Twijfelen over castratie hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

chocobroodje

Twijfelen over castratie hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 10:03

Hallo,

Ik ben nu al een aantal weken aan het twijfelen of ik puk moet laten castreren of niet. En jee wat is dat een moeilijke keuze.... Nu zou ik graag de mening van andere willen horen over het wel of niet doen. We gaan de voors en tegens eens naast elkaar zetten.
Puk
geboren 09-01-2011
border collie x australian shepherd

Voor:
-Puk wordt stabieler van karakter
-minder gefrusteerd als er (loopse) teefjes in de buurt zijn
-hij is een kruising dus dekken zit er sowieso niet in.
-hij rijdt op alles en iedereen corrigeren helpt wel maar niet altijd even goed (nu begrijp ik dat dat een opvoedkundig probleem is alleen ik heb het idee dat dit ook voor een groot deel uit frustratie voortkomt, hij zit natuurlijk ook midden in de pubertijd)

Nadeel
-zijn reuen geur verdwijnt en hij is al zo vreselijk onderdanig naar andere honden (bang dus voor problemen hiermee)
-bang voor karakter verandering
-en dat zijn "will to please" minder wordt...

Vergeet ik iets? hebben jullie ervaringen/ideeën? Barst maar los :)

Edit:

foto voor het idee ;)
Afbeelding

BrankaZ

Re: Twijfelen over castratie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:30

Nadeel:
Honden die gecastreerd zijn hebben kans om sneller dik te worden.
Vacht (zeker langharig met ondervacht) wordt een verschrikking.

Persoonlijk denk ik dat een reu juist niet stabieler van karakter wordt. Misschien wel iets gelijkmatiger, maar als hij al aanleg voor angst heeft kan dat juist verergeren door de castratie.

Mijn ervaring is met meerdere niet gecastreerde honden (wel ras, maar niet gedekt) dat de meesten met een strakke hand wel goed te houden zijn. Hond laat je, in tegenstelling tot b.v. een kat, niet alleen buiten.

Persoonlijk ben ik geen voorstander van castratie zonder medische reden. Bij een jonge hond kan je in het gedrag nog veel bijsturen.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:34

Onze kruising windhond hebben we wel laten castreren, wel pas met 1 jaar en 8 maanden. Hij is nu veel stabieler en rustiger en zijn will to please is juist sterk vergroot.

Onze andere hond moet straks ook worden gecastreerd maar dat komt omdat zijn ballen niet tevoorschijn zijn gekomen. Dus dat heeft meer een medische reden. En het heet dan ook geen castratie meer maar cryptorg.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:37

Tegen rijden en vlaggen helpt het vaak wel. Overigens zijn de medische nadelen een stuk groter dan de voordelen voor de hond, daarom laat ik niet castreren tenzij het niet anders kan.

Lees dit maar eens: hier staat het uitgebreid beschreven wat betreft alle nadelen

http://www.hondenpage.com/honden-encycl ... tratie.php

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:43

Wij hebben onze collie niet laten castreren. Dit omdat een achternichtje van hem (ook van ons geweest) is overleden door de narcose. Zit een bepaald stofje in waar sommige collies allergisch voor zijn, en in zijn familie komt dit vaker voor. We zijn dus bang dat hij het ook heeft, dus dan maar niet castreren. Onze vorige hond, ook een reu, was de oom van die we nu hebben en ook die was niet gecastreerd om dezelfde reden. Ging prima hoor! Idd goed consequent opvoeden.
Maar als je ervoor kiest het wel te doen kun je misschien eens zoeken naar allergie voor bepaalde stoffen? Dacht dat border collies dit ook kunnen hebben namelijk.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:43

Ik zit met precies dezelfde twijfel!
Alleen jouw 'nadeel' van karakterverandering heb ik niet.
Wel vraag ik me vaak af of het eerlijk is tegenover mijn hond om hem 'man' te laten terwijl hij er niets mee mag?!?!? :P Er komen steeds meer honden in de buurt, dus ook loopse teven.... Steeds wil hij dan naar buiten, overal ruiken en het liefst likken.... Hij eet vooral in die periodes erg slecht.
Vind het ook een heel groot nadeel dat ze er makkelijk dikker door worden en dat hun vacht minder mooi wordt.
Dat andere reuen jouw hond interessant gaan vinden, had m'n collega ook erg veel angst voor, maar bij die van haar is dat totaal niet het geval!
Mijn dierenarts is er ook niet echt een voorstander van. Voor haar zou wel een reden zijn als de hond veel zou rijden. Dat doet die van ons gelukkig totaal niet!
Wat ik een groot bijkomstig voordeel vind, is dat ze die vieze fluit kwijt zijn..... :o

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 10:47

Ohja dat van de vacht had ik idd al gehoord. Ik weet dat ceasar millan zijn honden wel castreert, niet dat dat nou reden is om het ook te doen maar het zet me wel aan het denken.
Als ik het naar een paard zou draaien dan zou ik sowieso castreren, dus vraag ik mezelf af: waarom wel je paard maar niet de hond........ wellicht is een chemische castratie een optie om het eens uit te proberen hoe hij daarop reageert?

