katten die niet in de bak plassen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nicole_hetty

katten die niet in de bak plassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 11:10

heey,

ik zit met een probleem en ik weet even niet meer wat ik er aan moet doen.
het wond nu de 2e winter dat ik katten heb.
's zomers zijn ze veel buiten en dan plassen ze ook niet in huis of doen ze het netjes op de katten bak.
maar nu het weer kouder word zijn de katten meer binnen. en gelijk hebben ze natuurlijk.
maar dan plassen ze overal. heel vervelend, als ergens een doosje staat plassen ze daar in. als ik mijn lege boodschappen tassen even laat liggen hebben ze daar binnen 5 min in zitten plassen.
kleren die bij voorbeeld naast de wasmand liggen gaan ze in plassen. schoenen die niet op hun plaats staan, een jas die op de bank ligt in plaats van aan de kapstok. zeg maar alles wat even niet op zijn plek ligt gaan ze in plassen.

ik heb 3 katten. ik verschoon de kattenbak elke dag. ze doen het alleen als het buiten kouder word dus meer in huis zijn.
ik heb al verschillende dingen geprobeerd om het af te leren. maar alles gaat maar even goed.( hooguit 2 weken)
ik heb al verschillende soorten bodem gebruikt in de bak, ik heb ze al op gesloten in een kleine ruimte ( honden bench).
ik heb ook al met geuren gewerkt die ze niet prettig vinden op de plekken dat ze vaak plassen. dit allemaal helpt niet.

wie heeft dit probleem ook? of weet een oplossing?

Siepie

Re: katten die niet in de bak plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:14

Wij hebben ook dit probleem. Wij zijn nu 6/7 weken geleden verhuisd en we hebben 2 katten. De ene gaat netjes op de bak, maar de andere doet álles buiten de kattenbak. En het gekke is, ze doet het niet overal in huis, maar in de buurt van de kattenbak. Dus in de hoek bij de muur zegmaar of op de mat bij de deur. De kattenbak staat onder de trap en die is dicht bij de deur. We hebben haar al heel vaak in de kattenbak geduwt, maar ze blijft het doen. Wij hebben nog geen oplossing gevonden helaas.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:15

je hebt 3 katten en 1 bak maak ik uit je verhaal op? Elke dag verschonen (uitscheppen lijkt me meer als voldoende) is alvast heel goed alleen over het algemeen geldt de regel aantal katten + 1 = aantal bakken...
Dus eingelijk zou je 4 bakken moeten neerzetten, 3 is natuurlijk ook een optie. Ik denk dat namelijk dat de katten niet bij elkaar op de bak willen en het daarom ergens anders doen. Als elk een eigen bak heeft is de kans denk ik groot dat ze keurig elk op de bak gaan. Het is in ieder geval het proberen waard!

@lauwtjuh94: ook bij jullie is denk ik 2 bakken de oplossing, zeker als je zegt dat de 1 alles op de bak doet en de ander er alles in de buurt... lijkt me dan toch logisch om te bedenken dat ze niet bij elkaar op de bak willen!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:15

Hoeveel kattenbakken heb je?
Er wordt geadviseerd 1 per kat + 1 extra.

Edit: mosterd na de maaltijd. :')

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 13:17

bedankt voor de reacties.
ik heb inderdaad 1 bak voor alle 3.

meer bakken heb ik nog niet geprobeerd. dat ga ik dus proberen. en hopen dat het helpt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:38

Laat t even horen. :)
Ben wel benieuwd!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 14:45

extra bakken neer zetten. en de bak schoonmaken met chloor wil ook nog wel eens helpen. ze zijn gek op chloor lucht.
sommige katten vinden het ook niet prettig dat de bak afgesloten is. dus misschien proberen het klepje eruit te halen of anders de kap er af.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 15:53

inderdaad 3 bakken neerzetten, minimaal
dat wil al heel veel helpen, daarbij is 1x scheppen niet genoeg voor 3 katten op bak denk ik....

