiets las ik ergens)

Maar eigenlijk alles...

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:34

Vos/marter/kat.

1 van onze katten vroeger was een ontzettend goed jager (ratten, muizen, vogels, ...). Helaas heeft meneer ook mijn parkietjes en de konijnenjongen naar de andere kant geholpen. We hadden vlaamse reuzen in een ren zitten waar ze een prachtig metrostelsel in hadden gegraven. Jongen kwamen dus pas na paar weken bovengronds en waren dan al formaat groot dwergkonijn en vliegensvlug. Als hij ze gespot had, ging hij ze uit de holen roven (af en toe werd hij er wel weer uitgejaagd door moederkonijn). Hij onthoofde ze ook (na nekbeet) en at er verder ook niet heel veel van.
Was de enige kat die zo fanatiek jaagde. De rest kon met moeite een regenworm vangen.
Als je konijnen formaat vlaamse reus zijn, is het minder waarschijnlijk dat het een kat was. Kleinere konijnen kunnen door katten gegrepen worden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 19:40

Ik vind de tuimte waar het konijn lag erg klein en vraag me af of een vos daarin past. ook vin dik de beet erg klein, ik denk dat een vos meer'" schade"aangericht zou hebben

welke dieren bijten de bek door? of doen alle roofdieren die konijnen vangen dat?

Ik heb zelf 2 katten waarvan 1 wel de tuin uitkan ( aangezien konijn 3 meter buiten de tuin lag aan de andere kant van het hek)
Die kat leeft al 6 jaar met het konijn samen, gaat er wel vaak bijliggen in de ren
Ik weet niet of mijn kat het konijn ineens wel als prooi ziet als die los door de tuin rent, ipv in zijn ren ligt

Andere katten durven de tuin niet in wegens de hond en de 2 katten
Het was een erg klein formaat dwergkonijn, dus zou op zich wel kunnen

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:42

kat kan, zo hebben wij ook een baby konijn verloren. Die was uit de tuin gekipnapt...

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:43

En je hond dan? Misschien heeft hij het andere konijn per ongeluk verkeerd vastgepakt? Niet leuk om over na te denken, maar wie weet?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:47

Klinkt als een vos.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 19:48

dwaallicht schreef:
En je hond dan? Misschien heeft hij het andere konijn per ongeluk verkeerd vastgepakt? Niet leuk om over na te denken, maar wie weet?

nee, de hond kan niet, hij is behalve vanmorgen waar ik bij was niet achterom geweest en ook kan hij niet komen waar het konijn lag

het is in elk geval gedood, en erna verstopt, in elk geval is er niet van gegeten

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:49

Ik denk meer aan een marter.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 19:52

vos niet, dit is wat ik daarvan vond op wikipedia

Voedselresten worden begraven en later weer opgezocht, maar de vos legt geen voedselvoorraden aan. Een vos is meestal zeer succesvol in het terugvinden van begraven voedsel.
het konijn lag wel beschut, onder die takken, maar wa sniet begraven

zou een kat de prooi wel verstoppen? Maar meestal speelt een kat toch met zijn prooi, ik kan behalve het spoor van haren, niet eens echt veel, maar hele kleine plukjes , wat eigenlijk vrij kort en rechte lijn is, niks anders zien

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:57

Als het echt een kleine beet is ga ik toch voor een wezel of ander marterachtige.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:59

Wij hebben dat ook gehad maar dan met kippen. 1 kip volledig opgegeten, 1 eentje ook alleen in de nek gebeten. geen idee wat het was, wij dachten aan een roofvogel (aangezien wij die vaak bij ons zien vliegen)..

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:01

Is een marter of een wezel, die bijten de kop af. ;)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 20:03

maar de kop is niet opgegeten, hing er nog aan
eten die het mhoofd niet op?
Allees de nek is dorgebeten

het is nu te donker, kan morgen evt wel een foto maken

roofvogel plukt vlees en haren (bij een kip veren) die is het 100% zeker weten niet geweest http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewto ... 28&t=24242

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:03

Ik denk Marter die bijten altijd in de nek..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 20:04

Thats_Me schreef:
Als het echt een kleine beet is ga ik toch voor een wezel of ander marterachtige.

Nou ja, klein, de hele achterkant van zijn nek is, door maar zou een vos niet het hele hoods aftrekken? Volgens mij gebeurd dat namelijk bij een vos

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:05

marterachtigen geven een beet in de nek en een kleine kan zo een vlaamse reus de nek doorbijten

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:07

Vos is denk ik te groot roofdier, die zou het hele dier eerder meenemen denk ik..

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:07

Lynn_Nikita schreef:
maar de kop is niet opgegeten, hing er nog aan
eten die het mhoofd niet op?
Allees de nek is dorgebeten

het is nu te donker, kan morgen evt wel een foto maken

roofvogel plukt vlees en haren (bij een kip veren) die is het 100% zeker weten niet geweest http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewto ... 28&t=24242

Nee, dat doen ze niet. Die bijten in de nek en willen de prooi dan wel eens verstoppen om later op te eten/verder te eten.

Vergis je trouwens niet wat marterachtigen aan schade kunnen aanrichten. Wezel is misschien wel net zo groot als een muis maar kan een konijn goed aan.

A_man

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:26

doodgebeten beest kan je beter laten liggen, klinkt heel vies
maar als het idd een vos ( of andere rover ) is geweest komen ze het doodgebeten beest later ophalen.
als je de dieren nu gaat ruimen gaat die dus de volgende doodbijten.

het kan van alles zijn geweest

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 13:11

Konijn heb ik alleen bekeken en verder daar gelaten
kliko is net leeg, gaat lekker stinken en begraven had ik geen tijd voor, was al donker aan het worden

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 13:19

je eigen hond?
een roofvogel?
vos?

een beet in de nek is iig ''moord'' geweest en geen spelen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 13:50

roofvogel kan niet gezien de verwondingen
hond kon er niet bij komen, en waar het konijn gevonden is, paste de hond ook niet tussen. hij lag echt tussen boomstronken verscholen, ik kon hem eerst echt niet vinden