Durf jij er iets van te zeggen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Durf jij er iets van te zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 14:12

Gisteren was ik even in de supermarkt wat drinken kopen. Toen ik naar buiten liep stond daar een meisje van een jaar of 10 met een jonge (ik denk Amerikaanse) Stafford aan de lijn. Die hond sleepte haar zo'n beetje mee naar binnen en probeerde tegen mensen die voorbij kwamen op te springen. Niet zo heel raar: het was echt een jong beest, maar wel al tamelijk groot, ingang van de supermarkt dus heel veel lekkere luchtjes en leuke mensen, baasje was waarschijnlijk net naar binnen gegaan dus daar wilde hij achteraan, meisje hield hem vast aan de halsband maar hij bleef maar hangen. Een keer lukte het hem zelfs om haar naar binnen mee te trekken, waarop ze boos tegen hem begon te praten en ze weer op hun plek ging staan, direct naast de ingang dus.
Ik overwoog serieus om haar uit te leggen dat ze veel beter 10m verderop kon gaan staan, aangezien daar geen doorlooproute was en dus veel minder prikkels voor de hond. Of dat ze even heen en weer moest gaan lopen, want dat beest zat duidelijk vol energie. Maar ik durfde het niet :') . En ik had ook haast trouwens.

Vandaag sta ik in de marskramer, en bij de kassa staat een oudere dame met een spaniel die echt tonnetje rond was. Van vooraf gezien, kon je zijn buik aan weerszijden van zijn kop (ruimschoots) zien opbollen. Later zag ik ook dat hij hinkte.
Ik wil dan echt zo graag naar die mevrouw toe gaan om hem te vertellen dat dat hondje veel te dik is, dat hij serieus ziek kan worden als ze zo doorgaat. Ik snap het best als ze niet veel kan lopen met dat hondje, maar dan pas je daar de voeding toch op aan? Maar goed, ik hield weer mijn mond.

Wie zou hier wel iets van gezegd hebben?

BraveSpots

Re: Durf jij er iets van te zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:14

Niet jouw plaats om iets van te zeggen. Je weet veel te weinig van de situatie af.

Als het nu om mishandeling ging zou je een punt hebben. Voor de rest: niets van aan trekken.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:17

Ik zou zoooo vaak mn mond open willen trekken maar ik doe het niet .
Misschien heeft dat hondje wel wat waardoor hij dik is en mank loopt, en doet het baasje er alles aan om hem gezond te houden. Dan zou ik wel boos worden als iemand daar commentaar op geeft.

Over die stafford, tja niet slim. Als die hond op mij zou springen zou ik kwaad worden, logisch toch? Niemand hoort last te hebben van je hond, thuis niet, op t winkelcentrum niet!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 14:20

@Macs, ja okee, maar het lijkt me heul sterk dat alle oude dames met dikke hondjes allemaal een ziek hondje hebben. Alsnog kan je dan inderdaad beter niet het risico nemen.
Ik zou niet boos worden op dat meisje met die stafford, hij was gewoon te sterk voor haar. Zou eerder boos worden op degene die haar daar heeft achtergelaten :P Ach, ik had haar gewoon die tip moeten geven, dat was denk ik fijner voor haar geweest..

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:21

Ik zeg ook niks. Wordt meestal niet in dank afgenomen. Ik persoonlijk zou ook niet blij zijn als iemand zich met mijn honden zou bemoeien en we denken allemaal dat we het goed doen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:21

Hmm die stafford zou je vriendelijk wat van kunnen zeggen. Niet belerend maar helpend zeg maar.
Die te dikke hond, nee. Dat moet je maar gewoon laten gaan. :)

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:22

Ik ben ook niet zo'n held om dat tegen vreemde te zeggen hoor. Wel toe ik nog instructrice was op een KC, dan vond ik het wel mijn taak, zeker omdat ik agility geef en de honden dus sporten.
Buiten dat vind ik de combi 10 jarig meisje + jonge stafford in ieder geval niet kunnen. Ik heb dit ook aan de hand gehad. Een straat verder op werd ik aangesproken door een man, Hij wilde graag zijn dochter een pup geven voor haar 3e verjaardag... Toen ik hem adviseerde om daar nog eens over na te denken en misschien nog een paar jaar te wachten zei hij dat dat wel beter was. Een paar weken later komt hij trots naar me toe "ik heb een pup gekocht" Ehhh, ik wist niet wat ik moest zeggen. "Wil je 'm zien?" Oké... Ja wel, meneer komt dus met een stafford pup voor zijn 3!! jarige dochter... _-:( Ik heb m'n mond maar gehouden.
Laatst bijgewerkt door Semra op 25-10-11 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 14:24

Semra schreef:
Ik ben ook niet zo'n held om dat tegen vreemde te zeggen hoor. Wel toe ik nog instructrice was op een KC, dan vond ik het wel mijn taak, zeker omdat ik agility geef en de honden dus sporten.
Buiten dat vind ik de combi 10 jarig meisje + jonge stafford in ieder geval niet kunnen. Ik heb dit ook aan de hand gehad. Een straat verder op werd ik aangesproken door een man, Hij wilde graag zijn dochter een pup geven voor haar 3e verjaardag... Toen ik hem adviseerde om daar nog eens over na te denken en misschien nog een paar jaar te wachten zei hij dat dat wel beter was. Een paar weken later komt hij trots naar me toe "ik heb een pup gekocht" Ehhh, ik wist niet wat ik moest zeggen. "Wil je 'm zien?" Oké... Ja wel, meneer komt dus met een stafford pup voor zijn 3!! jarige dochter... _-:( Ik heb 'm mond maar gehouden.

