Hotspot en jeuk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

WinSel

Hotspot en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 19:09

HoiHoi
We zijn vorige week met de hond bij de dierenarts geweest, hij heeft een hotspot
De hond heeft een injectie gehad en we moesten 5 dagen zalven.
Vrijdag hebben we voor het laatst gezalft, maar nu is ie zich zo aan het krabben dat het begint te bloeden
Waarschijnlijk jeukt het zo omdat het heelt, maar hij maakt het nu weer open...

Is er iets wat ik kan kopen bij bijv de dierenwinkel wat helpt tegen de jeuk ?
Zo niet, bel ik sowieso de dierenarts

Groetjes Nienke

Anoniem

Re: Hotspot en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:20

Zo'n kap kopen?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 19:25

Hij krabt met zn achterpoot dus dat heeft weinig zin
Ik zoek echt iets dat het jeuk stopt, het komt waarschijnlijk omdat de wond heelt, maja zo lang hij em open maakt, blijft het in een cirkel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:27

Tja.. dan weet ik ook niets :Y)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:29

De dierenarts kan iets spuiten waardoor hij geen jeuk meer voelt. (cortison) en dat is er ook in zalf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:33

Naar de DA met dit soort dingen. De dierenwinkel is leuk als het om borstels gaat, maar voor medicinale dingen moet je bij de DA zijn :j

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 19:39

Prima :) Dan bel ik der morgen meteen even achteraan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:56

Hydrocortiderm heb ik goede ervaringen mee, maar je DA weet het het beste :)

Goed van jou :j

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:04

idd naar DA ermee gaan en eventueel daarna een sok om de krabpoot doen zodat hij niet zo hard kan krabben. Echter moet je dan idd eerst een gedegen middel hebben om hem van de jeuk af te helpen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 21:08

Helaas heeft ie een sok zo af, hij is nogal inteligent haha
Maar morgen bel k de dierenarts

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:09

Proberen oorzaak van hotspot te achterhalen.

Indien verdenking vlo, hond behandelen.
Andere oorzaken lastiger te achterhalen.

Hond met dikke vacht en verstikkende haren?
Dan hotspot lastig schoon te houden en broeiplaats van ellende, schaar erin (in de haren, niet de hond) of tondeuze erover (let op ook niet in de hond).
Goed schoonmaken, goed drogen, dan zalven.

Wat voor zalf heb je gehad? (naam en werkzame stoffen)
Soms is zalf alleen niet voldoende als ontsteking heel heftig is, dan moeten er soms antibiotica bij.

Zou niet meteen voor een cortisonen spuit gaan, zoals hier gesuggereerd, of het moet een kortwerkende zijn eventueel aangevuld met paar tabletjes. Of alleen paar tabletjes.
Meer waarde van de injectie is er niet echt nu hij al week jeuk heeft, je kan ook gewoon met tabletjes beginnen.
(langwerkende corticosteroiden spuit zou ik niet doen, vraag je da maar eens naar de bijwerkingen,
voor je idee, prednison is bijvoorbeeld een corticosteroid, maar er zijn er veel meer.)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 21:11

De hotspot is inmiddels helemaal behandeld en klaar, maar hij krapt nu gwoon de plek open waar de hotspot zat
Ik weet de reden waardoor ie is gekomen, morgen dierenarts en dan hoor ik wel meer

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:13

Wat was de reden van het onstaan?
En welke zalf heb je meegekregen?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 21:15

Hij kan niet tegen een merk van ontvlooings spul
Merk weet k zo niet, ben niet thuis, maar daar ligt het niet aan want de hotspot is verdwenen
Het is nu alleen een wond omdat ie het open krapt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:27

Oeps, van de vlooien druppels, dat kan.
Dat is heel vervelend.

Heb je de hond toen je het ontdekte wel meteen gewassen?
Dan was je namelijk nog groot deel van de stof weg, helaas krijg je dan vaak de plek niet weg waar het gedruppeld is, die is dan te geirriteerd.

