hond van 8 nog zindelijk maken ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Aprils_joke

hond van 8 nog zindelijk maken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 01:12

Hallo .
Zoals jullie in de titel van het topic hebben kunnen lezen , vroeg ik me dus af of je een hond van 8 nog zinderlijk kunt krijgen .
Wij hebben namelijk sinds kort een dwerg pinchertje bij ons wonen .
Zij heeft voor zover ik heb begrepen zowat haar hele leven in een bench doorgebracht en is dus nooit zindelijk gemaakt .
Ze wordt door ons 4 keer per dag netjes uitgelaten ,(samen met mijn wel zinderlijke andere hond )
En doet dan ook netjes haar plasje en poepje buiten (hier wordt ze ook voor beloond . )
Maar als we eenmaal weer binnen zijn doet ze dus ook binnen , en dit is niet persee binnen 10 min ofzo . maar als ze moet plassen plast ze dus gewoon .
Ook een poepje doet ze soms binnen .
Nou kan ik heel veel hebben van dieren , maar nou moet ik zeggen dat ik binnen plassen en poepen hoog op mijn ergenissen lijst staat .
Overigens wordt ze niet gestraft als ik een poepje of plasje zie liggen .
Ze wordt wel als ze op heterdaad betrapt wordt op het balkon gezet .
Verder gaat ze overdag vaak mee na de stallen en daar mag ze vrij rondlopen , juist zodat ze niet de hele ochtend/middag . binnen hoeft te zitten en dan zo een plasje doet mischien .

heeft er iemand ervaring met het zindelijk maken van een oudere hond dan hoor ik het graag .

Thirty

Re: hond van 8 nog zindelijk maken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 01:23

Tja je zult haar als een pup moeten behandelen. Dus elk uur naar buiten, plus daarbij na het eten, slapen, spelen, en 's nachts wellicht als ze het dan niet ophoudt.
Belonen met een hoge stem als ze het buiten doet.

Je kan je er wel aan ergeren maar daar is de hond niet mee geholpen, die weet immers niet wat ze fout doet. Niet straffen als je haar op heterdaad betrapt, daar krijg je een hond mee die niet haar behoefte durft te doen als je erbij bent, dus ook tijdens het uitlaten niet.
Dus gewoon oppakken en mee naar buiten nemen. Waarom op het balkon? Mag ze daar altijd haar behoefte doen? Zo niet, dan maar beter direct op de goede plek aanleren.

Kortom, veel vaker met haar naar buiten, en meer geduld hebben.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 01:29

dankjewel voor je reactie .

maar ik wil toch een aantal dingen duidelijk hebben

ik straf haar niet als ze binnenplast en ik zie het , ik pak haar zachtjes op . en zet haar op het balkon .
omdat het zo,n 2,5 minuut duurt voor dat ik beneden ben vanuit de flat .

en zoiezo komt ze na haar ochtend plasje zo rond half 8 smorgens(wandeling 1 )
, vanaf een uur of half 10 tot n uur of 4 continu buiten
daarna gaat ze om 6 uur na buiten (wandeling 2 )
rond n uur of 9 weer (wandeling 3 )
en dan rond 12 uur voor het laatst (wandeling 4)

ik moet zeggen dat ik dit toch wel aardig veel buiten vind .

dit is niet aanvallend bedoeld maar ik wil het gewoon duidelijk zeggen .

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 01:32

Als het genoeg was, had het wel gewerkt, denk je niet? ;)

Zodra ze de link legt dat ze haar behoefte buiten moet doen, zal het beter gaan. Tot die tijd moet je binnen plassen voorkomen koste wat kost, en haar alles buiten laten doen.
En tja, dat kost moeite en tijd.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 01:37

dat weet ik en dat vind ik ook helemaal niet erg .

maar goed als ik haar betrapt of haar een poging zie doen om te plassen , kan ik helaas er niet voor zorgen dat ze dat op het grasveld buiten doet ,
want zoals je zelf ook wel weet neem ik aan (dit is volgens mij hetzelfde als bij puppies)
als ze eenmaal gaat plassen blijft ze ook plassen .
dus voor ik bij de lift ben is het al gebeurt .

kan ik haar dan in die gevallen niet op het balkon zetten ?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 01:39

Daarom moet je het voorkomen = elk uur uitlaten plus na het eten/drinken/slapen/spelen etc.
Dan oppakken en naar buiten.
Als je haar oppakt stopt ze met plassen, dat is hetzelfde als bij pupjes.