Dikker worden ben ik bij puk niet zo bang voor. Maar die onrust bij het dier van al die lekkere geurtjes om hem heen..... Ik vind het zo moeilijk. Het lijkt me vooral heel frustrerend voor hem dat hij wel intact is maar er nooit wat mee zou mogen doen..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:47

Dat er bordercollies door een verkeerde narcose dood gaan heeft te maken met een ploink van een DA.
Daar hoef je dus absoluut niet bang voor te zijn. Verder heb ik veel contacten gehad met grote bordercollie fokkers en een verandering in de will to please is er echt niet.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:53

Chemische castratie (met zo'n ingebrachte capsule) is absoluut geen aanrader!!!
Bij die van ons was het een drama!!! Fabrikant was er even 'vergeten' bij te vermelden dat het hormoonpeil de eerste paar weken zou gaan pieken................ (en wij deden het juist bij onze andere reu omdat wij wat problemen met het karakter hadden en wilde kijken of dat zou veranderen met castreren..... :P )
Een andere hond bij ons uit de wijk heeft iets van 2 weken met een stijve gelopen......... Het arme beest kreeg er zelfs rugklachten van.......
En nog een andere hond besprong werkelijk alles wat in zijn buurt kwam.......

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:56

mijn ouders hebben een riesenschnauzer reu. Deze is op zijn vorige woonadres (hij is herplaatst bij ons) gecastreerd omdat hij onhandelbaar was, en zonder ballen zou dat beter worden dachten ze.
Resultaat was, zoals te verwachten is, dat zijn gedrag geen zier veranderde.. dat zit niet in die ballen.

Maar zijn vacht is echt een regelrechte ramp.. Het lijkt wel een schaap, terwijl een schnauz een stugge plukvacht moet hebben...
Hij was ook nog erg jong toen hij geholpen is helaas, nog geen jaar..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:58

Raar dat het zoveel veranderd. Vriendin van me heeft er ook eentje (een jonge Schnauzer) zonder ballen en diens vacht is echt geen schaapje geworden.

Bepaald gedrag is zeker wel hormonaal! Dus dat is echt niet te ontkennen.
Veel mensen denken echter dat het een oplossing is voor alle problemen en kijken daarbij niet naar zichzelf en hoe zij zich opstellen naar de hond toe.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 11:16

ligt er een beetje aan hoeveel last meneer van zijn hormonen heeft
er zijn er die van 2 hoog uit het raam springen op zoek naar dame
of echt van ellende niet weten wat ze met hun hormonen aanmoeten

als die daar nu al last van heeft verwacht dan niet dat met opvoedkunde dat minder word
ja iets minder zichtbaar voor de baas misschien

veel karacter verandering kan maar hoeft niet , veel licht aan hormonen maar vaak blijkt veel ook aan opvoeding te liggen
dikker worden heb je geheel zelf in de hand , en tja misschien iets meer vacht/huid verzorging
maar ja .. dat is uberhaubt inharent aan een dier , of als ze ouder worden etc
zelf bij honden nog nooit onder vonden dat dit na casteratie veranderede , wel met ouderdom

ben persoonlijk voorstander van niet fok materiaal aub castereren
zeker honden (en nog meer bij katten)

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 11:20

chocobroodje schreef:
Ohja dat van de vacht had ik idd al gehoord. Ik weet dat ceasar millan zijn honden wel castreert, niet dat dat nou reden is om het ook te doen maar het zet me wel aan het denken.
Als ik het naar een paard zou draaien dan zou ik sowieso castreren, dus vraag ik mezelf af: waarom wel je paard maar niet de hond........ wellicht is een chemische castratie een optie om het eens uit te proberen hoe hij daarop reageert?

Dikker worden ben ik bij puk niet zo bang voor. Maar die onrust bij het dier van al die lekkere geurtjes om hem heen..... Ik vind het zo moeilijk. Het lijkt me vooral heel frustrerend voor hem dat hij wel intact is maar er nooit wat mee zou mogen doen..

