Konijnen koppelen, gouden tip!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

minka

Konijnen koppelen, gouden tip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 12:13

Een jaar geleden heb ik drie Franse Hangoren van een fokker gekocht. De bedoeling was eigenlijk om één fokpaartje over te nemen, maar de beste man had een inschattingsfout gemaakt en de konijnen konden letterlijk hun kont niet keren in de hokken die hij had gebouwd. Heb besloten ze alle drie mee te nemen, omdat ik flink veel ruimte heb. Mijn tuinhuis is omgebouwd tot konijnenverblijf, er is een gat in het huis gemaakt, zodat ze een vrije uitloop hebben naar de tuin. Genoeg ruimte.

Thuis had ik al een Franse Hangoor, die ik graag aan de twee dames (en heer na castratie) wilde koppelen. Heb al eerder probleemloos konijnen gekoppeld, dus de dames meegenomen naar een neutrale ruimte in m’n huis, het tuinhuis helemaal schoongemaakt. En ze bij elkaar gelaten in de neutrale ruimte.

Wat ik totaal niet had verwacht van deze zachtaardige dieren gebeurde, ze vlogen elkaar volle bak aan en de vlokken haar (incl. vel) vlogen in de rondte. Met moeite heb ik ze uit elkaar kunnen halen en uit nood wat hokken ingericht zodat ze in alle rust aan elkaar kunnen wennen. Ze hebben nu alle vier een eigen ruimte, maar kunnen wel aan elkaar ruiken. Zelfs dit ruiken veroorzaakt al vechtpartijen door de tralies.

Af en toe doe ik nog wat pogingen ahv van tips op internet, maar het lijkt gewoon een onmogelijke opgave. Om de beurt komen ze nu los in de tuin, ik heb een extra hok besteld, zodat deze konijnen buiten ook droog kunnen zitten. Maar ik zou het zoveel leuker vinden als ze gewoon samen zouden kunnen lopen..

Is er hier iemand met de gouden tip?

zonnebloem18

Re: Konijnen koppelen, gouden tip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:17

Laat ze koppelen bij een konijnenopvang, die hebben de ervaring en een andere omgeving lijkt vaak ook goed te werken.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:45

Idd, neem ze mee naar een opvang, zij kunnen je zeker helpen en ze hebben er veel verstand van :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:45

De meeste konijnen zijn prima te koppelen, maar heel soms heb je gewoon konijnen die elkaar niet uit kunnen staan.. Misschien kun je een van de konijnen bij de konijnenopvang inruilen? Dat heb ik ook eens gedaan met een erg agressief konijntje. Daarna nooit meer problemen gehad met mijn andere konijntje, en met dat ene konijn in de konijnenopvang ging het ook prima, en die heeft ook weer een goed nieuw huis gevonden :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:46

Ik zou eerst bij een konijnenopvang deze konijnen proberen te koppelen, als dat echt niet lukt kun je altijd nog inruilen

minka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 12:57

Weten jullie of er een opvang in Zeeland zit?

Inruilen is niet direct een optie, het zijn geen van allen agressieve dieren, dus wil ze niet kwijt.

Het gekke is trouwens ook dat ze in alle combinaties direct aanvallen, dus het is niet dat 1 konijn de veroorzaker is..

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:02

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:54

minka schreef:
Weten jullie of er een opvang in Zeeland zit?

Inruilen is niet direct een optie, het zijn geen van allen agressieve dieren, dus wil ze niet kwijt.

Het gekke is trouwens ook dat ze in alle combinaties direct aanvallen, dus het is niet dat 1 konijn de veroorzaker is..

Of je ziet de voortekenen niet :) Bij konijnen gaat het heel snel, dat geef ik toe, vaak te snel om het te volgen. Ik heb er weleens een filmpje van gemaakt en pas toen ik het terug keek zag ik precies hoe het zat.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 13:56

Ik ga eens contact opnemen met de opvang in Kattendijke. Zou het fijn vinden als ze bij mij thuis zouden kunnen komen of naar een andere neutrale omgeving in de buurt. Het is anders nogal een eind rijden en dat vind ik niet zo fijn voor de dieren..

