Die ene hond op het veld...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Die ene hond op het veld...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 15:29

Vlak achter ons huis is een groot hondenuitlaatveld waar dan ook dankbaar gebruik van wordt gemaakt door een heleboel hondenliefhebbers uit de omgeving. Zo ook ik natuurlijk.
De eerste dagen (miss zelfs weken) met mijn opvanger Havanna waren lastig, iedere hond, eigenlijk alles was doodeng. Inmiddels gaat ze heel goed, vooral honden zijn heel erg leuk!

Havanna loopt nog steeds aan de riem (kan gewoon nog niet los, dan is ze weg), dus dat maakt het wel wat vervelender. Ze wil heel graag spelen met andere honden doet dat ook wel, maar ja, ze kan natuurlijk eigenlijk geen kant op... De meeste honden zijn leuk tegen haar en staan onder appel, dus dat gaat helemaal prima.

Maar er is 1 hond.... Een muiter van een hond, breed en groot. Nu ben ik niet gauw onder de indruk en al helemaal niet bang van honden, maar deze vind ik niet fijn. Voornaamste reden is dat hij bij 2 van de 3 baasjes totaal niet onder appel staat.
1 baasje heeft m prima onder controle (ben ze alledrie al een paar keer tegengekomen), bij de andere 2 doet ie waar ie zin in heeft. Waaronder dus op Havanna afstormen en zodanig blijven ''spelen'' dat Havanna met dr staart tussen de poten weg wil, wat ze eigenlijk al niet meer doet bij andere honden. Ik zal daar ongetwijfeld ook een grote rol in spelen, zal dat niet ontkennen, maar feit is toch wel dat Havanna die hond al meteen niks vond, waarop ik m dus ook niks vond.

Daarnet kwamen we m dus weer tegen, met een ''slecht'' baasje. Hond vloog t hele veld over, achter ons aan, begon onwijs te blaffen (waarop ik uit de verte een zwak ''neehee niet blaffen' hoorde, zonder enig resultaat). Havanna wist niet meer waar ze het zoeken moest (ik probeer wel elke keer kalm te blijven en te onderdrukken dak t niet zo heb op die hond, haal Havanna ook niet direct weg oid, kijk eerst hoe het gaat en loop later dan rustig weg) en die hond wist van geen wijken. Ik heb m nog geprobeerd weg te sturen door naar hem te ''slaan'''(dus die kant op wapperen zeg maar zonder enige intentie om hem echt te raken), beest bleef maar om ons heen springen en blaffen en doen.

Omdat de eigenaren dus niet verder komen dan een paar loze kreten vind ik het gewoon echt niet chill. T is niet zo zeer dat ik bang van m ben en als ie Havanna wil grijpen krijgt ie een enkeltje maan, daar maak ik me niet zo druk over. Maar ik weet niet wat ik er mee aan moet.. Dat beest komt elke keer weer op ons af gevlogen en gaat dan onwijs druk om ons heen springen en doen, gewoon niet fijn.

Iemand tips? Ik blijf er sowieso rustig onder, stel me autoritair op en probeer kalm verder te lopen. Maar aangezien die &^$&( van een hond van geen wijken weet...
Alles waardoor ik beter met dat springding om kan gaan is welkom. Word hier doodmoe van en krijg steeds meer de neiging die mensen aan te spreken dat ze hun hond lekker aan de lijn moeten houden als ze m niet onder controle kunnen houden. Losloopveld of niet...

Laura_x_

Re: Die ene hond op het veld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:31

Gesprekje met de eigenaren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:34

Idd, wat Laura zegt!

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:37

k denk dat t enigen wat je kunt doen is gaan praten met die eigenaar...

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:41

toen ik rayos nog had, had ik dat probleem ook met een berner die altijd in het park liep.
Met de eigenaar praten had geen nut (maar kijk dan ze spelen zo lief, hij vind het leuk) en niks aan de situatie willen veranderen.

Volgende keer dat ik die schoffel weer tegen kwam heb ik hem een knietje recht op de borst gegeven voordat die weer rayos onderuit wou schoffelen. Die hond heeft ons nooit meer lastig gevallen.. :)

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:00

Ja Amy, idd een gesprek aangaan met de eigenaren en uitleggen dat Havanna (nog) een hond met een gebruiksaanwijzing is en dat ze alleen maar achteruit gaat ipv nieuwe dingen bij te leren.
als jij nl iets naar de hond doet, zullen ze alleen maar boos zijn. Dus even door de zure appel bijten en een confronterend gesprek aangaan. :D Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:43

Of idd een klap verkopen aan die hond. Maar of de eigenaren dat leuk vinden?

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:50

Als de hond op jullie afkomt, je zelf groot maken en een paar grote "dreigende" passen ernaar toe lopen, met daar bij met een zware stem naar de hond roepen iets in de trent van ga weg of zoals wij op de training altijd riepen "die is van mij"
Dus die andere hond weg jagen.