Jeetje zeg, als je dan toch niks met dat advies gaat doen vraag er dan niet om denk ik dan 8)7
Maar ik denk dat honden die bij jou komen sowieso niet al te snel aan overgewicht lijden hoor :)

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:27

Ik zie het ook wel eens als ik met mijn honden aan het wandelen ben: ouders die hun kleine kinderen zonder toezicht op pad laten gaan met de nieuwe 10 weken oude pup.
Arme pup heeft nog maar amper geleerd wat een riem is of wordt al door de enthousiast rennende kinders meegesleurd en krijgt een flinke ruk als de pup even wil kennis maken met mijn honden. :(:)
Helaas ben ik niet het type die daar snel z'n mond over opentrekt tegenover vreemden. Zodra ik heb bedacht wat ik ga zeggen zijn de mensen meestal al weer vertrokken... :\

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:32

De eerste situatie had ik dat meisje wel de tip gegeven, misschien had ze daar zelf wel helemaal niet over na gedacht. Ik zou het wel op mijn aller vriendelijkst brengen. Ik zou zelf ook willen dat ik in zo'n situatie word aangesproken.

De tweede situatie zou ik dan weer mijn mond houden, die vrouw ziet/voelt waarschijnlijk zelf ook wel dat haar hond te dik is, en misschien is ze er al hard mee bezig. Mijn kat is ook veelste dik, maar we krijgen er gewoon niks af, en dan is het heel vervelend als anderen er steeds commentaar op hebben.

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:33

Magrathea schreef:
Jeetje zeg, als je dan toch niks met dat advies gaat doen vraag er dan niet om denk ik dan 8)7
Maar ik denk dat honden die bij jou komen sowieso niet al te snel aan overgewicht lijden hoor :)

Mijn idee over dat advies.
En je staat er van te kijken hoeveel dikke honden ik in de les had. Nu niet meer, ik sta nu voornamelijk met wedstrijd mensen. Maar bij een KC komen ook een hoop 'nieuwe mensen' en recreanten en daar zitten er behoorlijk wat tussen.

Maar situaties zoals jij in je OP beschrijft heb ik niet alleen met honden maar ook met paarden en zelfs met kinderen.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:37

In het eerste geval zou ik wel zeggen dat ze misschien beter ergens anders zou kunnen gaan staan. In het 2e geval zou ik er niets van zeggen. Je kent de achtergrond van het dier niet, misschien is het wel een herplaatser die ze zo heeft opgevangen en waarbij ze goede begeleiding krijgt om het dier af te laten vallen.

Overigens vind ik het echt niet kunnen om je hond mee een winkel in te nemen (anders dan een dierenzaak). De mijne blijft netjes even in de auto wachten of buiten met mijn vriend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:26

Het eerste is dat ik niet zo durven,
maar ik weet ook niet hoe het zit :)
Als iemand het tegen mij zou zeggen :x

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:30

Ik zeg daar niks van. Niet mijn zaak denk ik. Als ze zelf wat slimmer waren dan hadden ze dat ook zelf kunnen bedenken.

Ik sta wel vaker te praten met mensen en als ze dan een te dikke hond hebben dan zeg ik er wat van op een leuke manier. Vind dat namelijk wel zielig voor de hond maar je kunt er verder weinig aan doen.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:17

Dat van die dikke hond, dat kan ook ergens aan liggen. Je kent de hele achtergrond van het beestje niet.

de hond van mijn ouders is ook dik. Waarom? Het is een gecastreerde reu van 15 jaar, heeft een gezwel op zijn achterpoot, en eigenlijk overal op zijn lichaam.. (dit hebben we al ik weet niet hoevaak laten weghalen, 1jaar geleden besloten om dit niet meer te doen narcose is gewoon zwaar voor hem )
Hij kan niet meer mee aan de fiets ivm zijn achterpoot, een half uur naar de bossen is soms al teveel voor hem. Hij ziet er alleen nog zo ontzettend goed uit, is nog nergens grijs waardoor hij er gewoon nog jong uitziet. Ik zou het best kunnen snappen als mensen het dan raar vinden als hij zo dik is, wanneer ze de leeftijd horen snappen ze het wel.

