Vannacht wakker geworden van een grote groep overvliegende kraanvogels. Toevallig dat ik gistermiddag nog dacht: hoelang zou het nog duren?
Ieder jaar is het weer feest, heerlijk geluid, en altijd leuk om de kuikens ook te horen. En natuurlijk ook leuk om te zien hoe het er ieder jaar meer worden!
Toen ik in Zuid-Afrika was heb ik ze wel eens kraanvogels in een weiland zien staan. Geen idee welk soort trouwens. Prachtige vogels waren het iig! Geloof alleen dat ze het niet zo goed doen tegenwoordig.
Ik woon vlakbij het Hörnbagsjön, een plek in Zweden waar ze in april/maart verzamelen met duizenden tegelijk. Daarna verspreiden ze zich wat meer en kan je je ze vaak in weilanden of akkers zien. 2 jaar geleden had een paartje het idee om achter ons huis te gaan ''wonen''. Ik vind ze erg mooi om te zien, maar elke ochtend om 4 uur dat geschreeuw, nee bedankt... Was de honden ook erg dankbaar dat ze ze wegjoegen.
http://www.corochjanneke.eu/ Onze home-page (al heel lang niet meer ge-up-dated...) als je klikt op photo's kan je daar een kopje vinden ''foto''s van kraanvogels. Daar staan foto's van o.a de kraanvogels, een soort zwanen en ganzen (de kraanvogels zijn de ooievaar/reiger-achtige)