Onzekerheid en Emotieplasjes.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dhani

Onzekerheid en Emotieplasjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 21:03

Hoi hoi

Ik heb een Pup van 6 maanden in huis. Die heel erg onzeker is en emotieplasjes doet.
Ik zal even proberen uit te leggen hoe hij dingen doet.

Maar ik wil eerst even kwijt dat hij een slechte start heeft gehad. Ik kreeg hem met 13 weken.
en was toen al zon onzeker hondje dat veel van zich af plaste.
Natuurlijk was hij nog niet zinderlijk. dus ik dacht dat het daarmee te maken zou hebben

Helaas is hij erg onzeker gebleven, en ik probeer meer zelf vertrouwen te geven door hem veel te belonen.
Maar daarbij komt dat hij vaak niet bij me durft te komen. dan doe ik hem geruststellend roepen. van shassie kom maar. of kijk is? kom maar. maar hij komt dan niet. en als hij wel komt dan kijk ik hem niet aan. en aai hem zachtjes, maar toch plast hij van zich af.

Ook als ik hem gewoon roep en hij komt blij op me af dan plast hij ook ;)

Gister moest ik toevallig met mijn andere hond naar de DA ivm anaalklier ontsteking.
Dus ik vroeg het aan mijn dierenarts. Die vertelde mij dat het 3 kwart jaar tot een jaar kan duren voor dat dat stopt. meestal worden ze dan rustiger in dat koppie en dan word het minder. Maar het hoeft ook niet over te gaan. ;)

Over zijn onzekerheid. er kan bijvoorbeeld niemand mopperen dan kruipt hij helemaal in elkaar.
En dat terwijl hij nooit echt op zijn mieter heeft gehad van mij. Ik nergeer vaak de de slechte dingen.
en beloon de goeie dingen.

Er zijn dagen dat het heel goed gaat, en er zijn dagen dat het bijna weer terug bij af is.

Maar nu mijn vraag, hoe kan ik hem het zelfvertrouwen geven zodat hij niet meer zo bang of onzeker hoeft te zijn?
Mijn Da zegt dat het allemaal met elkaar te maken heeft, en dat het gewoon een kwestie van tijd is, Maar ik wil toch wel graag weten hoe ik dit het beste aan kan pakken.

Op cursus weten ze het ook niet. Daar vertoond hij dit gedrag niet. ;)

Miepie77

Re: Onzekerheid en Emotieplasjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:50

op cursus heeft hij duidelijkheid en regels, je bent op zich goed op weg door geen aandacht te geven als je binnenkomt, maar dan moet je hem daarna ook niet gaan aaien, want kennelijk is hij nog nerveus, je beloont dan het verkeerde en dan gaat ie idd weer plassen, hij snapt dus niet waarom je hem negeert en denkt dat dat nerveuze gedrag waarvan het plassen een van de kenmerken is het gedrag is wat jij graag ziet, dus echt heel streng nu voor jezelf ook, thuiskomen, negeren, niet aankijken, niets zeggen, niet aanraken en gewoon je ding doen, je zult zien als je dit volhoud dat de zenuwen steeds minder worden. Juist doordat jij er geen aandacht aan geeft zal hij vertrouwen leren opbouwen dat er niets aan de hand is, totdat het gewoonte word., dus ook als ie zelf bij je komt negeren, pas als ie bv rustig in zn mandje ligt zou je hem rustig bij je kunnen roepen, belangrijkste is dat jij bepaald wat er gebeurd en ook hoe lang dat duurt, succes!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:53

Waarom wil je per se aaien? Probeer -m eens te roepen en een oefening met hem te doen. In ruil voor een koekje natuurlijk.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 12:08

Miepie77 schreef:
op cursus heeft hij duidelijkheid en regels, je bent op zich goed op weg door geen aandacht te geven als je binnenkomt, maar dan moet je hem daarna ook niet gaan aaien, want kennelijk is hij nog nerveus, je beloont dan het verkeerde en dan gaat ie idd weer plassen, hij snapt dus niet waarom je hem negeert en denkt dat dat nerveuze gedrag waarvan het plassen een van de kenmerken is het gedrag is wat jij graag ziet, dus echt heel streng nu voor jezelf ook, thuiskomen, negeren, niet aankijken, niets zeggen, niet aanraken en gewoon je ding doen, je zult zien als je dit volhoud dat de zenuwen steeds minder worden. Juist doordat jij er geen aandacht aan geeft zal hij vertrouwen leren opbouwen dat er niets aan de hand is, totdat het gewoonte word., dus ook als ie zelf bij je komt negeren, pas als ie bv rustig in zn mandje ligt zou je hem rustig bij je kunnen roepen, belangrijkste is dat jij bepaald wat er gebeurd en ook hoe lang dat duurt, succes!

