Konijn eet nauwlijks iets

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Konijn eet nauwlijks iets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:46

Hallo allemaal,

laatst heb ik een nijn opgevangen die zeer aggresief was (staat nog wel ergens een topic)
Vandaag alle nijnen weer op tafel gehad voor controle en borstelen. Toen ik bij Kobus aankwam voelde ik gelijk dat ze heel mager was.
Gelijk apart gezet in de aanbouw (soort schuur) Alleen wil ze alleen maar komkommer en appel etc. eten.
Biks krijg ik er niet in. En knabbelt ook niet aan het hooi.
Dus morgen gelijk naar de DA. Moest vandaag zelf naar de tandarts wegens dikke ontsteking in mijn kies.

Alleen ik wil haar toch een beetje gaan dwangvoeren. Zelf dacht ik eerst aan die wortelhapjes voor baby's.
Zodat ze wel wat binnenkrijgt. Drinken doet ze wel heel goed. En ze eet ook wel, behalve biks.
Voel mij ook best schuldig dat dit mij niet eerder is opgevallen. Maar door dat lange vacht zie je het ook moeilijk.

Maar hoe kun je het beste dwangvoeren. Spuitjes van 5 ml heb ik. En anders wel van 2 ml. Omdat ik mijzelf b12 moet spuiten.

Groetjes, [***]

Wilawander

Re: Konijn eet nauwlijks iets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:47

Je kan proberen of zo'n papje door het tuitje wil. Anders kan je ook de voorkant erafsnijden van de spuit zodat je een groot gat hebt. Pas op dat het niet snijd bij het konijn. (De scherpe kanten)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:50

Ik zou nog niet gaan dwangvoeren. Want het kan goed zijn dat er een ontzettend abces in haar keel zit en haken op de kiezen. Wat je dan ziet is dat ze toch proberen om iets te eten en dat er proppen hooi achterin de keel zitten die ze niet doorgeslikt krijgen. Ieder eten wat je erbij stopt, zorgt alleen nog maar voor verslikken, pijn en nog meer ellende. Eerst eens zorgen dat dat bekkie leeg wordt. Hoop dat de DA morgen meteen tijd heeft voor een narcose.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 18:00

Ik zou kiezen voor voldoende komkommer en appel voor het laatste nachtje en dan morgen idd eerst da afwachten.

Nog een kleine note over wortelbabyhap: Hier moet je toch ook wel enigzins mee oppassen als dwangvoer omdat er veel suiker in zit.. Als je morgen bij de da bent zou ik gelijk bij het afrekenen vragen om een zakje ciritical care en een grote 50ml spuit (dit is de eerste maat waarvan de tuut groot genoeg is voor dwangvoerprut.. snijden in kleinere spuitjes heeft geen nut is míjn ervaring)..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 18:01

Creatas schreef:
Ik zou kiezen voor voldoende komkommer en appel voor het laatste nachtje en dan morgen idd eerst da afwachten.

Prima aanvulling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 18:16

Ik zou er gewoon nog even mee wachten :) Morgen toch al?

Kijk wel uit met de suikers die in een baby-papje zitten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 18:26

Ik zou ook even wat komkommer en appel geven en morgen naar de da. Voor een keertje dwangvoeren met olvarit (ik kies meestal de spinazie) is echt niet erg. Ik doe dat ook wel eens, ook wel eens met appelmoes in noodgevallen. Iets is dan beter dan niets, ik ga wel zo snel mogelijk over op critical care.
Zorg met olvarit potjes dat je niet de variant hebt met aardappelen, maar alleen maar met of spinazie of wortelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 18:41

Iris82 schreef:
Ik zou nog niet gaan dwangvoeren. Want het kan goed zijn dat er een ontzettend abces in haar keel zit en haken op de kiezen. Wat je dan ziet is dat ze toch proberen om iets te eten en dat er proppen hooi achterin de keel zitten die ze niet doorgeslikt krijgen. Ieder eten wat je erbij stopt, zorgt alleen nog maar voor verslikken, pijn en nog meer ellende. Eerst eens zorgen dat dat bekkie leeg wordt. Hoop dat de DA morgen meteen tijd heeft voor een narcose.

Denk dat ze te zwak is voor narcose. En ze eet wel, alleen de zachte dingen.

Maar heb nu dat wortel spul thuis. En ga eerst proberen als ze het zo wil eten.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 18:42

Gasnarcose is echt geen enkel probleem. Is niet meer dan een roesje, maar zorgt er wel voor dat de DA haar bekkie verder open kan doen. En dat is echt een must!!

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 18:47

Wat je eventueel ook kan proberen is brinta aanmaken met water. De meeste konijnen zijn er echt razend op en eten het zo uit een bakje. :j Het is natuurlijk geen langtijdige oplossing, maar zo krijg je ze wel relatief snel op een beter gewicht. (Heb ervaring, ons konijn was ook erg mager geworden na ziekte, is toen met brinta erg snel weer aangekomen, kan volgens de DA helemaal geen kwaad. En ze vinden het vaak lekkerder dan dwangvoer/wortelhapjes etc)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 20:34

1 ding begrijp ik niet, hij eet blijkbaar al langer niet, maar vallen je konijnen het brok niet aan als je dat geeft? Ik geef namelijk 2x per dag brok en kan dus 2x per dag meteen zien als er iets mis is.

