Vraag over konijnenvoer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Vraag over konijnenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 09:46

Een vraag van mijn kant. Ik zat gisteren eens rond te kijken naar konijnenvoer op zooplus.
Toen zag ik dit voer: http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... arm/159853 JR Farm Grainless.

De samenstelling van het voer:

thimothee, spoelgrassen, veldbeeemdgras, smalle weegbree, rode klaver, beemdlangbloem, vrouwenmantel, erwtenvlokken, blokjes wortel, veldbonenvlokken, blokjes pastinaak, blaadjes pepermunt, venkel, blokjes appel, lijnzaad, paardenbloemblaadjes, blokjes rode biet, brandnetelblaadjes, kamille, nigelle, Vitamine

vit. A 10.000 i.E., vit D³ 1.000 i.E., vit. C 250 mg, vit. E 40 mg

Er staat geen analyse bij.

Nu geef ik zelf Science Selective en daar zit dit in:

Luzernemeel, tarwe, tarweachtigmeel, sojaschillen, erwtenvlokken, lijnzaad, sojaschroot, bietenpulp, soja, olie, zout, mineralen, L-lysine, DL methionine, anijs, fenergriek olie.

Conclusie: Er zitten meer natuurlijke producten, grassen/planten in JR Farm. Echter denk ik dat de analyse beter is van ss, hoger vezelgehalte, beter voor de spijsvertering etc. Nu dacht ik eraan om bijvoorbeeld 's ochtends JR Farm te voeren en 'S avonds ss. Wat vinden jullie hiervan?

Ik zag ook dit voer: http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... nny/188513
Daar zit wel een vezelgehalte van 21% in terwijl ss 19% is. Ook hier bestaat de samenstelling uit veel verschillende planten/grassen. Nu is dit wel wat prijziger.

Tja.. veel aanbod. :P

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:50

ik geef al meer dan 35 jaar gewoon korrels;
Afbeelding ik denk niet dat dit soort goed is voor een konijn.

saskiakefie

Re: Vraag over konijnenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 09:52

Huh welke meerwaarde heeft je bericht dan? :')

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:53

hoe bedoel je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:27

Ik denk dat je konijn wel tevreden zo is :')
Maakt het hem uit?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:31

Waarom overstappen op ander voer als ze het op ss goed doen?

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:39

Als ik de samenstelling lees valt me op dat er toch best wat energierijke ingrediënten in zitten, appel, wortel, erwten onder andere. Dan zie ik niet echt de toegevoegde waarde dat het granenvrij is.

Als je het graag wilt geven zou ik inderdaad half science selective, half dit voeren. Ik zou het zelf denk ik alleen kopen als traktatie/snoepje voor de konijnen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 15:39

Omdat ik me niet zo verplicht wil voelen om elke dag minimaal 3 groentes te geven en aangezien ik zag dat er in die andere brok veel meer grassen/planten etc zitten leek me dat beter. (in combinatie dan met ss)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:44

Mij lijkt het verschil heel erg meevallen :j
Het klinkt wel leuk hoor, moet ik zeggen :)

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:46

Ik zelf geef SS, omdat dit bekend staat als het beste voer en mijn dierenarts dit ook aanraadt, maar als ik dit zo lees klinkt JR farm ook wel goed. Het lijkt mij een goed idee om sochtends het ene en savonds het andere te geven :) dan weet je zeker dat ze het goede van ss binnen krijgen, maar geef je daarnaast natuurlijk spul. Let wel, ik heb zelf dus geen ervaring met JR, ik ga af op de ingredienten.
Zelf geef ik sochtends ook wel eens een beetje muesli (nature's best) ter afwisseling.

linnieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:53

ik weet niet of het een heel goed idee is om 2 verschillende voerders apart te geven. Konijnen kunnen nog wel is gevoelig op reageren. Als je 2 voeders wilt geven. Zou ik het gemengd aanbieden. Ipv 's ochtends het ene en 's avonds het ander.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 19:12

linnieke schreef:
ik weet niet of het een heel goed idee is om 2 verschillende voerders apart te geven. Konijnen kunnen nog wel is gevoelig op reageren. Als je 2 voeders wilt geven. Zou ik het gemengd aanbieden. Ipv 's ochtends het ene en 's avonds het ander.

