Hond slaapt ongewenst op de bank - Hoe afleren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kaspar

Hond slaapt ongewenst op de bank - Hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 15:14

Kom ik tussen de middag in mijn lunch pauze thuis om de hond uit te laten, zie ik dat de bank op 1 plaats helemaal onder het kwijl en haren zit.
Madam heeft dus vanmorgen heerlijk met haar poepert op de bank liggen pitten.

Voor ons ongewenst gedrag dus. Ze kan prima op haar plaats of op het vloerkleed slapen, maar dus absoluut niet op mijn bank.

Nu heb ik toen ik weer terug naar het werk ging even de eetkamerstoelen op de bank gelegt.
Maar dit is natuurlijk geen blijvende optie. Ik heb namelijk geen zin om elke keer als ik weg ga het halve huis te moeten verbouwen omde hond van de bank te houden.

Hoe is dit ongewenste gedrag af te leren?

Let wel: het is vandaag voor het eerst dat ze dit heeft gedaan en ze doet het dus enkel als wij niet thuis zijn. Voorheen lag ze dus altijd braaf op het vloerkleed te slapen.
In de keuken/ gang stoppen gaat niet, daar dit een open ruimte bij ons is. In een bench ook niet, het is nogal een erg grote hond (74cm en ze groeit nog), dus die stop je niet de hele dag in een bench.

Wie heeft er een oplossing?

cissy

Re: Hond slaapt ongewenst op de bank - Hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:17

zo'n kleed met onderkant vinyl die je ook voor achterin de auto kunt gebruiken op je bank leggen?
een andere bank kopen speciaal voor haar of je er gewoon bij neerleggen dat ze het doet :D

Anoniem14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:27

Tja, wij lekker elke nacht en als we weggaan zonder honden, een stoel op de bank :P Ik zou ook op de bank gaan liggen als ik een hond was en de kans had! Verder hebben we een fijne bank met wasbare hoezen, dat helpt ook :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:36

alu folie erop leggen

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:38

Mijn hond heeft een eigen 2 persoonsbank maar het liefst ligt ze op die van ons. Ik denk dat je er weinig tegen kunt doen of je moet zorgen dat ze er niet bij kan! (bench/ bijkeuken ofzo...)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:39

ik heb er een bezemsteel op liggen.
Mijn hond vindt dat "eng" genoeg om niet op de bank te gaan liggen.

Je zou het ook nog kunnen proberen met aluminium folie of balonnen

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:41

Hahaha die van ons is nergens bang voor vrees ik. balonnen of folie gooit ze er gewoon af !!

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:42

zodiacje schreef:

Maar dan moet je niet zo'n hond hebben als ik: die vind ballonnen geweldig en bijt er net zolang in tot ze knallen :')

TS: Ik heb niet echt een idee wat je eraan kunt doen, straffen als je thuiskomt en ze ligt er niet meer op is ook geen optie, dus misschien idd een keer aluminiumfolie proberen.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:43

lees even mee, zelfde probleem.... En hij weet heel goed dat het niet mag.

Anoniem14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:48

Mijn ouders hebben overigens hetzelfde probleem, ook daar worden stoelen op de bank en dienbladen op de zitkamerstoelen gelegd :j

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:51

Tja, het is kouder geworden, tocht over de vloer... dan zou ik als hond ook de kans waarnemen! Ik denk dat je er weinig mee kunt wat betreft "afleren", dus neem de moeite om er wat op te leggen als je de deur uit gaat. Dat heb je nu eenmaal met dieren, zeg ik dan altijd maar.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:52

Hier ook hetzelfde probleem..
We trekken het zit gedeelte van de stoelen omhoog en op de bank leggen
we aluminiumfolie of een dienblad.