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:44

Heb je al geprobeerd om een andere reactie uit te lokken met geur?
Je kan bijvoorbeeld vanilledruppeltjes nemen en die op de konijnen druppelen, zo ruiken ze hetzelfde en vormen ze over het algemeen nauwelijks/geen concurrentie voor elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:24

Mischa heeft volgens mij een hele goede :)
Of is er iets dat alle drie de konijnen heel lekker vinden?
Dan zet je dat neer, op neutraal terrein, de konijnen en de druppels?

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:51

Je wilt dus 4 konijnen aan elkaar koppelen, waarvan 2 dames en 2 gecastreerde heren? Dit kan goed gaan maar is wel moeilijk, zoals jij al ervaren hebt.
Wat zeker zou moeten lukken is per 2, man en vrouw samen.
Dus wat ik aanraad is om eerst rustig te beginnen met 2 koppels te maken. Op neutraal terrein vrouw en man bij elkaar zetten, en zien wat ze dan doen. Wel echt neutraal terrein, waar de andere 2 konijnen niet te zien/ruiken zijn, voor de zekerheid.
Mocht dit echt niet klikken, pak je de andere man of de andere vrouw. Dan heb je in ieder geval al 2 groepen. Als er rust in de tent is kan je tezijnertijd nog eens kijken of ze alsnog alle 4 samen kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:53

Ik denk dat Temeraire een hele goede heeft!
Daarna kun je nog altijd verder.. :j

Of alle konijnen apart aan elkaar koppelen?

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:02

ik zou JUIST naar een opvang toe gaan, die autorit veroorzaakt stress waardoor ze ook meer afleiding hebben en bij de opvang vermoedelijk makkelijker te koppelen zijn. Tijdens de koppeling uit elkaar halen net even voordat ze elkaar aanvliegen, dat moet je dan niet alleen doen want dan heb je handen tekort.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:08

Zolang er geen bloed vloeit moet je ze eigenlijk sowieso niet uit elkaar halen, de rangorde word bepaald en dat gaat er soms wat harder aan toe
Maar wat Sunny Love zegt, stress kan op dit moment goed zijn, juist dan zullen ze steun bij elkaar zoeken

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:49

Je hebt een moeilijke situatie.
Franse Hangoren vooral de dames een heel pittig ras, dames onderling wil ook niet altijd.
Daarnaast heb je de groep niet in evenwicht, 3 dames en 1 heer is wel erg weinig heer. In het wild leven ze in paartjes in groepen 1 op 1 verhouding.
En als ik dit zo lees was de ram er nog niet eens bij en waren het alleen de 3 dames.. Ik heb helaas vaker mee gemaakt dat de Franse dames of er heren bij zaten of niet, niet met elkaar door 1 deur kunnen dus is iets om wel in het achterhoofd te houden.
Een opvang in de buurt contacten is nooit verkeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 18:40

WinSel schreef:
Zolang er geen bloed vloeit moet je ze eigenlijk sowieso niet uit elkaar halen, de rangorde word bepaald en dat gaat er soms wat harder aan toe
Maar wat Sunny Love zegt, stress kan op dit moment goed zijn, juist dan zullen ze steun bij elkaar zoeken

Ik laat ze meestal ook hoor zolang er alleen maar haren vliegen. Ik sta er wel bij met plantensproeier en bezem. Ook zet ik vaak een doos in het midden, zodat ze even uit het zicht kunnen.
Een gemeenschappelijke vijand wil ook nog weleens helpen. Per toeval kwam ik erachter toen mijn hond als een gek begon te blaffen, kropen ze ineens bij elkaar. Toen de hond ophield ging het gehakketak weer verder.