agillity? coursing? flyball? einde zoek..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vroli1

agillity? coursing? flyball? einde zoek..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 14:06

naar aanleiding van dit topic : vroli1 @ [BB-ITP] wolf in schaapskleren
ben ik opzoek naar een cursus voor mij en mijn hond kyra..

wie het topic heeft doorgelezen weet dat kyra niet luisterd naar het commando 'hier'
ik dacht zo.. omdat ze energie voor 10 heeft om op een cursus te gaan waar we allebei plezier in hebben en dat kyra haar ei kwijt kan..

waar moet ik beginnen?
als ik op google zoek krijg ik cursussen die plaatsvinden in nieuwegein ed.. dat is een beetje uit mijn buurt :+

misschien is een gehoorzaamheids cursus eerst handig voordat ik op flyball, agillity oid ga? of zit dat bij de flyball, agillity ed inbegrepen.. ?

paspoortje van kyra is ook wel handig, wat ze leuk en niet leuk vind:
karakter: eigenwijs, vriendelijk naar mensen en honden, wil alles onderzoeken, is gek op kleine (vliegende) beesten dan moet je denken aan konijnen, (voornamelijk) vogels etc
word in januarie 3 jaar .. houd van spelen met haar bal maar intresseert haar niet zo dat ze er een moord voor doet om hem terug te krijgen.. ze geeft al snel over en gaat dan op zoek naar wat anders of ze gaat chillen (slapen, liggen, eten, buiten snuffelen)

wat ze niet leuk vind is luisteren.. ze doet liever waar ze zelf zin in heeft :')
natuurlijk ligt het niet allemaal aan kyra.. ik kan ook wel wat hulp gebruiken in de 'opvoeding' van mijn hond..

wie heeft hier ervaring in en kan mij verder helpen?

Neej

Re: agillity? coursing? flyball? einde zoek..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:16

KC NOP traint bij jou in de buurt http://www.kcnop.nl/ :)

Ik zou lekker beginnen met een cursusje gehoorzaamheid. GHH of EG ofzo, lekker de basics terug krijgen. Je hebt ook niks aan agilitytrainingen als je hond niet luistert natuurlijk ;) en daarna iets als behendigheid ofzo.

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 14:24

bedankt :D

zijn er ook snuffel cursussen? ik bedoel .. omdat kyra gefokt is uit een snuffel/jager.. zou zoiets dan niet iets zijn voor haar?
Laatst bijgewerkt door vroli1 op 26-10-11 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:25

Ik zou zeker nog niet aan behendigheid beginnen :n Op mijn eerste behendigheidscursus deden ook veel mensen mee die hun hond gewoon niet onder appél hadden en ik ergerde me groen en geel aan hen omdat ze de hele les ophielden..

Ik zou beginnen met een gehoorzaamheidscursus of rally o (dat wordt in Kampen gegeven, maar is te ver voor jou denk ik :) ) om haar de basis bij te brengen. :j

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 14:25

hmm rally? *googeld*

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:28

Nee rally -o :)) Die o staat voor obidience (ofzo :') ) oftewel gehoorzaamheid. Je doorloopt dan een soort parcoursje met je hond en bij elk bordje moet je iets anders doen (bijvoorbeeld zit, maar ook voor laten komen, a.d. voet enz). Mijn hondje vond dat heel erg leuk, interessanter dan de puppycursus waarbij ze alleen maar zit, af en hier leerde, haha.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 15:00

Ik denk ook dat je best eerst een gehoorzaamheidscursus volgt.
In de meeste hondenscholen moet je ook een proefje afleggen voor je met agility kan starten.
Bij ons houdt dat in: het 'hier' komen, een rondje rennen met je hond los en de hond moet bij jou blijven (andere honden staan ook op het terrein).
Bij het aanleren van agility staan er meestal meerdere geleiders met hun honden op het terrein, als er dan 1 hond de hele tijd gaat lopen of andere honden lastig valt, is dat erg vervelend.
Dus goed oefenen op 'hier' en los volgen en dan komt het wel in orde.

Voor flyball hoeft je hond trouwens niet heel gek te zijn op een balletje ;)

Misschien is reddingswerk/speuren wel wat voor jouw hond.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 15:28

Leuk topic, ik volg even, heb zelf ook zo'n ondeugd in huis... ;)

Oftewel, in het bos is meneer dus binnen de kortste keren verdwenen, en die flappies aan zijn koppie zijn er dan enkel nog voor de sier. :P

Het kan ook zijn dat als zijn neus gaat werken de oortjes gewoon hun functie verliezen, beetje slecht multitasken zeg maar. :') .

We gaan overigens met hem naar een gehoorzaamheidscursus, waar hij perfect luistert. (maar ja, daar lopen ook geen konijntjes en hertjes tussendoor). ^)

A_man

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 15:38

ik doe in alkmaar ( best bij jou in de buurt geloof ik ) behendigheid.. in januarie beginnen ze weer met nieuwe cursussen.. ook heb je vanaf half nov. tot half dec. allemaal losse "proeflessen" ik ga bv een proefles flyball doen.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 15:54

Je kunt kijken voor speuren inderdaad! Of een jachttraining, heb ik zelf ook gevolgd met mijn springer spaniel :) wat is jouw kyra voor hondje?

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:07

Je kunt zeker gaan speuren met je hond, daarna zijn ze keimoe. Maar voor je behendigheid, flyball of wat dan ook wilt gaan doen, doe alsjeblieft eerst een gehoorzaamheidcursus. En oefen heel erg veel op aandacht en hier komen. Want wat is dat irritant als honden niet luisteren voor andere cursisten.

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 17:22

bedankt dat jullie mee denken :j

gehoorzaamheid cursus is dus prioriteit.. :)

kyra is een kooiker x cavelier king charles spaniel..
kooikers zijn eenden drijvers.. en dat zie heel erg terug in het karakter van kyra.. haar neus en oren staan op scherp en zodra ze ze ziet is ze 'gevlogen' :')
weet niet waar caveliers voor gefokt zijn.. *gaat weer ff googlen*

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:26

Cavaliers stammen ook af van jachthonden (spaniels) en dat is bij de mijne ook te merken! Hoewel veel mensen denken dat het schoothondjes zijn als ze ze zien, heeft die van mij eens een eend in de nek gebeten :=
Ik merk dat zij bij de agility ook gauw gegrepen is door een interessant geurtje hoor, het is dan de kunst om hetgeen wat ze moet doen (het parcours lopen) interessanter te maken dat het luchtje wat ze ruikt.

Maar het zijn ook wel schatjes natuurlijk, daar niet van :Y)

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 17:28

het zijn (b)engeltjes :=

maar heb gegoogeld.. en idd.. ze stammen af van de spaniels en waren vroeger gefokt voor de jacht.. en zijn doorgefokt voor gezelsschap.. :j

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 19:03

Het zijn inderdaad in principe gewoon spaniels en die hebben ongetwijfeld net zo'n jachtinstinct als (bv) mijn welsh springer spaniel :j Kooikers zijn ook echte jachthondjes, dus ik denk stiekem dat een speur/jachtcursus ook wel zal aanslaan bij haar :D

Bij ons op de KC lopen er ook een aantal kooikers mee in de behendigheid, en ook bij de actionsport trouwens, ook superleuk ;)

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 22:07

bedankt iedereen :)