In Amerika castreren ze alles zo'n beetje. Liefst als ze 8 weken oud zijn. Niet mijn ding.
Ik laat een dier liever niet onder narcose gaan als er geen (medische) noodzaak voor is.
Chemische castratie kan je proberen. Maar het effect hoeft niet noodzakelijk hetzelfde te zijn.

Iris82 schreef:
Raar dat het zoveel veranderd. Vriendin van me heeft er ook eentje (een jonge Schnauzer) zonder ballen en diens vacht is echt geen schaapje geworden.

Bepaald gedrag is zeker wel hormonaal! Dus dat is echt niet te ontkennen.
Veel mensen denken echter dat het een oplossing is voor alle problemen en kijken daarbij niet naar zichzelf en hoe zij zich opstellen naar de hond toe.

Gedrag kan in beginsel hormonaal zijn. Maar na verloop van tijd is het al zo bevestigd dat castreren geen verandering meer zal geven. Dan moet je heel jong castreren met als risico dat een hond lichamelijk én geestelijk niet helemaal volwassen zal worden.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 11:31

Lees even mee , heb zelf 2 jarige reu Koko en zit regelmatig na te denken om te laten helpen

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 11:49

Puk is over het algemeen een hele fijne lieve hond maar krijgt de laatste tijd soms echt de kolder in zijn kop. De laatste 2 dagen heeft hij amper iets gegeten en ik vermoed dat er een teefje loops is. Lichamelijk is hij ver uitgegroeid vermoed ik. Hij is ook mooi in verhouding wat betreft lijf en gewicht. Hij reageert ook heel heftig op mij als ik ongesteld ben..... En dat is ook niet echt fijn zeg maar :o
Ceasar castreert normaal rond de 6 maanden puk is nu ruim 9 maanden en mooi volgroeid. Tja wat is wijsheid in deze...

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 11:56

Citaat:
Nadeel
-zijn reuen geur verdwijnt en hij is al zo vreselijk onderdanig naar andere honden (bang dus voor problemen hiermee)
-bang voor karakter verandering
-en dat zijn "will to please" minder wordt...

Om de eerste reden, NIET doen! Als ie geen balletjes meer heeft, wordt hij nog onderdaniger en waarschijnlijk ook bang naar andere hond. De kans dat hij dan een andere hond KAN bijten door angst is aanwezig.

En zijn will to please wordt waarschijnlijk minder. Als je bijv. behendigheid/breitensport/flyball of jacht training doet is uithoudingsvermogen en kracht belangrijk. Dit krijgt een hond door testosteron (Vandaar dat sporters dat ook gebruiken om beter te presteren) en als de testosteron uit zijn lichaam verdwijnt heb je kans op een luien reu. Dan gaat hij minder bewegen en verandert zijn vet opslag en VOILA je hebt een dik varkentje! Ik zou hem gewoon reu laten dus.

Besteed het geld van het castreren maar even aan begeleiding bij het opvoeden! Bovendien kan een de gecastereerde reu wel een loopse teef ruiken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 11:57

Nou als je mijn mening wil: ik zou het wel doen. Zoals jij het aangeeft zijn het duidelijk hormonale problemen die zeker door een castratie verholpen kunnen worden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 11:58

apple01 schreef:
En zijn will to please wordt waarschijnlijk minder. Als je bijv. behendigheid/breitensport/flyball of jacht training doet is uithoudingsvermogen en kracht belangrijk. Dit krijgt een hond door testosteron (Vandaar dat sporters dat ook gebruiken om beter te presteren) en als de testosteron uit zijn lichaam verdwijnt heb je kans op een luien reu. Dan gaat hij minder bewegen en verandert zijn vet opslag en VOILA je hebt een dik varkentje! Ik zou hem gewoon reu laten dus.

Je overdrijft echt behoorlijk met deze post.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:02

Iris82 schreef:
Nou als je mijn mening wil: ik zou het wel doen. Zoals jij het aangeeft zijn het duidelijk hormonale problemen die zeker door een castratie verholpen kunnen worden.

:j

Niet castreren kan ook nog andere problemen gaan geven! Ken meerdere honden die een vergrootte prostaat kregen door hun hyper sexuele gedrag!!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:05

Iris82 schreef:
apple01 schreef:

Je overdrijft echt behoorlijk met deze post.