Mischien dat de hond die je zag ook oud was en wellicht gecastreerd? Mischien had hij ook iets van een gezwel of iets erfelijks waardoor hij moeilijk liep? Ik wil hier alleen maar mee zeggen dat mensen niet zo snel moeten oordelen als ze de achtergrond van iets niet kennen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 00:21

Ja okee, zo'n dikke hond weet je natuurlijk niet altijd. Al geloof ik toch echt niet dat alle dikke hondjes een medische achtergrond hebben.. Maar goed.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 06:22

Maar ik denk niet dat dat er toe doet, of het nou wel of geen medische achtergrond heeft. De eigenaresse zal het zelf echt wel weten.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 07:15

Magrathea schreef:
Ja okee, zo'n dikke hond weet je natuurlijk niet altijd. Al geloof ik toch echt niet dat alle dikke hondjes een medische achtergrond hebben.. Maar goed.

Ook rekening mee houden dat met name voor die oudere mensen hun hondje vaak een van de weinige dingen is die hun nog plezier brengt in het leven. Om samen met de hond met t bordje op schoot op de bank te zitten en de hond stukjes aardappel toe te schuiven...

Tis een lastige hoor, want mijn maag draait er ook van om. Bij ons boven t winkelcentrum zijn veel seniorenflats en daardoor loopt t ene dikke hondje na t andere rond met zn baasje door t centrum. Moet soms echt even wegkijken. :=

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:33

tegen dat kind iets zeggen heeft weinig zin, ik zou denk ik wel wat zeggen als ik een van de ouders zou zien dat het dier gewoon te sterk is voor dat meisje en dat dat gevaarlijke situaties kan veroorzaken, over dat dikke hondje is lastig, je weet niet hoe het komt, kan best door medicijnen komen, misschien als je de tijd hebt het gesprek aangaan, eerst zo van wat een leuk hondje en dan naar het dikzijn toewerken, dan hoor je wel of het medisch is of vetgemeste hond, gewoon mn schouders ophalen en doorlopen kan en wil ik niet.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:36

Leven en laten leven, dus nee daar zeg je niks van. Als iemand het vraagt ok, maar je gaat toch niet ongevraagd je overal tegenaan lopen bemoeien?? Zou lekker zijn zeg als je jouw maatstaven op gaat leggen aan andere mensen......

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:38

daffodil schreef:
Leven en laten leven, dus nee daar zeg je niks van. Als iemand het vraagt ok, maar je gaat toch niet ongevraagd je overal tegenaan lopen bemoeien?? Zou lekker zijn zeg als je jouw maatstaven op gaat leggen aan andere mensen......

niets opleggen, je geeft ze alleen iets om over na te denken, nee heb je, ja kun je krijgen

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:42

Oh ja nou dan kun je je borst natmaken en oefenen in wegduiken want de kans dat je een keer een slag voor je hoofd krijgt, is best groot hoor....mensen zijn daar niet van gediend dat je je daarmee bemoeit. Wel eens iets gezegd tegen iemand over zijn/haar kind??? Dan krijg je namelijk dezelfde reactie.

Of zou jij het leuk vinden als je aan het paardrijden bent en er komt iemand naar je toe die ongevraagd zich gaat bemoeien met hoe jouw paard eruit ziet en hoe je ermee omgaat?

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:43

Die situatie met dat kindje...

Wat als haar vader of moeder gezegt heeft dat ze daar móet blijven staan? Kindje verplaatst zich omdat het beter is voor het hondje dus niet zielig. Komt ouder buiten en die wordt boos? Ook niet fijn :n

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:56

daffodil schreef:
Oh ja nou dan kun je je borst natmaken en oefenen in wegduiken want de kans dat je een keer een slag voor je hoofd krijgt, is best groot hoor....mensen zijn daar niet van gediend dat je je daarmee bemoeit. Wel eens iets gezegd tegen iemand over zijn/haar kind??? Dan krijg je namelijk dezelfde reactie.

Of zou jij het leuk vinden als je aan het paardrijden bent en er komt iemand naar je toe die ongevraagd zich gaat bemoeien met hoe jouw paard eruit ziet en hoe je ermee omgaat?

zijn wel verschillende manieren om iets te zeggen he, je kan iets ook vriendelijk brengen en verder als ik zie dat er tokkies bij een hond horen dan laat ik het lekker, ga het niet opzoeken
verder zeggen wij op stal het ook gewoon tegen mekaar als iemand zn paard bv kreupelt oid, is gewoon sociale controle, heb liever dat men eerlijk is dan dat ze achter je rug over je banketstaaf dat je op een kreupel paard rijd maar in je gezicht aardig doen, dat vind ik schijnheilig nl, maar ja zo zit ik in mekaar

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:57

Sammyy schreef:
Die situatie met dat kindje...

Wat als haar vader of moeder gezegt heeft dat ze daar móet blijven staan? Kindje verplaatst zich omdat het beter is voor het hondje dus niet zielig. Komt ouder buiten en die wordt boos? Ook niet fijn :n

daarom zeg ik ook, tegen het kind wat zeggen heeft geen zin