Bordercollie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Een bordercollie kan prima in een gezin.

Ja
20 (52%)
Nee
9 (23%)
Misschien
9 (23%)

Totaal aantal stemmen: 38

elena00

Bordercollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 22:05

Hallo!
Ik mag een pup! :D
Ik vind een bordercollie heel erg leuk, ze zijn lekker actief en leergierig.
Alleen lees ik op internet dat ze niet in een gezin passen..
Wie heeft er een bordercollie en een gezin? En woont in een gewoon rijtjes huis met normale achtertuin.
Ik hoor graag jullie ervaringen.
Groetjes
Laatst bijgewerkt door elena00 op 25-10-11 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

anoukie88

Re: Bordercollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:07

Wij hebben een bordercollie met gezin. Dit gaat prima. Maar het is zeker geen hond voor een rijjeshuis met tuin. Ze hebben echt veel beweging nodig. Van zichzelf zijn het "zenuwachtige" beweeglijke honden.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:07

In jou situatie zou ik zeker 100% GEEN border collie nemen..
Tenzij je bijna 24/7 thuis ben.
Het zijn honden die ZOVEEL ''werk'' nodig hebben.. ze willen zo graag vanalles voor je doen!

Heb er een keer mee gewerkt met een fotoshoot en die mensen hadden er zelf 1 en kennis (was erbij met haar hond > ook border collie) zeiden ook dat ze ontzettend veel aandacht nodig hadden etc :)

Ook tijdens de shoot konden ze geen minuut stilstaan...

elena00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 22:08

We wonen wel heel dicht bij bos en hei, dus daar kan hij zeker wel lekker uit gelaten worden. Maar ik wil wel zeker zijn dat ik hem een goed huis kan bieden..!

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 23:11

Met alleen wandelen ben je er niet met dit soort honden :n ze hebben fysieke en mentale uitdaging nodig! Je zult naast het wandelen iets moeten zoeken dat bij de behoeften van de hond past, bijvoorbeeld schapendrijven dus...
Ik heb zelf een herder en doe daar naast de gewone wandelingen en puppycursus ook nog ringlopen, pakwerk en speuren mee :) kost veel tijd, maar daardoor heb ik wel een zeer makkelijke hond thuis, die het bovendien geweldig leuk vindt wat we allemaal doen :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 23:15

milobeer schreef:
Hallo!
Ik mag een pup! :D
Ik vind een bordercollie heel erg leuk, ze zijn lekker actief en leergierig.
Alleen lees ik op internet dat ze niet in een gezin passen..
Wie heeft er een bordercollie en een gezin? En woont in een gewoon rijtjes huis met normale achtertuin.
Ik hoor graag jullie ervaringen.
Groetjes

Een isds border die je mentaal bezig houd kan uitstekend in huis. De gemiddelde nl showlijn borders zou ik afraden.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 23:22

Mijn ervaring met borders is dat ze soms eenkennig zijn.
En de mijn huidige heeft zelfs mannen haat. Wij wonen op een woonboerderij en nog heeft meneer te veel energie over ondanks dat hij de hele dag bezich is en aan het werk is.
Ik vind dit ras niet ideaal voor een rijtjes woning, ze zijn over het algemeen druk en moeten eigenlijk de hele dag wat te doen hebben. Maar niet iedere hond is het zelfde.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 01:23

ALLEEN als je actief met de hond gaat sporten. En dan wandelen is NIET genoeg.
Maar twee of drie keer per week minimaal naar de hondenschool, en elke dag trainen en oefenen...Welke tak je ook kiest.
Een dergelijke hond heeft vreselijk veel mentale uitdaging nodig. Een taak.

Dus als je alleen op het uiterlijk valt - niet doen.

