Abces bij konijn en wat te doen met de andere?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sting

Abces bij konijn en wat te doen met de andere?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 14:48

Hoi dames!

Helaas, binnenkort moet ik afscheid nemen van mn konijntje... Beestje is een jaar of 8 (overgenomen, dus weet het niet precies). Heeft een flink abces aan zn kaak en valt niet meer te opereren volgens de DA. Daar ben ik vorige week geweest. Nu ben ik het hele weekend weg en ik zou er graag bijzijn als hij ingeslapen wordt. Ik ben vorige week maandag geweest, het is nu wel een stukje groter maar hij eet nog steeds en is nog vrolijk en fit. Wel is hij wat afgevallen, want het eet wel moeilijker. Hij krijgt nu geweekte biks en vers brood, en dat gaat er met veel plezier in :). Hoe snel groeit het of kan ik er beter voor kiezen, nu hij nog fit is, hem morgenavond nog in te laten slapen? ;(

Wat kan ik doen om het andere konijn voor te bereiden op het afscheid? Ik wilde er sowieso een knuffel bij-in leggen (al denk ik dat die eruit wordt gegooid, haha). Een ander konijn erbij moeten we nog even naar kijken, aangezien dit nogal een territoriaal dier is én natuurlijk wat ouder (zijn broertjes).

Iemand nog tips en trics?

Anoniem

Re: Abces bij konijn en wat te doen met de andere?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:49

ik zou het overleden konijn bij de andere neerleggen om 'afscheid' te nemen. misschien een ouder dier uit de opvang zoeken?

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:52

Wat naar zeg, jammer dat het niet meer weggehaald kan worden.
Ik zou voor je andere konijn naar een konijnenopvang gaan en daar een vriendinnetje voor hem zoeken, als hij gecastreerd is. Anders zou ik hem alsnog laten castreren, als je konijn in goede conditie is dan is die ingreep goed te doen. Mannetjes hebben er over het algemeen weinig last van en de castratie duurt nog geen 10 minuten.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 15:29

Een abces kan heel snel gaan en ook knappen. Ik zou proberen dat voor te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:14

Het dode konijn erbij leggen. Maar ik weet niet of jij het daar achterlaat (bij de DA)

Een knuffel is denk ik 't niet helemaal :) (mijn konijnen vonden het niets, maar zij zijn ook wel met twee)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 18:13

Ik wilde beide konijnen meenemen, ook om direct nog even het ontstoken oogje van het andere konijn te laten bekijken *dat gaat naar mijn idee goed, maar toch :)*.
Het "probleem" is een beetje dat ik ze heb overgenomen als zijnde 2 broertjes. Er kwamen geen kleine konijnen en dus nam ik dat ook aan. Vorige week bij de DA is gekeken hoe het zit, en de DA dacht dat het man en vrouw waren (waarvan dus 1 van de 2 niet vruchtbaar) óf 2 mannen, waarvan 1 zonder ballen óf cryptorch. Dat houdt in dat zn ballen ín zn buik zitten. En jullie raden het al: het konijn dat overblijft is het twijfelgeval. Dus ik weet ook niet zo goed wat ik er dan bij moet zetten. Ik zal eens kijken of een castratie bij een cryptorch ook met weinig risico's is... Dan moet toch die buik open....
Ouder dier uit de opvang hebben wij ook aan gedacht. Daar moeten we nog even over nadenken omdat we er dan, hoogstwaarschijnlijk, ooit weer 1 overhouden. Dus misschien 2 jonge konijnen? En wat voor geslacht dan?

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 18:39

Ik zelf hanteer: liever een dag te vroeg, dan een uur te laat..
Zoals gezegd kunnen abcessen snel gaan..
Sterkte ermee!

Voor de toekomst: Ik zou een opvang bellen, leg uit dat je een nogal pittig figuur hebt zitten en vraag of ze wil helpen koppelen (doen ze al, en ze kunnen redelijk goed schatten of iets gaat werken).
Als ie een cryptorchje is dan kan je vragen of een röfo uitsluitsel gaat geven.
Als later het 'nieuwe' knijn overblijft kan dat terug naar de opvang, dat is onderdeel van de afspraak van het adopteren van een opvanger :)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 19:46

We hebben inmiddels besloten dat het morgenavond gaat gebeuren. Helaas, maar het is niet anders... Jammer, want hij is nog zo actief enzo, maar het weekend nog wachten (of anders het weekend dubbel betalen + dat ik er niet bij kan zijn).

Ok, dus het konijn dat overblijft kan dan evt naar de opvang terug. Zal eens kijken, maar volgens mij zit er niet echt in vlakbij. En geeft een rofo uitsluitsel? (heb ik zelf nog nooit meegemaakt, een cryptorch ;), maar misschien heb ik er dus al jaren 1 zitten :') ).

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 15:50

Zie net je berichtje, in Veendam zit een opvang met de wereld aan knijntjes.. :j

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:00

Had je beide konijnen uit de opvang gehaald dan? Dan kan het nl best zijn dat de man al gecastereerd was en je daarom geen ballen kunt voelen. :)
Sterkte met het verlies van je nijn, is alles rustig verlopen? :(:)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 19:48

Ja, alles is goed gegaan. Andere konijn zat er wel was sip bij, maar schijnt nu wat te zijn bijgetrokken. Ik was er dit weekend niet namelijk, zie hem morgenavond pas weer.
Ze kwamen niet uit de opvang, maar van marktplaats. Dus geen idee, maar ik verwacht niet dat ze gecastreerd zijn.
Veendam is ook nog wel in het achterhoofd te houden, tnx Marlies! Hebben die ook een site toevallig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 20:50

Veel sterkte :(:)
Heb je niemand in de buurt die een maatje voor zijn konijn zoekt? :)

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 22:24