Wat heeft mijn hond? Aanstellerij of ernstig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Wat heeft mijn hond? Aanstellerij of ernstig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 00:48

Hoi Allemaal!

Ik heb een 2,5 jarige labradorxlabradoodle teef. Ze vertoont de laatste tijd wat rare dingen en ben eigenlijk
best nieuwsgierig wat bokt hier van vind en of ik actie zou moeten ondernemen.

Eerst wat info;
Ik train 1 x per week met haar behendigheid bij de hondenschool dit doen we op redelijk hoog niveau ook wordt er veel met haar
gefietst en gewandeld verder zwemt ze ook veel als ze kands krijgt en is ze goed in conditie en heeft ze een mooi slank postuur.

Nu mijn vraag!
Vorige week zaterdag heeft ze met een aantal kinderen op het strand gespeeld dit werd heel hard rennen het water in en uit balletjes en stokken ophalen en ook stond er een laag klimrekje waar ze de kinderen steeds op volgde en een paar keer op en af sprong.

Die avond piepte ze een aantal keer toen ze uit haar mand kwam of op stond en kwam moeilijk uit haar mandje nu heeft ze altijd wel dat als ze ligt ze graag wil liggen en we hebben hier verder geen aandacht aan besteed. De volgende dag merkte ik toch goed dat ze duidelijk piepte als ze op stond en als ze eenmaal stond was ze hevig aan het trillen met haar achterpoten ook piepte ze als ik op een bepaald plekje bij haar heup duwde. Verder heeft ze die dag wel gewoon gewandeld als ze eenmaal liep ging het wel en ging ze ook uit haarzelf rennen en springen. :j

De volgende dag had ze nog steeds wel wat last constateerde we moeilijk staan en als ze stond nog een beetje trillen maar verder wel rennen en spelen als ze wou. Ook at en dronk ze goed en als ze los liep op het strand was ze gewoon aan het rennen en rollen en spelen uit haar zelf.

Nu bijna een week later piept ze niet meer en ook trilt ze niet meer maar vandaag speelde ze 2 keer met 2 verschillende honden en elke keer als die hond met zn poot op haar heup kwam of ze wende heel snel kon dit niet goed zien piepte ze weer. Ook springt ze nog steeds moeilijk in de auto en llijkt dit niet te kunnen.

Wat dan wel weer vreemd is is dat als ze los is in het bos ze over takken en sloten springt alsof het niets is helemaal uit haar zelf....

Ben dus erg benieuwd? Wat kan dit zijn of stelt ze zich gewoon een beetje aan?

Anoniem

Re: Wat heeft mijn hond? Aanstellerij of ernstig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 00:52

Misschien heeft ze een beetje heel erg spierpijn gehad of een spier verrekt? Een verrekte spier kan lang erg pijn doen. Of is ze ergens tegenaan geklapt tijdens het spelen en heeft ze een kneuzing? Of een combinatie van die drie dingen?

Linde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 00:54

Ik zou voor de zekerheid toch maar je DA gaan. Mijn hond is helemaal gek van de bal en ongeacht pijn ze zal en moet er zo hard mogelijk achteraan rennen. Het kan dus zijn dat jouw hond de pijn onderdrukt en je zult het pas zeker weten als de DA er naar gekeken heeft. Wat doe je als ze piepend op staat? Krijgt ze dan enige vorm van bevestiging? Kan natuurlijk ook zo zijn dat ze heeft geleerd dat piepen haar iets positiefs opleverd.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 00:56

naar de DA gaan en zeker de heupen na laten kijken evt met rontgenfoto's

dit is geen aanstellerij in ieder geval...

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 01:02

Honden stellen zich niet aan!
Naar de dierenarts, ik begrijp niet dat je nog niet bent geweest

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 01:06

tokedri schreef:

Jazeker wel, gedocumenteerd zijn ziektes van anorexia tot op 3 benen lopen vanuit geestelijke oorzaak.

Verder klinkt het, vanuit het verhaal alsof ze iets verrekt heeft of gevallen is.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 01:11

Hop hop naar de DA!