Ondanks ik tegen castreren ben, ben ik het daar mee eens. Will to please wordt beslist niet minder. Ongeveer elke hulphond is gecastreerd en doet zijn werk nog prima.
Maar honden die gecastreerd zijn hebben gewoon meer aanleg om dik te worden. Daar ben je als baas zelf bij, maar sommigen moet je dus bijna honger laten lijden om ze goed op gewicht te houden.
Persoonlijk denk ik dat de problemen die de ts heeft minimaal zijn en met een consequente opvoeding en houding ook prima in de hand te houden zijn.
Kentaro schreef:
Iris82 schreef:

:j

Niet castreren kan ook nog andere problemen gaan geven! Ken meerdere honden die een vergrootte prostaat kregen door hun hyper sexuele gedrag!!

Daarvoor hoef je niet preventief te castreren. Een reu hoeft niet persé een vergrote prostaat te krijgen en als dat wel het geval is helpt castreren op dat moment ook nog.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:06

ik laat zelf zelden reuen castreren,dat ten eerste,maar heb hier vele opvangers/herplaatsers die allemaal vroeg castraten zijn,en zijn allemaal prima lichamelijk en geestelijk volwassen honden geworden hoor...

echt niets mis mee...en karakter tja hoe ze waren als volle reu geen idee,maar in vergelijking met de volle reuen die hier lopen zijn ze niet minder actief,niet te dik,geen slechte vachten, alleen wat minder sexueel geprikkeld,dat wel...

maar ja,ik maak verder niet zo'n issue van castreren... Afbeelding

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:24

Ik heb mijn reu vorige zomer wel laten castreren, en ik merk wel positief verschil. Hij is een stuk rustiger geworden. Het is nu niet zo'n hyperactieve JR meer met ook nog een bult reuen gedrag. Hij is nu alleen nog maar een hyperactieve JR hihi.
We hebben dit in overleg gedaan met de dierenarts en die had ook het idee dat het voor hem wel beter was. Zij zegt ook wat is meer sneu? Een hond die zijn ballen niet meer heeft en er dus niks meer mee kan, of een hond die ze nog wel heeft maar er niks mee mag? Qua voeding valt het hier heel erg mee. Onze hond heeft ook niet aanleg om dik te worden. Hij is nu wel iets aangekomen maar dit staat hem alleen maar beter. En dan nog is hij niet dik. Maar het is per hond ook heel erg verschillend, en ik denk dat je er goed aan doet TS, om gewoon eens met de DA te overleggen.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:27

apple01 schreef:
Om de eerste reden, NIET doen! Als ie geen balletjes meer heeft, wordt hij nog onderdaniger en waarschijnlijk ook bang naar andere hond. De kans dat hij dan een andere hond KAN bijten door angst is aanwezig.

Mijn gecastreerde reu spreekt dit echt totaal tegen :D

Hij is altijd onderdanig geweest ja maar na het castreren heb ik daar geen verschil in gemerkt. Zijn will to please is alleen maar hoger geworden omdat hij niet meer afgeleid werd en qua beweging/energie... er zit nog meer dan genoeg in. Om zelf moe van te worden. Het grote voordeel van de castratie bij mijn hond is juist het iets dikker worden, hij was altijd veel en veel te mager, was gewoon niet tegen op te voeren, zo'n bommetje energie was hij, nu moet ik hem nog steeds high energy voer geven omdat hij anders weer afvalt, maar hij blijft nu mooi op gewicht.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:28

Mijn schotse collie is gecastreerd met zijn 3 jaar.

Hij is een watje, bang van alles, maar bleef mijn teven dekken en vreemde reuen aanvallen.
Tevens kreeg ik hem niet aan het eten, wat van hem een graatmager schepsel maakte dat aan een zijden draadje hing.

Om die reden is hij gecastreerd.

Zijn vacht is verdikt maar mooi gebleven.
Zijn karakter: hij is rustiger, maar tegelijkertijd staat hij meer op zijn strepen. Hij is dominanter geworden tegen mijn teven, en naar reuen kijkt hij gewoon niet meer om.

Grootste nadeel: Collie's kunnen praten... Hij zaagt een ganse dag door om eten en doet ook alles om aan eten te geraken!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:36

Onze golden is ook balloos.
Hij is juist een stuk zekerder geworden en minder onderdanig.

Alle hulphonden (ik heb een teef, ook geholpen) worden geneutraliseerd.
Will to please zit in het karakter. Niet in de ballen.

Persoonlijk vind ik volle reuen vies ruiken, dat kan ook aan de properheid liggen van de baasjes.