Diazepam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NdV74

Diazepam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 11:26

Ik was de medicijnkast aan het opruimen en vond nog een doosje diazepam 10mg voor de hond (ivm vuurwerkangst). Hoewel er een andere fabrikantnaam op staat, vroeg ik me af of dit nou hetzelfde spul is als wat wij mensen voorgeschreven krijgen van de huisarts?
Ikzelf heb ook wel eens diazepam voorgeschreven gekregen (in 5mg tabletten).

Is de diazepam die je van de DA krijgt eigenlijk hetzelfde als die je van de HA krijgt of zit daar toch verschil in? Vroeg het me zomaar ineens af.

En voordat ik heel bokt over me heen krijg ;)
Nee ik was niet van plan ze te gaan gebruiken, ze liggen al in de vuilnisbak.

karuna
Drukke kabouter

Re: Diazepam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:12

Als het goed is is het hetzelfde spul. Ik heb diazepam voor extreme kramp als nodig en voor onze oude hond hebben we liggen voor situaties dat hij heel erg in de stress schiet ( niet nodig gehad nog gelukkig).
Ik heb eens de verpakkingen naast elkaar gehouden maar andere fabrikant zelfde middel.

Jokester

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:14

Diazepam is een stofnaam. Dat wil zeggen dat het de naam is van de molecule die in het medicijn zit. Of je dat nu van de DA krijgt of van je HA, het is hetzelfde spul.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:15

Ja klopt, er zitten wel andere vulstoffen bij.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:16

Diazepam is een generieke naam van een (chemisch) molecuul. DUs dat is altijd precies hetzelfde spul, uit welke fabriek het ook komt. Net zoals bij planten, waar afgesproken is dat er een universele Latijnse naam voor is, is ook voor chemische stoffen en medicijnen een universele afspraak over hoe je stoffen benoemt, zodat je geen verwarring krijgt. Ook niet als je op vakantie met je medicijnen in Timboektoe bij de plaatselijke apotheek staat, bv.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 12:57

Oke, weer wat geleerd. Bedankt voor de info.