Als je haar zindelijk wil krijgen moet je je er 100% voor inzetten en haar niet de fout in laten gaan.

Als je op het balkon nu toestaat zal je dat later ook moeten accepteren.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 01:41

ja daar heb je dan ook weer gelijk in , want op het balkon is nu niet zo,n probleem ,
alleen mischien van de zomer met 30 graden wel hmz .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 07:09

Net zoals met een puppy toch?
Heel vaak even naar buiten voor een plasje. Ieder halfuur dus... (Of uuir als dat kan)

MyKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 07:23

Ik heb gewerkt voor een stichting die honden uit het buitenland plaatst in Nederland, Duitsland en Belgie.
Geen van de honden die kwamen waren zindelijk.
Ik begon met ieder half uur buiten zetten en dat opbouwen naar een uur en zo langer.
Als ze iets buiten deden uitbundig belonen.
Als ze plassen of poepen zei ik heel duidelijk nee! en daarna gelijk naar buiten.
Zo kreeg ik de (oudere soms wel 12+) honden in 1a 2 weken zindelijk.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 07:29

Is het niet, als je niet zo snel naar beneden kunt, een idee om een kattenbak met krant/korrels voor haar neer te zetten, soort van honden-wc? Mocht het dan zijn dat ze het niet meer zou leren of af en toe gewoon niet op kan houden, dan heeft ze wel een plekje waar ze WEL mag en waar het ook met 30 graden niet erg is. Beetje zoals een krantje voor een pup wat veel mensen doen.

Het beste is natuurlijk wel wat Thirty aangeeft, na ieder spelletje, eten, drinken, slapen enzo buiten zetten, maar ik kan me voorstellen dat dat op een flat niet altijd heel makkelijk is.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 07:38

The same hier....

Ook een dwerg pincher x chi en niet zindelijk.
Ook hier gaat ze snacvhts vast en ga ik zeeer regelmatig met haar naar buiten.
Bij haar heeft het ook niet altijd effect en kan ze na een lange wandeling nog in plasje of zelfs poepje in huis doen.

Ik merk als ik haar in de vakanties op brok heb dat het probleem erger is dan als ze op vlees staat.
Met brok poept ze soms wel 6x per dag en met vlees 2x. Ook de hoeveelheid water die ze naar binnen hijssen is enorm veel meer dan met vlees.

En tja.. het lijkt wel of ze er soms schijnt aan heeft. (ze doet het wel altijd als je net even niet kijkt)

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 08:56

nou dan zal ik maar de uitdaging aangaan .
zal een zware week worden mischien zelfs wel 2 , maar het zal me lukken .
dankjewel voor jullie reacties

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:03

Ja hoor dat gaat prima. Heb een hond van 6 en van 7 in huis gehad die hun hele leven in de kennel gezeten hebben. Door op reglmatige tijden te gaan wandelen aabgapast aan wanneer ze eten hebben ze dat ritme er zo in. Goed belonen. Hier was het met een week bij beide duidelijk. Alles positief opgelost.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 19:35

dankjewel voor je reactie
ik hoop op nog meer reacties met ervaringen .

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:13

Het is zeker te doen hoor echter of het met 100% van de honden lukt is een andere vraag maar een groot deel gaat gewoon lukken.
Waar ik mee zou werken is, als de hond tenminste zindelijk is in eigen bench bijv., de ruimte verkleinen.
Dus net als met pups wat je goed kan doen als een pup netjes bij de fokker opgegroeid is. Dan zijn ze al gewend om buiten eigen slaapplaats ontlasting te doen. Dus kan je even niet op haar letten en bevuild ze haar ligplaats niet? Dan in bench zetten. Kan je er goed op letten dan lekker in huis los bij je houden. Gaat dit goed dan i.p.v. bench een puppenren of konijnenren (kan ook goed voor zo'n kleintje en qua aanschaf kosten vaak maar 15 euro) en zo de ruimte steeds wat groter maken.

Succes!!