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 01:27

Ze krijgt van mij geen bevestiging als ze piept ik negeer haar maar mams begint nog wel eens met: och wat jet meiske dan? Zal het vrouwtje eens kijken? Kwispel kwispel :p
Het rare vind ik dus dat ze wel rent en speelt en Ls ze losloopt uit haarzelf over vanalles springt en dan gewn kick geeft... Ahfijn ik zal morgen eens bellen met de dierenarts wat hij nodig vind.. Waar denken jullie igg An?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 07:02

Honden kunnen keihard voor zichzelf zijn.
Mijn hond daar zie je ook niets aan als ze rent en springt maar die heeft erge artrose.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 07:09

kimmie261 schreef:
naar de DA gaan en zeker de heupen na laten kijken evt met rontgenfoto's

dit is geen aanstellerij in ieder geval...

Hier ben ik het mee eens

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 07:23

Tja eigenlijk verwacht ik als je behendigheid op hoog niveau doet wat voor een hond heel veel inspanning geeft dat de ellebogen, rug en heupen e.d. allemaal al lang op de foto geweest zijn. Zeker met een dergelijke kruising gezien de Labrador grote problemen kent met gewrichtsproblemen.
Wilde met mijn x lab ook behendigheid gaan doen. Echter niet voor de 2 jarige leeftijd. Helaas bleek toen bij foto's dat heupen in orde waren maar ellebogen zeer zeker niet. Operatie is gevolgd en deze en vele andere sporten kan ik wel vergeten.
Weet dit liever van te voren dan achteraf. Van te voren kan je er goed op inspelen. Achteraf kost het de hond zeer waarschijnlijk regelmatig pijn. Immers elke keer krijgen die heupen de klappen van springen en neer komen en dan zo snel mogelijk weer door rennen. Voor een hond met heup problemen is dit vreselijk in spannend en zeker als ze zo gedreven zijn dat ze echt graag mee willen komen en later al de pijn moeten dragen.

Dus ik zou stoppen met alle activiteiten als balletjes gooien en springen en kei hard rennen. Ga gewoon eerst langs een orthopeed (een DA ziet vaak geen kans om goede bruikbare foto's te maken en als ze die wil goed kunnen maken dna gaat het beoordelen vaak fout) en geef ze alleen wandelingen waarbij ze gewoon vrij loopt of rustig rechtlijnig naast de fiets lopen.

Als je zeer binnenkort dit laat doen ehb je misschien de kans als er HD in spel is dat de schade nog beperkt is binnenin en als er iets verrekt is heb je toch ook een aantal weken rust nodig voor de hond om er bovenop te komen. Met door laten sporten en rennen lost je niets op.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 09:38

Ik ga er ook vanuit dat een sporthond geröntgend is waardoor HD en dergelijke uit te sluiten zijn. Tenminste dat doen de meeste wel. Ik denk aan een kleine hernia. Zoiets kan gebeuren en is erg pijnlijk.

Sporthonden zijn hard voor hun zelf dus ik zou zeker even de dierenarts bezoeken en niet te lang wachten.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 11:08

Ze is niet op de rontgen geweest we lopen geen wedstrijden en deden het voor onze lol een keer per week ook maar en nog steeds. Wel springt ze erg hoog al aangezienze jet super doet. Bedankt voor jullie tips ik ga straks de dierenarts bellen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 11:50

Soweiso is het belangrijk te röntgenen voor je aan sport begint. Juist het springen is een enorme belasting voor honden die de heupen niet goed hebben.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 12:00

Ik ga met Wilawander mee, ik zou nooit met een hond de sport ingaan (al was het maar voor de lol) voordat ie op de foto geweest is. Met mijn reu heb ik zelfs het eerste jaar maar heel weinig balletjes gegooid enzo, pas nadat ie op de foto geweest is zijn we daar mee begonnen :) Springen is een enorme belasting voor heupen en ellebogen, als die niet goed zijn kan een hond ongelofelijk veel pijn hebben/krijgen daarvan.

Verder, zou het vanalles kunnen zijn, van een onschuldige verstapping tot weet ik het wat, dus ik zou sowieso even de DA bellen :) Ik ga onder het motto: "better safe than sorry" :)

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 14:05

Pentax schreef:
tokedri schreef:

Jazeker wel, gedocumenteerd zijn ziektes van anorexia tot op 3 benen lopen vanuit geestelijke oorzaak.

Verder klinkt het, vanuit het verhaal alsof ze iets verrekt heeft of gevallen is.

Dan is het geen aanstellen maar is er iets aan de hand.Dieren doen zulke dingen niet voor de lol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 17:13

Honden stellen zich meestal niet aan.
Ik zou er maar vanuit gaan dat dit tijd is voor een DA bezoekje :)

hilleke1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 17:18

Weet je zeker dat haar heup is en niet haar staart(aanzet)? Wat je bij honden ziet die veel en actief in water hebben gespeeld(bij wat kouder weer) Cold water tail!

