Ohhhh ik heb net twee katjes van 8-10 weken gevonden hier op het erf. Woon op een boerderij en liep naar achter om de paarden te halen en opeens zaten die twee mauwend op de muur. Gezond en tam dus waarschijnlijk hier gedumpt.. Vergingen van de dorst en honger en waren geen andere katten in de buurt. Geen van de buren heeft katten of weten van iets en wij wonen zo afgelegen dat ze ook niet van verder kunnen komen. Ook geen vermissingen gevonden.
Dus nu willen we ze houden als stalkatten. Ze zitten nu in een lege paardenbox (helemaal achterin, in een dicht gebouw dus niet koud o.i.d) met dekentjes en eten en drinken enz zodat ze kunnen wennen aan hun nieuwe huis en dan kunnen ze daarna gewoon lekker over het erf scharrelen. Maar hoe lang zou je ze daar moeten laten zitten?
Onze dierenarts maakt de zwerfdieren steriel zodra ze gevangen zijn. En dat gebeurt soms al met 3 maanden oud. Hebben ze niks van verder.
Thirty
Geplaatst: 24-10-11 17:06
ja. Daarom is het beter als je ze een maand of 3 binnen zou kunnen houden totdat ze oud genoeg zijn om geholpen te worden. Dan loop je ook geen risico op nog meer ongewenste kittens en veel te jonge zwangere poezen.
ik zou overleggen met DA maar zou zelf liever z.s.m. laten helpen dan wachten totdat je net te laat bent. Een poes kan met 4 á 5 maanden leeftijd al drachtig worden en dat is geen pretje voor de poes. Onze DA doet het met echt wilde kittens al met 8 á 10 weken en meestal krijgen we ze daarna toch nog tam. Heel apart. Echter laat je helft van een zeer wild nest helpen en helft niet dan zie je gelijk dat de geholpen helft binnen 4 dagen tammer is en de andere helft duurt veel langer of krijgen we niet voor elkaar. Terwijl schijnbaar op die leeftijd hormonen nog niet mee spelen.
AapjeAstrid
Geplaatst: 24-10-11 22:03
Ik zou ze er ongeveer een maandje laten zitten. In die tijd er wel af en toe uithalen onder begeleiding, zodat ze het allemaal wel een beetje leren kennen al. Echt loslaten alleen als ze gecastreerd zijn inderdaad. En ik zou contact opnemen met de DA, die kan je adviseren over castreren en ook over de entingen. Want ik neem aan dat als je je katten dumpt je niet eerst de moeite neemt om ze te enten.
op het asiel waar ik vrijwilliger ben laten we kittens al met 8wkn helpen, wordt in US en UK al veel langer gedaan, is hier nog niet ingeburgerd. Pas met 6mnd of "na eerste krosheid" is al lang achterhaald. Pil is niet betrouwbaar + kans op kanker.
Misty12
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.
Geplaatst: 24-10-11 22:57
Steriliseren/castreren kan prima op een leeftijd van 3 - 4 maanden hoor. Ze hebben er dan weinig last van en wonderbaarlijk genoeg worden ze sneller tam. (maar deze waren toch niet zo wild/angstig?). gewoon lekker op tijd doen zodat je straks niet opeens toch met een zwangere kat zit. En de drang om weg te lopen wordt ook een stuk minder.