Dus eigenlijk je zelf als alpha voorop zetten en de dreiging wegjagen.
Hierdoor krijgt Havanna ook het gevoel dat ze bij jou veilig is omdat jij de roedel veilig houd.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 17:41

rocymax schreef:
Ja Amy, idd een gesprek aangaan met de eigenaren en uitleggen dat Havanna (nog) een hond met een gebruiksaanwijzing is en dat ze alleen maar achteruit gaat ipv nieuwe dingen bij te leren.
als jij nl iets naar de hond doet, zullen ze alleen maar boos zijn. Dus even door de zure appel bijten en een confronterend gesprek aangaan. :D Succes

Uitleggen, nou ik ben niet zo van het uitleggen, als ik geen hond in mijn buurt wil hebben bij mijn honden, dan vraag ik dat 1 keer vriendelijk en daarna zorg ik er wel voor dat ze hun hond bij zich houden. Gewoon heel duidelijk zijn, het is voor het welzijn van Havanna. Klinkt heel hard, maar Havanna zal alleen maar bang worden van dat dier en alles wat daar op lijkt.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 17:42

passieAppel schreef:

Moeten ze de hond bij zich houden :D of de eigenaar een klap verkopen, die heeft tenslotte zijn hond niet opgevoed :+

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:38

een dreun verkopen wil idd ook nog wel eens werken...

hoe sociaal de mijne ook is, er loopt hier in de straat een labrador waar hij peultjes voor schijt, beest loopt altijd los (voordeur staat altijd open van de eigenaren)

ik heb ze 2x gevraagd hun hond bij zich te houden, de 3e x gaf ik een brul. En een 4e x kreeg die hond een dreun waar je u tegen zegt, nu blijft hij op afstand...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:38

gesprek met eigenaren aan gaan en helpt dat niet dan een plantenspuit met alleen water!! Echt puur water erin en niets erdoor mee nemen. Dat geeft waarschijnlijk een behoorlijk schrikeffect en dan zal hij vast ook minder happig zijn op jullie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:22

nowornever schreef:
passieAppel schreef:

Moeten ze de hond bij zich houden :D of de eigenaar een klap verkopen, die heeft tenslotte zijn hond niet opgevoed :+

Haha ja :+

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 11:10

Bedankt voor alle reacties!
Bertina: dat probeer ik idd :j Moet ook zeggen dat Havanna na zo'n confrontatie een stuk beter naast me loopt (is nog work in progress, voorlopig eerst die angst weg en langzaam werken naar het in de juiste positie naast me lopen, gaat wel steeds beter!). Hond gaat er alleen niet weg door, blijft hooguit staan -O-

Praten met de eigenaar... Ohhh ik ben zo'n schijterd met dat soort dingen! := Zit niet veel anders op vrees ik :+ T was ook dat die man vandaag zo'n beetje aan de andere kant van het veld stond (rustig een peukie te roken, zó ergerlijk dat laconieke gedrag!) anders had ik miss wel de moed gehad... Ik ga het volgende keer iig proberen, al mn moed verzamelen hihi.

Maar idd, t is wel voor Havanna. Ze is met andere honden altijd zó leuk aan het spelen! Een zwarte lab hier uit de buurt is dr grote vriend inmiddels, die 2 kunnen geweldig leuk spelen en als die lab iets te enthousiast wordt corrigeert t vrouwtje (die Havanna vandaag zowaar mocht aaien!) hem, echt top, zo hoort het!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 11:15

Ik zou sowieso gaan praten met het 'goede' baasje. Dan ziet ie het sowieso niet als een persoonlijke aanval. Misschien weet hij niet eens dat die andere twee baasjes totaal geen controle over de hond hebben, misschien vindt hij dat ook wel interessant om te horen! (Dat zou ik in elk geval wel vinden)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:41

passieAppel schreef:

Die hond doét niets. Is alleen maar hinderlijk en dan nog in de perceptie van de ts.

Die hond slaan is dierenmishandeling :)*
en de eigenaar kan helemaal terecht aangifte doen +:)+

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 12:59

Echt slaan zal ik ook niet zomaar doen, lost niks op. :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 17:54

Toevallig sprak ik vandaag een aantal mensen met honden op t veld over die hond... Stuk voor stuk moeten ze niks van m hebben, honden zijn bang van die hond. 1 vrouwtje vertelde dat haar hondje een keer onwijs werd achterna gezeten door die hond en sindsdien niet veel meer moet hebben van welke hond dan ook (nu zit daar ook een heleboel invloed van t baasje bij natuurlijk maar toch).
Wat verderop kwam ik daarnet dus die hond weer tegen, wederom met ''slecht'' baasje (die zie ik er ook het vaakst mee) en die hond kwam al op ons af stormen, Havanna al staart tussen dr poten. Ik ben vóór haar gaan staan met attitude (heb het de kroeg in lopen voor me gehaald, om de een of andere wazige reden loop ik daar altijd binnen met een 'I own this place'-houding :') ), hond liep gewoon door dus ik heb m geblokt met mn hand. Die man kwam zowaar ook aanlopen (ging kennelijk weer terug) en begon meteen tegen me dat ik m er gewoon bij moest laten en hij doet niks en ''jullie pakken het allemaal gewoon helemaal verkeerd aan''. Ik gaf meerdere keren aan dat míjn hond t niet fijn vond maar hij bleef maar door mopperen. Tuuuurlijk, ik pak het helemaal verkeerd aan, ik houd immers van honden die netjes luisteren, das een rare aanpak toch?
So much for met hem praten. Hoop het ''goede'' baasje snel te treffen. Iig blijf ik me maar gewoon steeds dominant proberen op te stellen als ik die hond tegen kom. Probeer me niet druk te maken als ik hem zie, heeft Havanna natuurlijk ook niks aan :)