Zeer zeker niet geschikt voor het gemiddelde gezin in een rijtjeshuis met schoolgaande kids.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 07:49

Met dit ras moet je wel 2 keer perweek naar de hondenschool als je thuis niet zoiets kunt doen.
Zijn je ouders de hele dag thuis? :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 09:00

Zoals hierboven al gezegd wordt is een border een zeer actieve en aanwezige hond. Ze willen het liefste de hele dag wat te doen hebben. Ik denk dat je vooral moet bekijken of je de aankomende hond meer dan genoeg tijd kunt geven om ermee te wandelen/sporten. En dan niet alleen dit jaar maar ook de komende jaren. Ze redden het echt niet op 4x 15 minuten wandelen..... Zeker als je nog jong bent en thuis woont zou ik persoonlijk naar een iets minder intensief ras kijken. Want als je nog wilt gaan studeren bv dan wordt het echt heel lastig. Zou ik niet thuis zitten dan had ik geen border collie genomen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:32

Ik heb een schotse collie, vind ik best gelijkwaardig aan een border collie.

Hij moet écht kunnen werken of je hebt: een hond die dag én nacht huilt en blaft.
Ik denk niet dat de buurt daarop zit te wachten...

Denk eraan dat je de komende 15 jaar een hyperactieve border hebt die elke dag massa beweging en mentale bezigheid nodig heeft. Als je dat nog ziet zitten, ga er dan maar voor :')

Maar verveling kan zich uiten in ongeloofelijk irritante zaken: vaak beginnen ze dingen stuk te bijten, muren open te krabben, etc etc.

Ken je niemand met een border? Anders kan je even vragen of die een week op vakantie mag komen?
Zo heb ik dat gedaan met mijn spaanse windhond, die is hier ook eerst op vakantie gekomen :j

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 15:46

wij hadden vroeger een border collie,
een hele hele hele leuke lieve aanhankelijke en knettergekke hond.
vooral toen hij "jonger" was was hij erg druk toen richting leeftijd 8 werd hij iets rustiger maar nogsteeds flenk actief.
hij is uiteindelijk 12 geworden.
we hadden in het begin van zijn leven wel schapen maar toen hij 6 was hadden we nog maar 8 schaapjes over. hij heeft dus de uitdaging schapenhoeden gekregen en deed dit ook behoorlijk goed.
toen onze bordercollie was overleden hebben we 1 jaar gewacht en toen pas bedacht dat we weer een hond erbij wouden.
we hebben toen zelf voor een cairn terriër gekozen omdat ze het karakter van een grote hond hebben maar toch kleiner zijn en minder veel hoeven te lopen(veel vinden ze natuurlijk ook leuk)

bedenk wel dat een bordercollie per dag minimaal 16 km moet lopen.
zoals je nu woont klinkt het niet helemaal ideal voor een border collie.

mocht je er wel voor gaan dan moet je behoorlijk concequent zijn, veel wandelen. en pas als de hond een jaar is mag hij leren naast de fiets te lopen.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:09

Wij hebben vroeger een border collie gehad en wij hebben er een super leuke hond aangehad. Mijn vader is met pensioen en ging veel en ver met haar wandelen. Ze werd goed bezig gehouden. Toch vond ik haar niet geschikt voor kinderen en toen wij naar een pup gingen kijken wilde ik geen border collie i.v.m. mijn kinderwens. Uiteindelijk hebben wij voor een Australian Shepherd gekozen, net zo intelligent maar wat rustiger in het hoofd. Ik wil daar uiteindelijk behendigheid mee gaan doen, want ook die honden hebben uitdaging nodig.

Ik zou goed nadenken met wat je precies met de hond wilt doen, en hoe zit jouw karakter in elkaar en past een Border daarbij.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:13

Ik zou er niet aan beginnen als ik jou was...

Wij hebben ook een border, nou reken er maar op dat je weinig tijd over zult houden. Ze hebben zó veel beweging en uitdaging nodig, daar vergissen veel mensen zich in :j

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:17

Ik heb ook een border collie. Ze is inderdaad behoorlijk actief, en als ze de kans krijgt ligt ze geen minuut stil. Dit is puur vanwege haar drijvers instinct.
Toch is ze ook in huis een fantastische hond, totaal geen last van, jankt nooit, blaft nooit, geen problemen mee dus.
Zelfs nu ze niet meer de ruimte heeft om te kunnen rennen en vliegen blijft ze gewoon een schat van een hond.
Het zijn honden die door blijven gaan. Als ik balletje gooi, blijft ze hem tot ziekelijk aan toe voor me schoenen leggen totdat ik hem maar weer weggooi. Ook al waren we al een uur bezig, en ligt haar tong zowat onder haar voetzooltjes. (bij wijze van spreken).
Dat ze nog wel de kans had om de hele dagen te rennen moest ik haar echt soms vastleggen, want ze liep zich anders gewoon dood.