Zou gaan voor locale zalf, in dit geval.
Iets jeukstillends (dat is doorgaans zalf met corticosteroiden en antibiotica, zoals bv de hier al genoemde hydrocortiderm, maar dermapet etc. zijn vergelijkbaar.)
Je kan nu hij er last van heeft ook koelen met een zakje met ijsblokjes verzacht de jeuk ook tijdelijk.
Wel dat zakje in washandje doen en niet direct op de huid, anders kan je brandblaren veroorzaken.

Let op dat het soms niet het merk op zich is, qua werkzame stof waar ze niet tegen kunnen, maar soms de stof waar de werkzame stof in is opgelost.
Dus opletten bij je volgende aankoop.
Soms is ook het probleem hele pipet op 1 plaats, sommige moet je echt verdelen over een streep.

Mijn hond kan niet tegen de frontline spay, dan wordt ie helemaal rood en jeukt zich te barsten.
Die krijgt hij dus ook niet meer.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 21:30

Hij kan gwoon niet tegen dit merk, want met ander merken heb k geen problemen en heb nu mn vertrouwde merk weer terug
k heb de plek meteen gewassen, ik laat het aan de dierenarts over wat betreft zalf of prikje
Ik heb zelf liever prikje want k mag helaas niet aan de plek komen, dan gaat ie grommen, dit was al een probleem met het zalven van de hotspot
Maar ik wacht af wat de dierenarts zegt, hij zal wel weten wat het beste is voor em

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:33

Aha, domme hond! Snapt niet dat het baasje hem wil helpen!

Wat voor hond is het?
En is het mogelijk hem aan het verstand te peuteren, dat grommen tegen het baasje in welke situatie een grote NO NO is?
Zeker in het kader van je opleiding, lijkt me dat dat tot je mogelijkheden zou moeten behoren.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 21:42

Het is een kruizing met van alles en nog wat, bouw van een border collie

Ow hij weet dondersgoed dat wat ie doet niet goed is, maar hij doet dit omdat ie pijn had, hij zal anders nooit uithalen, ben k 100% zeker van
Het zalven ging ook altijd wel goed, maar was gewoon geen pretje, als we klaar waren begon ie te plassen...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:47

Hoop voor je dat je dan buiten hebt staan zalven, geeft anders zo'n zooi in huis.

Vaak doen die plekken ook echt goed zeer hoor, zeker die ontstaan zijn als soort chemische verbranding.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 21:57

Toen de hotspot ontdekt was,was ie er ook goed ziek van, lusteloos, kwam niet van zn plek
Hij at en dronk gelukkig nog wel goed, maar normaal is het een adhd hond en dan merk je snel verschil
Na de injectie ging het nog niet echt beter, maar na een paar keer zalven ging het al een stuk beter
Het leek goed te genezen alleen sinds vandaag krapt ie zo hard dat het gaat bloeden en hij heeft nogal harde lompe nagels

RamboBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:01

Regelmatig wassen met betadine en daarna goed drogen met papier.. Als er al korsten op zitten moet je die tijdens of na het wassen er af krabben, als de korsten heel vast zitten, na het afdrogen even insmeren met Vetaderm (is niet vet en weekt het los) en daarna de korsten eraf trekken.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 22:05

Er ztten geen korsten meer op, die heeft ie er zelf al afgehaald
Ik ga op dit moment niks proberen, wacht morgen eerst de dierenarts af
En als het wassen niet persee hoeft doe ik het niet, hond heeft trauma van water

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:08

De kans is groot dat je ander voer voor het beestje moet gaan aanschaffen. Wij zijn toen overgestapt en hebben geen last meer gehad (als je wil weten wat moet je t maar ff zeggen. weet t zo ff nietmaar geen duur spul in elk geval)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 22:09

Aan het voer ligt het niet, dat is al onderzocht
Het ligt echt aan het ontvlooingsspul, hij kan er niet tegen
Advantix is te heftig voor hem en heb al meerdere gehoord waarbij de hond ook hotspots kregen

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:11

voor de laatste jeuk hielp bij onze hond EHBO spray van Frama natural horse care (werkt op basis van Calendula, Lavendula & Tea Tree)
gebruik het ook bij mezelf om jeuk te stillen
Laatst bijgewerkt door ladypaard op 25-10-11 22:13, in het totaal 2 keer bewerkt