Maar ik zie het verschil niet zo als je 's ochtends het ene geeft en 's avonds het andere en gemengd? Kun je dat uitleggen?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 19:56

ik geef hier een enorm goedkope brok voro de nijnen. Niet gemixt dus enkel staafjes en het goedkoopste wat er is. Ze krijgen het alleen maar een beetje als extra aanvulling namelijk en leven voornamelijk op allerlei groenten en fruit (zo'n 6 soorten minimaal per dag in 2 grote porties verdeeld) en altijd hooi beschikbaar.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 20:02

ja oke leuk... maar daar heb ik niet zoveel aan :')

linnieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:06

Omdat de samenstelling toch anders is in de voeders, kunnen konijnen hier gevoelig op reageren en kunnen diaree etc. krijgen. Omdat je telkens toch ander voer geeft, kunnen ze niet goed wennen aan de brokken. Omdat ze dan weer dat krijgen en daarna weer het ander. Als het gemengd gaat, dan krijgen het beide even veel binnen. Waarschijnlijk zullen het brok eerst pakken wat ze lekker vinden.
Zie het ook als een totaal nieuw voeder introduceren bij een konijn of knaagdier. Dat doe je ook geleidelijk (dus gemengd) en niet in 1x het nieuwe voer alleen voeren. Je blijft dus zeg maar gewoon in de introductiefase hangen :) Ik vind het lastig uitleggen :P hopelijk snap je het een beetje.
Ik ken trouwens meer mensen die 2 verschillende voerders gebruiken SS en dan een ander, dit omdat SS dus redelijk prijzig is. En zij doen het ook altijd gemengd aanbieden. Om problemen aan het darmstelsel te voorkomen.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:05

Maar 's ochtends het ene voeren en 's avonds het andere voeren is een zeer regelmatig schema en zo extreem gevoelig zijn in ieder geval de meeste konijnen niet. Dan zou je een konijn ook nooit een keer een snoepje kunnen geven. (even los van dat de meeste snoepjes niet heel gezond zijn)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 22:13

Ik begrijp wel wat Linnieke schrijft, maar bijvoorbeeld groenvoer kan bij mij dus ook heel erg verschillen, vooral in de zomer krijgen ze veel verschillende planten en soms krijgen ze in de winter maar 1 soort groente. En deze konijnen hebben nog nooit verstopping/gas/diarree gehad of uberhaupt hun bd keutels nog nooit laten liggen.

linnieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:35

Een snoepje is een kleine hoeveelheid, brokken en groenvoer geef je meer. Als ik een nieuwe soort groenvoer geef dan geef ik ook een klein beetje. Kijken ze hoe ze er op reageren. is het goed, krijgen ze meer. En dan wil ik ook weleens switchen.

Ik ga je niet zeggen dat je dit of dat moet doen. Het zijn immers jouw konijnen en je ziet vanzelf of het goed of slecht met ze gaat. Het is alleen mijn interpretatie :) Dus ik zou zeggen probeer het uit. Je ziet het vanzelf hoe het gaat :)

linnieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:39

Saskiakefie: ik heb even in je profiel gekeken, maar zit jij niet op het konijnenforum Enzo? Of haal ik een ander konijn door elkaar?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 20:15

Ja daar zit ik :j Wat dan? :P Ik ga het denk ik eerst mengen een weekje ofzo en als alles goed gaat misschien wel verdelen :)

linnieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:56

eerst mengen is idd de beste stap om mee te beginnen. Ik zou zeggen vraag het anders is op dat forum :)