een vos op de quinta

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ydnew

een vos op de quinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 22:37

Hallo allemaal,

wij hebben helaas afgelopen 2 nachten een vos op bezoek gehad. Echt naar! We hadden zo'n leuk dieren parkje met hangbuikzwijntjes, ganzen eenden etc... maar de vos heeft er inmiddels voor gezorgt dat er 1 gans, 1 kip, 1 haan en 5 eenden minder zijn. De andere 3 ganzen hebben wij nu in een van de stallen opgeborgen met een over gebleven eend. een kip wil niet gevangen worden dus hopen dat ze hoog in een boom zit. De varkentjes zijn geen partij voor de vos dus die zijn veilig!
We hebben nog 6 (wilde) eenden die uit de omheining komen en die verblijven inmiddels al een paar nachten te water. We hebben op het laagste punt van de quinta een redelijk grote vijver en daar blijven ze 's nachts in, veilig dus.
Ben er sneu van......was zo leuk....als ik de paarden binnen haalde kwam het hele pluimvee gebeuren incl. varkens naar het hek om op het eten te wachten. Evenals 's ochtends als de paarden worden gevoert en zij hun ontbijt kwamen halen. Nu blijft het stil....op een paar hangbuik zwijntjes na die zich te goed doen aan de vele tamme kastanjes van de 2 kastanjebomen en dus geen trek hebben in hun dagelijkse voer.
We hadden het idee de weide goed in het gaas te hebben....1.50 tot 1.80m alleen de voorzijde bij de stallen een meter + stroomdraad, maar dit houdt een vos dus niet tegen.

Voorheen nooit last gehad van die beesten. We hadden 2 honden...een Serra (Sjors) en Branca (bordercollie/ retriever) maar Branca heeft helaas een ongeluk gehad een paar maand geleden en zij is er niet meer. Sjors hebben wij sinds die tijd vast in de kennel of aan het touw omdat hij andere honden opzoekt voor gezelschap (serra eigen) dus geen bewaking meer hier op de quinta, en daar gaan onze beestjes.
Baal ervan....

Groetjes Wendy

NZ92

Re: een vos op de quinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 22:56

vervelend zeg... kun je de beestje snachts niet opsluiten zodat de vos er niet bij kan?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 22:58

zo das niet leuk heeft tie ze ook opgegeten of alleen gedood want dat is helemaal zo nutteloos, ik zeg een paar nieuwe beestjes kopen en opsluiten s'nachts.

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 23:06

Dat gebeurt in Nederland ook hoor. 's-Nachts komt de vos en overdag pikt de buizerd mijn kippen uit de ren. Ben al heel wat ganzen en kippen zo kwijt geraakt. Nu gaat alles 's-avonds naar binnen en moeten de kippen overdag in een overdekte ren blijven.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 07:27

Een goede waakhond erbij nemen zodat die weer los lopen? Lijkt me dat een vos hier ook door afgeschrikt wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:53

Bij mij ook gebeurt ;(
Ik vond ineens allemaal veren...

Iedere nacht ophokken dan maar :j

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 22:22

Hai. het opsluiten van onze beestjes wil niet in de sitauatie waarin wij ze houden. Ze hebben een flink stukgrond met 2 hondenhokken een een pipa (wijnvat op zijn kant van 2m) die niet echt handig aftesluiten zijn. De 3 ganzen hebben wij in een paardenstal en een koppeltje eenden in een honden kennel. 5 eenden verblijven nog op het water en zitten goed. onze ninja kip wil niet gevangen worden en blijft ongeschonden de afgelopen nachten. Denk dat ze of hoog in een boom zit of bij de varkentjes in het hok gaat zitten. is een slimme en velle kip.
We moeten er echt een waakhond bij. een die erf gebonden is en dus zijn vee bewaakt. nze sjors is ook een vee bewaker maar ook een wandelaar dus als we hem los laten zit hij denk ik bij een vriendinnetje bij de buren als hij nodig is.
Maar wat voor ras neem je dan? mijn vriend wil een border collie...ik een duitse dog. beiden komen er vroeg of laat wel maar als iemand suggesties heeft? we willen hoe dan ook een jonge hond in huis halen om hem naar onze hand op te voeden ivm met onze kleine kindjes. Ik wil wel weten wat we in huis halen dus geen oudere herplaatser. voordat er een goede waker is komen er geen nieuwe dieren. Vandaag een van de moeders van een paardrijdertje wou meteen al nieuwe eenden brengen...dat heeft dus geen zin...die worden meteen weer door de vos gepakt. suggesties voor trouwe terrein honden zijn dus welkom!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 02:28

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 02:32

Ik werk zelf op een dierenasiel en wij hebben er laatst ook last van gehad. We hadden 1 konijn in een buitenverblijf. Kwam op een morgen aan en toen lag zijn verblijf helemaal uit mekaar, konijn was weg en het flesje daar zaten tandafdrukken in. Kan natuurlijk ook een nerts of iets zijn geweest maar wel erg sneu. We zetten ze nu binnen neer zodat zoiets niet meer gebeurd.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 22:20

hestejente schreef:

neh....ezels vind ik leuk, maar bij de buren. zit je weer met meer ontwormen ivm hartworm etc.....en we doen er niks mee...... maar eh........jagen die een vos weg?? :o

we hebben sinds gisteren een val voor de vos....klinkt sneu, maar hij of onze beesten....... vanochtend vroeg is ie af gegaan, maar geen spoor van de vos, die we overigens gisteren hebben gezien op onze quinta, ter grootte van een medium hond. flink beest dus. maar kan best zijn dat er meerdere zijn die het op de dieren hebben voorzien. We waken vannacht weer met een oor. Onze Sjors zit aan de ketting bij de stallen en die gaat wel tekeer als ie er is, dus we worden er wel wakker van. man lief krijgt flink jagers instinkt! die schiet in zijn sloffen en panty en gaat er opaf!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 23:02

Echt balen en sneu maar goed die dieren moeten ook eten, er dan gewoon voor zorgen dat ze er niet bij kunnen komen.

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 23:06

pyreneese berghond erbij?

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 01:46

pyreneese berghond is niet echt mijn type......ben nu aan het uitpluisen of de boerboel echt bij ons past.

Zondag worden waarschijnlijk onze 3 ganzen en koppeltje eenden opgehaald. De vos is er nog steeds, vermoed overigens dat het er meerdere zijn. Was van de week 's avonds even buiten en schrok mij een hoedje toen er ineens een vos begon te schreeuwen op een paar meter afstand.
De ganzen en eendjes kunnen voorlopig niet meer de stal uit hier, dus beter dat ze ergens anders heen gaan. de 5 eenden die niet zijn geknipt en lekker kunnen doen wat ze willen overleven het wel. die blijven op het water als er gevaar is en kunnen iig vliegen als het nodig is.