Voor mijn verjaardag wil ik een..geitje!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ruby1995

Voor mijn verjaardag wil ik een..geitje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 20:23

Hoihoi!
Het klinkt raar,
Maar toch echt waar , ik word in november 16 jaar en nou wil ik graag een paard maar dit kost gewoon te veel tijd en te veel geld.
Maar ik vind geitjes toch wel erg leuk!
maar nu heb ik hier nog niet heel veel verstand van,
Nou leek mijn een dwerggeitje erg leuk! en dan een bonte haha!
Maar hoe zitten geitjes qua onderhoud en stalling enzovoort en qua eten en leefomgevingen?
Groetjes Ruby

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:25

als je al zegt dat je 1 geitje wilt zou ik even gaan studeren op het houden van geiten, want een geit alleen houden is echt niet fair.

acera1991

Re: Voor mijn verjaardag wil ik een..geitje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:27

leuk idee :P ik weet niet hoe het is om een geit te hebben maar het klinkt wel grappig :P misschien zou je op het internet moet googelen voor meer informatie over een geit. OF je hem überhaupt alleen kunt houden of dat je nog een geit erbij moet. Wat voor stalling enzo... maar ik weet het niet :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:32

Ik vind dat je je eerst een beetje moet verdiepen.
Volgens mij moeten ze ook ontwormd worden en zelfs bekapt? :o

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 20:34

Ja dat weet ik :) heb net een informatieve email van iemand gehad!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:34

en niet te vergeten het oormerk, de registratie, je zet een geit ook niet zomaar in pension zoals je met een paard doet,...

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:38

Ik heb twee dwerggeitjes gehad. Alleen is zielig. Je moet ze inderdaad ontwormen en bekappen. Dat deden ze bij de mijne gewoon met een mesje- achtig iets. Ik had er zelf een soort stalletje voor gebouwd, en ze stonden in een afgezet stuk in het land waar m'n pony ook stond. Ook wel eens er gewoon bij, maar dan gingen ze biks van de paarden eten en daar was ik niet zo blij mee. Verder waren het echt koning en koningin ontsnappen, hebben de pruimenboom van mijn vader opgegeten en maakten ze echt af en toe een kabaal. De buren hebben daar ooit over geklaagd en toen heb ik ze weg moeten doen van mijn ouders.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:42

Je zult idd een UBN nummer aan moeten vragen en dit kost jaarlijks een tientje. Zonder UBN mag je geen geit kopen. Geiten zijn erg leuk, maar het zijn enorme handenbinders. Ze zeggen niet voor niets, van geiten leer je vloeken whahaha.

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:48

Hoi hoi! Wij hebben geiten gehad. Zijn net eer gister weggegaan. Wij waren ze helemaal zat omdat ze ontzettend zeiken!

Maar goed. Ik zal je helpen.

1 geit kan niet ze moeten met z'n tweeën zijn.|
Ze moeten op een weitje staan met gras\
Ze moet een hokje hebben. (des te kleiner hoe beter, omdat ze dan lekker tegen elkaar aan kunnen liggen waar door het warm wordt.
In de winter gaven wij ze hooi bij.
En eigenlijk het hele jaar door brokjes.

Bij ons hadden zei eigenlijk geen UBN nummer :o Voor 4 geitjes vonden we dat een beetje onzin. Maar ja wij kochten ze ook gewoon van een boertje voor de grap...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:49

Je kunt ook illegaal geiten houden, maar als er dan controle is, of er moet geent worden tegen een besmettelijke ziekte loop je toch tegen de lamp!

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 20:52

Caira schreef:
Je kunt ook illegaal geiten houden, maar als er dan controle is, of er moet geent worden tegen een besmettelijke ziekte loop je toch tegen de lamp!

Nee dat risico wil ik zowiezo niet lopen! En hoe zit het met de Q koorts????

