Erg lief,maar is dit verantwoord?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Erg lief,maar is dit verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 23:03

http://www.spitsnieuws.nl/archives/foto ... -leeuwtjes

Prachtige foto`s van welpjes van de Aziatische leeuw...op de hele wereld lopen er nog slechts 440 van rond....
Maar onwillekeurig vraag ik me dan af....als een diersoort zich zelf niet in stand kan houden...moet/mag je die dan ,via fok in dieren tuinen etc ,kunstmatig in gevangenschap in stand houden.

emma525

Re: Erg lief,maar is dit verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 23:05

tja, ik denk dat we dat toch wel blijven doen.. Omdat wij hun leefomgeving blijven afpakken.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 23:44

Als de mens zelf verantwoordelijk is voor de bedreiging van een diersoort, vind ik wel dat we op zijn minst moeite mogen doen om de diersoort bestaansmogelijkheden te blijven geven.

Maar voor een diersoort waar slecht 440 stuks meer van rondlopen is het misschien wel wat laat om in te grijpen. Uiteindelijk zit je toch met hoge percentages aan inteelt wat de soort ook geen goed doet. Maar om dan stomweg te zeggen: we fokken er niet meer mee en laten de soort uitsterven, is ook weer zo bot.
Nu is het ook zo dat een leeuw een hogere aaibaarheidsfactor heeft dan het gemiddelde insect. Dus ook meer ledenwerving voor natuurverenigingen. En dat geld hebben ze nodig om andere soorten te beschermen waar wel nog iets te redden valt.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 23:45

Moeite doen voor het beest om hem bestaansmogelijkheden te geven? Wat heeft zo'n beest daaraan, lekker z'n hele leven in een hok in een dierentuin. Denk dat hij dan uitgestorven beter af is.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 23:53

Een dier wat in een dierentuin wordt geboren, weet niet beter.
De meeste dierentuinen zorgen tegenwoordig wel voor zo goed mogelijke leefomstandigheden.

Beter nog proberen zulke dieren in gevangenschap te laten leven, dan dat ze uitsterven.
Er staan nog veel meer dieren op de lijst die zullen uitsterven, heel jammer natuurlijk.

Maar dan vind ik het mooi, als er mensen zijn, die moeite doen voor deze dieren, en proberen het ras in stand te houden.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 23:56

hangt er van af welke diersoort en welk kweekprogramma. Er zijn ook dieren die gekweekt worden met als doel ze uit te zetten in het wild en weer een wilde populatie te vormen. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan de Arabische Oryx. Die was uitgestorven in het wild, maar door een kweekprogramma zijn nu al weer enkele groepjes in het wild terug te vinden.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 23:59

Dierentuin en goede leefomstandigheden? Dat slaat als een tang op een varken, ooit een leeuw op de savanne gezien die de heel dag op een paar honderd vierkante meter zat en rond etenstijd een stuk vlees uit de lucht gevallen kreeg? Ooit zebra's en giraffes die in het wild tientallen kilometers per dag afleggen gezien die voor het gemak op een paar honderd vierkante meter bleven. Nee ik kan het niet goed noemen :n

Dat de dieren niet beter weten wil niet zeggen dat ze geen stress ervaren. De instincten en basisbehoeftes veranderen niet. Kijk maar naar een paard, jaren gedomesticeerd en daardoor al veel beter aangepast aan de huidige leefomstandigheden, maar nog steeds kan een paard niet tegen lang opgesloten staan in een kleine ruimte (box/paddock) of niet (bijna) continue fourageren. Dan ontstaat er ook stress. Laat staan een wild dier dat in een kleine ruimte gehouden wordt, zonder dat hij z'n natuurlijke instincten goed kan naleven.

En ik denk dat de dierentuinen echt niet alleen fokken omdat ze het ras zo graag willen behouden. Verkoopt misschien goed maar ze denken liever aan het geld dat in het laatje komt ("Oh die hebben die bijna uitgestorven tijger, daar gaan we vandaag heen :j "! )

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 00:17

Daar zit je weer met die aaibaarheidsfactor. Het geld dat binnenkomt via dat super zeldzaam beest, is misschien nutteloos voor het dier in kwestie, maar wel voldoende voor die ene hectare amazonewoud veilig te stellen waar kevertje met de moeilijke naam zijn enige kans op overleving terug vind. Kevertje met de moeilijke naam zal zelf nooit publiekstrekker zijn.

Of om inderdaad de verblijven net dat tikkeltje aangenamer te maken door middel van speelgoed of beschutting die het natuurlijk gedrag stimuleert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:16

Ik vind dat dat een kleinigheidje is dat de mens kan doen.
Maar wat doe je eraan?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:22

Zeker wel, want dierentuinen maken ook een genetisch profiel aan van de dieren om op die manier inteelt zo veel mogelijk te vermijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:34

Wel blijft het imo heel vervelend dat er zoveel inteelt is...