Zou het ook graag afleren maar kan haar nooit betrappen, ze herkend de auto,
en als ik s nachts naar beneden kom hoort ze me blijkbaar al aankomen.
Ze ligt dan heel onschuldig in haar mand terwijl de bank nog warm is :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:56

Mag ze wel op de bank als jullie erbij zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:58

Ik zou echt niet beginnen met dingen op de zetel te leggen. Jij bent hogere in rang, dus gewoon het feit dat dat jouw zetel is, moet de hond al 'bang' genoeg maken om er niet in te kruipen.

Het is misschien een vage raad, maar ik zou gaan werken aan het respect in het algemeen. Aangezien je zegt dat ze nog aan het groeien is, denk ik dat het om een jonge hond gaat. De kans is groot dat je hond ook nog eens in de puberteit zit... nu meteen aanpakken dus! Een hond die respect heeft voor zijn baas vermijdt de zetel en het bed uit zichzelf.

Maar zoals ik al zei, het laatste wat je moet doen is dingen in de zetel gaan leggen, want zo verlaag je je echt te veel. Je smeekt je hond om niet in de zetel te gaan liggen... dat is echt niet de bedoeling.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-10-11 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:59

Sorry Robion_S, maar ik vind dat echt, écht onzin!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:00

En wat is jouw ervaring met honden, als ik zo vrij mag zijn?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:06

Wij hebben het opgelost door ze gewoon op de bank te laten (er een kleed op te leggen, zodat de bank niet onder de haren zit)...... :P
Als wij er zelf op willen, zijn ze al weg als je naar ze kijkt, dus het is niet zo dat wij op de grond moeten omdat onze honden op de bank liggen... :D

Denk inderdaad dat de enige manier is als ze echt niet op de bank mag, om haar in een andere ruimte te doen!

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 16:12

Iris82 schreef:
Mag ze wel op de bank als jullie erbij zijn?

Nee absoluut niet, ik moet geen hond op m'n bank, en ze heeft er ook nog nooit aanstalten naar gemaakt het te proberen als wij thuis zijn.
Vandaag is het echt de eerste keer dat ze op de bank is gaan liggen.

cissy schreef:
zo'n kleed met onderkant vinyl die je ook voor achterin de auto kunt gebruiken op je bank leggen?
een andere bank kopen speciaal voor haar of je er gewoon bij neerleggen dat ze het doet :D

Absoluut niet. De hond hoort gewoon niet op de bank en er bij neerleggen doen we al helemaal niet.

Caira schreef:
alu folie erop leggen

Werkt dat echt? Ga het gelijk morgen proberen :D

suuzepuus schreef:
Mijn hond heeft een eigen 2 persoonsbank maar het liefst ligt ze op die van ons. Ik denk dat je er weinig tegen kunt doen of je moet zorgen dat ze er niet bij kan! (bench/ bijkeuken ofzo...)

De hond kan m'n rug op en krijgt geen eigen bank. Ze heeft haar eigen kussen en daar mag ze het mee doen.
Een Boerboel stop je niet zo gemakkelijk in een bench, daar zijn ze wel erg groot voor en een bijkeuken oid hebben we dus niet.

zodiacje schreef:
ik heb er een bezemsteel op liggen.
Mijn hond vindt dat "eng" genoeg om niet op de bank te gaan liggen.

Bezemsteel ga ik ook eens proberen als alu folie niet werkt. Wel een grote kans dat de bezemsteel opgevreten word, want madamis gek op stokken haha.
Ballonnen durf ik niet aan, die sloopt ze zeker weten.

Robin_S schreef:
Ik zou echt niet beginnen met dingen op de zetel te leggen. Jij bent hogere in rang, dus gewoon het feit dat dat jouw zetel is, moet de hond al 'bang' genoeg maken om er niet in te kruipen.

Het is misschien een vage raad, maar ik zou gaan werken aan het respect in het algemeen. Aangezien je zegt dat ze nog aan het groeien is, denk ik dat het om een jonge hond gaat. De kans is groot dat je hond ook nog eens in de puberteit zit... nu meteen aanpakken dus! Een hond die respect heeft voor zijn baas vermijdt de zetel en het bed uit zichzelf.

