Hoe zit dat nou met konijnen en twee nestjes?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe zit dat nou met konijnen en twee nestjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:45

Hee bokkers :Y)

Ik heb mijn konijn een nestje 'laten' krijgen.
Helaas is dit een miskraam geworden. Maar is het nou zo dat ze nog een nestje hier achter aan kan krijgen?

Dan bedoel ik zonder dat er nog een konijn bij komt hoor :D
Ik hoorde en las iets over twee sperma 'bewaarders'?
Zo ja, over hoelang?

Alvast bedankt!
Alvast bedankt voor de opmerkingen die je niet opschrijft maar alleen denkt betreft het konijnen overschot ;)

Iris82

Re: Hoe zit dat nou met konijnen en twee nestjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:46

Nou dat lijkt me een goed plan.
Het zal vast nu wel goed gaan. :)

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:49

bedoel jij niet dat konijnen 2 nestje krijgen vlak achter elkaar dus bijvoorbeeld na een paar dagen of een week ofzo een 2e nestje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:50

dancertje schreef:
bedoel jij niet dat konijnen 2 nestje krijgen vlak achter elkaar dus bijvoorbeeld na een paar dagen of een week ofzo een 2e nestje?

Nee, allemaal nog voor het eerste nestje.. :)

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:53

passieAppel schreef:
dancertje schreef:

Nee, allemaal nog voor het eerste nestje.. :)

hmm ken het helemaal niet en ook nog niets in mijn opleiding tot paraveterinair over gehoord maar ga er eens over nadenken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:55

Oké bedankt :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:58

Het enige goede antwoord is, dat je het niet weet totdat je het geprobeerd hebt.
Want je weet niet waarom het een miskraam is geworden. Dat kan met allerlei factoren te maken hebben.

Iedere fokker zou het dier acuut uitsluiten voor de fok.
Dus ik zou het niet aanraden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:00

Waarom uitsluiten voor de fok?
Ze heeft 2 keer een gezond nestje gekregen met -gezonde- jongen.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:01

Nou, waarom dan nog maar doorfokken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:03

Mijn mening is dat een miskraam niet hoeft te betekenen dat ze ongeschikt is voor een nestje.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:04

Mijn mening is dat een miskraam niet voor niets is, ze heeft al twee nestjes gehad, dus wanneer is het genoeg?

Het is geen speelgoed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:06

Zeg ik ergens dat het speelgoed is?
We hebben ook afgesproken dat dit de laatste is en de geseriliseerd gaat worden ;)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:06

Zal tijd worden. Er zijn vast nog niet genoeg konijnen op de wereld.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:12

Ik ga niet over het konijnen overschot beginnen, maar ben wel nieuwsgierig naar de reden waarom je een nestje met je konijn wil fokken :)

Wat ik begrijp is dat jij je afvraagt of je konijn nog dragend kan zijn na de eerste dekking..? (wat resulteerde in een miskraam)

Mijn vraag is dan eerst: Hoe lang en/of hoe vaak is je voedster nog in contact geweest met de ram? (tussen de dekking van het nestje, wat een miskraam werd, en nu)

Over wat jij noemt 'sperma bewaarders' en de vruchtbaarheid:
Het verschil tussen voedsters en de meeste andere vrouwelijke zoogdieren is dat de uterus (baarmoeder) van konijnen 2 hoornen en 2 afzonderlijke cervixen (baarmoedermonden) heeft. Het konijn heeft dus een 'dubbele baarmoeder'. Dit verklaart het feit dat een voedster, die kort na elkaar meerdere malen is gedekt, twee afzonderlijke worpen ter wereld kan brengen met tussenpozen van minder dan de normale draagtijd van 30 à 31 dagen. Beide worpen zijn levensvatbaar. (En wanneer daarbij verschillende rammen zouden zijn gebruikt kan de voedster jongen werpen die erfelijk aanmerkelijk verschillen).
Laatst bijgewerkt door Sabini op 24-10-11 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:17

de reden is vast dat het konijn uniek is ondanks het overschot anders ga je niet fokken lijkt me en zeker geen 3 nesten. De fokker van mijn vlamen die echt fokt puur voor hobby en shows doet e.d. en altijd zijn dieren terug neemt als de eigenaar het dier niet meer kan houden fokt maar 1x met een voedster en hooguit 2x maar dan moet het echt een super goede voedster zijn. Daarna herplaatst hij ze en gaat hij verder met een jong dier wat hij weer laat opgroeien en showen e.d. en dan weer 1 en zeer msischien 2 nesten en dan weer verder met volg. generatie.

Mijn idee om dus veel met een nijn te fokken kan bijna alleen maar zijn als het dier uniek is. Anders voeg je alleen maar meer nijnen toe aan het enorme, ENORME overschot

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:21

Ik ken echt heel veel fokkers in verschillende gradaties van kwaliteit. Maar ik ken er geen enkele die doorfokt met een dier die een miskraam gehad heeft. Dat doe je gewoon niet. Je weet de reden van de miskraam niet, je moet het gewoon niet willen wagen. Tenzij het een gouden randje heeft en de jongen grof geld opleveren en je wellicht toch niet zo'n dierenvriend bent. Dit klinkt misschien onaardig in jouw ogen, maar het is echt de enige reden waarom je het wel zou moeten doen. Dadelijk verlies je je voedster. En dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:21

Koetjesreep schreef:
Ik ga niet over het konijnen overschot beginnen, maar ben wel nieuwsgierig naar de reden dat je een nestje met je konijn wil fokken :)

Wat ik begrijp is dat jij je afvraagt of je konijn nog dragend kan zijn na de eerste dekking..? (wat resulteerde in een miskraam)

Mijn vraag is dan eerst: Hoe lang en/of hoe vaak is je voedster nog in contact geweest met de ram (tussen de dekking van het nestje, wat een miskraam werd, en nu)?

Over wat jij noemt 'sperma bewaarders' en de vruchtbaarheid:
Het verschil tussen voedsters en de meeste andere vrouwelijke zoogdieren is dat de uterus (baarmoeder) van konijnen 2 hoornen en 2 afzonderlijke cervixen (baarmoedermonden) heeft. Het konijn heeft dus een 'dubbele baarmoeder'. Dit verklaart het feit dat een voedster, die kort na elkaar meerdere malen is gedekt, twee afzonderlijke worpen ter wereld kan brengen met tussenpozen van minder dan de normale draagtijd van 30 à 31 dagen. Beide worpen zijn levensvatbaar. (En wanneer daarbij verschillende rammen zouden zijn gebruikt kan de voedster jongen werpen die erfelijk aanmerkelijk verschillen).

De reden:
Het konijn van vrienden van ons (twee paar vrienden :D ) is overleden.
Ook is er een volwassen vrouw bij ons in het dorp iemand die er weer aan wil beginnen.
Dus toen hebben ze het aan ons gevraagd. Wat jullie natuurlijk niet weten is hoelang wij er over gedaan hebben om te bedenken wat we nou doen.. Na 3 weken waren wij er uit :D

Is dit reden genoeg?

Ongeveer twee weken geleden (jouw vraag)

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:23

Het onderwerp van dit topic komt erg overeen met een ander topic dat je geopend hebt:
[BB] Mijn konijn laten aansterken

In beide topics staat de miskraam van je nestje centraal. Vandaar dat ik voor wil stellen in het oudste topic verder te gaan, om het centraal te houden. Hier dan een slotje.