Ik laat hem ook voor ledig met rust als ik binnen kom. ik laat hem gaan tot dat allebei mijn honden gewoon rustig zijn en hun eigen ding weer doen..
Ik had ook niet gezegt dat ik dat niet deed geloof ik ;)

Maar mijn vraag is toch wel waarom de Cursus daar mee te maken heeft. ;)

Wel bedankt voor je reactie, maar de dingen die jij aangeeft doe ik allemaal al ;)

Iris82, Ja dat aaien. ik weet niet waarom ik dat doe. Ik denk om hem gerust te stellen dat het goed is... Ik beloon niet meer met koekjes.
De koekjes hebben geen toegevoegde waarde. Daarbij word hij vreselijk onzeker van het belonen met koekjes. Hij wil te graag het koekje hebben.

Met als gevolg dat hij alles wil doen voor de koekjes ( zelfs dingen die ik op dat moment niet vraag ), en daarbij niet de aandacht voor mij heeft maar voor het koekje. Hij doet de oefening dan voor het koekje en niet voor mij. ;)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:13

Ja maar hij moet mensen gewoon leren om aan iets anders te koppelen dan aan die emoties die hij nu heeft. Op het moment dat hij op die cursus is dan staat zijn pet heel anders. Dan is hij opgewekt en enthousiast. Dat moet je ook in huis zien te bereiken. Als jij denkt dat koekjes bij hem geen goede manier zijn om te belonen zul je iets anders moeten bedenken wat wel goed werkt.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:40

Dhani schreef:
Ik laat hem ook voor ledig met rust als ik binnen kom. ik laat hem gaan tot dat allebei mijn honden gewoon rustig zijn en hun eigen ding weer doen..
Ik had ook niet gezegt dat ik dat niet deed geloof ik ;)

Maar mijn vraag is toch wel waarom de Cursus daar mee te maken heeft. ;)

Wel bedankt voor je reactie, maar de dingen die jij aangeeft doe ik allemaal al ;)

Iris82, Ja dat aaien. ik weet niet waarom ik dat doe. Ik denk om hem gerust te stellen dat het goed is... Ik beloon niet meer met koekjes.
De koekjes hebben geen toegevoegde waarde. Daarbij word hij vreselijk onzeker van het belonen met koekjes. Hij wil te graag het koekje hebben.

Met als gevolg dat hij alles wil doen voor de koekjes ( zelfs dingen die ik op dat moment niet vraag ), en daarbij niet de aandacht voor mij heeft maar voor het koekje. Hij doet de oefening dan voor het koekje en niet voor mij. ;)

Maar ook daar kan je mee aan de gang en dan bedoel ik dat overgefocust op het koekje. Ik zou los van het plasprobleem hiermee aan de gang gaan, gewoon omdat het uiteindelijk fijn trainen is en ook voor de hond en hij leert zich beheersen en niet alleen maar zelf denken. Je moet heel erg consequent zijn en hem niet laten "freestylen" dus dingen gaan proberen om toch het koekje te krijgen. Ik heb er 1 die dat ook heel snel gaat proberen, maar gewoon rustig met een zit en aandacht beginnen en dan gaan ze liggen, werkt dat niet gaan ze staan, ze gaan vanalles proberen. Maar elke keer rustig terug zetten in zit en zolang hij stopt met bedelen, good boy en koekje. Het zijn honden die heel erg zelf willen denken, maar je moet er rust in creeeren en dan kan je prima met koekjes gaan werken. Groot voordeel is dat ze gaan wachten op jou commando en niet meer de hele tijd zelf gaan denken. Want dat kan ze heel onzeker maken.

En ik zou een hond niet aaien, ook al heb je hem even genegeerd, hij is er nog niet klaar voor. En als je hem toch wilt aaien en zoals ik het lees komt het van onzekerheid, draai je dan van hem af. Kijk hem niet aan, hang niet over hem heen en praat niet tegen hem. Hij is nog jong en ruim niet zijn plas op direct na het plassen, want dan worden ze nog onzekerder.

Maar ook onzekere honden hebben echt duidelijke leiding nodig, misschien wel juist onzekere honden. Want die worden alleen maar onzekerder als ze zelf besluiten moeten gaan nemen.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:51

was laatst ook een aflevering van ceasar milan op tv met zo'n zelfde probleem (met een celebrity), Was iets met compleet negeren ofzo.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 13:11

nowornever, Je hebt PB ;)

Ladypaard, Ik zal de aflevering is opzoeken op youtube :D

Bedankt voor de reacties :D