Maar zoals ik al zei, het laatste wat je moet doen is dingen in de zetel gaan leggen, want zo verlaag je je echt te veel. Je smeekt je hond om niet in de zetel te gaan liggen... dat is echt niet de bedoeling.

Je hebt helemaal gelijk. Zo denk ik er dus ook over.
Ze heeft ook in alle andere gevallen echt respect voor ons en weet haar plaats. Maar ze probeert toch telkens haar grenzen weer wat te verleggen. Nu werkt het ook niet mee dat ze in de pubertijd zit en dus alles extra erg uitprobeerd, en door ons dus extra kort moet worden gehouden anders loopt zo zo over ons heen.
Spullen in de stoel leggen lijkt mij de enige optie, daar ik weinig kan uithalen als ze het doet als wij niet thuis zijn.
Als jij een goede suggestie hebt hoe het aan te pakken hoor ik die heel graag. Ik sta overal voor open :D

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 17:38

Ik moet wel lachen als er gezegd wordt dat je moet werken aan respect. Want in dit geval is er niemand thuis, dus moet hij respect hebben voor de bank of voor wie? Ik ben net weer begonnen in een nieuw boek over honden gedrag en volg ook een opleiding over hondengedrag, maar dat respect bij brengen is eigenlijk je hond bang maken, ofwel je hond wil voorkomen dat hij een correctie krijgt en niet dat gebied is van mij baas, dus daar blijf ik vandaan. Het enige wat je kan doen in zorgen dat je hond niet op de bank kan gaan, door er bijvoorbeeld stoelen op te leggen. En dat je hem geen eigen bank geeft, dat kan ik me voorstellen dat doe ik ook niet. Je moet misschien wel aan respect werken als je hond op de bank gaat als je thuis bent en hij je negeert, maar dat is helemaal niet aan de orde. Ach en je zegt zelf ook dat hij nu in de pubertijd is, dus dat komt wel goed als je nu een tijdje ervoor zorgt dat hij er niet op kan, kan je over een paar maanden de stoelen ervan af halen.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 17:45

Dat van dat respect moest ik ook even om lachen, kan niet meer dan me aansluiten bij nowornever.
Denk dat je heel lastig kunt voorkomen dat hij zich installeert op de bank als jij niet thuis bent.
Zou zelf kiezen voor een deken erover heen. Beest weet blijkbaar prima dat ie niet op de bank mag als jullie thuis zijn, maar als jullie er niet zijn, is er ook niemand om hem te corrigeren.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 17:47

Ik kan me ook voorstellen dat ze het er niet bij wil laten zitten, maar op de bank gaan is een positieve bekrachtiging, dus zal het gedrag toenemen. En dan heb je twee mogelijkheden 1 is toestaan of 2 is voorkomen dat het kan gebeuren.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:13

Mijn ouders' honden kunnen hier ook wat van :Y) Alu folie werkte goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:57

nowornever schreef:
Ik moet wel lachen als er gezegd wordt dat je moet werken aan respect. Want in dit geval is er niemand thuis, dus moet hij respect hebben voor de bank of voor wie? Ik ben net weer begonnen in een nieuw boek over honden gedrag en volg ook een opleiding over hondengedrag, maar dat respect bij brengen is eigenlijk je hond bang maken, ofwel je hond wil voorkomen dat hij een correctie krijgt en niet dat gebied is van mij baas, dus daar blijf ik vandaan. Het enige wat je kan doen in zorgen dat je hond niet op de bank kan gaan, door er bijvoorbeeld stoelen op te leggen. En dat je hem geen eigen bank geeft, dat kan ik me voorstellen dat doe ik ook niet. Je moet misschien wel aan respect werken als je hond op de bank gaat als je thuis bent en hij je negeert, maar dat is helemaal niet aan de orde. Ach en je zegt zelf ook dat hij nu in de pubertijd is, dus dat komt wel goed als je nu een tijdje ervoor zorgt dat hij er niet op kan, kan je over een paar maanden de stoelen ervan af halen.