Aangezien hij al langer slecht eet zal het geen verstopping zijn gelukkig. Als je dwangvoert (wat ik in dit geval ook niet zou doen) waarom maak je dan niet een papje gewoon biks? Kokend water prakken met biks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 22:33

saskiakefie schreef:
1 ding begrijp ik niet, hij eet blijkbaar al langer niet, maar vallen je konijnen het brok niet aan als je dat geeft? Ik geef namelijk 2x per dag brok en kan dus 2x per dag meteen zien als er iets mis is.

Aangezien hij al langer slecht eet zal het geen verstopping zijn gelukkig. Als je dwangvoert (wat ik in dit geval ook niet zou doen) waarom maak je dan niet een papje gewoon biks? Kokend water prakken met biks.

Nee, die van miij blijven gewoon rond huppelen. En controleer ze 1 keer per week. En ik voer ze niet elke dag.
Soms ben ik pas om 9 uur 's avonds thuis en dan voert mijn zusje ze.

En ik dwangvoer haar nog niet. Het wortelpapje en komkommer etc eet ze gewoon.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 22:45

Creatas schreef:

Nog een kleine note over wortelbabyhap: Hier moet je toch ook wel enigzins mee oppassen als dwangvoer omdat er veel suiker in zit.. Als je morgen bij de da bent zou ik gelijk bij het afrekenen vragen om een zakje ciritical care en een grote 50ml spuit (dit is de eerste maat waarvan de tuut groot genoeg is voor dwangvoerprut.. snijden in kleinere spuitjes heeft geen nut is míjn ervaring)..

In noodgevallen wil dat prima. Pas op bij 50 ml spuiten dat je niet te hard drukt want ze verslikken zich snel hiermee. dat is de reden dat wij voor kleinere spuiten kiezen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:36

Hm misschien toch een tip om ze minder te voeren want dan kan je het beter in de gaten houden als het normaal wordt als ze meteen gaan eten :)

Ik ben benieuwd hoe het bij de DA is gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:51

saskiakefie schreef:
Hm misschien toch een tip om ze minder te voeren want dan kan je het beter in de gaten houden als het normaal wordt als ze meteen gaan eten :)

Ik ben benieuwd hoe het bij de DA is gegaan.

Sorry voor het lange wachten.

Minder voeren ga ik niet doen. Heb het wel een poos gedaan. Maar ze werden allemaal mager. Dus nu gewoon elke dag volle bak. Soms doen ze er 1 dag over en soms 2 dagen. En dierenarts is zeer te vreden over hun. Zitten prima op gewicht.

Met Kobus gaat alles goed. Had geen te lange kiezen/tanden. En heeft 's nachts haar bakje biks + wortelpap gewoon opgegeten. En ze is alweer wat aangekomen. Gaat de goede kant op :D Dus van voorjaar maar weer kijken hoe het gaat in de groep. Anders komt ze apart te zitten met een gecastreerde ram.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:11

Worden ze mager? Wat noem jij mager? Je moet ook niet in 1 keer heel weinig geven, rustig afbouwen zodat ze hooi leren eten. Dat is veel gezonder, beter voor de spijsvertering en zulke problemen krijg je dan ook niet snel omdat het moeilijker verteerbaar is als brok en zo blijven de darmen goed in beweging/aan het werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 14:59

saskiakefie schreef:
Worden ze mager? Wat noem jij mager? Je moet ook niet in 1 keer heel weinig geven, rustig afbouwen zodat ze hooi leren eten. Dat is veel gezonder, beter voor de spijsvertering en zulke problemen krijg je dan ook niet snel omdat het moeilijker verteerbaar is als brok en zo blijven de darmen goed in beweging/aan het werk.

Nu zijn ze niet mager (op kobus na dan) Maar 2 jaar terug zaten ze nog niet in een ren. En toen beviel het mij wel om zoveel gram voer per konijn te geven. Maar toen ze in de ren kwamen. Werden ze magerder. Dus heb toen besloten om ze op onbeperkt brok te zetten. En natuurlijk onbeperkt hooi te zetten.

En wil echt het beste voor mijn nijntjes. Dat snap je natuurlijk wel. En ben allang blij dat Kobus weer aankomt en dat ze zo snel mogelijk weer naar buiten kan. Als het niet te koud is buiten.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 16:50

Maar wat noem jij te dun? Dat vraag ik me een beetje af..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:21

saskiakefie schreef:
Maar wat noem jij te dun? Dat vraag ik me een beetje af..

Sorry, maar het komt nu net over alsof jij denkt dat ik niks van konijnen afweet.
En met te dun bedoel ik dat je duidelijk de ribbetjes kunt voelen. En ben er toen ook mee naar de DA geweest en die vond ze ook te mager.
En controle ernaar waren ze weer perfect op gewicht