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 09:43

meer kattenbakken heeft niet geholpen.
ik die de katten nu overdag naar buiten en het is over.

zou het misschien kunnen dat ze zich gaan vervelen zodra ze dag en nacht binnen zijn? en dus daarom gaan plassen?

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 09:51

Ik zou de meerdere kattenbakken wel laten staan, veel katten willen niet plassen en poepen in dezelfde bak.
Of niet in de bak waar net een ander heeft gezeten, dus meerdere bakken is geen luxe, maar gewoon noodzaak.
Doen ze het blijkbaar nog en dus vooral op spullen die ergens liggen die er niet "horen".
Het klinkt alsof ze het wil "merken" door een geurvlag af te zetten, lastig probleem.
Je kunt feromonen stoffen in huis gebruiken via een spray of adapter.
Dan voelen ze zich nog meer thuis en hebben dan vaak minder de neiging om zelf nog meer geurvlaggen af te zetten.
Blijft het probleem, dan zou ik wat urine laten testen, katten zijn gevoelige dieren voor blaasontstekingen en blaasgruis.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 09:56

Ik heb 2 bakken voor 2 katten en schep deze ook elke dag uit. Als ik ze schoonmaak is dat ook met bleek, die tip had ik ergens gelezen en aangezien ik ook een kat heb die graag op de deurmat plast... Maar (tot nu toe!) doet ze dat niet meer. Ik moet het schoonmaken dus alleen wel goed bijhouden.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 09:56

http://www.allemaalkatten.nl/gedrag/onzindelijkheid

Het is gewoon een heel vervelend probleem, ik heb het ook nog steeds niet geheel opgelost, het komt soms terug. Vaak ook, omdat het deels natuurlijk gedrag is, maar ook, omdat het geurtje haast niet geheel te verwijderen is. (lees: je huis gaat stinken)
Heb de feromonen spray (ferimax) niet geprobeerd.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 10:11

bedankt voor de reacties.

die site heb ik even door gelezen. daar staan goede punten in waar ik wel wat mee kan.
bv de etens bakken heb ik naast de kattenbak staan. die zal ik dus gaan verplaatsen naar een ander plek.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 13:04

etensbakken naast de bak is inderdaad een no go! katten eten niet graag naast de plek waar ze poepen en plassen! en terecht natuurlijk, wij zitten ook niet graag naast of in de wc te eten terwijl er nog poep en plas ligt ;)
De plekken waar ze geplast hebben wel heel goed schoonmaken maar dus niet met chloor, je bakken wel weer schoonmaken met chloor, vinden ze heerlijk :D
Goed spul om de plekken mee schoon te maken is bijv dat van Ecodor.nl, dan schijn je er niets meer van te ruiken en is het echt weg! sterkte ermee!

(ik heb overigens 2 katten die wel weer graag op 1 bak gaan! had in het begin 2 bakken staan maar heb er later eentje weggehaald omdat ze maar 1 bak gebruikte :)) ik schep em overigens wel 3x per dag schoon en ik heb grint wat klontert dus ook de plasjes kan ik eruit halen en er gaan 'deo' korrels bij zodat de bak niet stinkt)

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 18:43

klopt ik maak sws niet schoon met chloor omdat ik daar zelf niet zo goed tegen kan. ( krijg ik overal jeuk van) het zijn ook geen vaste plekken waar ze gaan plassen. het is maar net waar er iets ligt of staat dat er niet hoort of nieuw is. ik ben er even op gaan letten en heb dit gedrag buiten ook uitgedaagd door ineens iets in de tuin te leggen. ook daar gaan ze op plassen. ( in dit geval een oude deken die toch al weg moest.) maar in dit geval denk ik dat het een ander probleem is dan het kattenbakken probleem?

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 18:46

Yep, een territoriaal probleem. Alles wat nieuw is, moet ingewijd worden. Misschien toch de spray proberen, en anders is het dus opruimen van nieuwe zaken geblazen, en alles wat nieuwe geurtjes van buiten meebrengt ook opruimen.