Alhoewel het dan wel lang zou duren...als ze nu nog last heeft....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 19:16

Naar de DA en.heupfoto's laten maken, dan weet je het zeker.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 19:25

Honden zijn echt keihard voor hun eigen pijn.
Onze hond begon op een woensdag ook wat moeilijker te lopen terwijl ze daarvoor nog overal mee meeging, in velden snuffelen, rondrennen.
Die hele week ging het met ups en downs en we dachten ook eerst dat ze gewoon iets had verrokken. Toch naar de DA gegaan en ze werd meteen ingeslapen.
Een zeer agressieve kanker die bijna heel haar bot had weggevreten in de achterpoot en ook al de heup had aangetast.
Ze toonde enkel de laatste week wat pijn maar ook, als ze eenmaal aan de gang was ging het weer door maar omdat het in kleinere dingen (zoals jij zei in wendingen, rechtstaan, mss plassen dat moeizamer gaat) zijn we toch naar de DA gegaan.
Ik kan het je enkel aanraden om het zo snel mogelijk te doen!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 20:52

NienkeNiels schreef:
Ze is niet op de rontgen geweest we lopen geen wedstrijden en deden het voor onze lol een keer per week ook maar en nog steeds. Wel springt ze erg hoog al aangezienze jet super doet. Bedankt voor jullie tips ik ga straks de dierenarts bellen.

Voor de lol per week worden heupen net zo zwaar belast als voor een wedstrijd. Want ook voor de lol ga je hoog springen en proberen snelheid te maken. Misschien dat je het wat minder lang en vaak doet per week maar de sport op zich is niet lichter ;)

Hoop voor je dat je ze snel laat rontgenen bij een orthopeed en dus niet bij een doorsnee dierenarts. Die fout heb ik zelf gemaakt dit jaar en heeft me veel meer gekost. Ten eerste waren de foto's niet recht dus moesten bij de orthopeed op nieuw. Vervolgens hadden ze mij gezegt dat 1 schouder niet in orde was. Bleken 2 ellebogen te zijn en schouders beiden in orde. Dus goed die foto's aflezen kunnen niet alle dierenartsen.

Vervolgens ga ik heel hard duimen dat het maar een verrekt iets is of een verstuiking maar geen HD bijv.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:04

Mijn golden retriever van 10 jaar oud raast overal door, springt, zwemt, crosst als een gek, maar de volgende ochtend is het dan wel even een bejaard dametje dat haar mandje niet uitkomt ;) (en ja, we proberen haar kalm te houden, maar ze is gewoon een beetje gek)

Om maar te zeggen, als honden zich amuseren, kunnen ze best even door de pijn heenlopen, maar dat voelen ze dan de dag erna natuurlijk wel.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 23:11

Bedankt voor alle reacties ik hang morgen om 8 uur als eerste aan de telefoon bij de dierenarts voor een afspraak wil haar dan ook gelijk laten rontgenen om zowiezo hd uit te sluiten. Ik houd jullie op de hoogtee

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 19:02

zo we zijn naar de dierenarts geweest! HIj heeft haar grondig onderzocht aan haar heupen gekanteld geprobeerd uit de kom te itrekken gedraaid ook haar ruggengraat bij langs gegaan.. waaruit bleek dat de aar pijn waarschijnlijk uit haar onderrug kwam aangezien ze geen kik gaf bij haar heupen.. hij dacht misschien aan een kleine hernia of misschien gewoon overbelastig.. ze heeft nu onstekingsremmers en moet 10 dagen rust houden. WOrdt het niet beter gaa nwe foto's maken.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:16

Ik ga hard duimen dat het beter gaat!!!! Super dat je gegaan bent!
Puur voor mezelf had ik sowieso foto's laten maken en niet bij een normale DA maar bij een orthopeed. Zeker als ik met zo'n sport door zou gaan maar dat is dus voor iedereen anders. Overigens door goede bespiering is er ook kans dat hij niets kon fixeren of luxeren.

Hopelijk is 10 dagen rust genoeg. Hier moest ik bij een dergelijke blessure al 3 weken rust houden waarvan 10 dagen met pijnstilling. Helaas was er wel meer aan de hand achteraf.