Dus tja........is het een hond voor een rijtjeshuis? Mits je hem voldoende beweging geeft gaat dat prima. En het zijn fantastische honden om mee te trainen want ze zijn zeer leergierig!

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:21

@potverdikkie Zo herkenbaar jouw verhaal. Vooral met ballen gooien, dat was haar favouriete bezigheid :D.En maar die bal brengen.....

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:23

Leuk :D

En als je niet meer met de bal wil komt ze wel met iets anders, borstels, stokken, plastic bakjes van planten, alles wat madam maar kan verzinnen, vasthouden en kan vinden :P

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:30

Ik vind de poll trouwens misleidend. Als je wil kun je eruit afleiden dat een BC een goede gezinshond is. Maar het ligt er maar net aan hoeveel ermee gedaan wordt, en dat wordt er niet gevraagd in de poll.

Ht kan best, maar niet voor het gemiddelde gezin dat toch al te druk is met van alles.

elena00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 16:44

Ja die poll is inderdaad een beetje onduidelijk..
Maar ik weet nu 100 procent zeker dat ik geen bordercollie neem.
Bedankt allemaal!

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:50

Misschien een goede tip is voordat je echt voor een bepaald ras wilt je even heel goed googled/research doet. Dus ras informatie, achtergrond/geschiedenis van het ras doorspitten etc.

Zo weet ik dat ik over 3 jaar ong. een teckel wil. Mijn vriend wil dat namelijk heel graag en ik kende het ras niet zo goed. Ik heb onwijs veel erover gelezen (nu al) zodat ik achter de beslissing kan staan om voor dat ras te kiezen. Pas daarna heb ik een volwassen teckel gezien en ben nu helemaal verliefd op het ras :D . En daarbij ben ik dan al op de hoogte van het jachtinstinct dankzij mijn research.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:03

chipieke schreef:
Ik heb een schotse collie, vind ik best gelijkwaardig aan een border collie.

Ik heb ook een schot (amerikaan) en ik ken ook behoorlijk wat schotse en ook borders, maar borders moeten veel meer werken dan schotse collies. Het "probleem" bij borders is dat ze heel gefixeerd gaan drijven of andere gefixeerde dingen doen, een schot kan ook drijven, maar niet in dezelfde mate. Maar schotse collies zijn veel vocaler. Je ziet ook maar weinig schotse in de hoogte sportregione, omdat ze toch iets te kort komen.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:04

milobeer schreef:
Ja die poll is inderdaad een beetje onduidelijk..
Maar ik weet nu 100 procent zeker dat ik geen bordercollie neem.
Bedankt allemaal!

Wat wil je graag doen met de hond? Welke eigenschappen vind je leuk en wat voor grootte, maakt kleur, langhaar/korthaar nog uit?

elena00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 17:07

Ik wil graag een actieve hond, die wel in een gezin kan. & waar je leuk mee kunt spelen.
Ik vind gevlekt wel heel leuk en lang of kort haar maakt niet uit. Als je maar niet iedere dag een uur
de vacht hoeft te borstelen.

& ik had al wel gegoogeld enz. alleen ik dacht misschien overdrijven ze wel een beetje ofzo :')

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 17:11

Ja een engelse schotse collie lijkt helemaal geen verkeerde keus, al zullen er mensen anders over denken. Je moet wel de vacht goed onderhouden, maar dat is geen uur per dag. Ze zijn redelijk actief, wel heel erg vocaal (de meeste dan), ze zijn leergierig, ze gaan graag naar het bos. En ze zijn hondstrouw aan de baas en je kan er hele leuke cursussen mee volgen. Is het je eerste hond?? Laat je wel goed begeleiden op de hondenschool bijvoorbeeld.

elena00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 17:13

Net even gegoogeld leuke hond!
Nee dit is niet mijn eerste hond, we hebben een jack russel x boeren fox gehad. Ook heel leuk.
& mijn moeder heeft vroeger ook altijd honden gehad enz. en ik ga sowieso op puppycursses.
Dus dat komt helemaal goed.