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:55

Caira schreef:

Mijn vader heeft al iets van 17 jaar geitjes gehad. En er is nog nooit controle geweest en als jouw 2 geitjes niet in aanraking komen met andere geiten kunnen ze geen Q koorts krijgen of iets dergelijks.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 20:57

ramboe schreef:
Caira schreef:

Mijn vader heeft al iets van 17 jaar geitjes gehad. En er is nog nooit controle geweest en als jouw 2 geitjes niet in aanraking komen met andere geiten kunnen ze geen Q koorts krijgen of iets dergelijks.

oh oke , dit is dan zeker op boederijen enzo?!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:58

Het gaat er niet zozeer om OF ze het kunnen krijgen, maar wel of ze geent kunnen worden. En dit kan enkel als de dieren geoormerkt en geregistreerd zijn. En dit kan alleen met een UBN nummer.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 21:01

Caira schreef:
Het gaat er niet zozeer om OF ze het kunnen krijgen, maar wel of ze geent kunnen worden. En dit kan enkel als de dieren geoormerkt en geregistreerd zijn. En dit kan alleen met een UBN nummer.

Oke en waar zou je zulke nummers moeten opvragen?

En ja , ik wil ook best wel een inimini shettie.... maar of dit heel duur zal zijn?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:12

Als je moet gaan kijken of het niet te duur is, dan zou ik helemaal niet beginnen aan ''iniminie shettie'', want een iniminie shettie kost bij de dierenarts evenveel als een kwpn-er ;)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:50

Geiten zijn heel leuk, zeker als je ze van kleins af aan hebt. Vroeger toen ik jaar of 9 was, had ik ook twee dwerggeiten. Ik had ze leren lopen aan een hondenriem en ging er regelmatig mee wandelen over het erf.

Ik wilde ook altijd graag een paard, maar helaas.. daar hadden we de ruimte niet voor en de ervaring.
Ik had mijn grootste dwerggeit geleerd over hindernissen te springen.

Heb er ontzettend veel lol mee gehad!

Bekappen doen wij 1 keer per jaar, ontwormen ook 1 keer per jaar. De geitjes die ik nu heb dragen geen oormerken. Heb ze direct na aankomst eruit gehaald en ze liggen nu in de lade. Ze staan wel geregistreerd etc. Heb nare ervaringen gehad met oormerken, de eerste geit die ik had bleef ermee hangen in de afrastering en trok dus het hele oormerk uit haar oor. Ook vind ik die dingen er lelijk uitzien.
Mijn geiten worden toch niet meer vervoerd, dus echt problemen gaat het niet geven.

Wat je nodig hebt voor geiten:
- een hok waar ze altijd in kunnen staan, ze zijn namelijk als de dood voor regen.
- een weide met gras,.. heb je geen gras dan moet je elke dag hooi bijvoeren.
- een spring of klim toestel.
- een betegeld gedeelte, geiten liggen niet graag in de modder en ze kunnen hun hoeven er een beetje op slijten.
- stevig hekwerk of stroomdraad. Geiten schuren zich namelijk graag langs de draad waardoor die bol komt te staan en ze eronder door kruipen.

Let op, geiten zijn slopers. Als ze zich vervelen gaan ze iets zoeken dat ze stuk kunnen maken :)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:52

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:54

Geiten zijn ontzettend leuke en slimme dieren. Neem er minstens twee, liever meer. Het zijn kuddedieren. Geiten hebben een schuilstal nodig, ze haten regen. Als er genoeg te eten is, zullen ze niet uitbreken, maar als de wei leger wordt, of het gras niet zo lekker meer is, zoeken ze hun heil elders; goede hekken zijn echt nodig.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:15

Ruby1995 schreef:
Caira schreef:

Oke en waar zou je zulke nummers moeten opvragen?

En ja , ik wil ook best wel een inimini shettie.... maar of dit heel duur zal zijn?

een inimini shettie kan je wel kopen voor zo'n 50 euro. Maar ook daarvoor geldt je kan er niet 1 houden. Dus bedenk goed waar je aan begint, een dier kan een hoop kosten met zich mee brengen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:26

Geiten zijn leuk....en van geiten leer je vloeken...allebei is waar !

Maar ze zijn ook geweldig, ik heb 20 jaar geiten gehad (telkens maar 2) en ik deed voordat het ooit uitgevonden was al vrijheidsdressuur met ze : steigeren op commando, zitten, pootjes geven, los mee wandelen door een woonwijk, dressuur aan lange lijnen.... Ik had het ras "britisch alpine" grote geiten bruin met wit. De laatste die ik had was tweeslachtig, + gecastreerd...dus eh...meer vrouwelijk dan mannelijk uiteindelijk, hij/zij is 11 jaar geworden.