Dan vind ik het vreemd dat je hier in je opleiding niets over vernomen hebt. Een hond moet gewoon zijn plaats weten, ook als jij er niet bent. Dat is een algemeen respect voor de baas. En kan jij je hond enkel respect bijbrengen door hem bang te maken? Ik ben er zeker van van niet.

Ik werk met mijn honden voornamelijk belonend. Ik roep nooit op mijn honden, en toch ze hebben respect. Ik kan ze de hele dag alleen laten, geen haar op hun hoofd die er aan denkt in mijn zetel of in mijn bed te kruipen. Ze weten gewoon héél goed dat dat mijn zetel is, ze weten dat dat uitsluitend mijn terrein is, en daar blijven ze weg. Ik ben nochtans nog nooit kwaad geworden (noch een correctie gegeven) toen mijn honden in de buurt van de zetel kwamen. Hoe verklaar je dat dan..? Eén van mijn honden is een puber van bijna 7 maanden. Desondanks haar puberen houdt ze zich aan de huisregels. Ik kan haar achterlaten en er 100 % zeker van zijn dat ze mijn schoenen niet kapot gaat bijten of andere spullen die van mij zijn, naar de maan helpt.

Wat ik er nog wel aan toe wil voegen is dat mijn honden overal een "eigen plekje" hebben: in de woonkamer, in de keuken, buiten,.. ze hebben overal een mandje of kussen. In mijn geval helpt het ook zeker dat mijn oudere hond mijn pup mee opvoedt. In elk geval moet je ten allen tijde - of het nu een jonge of oude hond is - aan het respect blijven werken. Ik snap eigenlijk niet goed wat hier zo grappig aan is? :)

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:07

Wij legden altijd een stoel op de bank. Dit hielden we een tijd vol totdat ze doorhad dat ze er niet op mocht en daarna is ze er nooit meer op gesprongen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:11

Sinds wanneer puberen honden?
Mijn honden hebben nooit gepuberd en ook nooit gesloopt, liggen niet op bank of bed maar als ze niet lekker zijn slapen ze wel bij mij op hun kussen of gewoon in bed (wat mijn ene hond te warm vind andere niet) en anders slapen ze in eigen ruimte.

En ik verklaar dat je honden (robin s) nooit in de stoel komen puur omdat ze er nooit in geweest zijn. Dit heeft 0,0 met respect te maken maar wat nooit geleerd is en waar geen behoefte aan is dat doen ze gewoon niet.

Mijn honden slopen ook niet en gaan ook niet uit zichzelf op meubels. Dit heeft naar mijn idee 0,0 met respect te maken maar gewoon omdat het hun nooit geleerd is. Vanaf dat ze hier zijn (pup of volwassen herplaatser) hebben ze gewoon hun kussen en de rest van de vloer. Ze krijgen meer dan genoeg beweging en uitdaging en hebben gewoon geen behoefte aan nieuwe dingen uit proberen of slopen. Ze slopen ook niets van mijn ouders en dat terwijl die hun niet de baas zijn in alle gevallen helaas (daar wordt hard aan gewerkt).

Vind het raar om het respect te noemen. Immers een hond die op de bank ligt hoeft helemaal niet respectloos naar de baas te zijn. Een wolf die de groep leidt ligt toch ook niet elke keer hoger dan de andere wolven? Oke ze liggen ook niet altijd samen maar als je 2 banken hebt ligt je hond misschien ook wel apart.

Ik vind het vies dat ze op bed of bank liggen maar als ze doodziek zijn dan mogen ze in bed puur om ze goed in de gaten te houden en ik was het 's ochtends allemaal wel uit. Maar ik weet wel zeker dat ze nog evenveel respect zouden hebben voor mij als ze wel op bank en bed mogen dan niet.

Als je het over respect hebt: hoeveel honden in NL trekken aan de riem en lopen voorop tijdens het uitlaten? Is dat ook respectloos of niet?