Kun je een "tamme"orka in t wild uitzetten??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Kun je een "tamme"orka in t wild uitzetten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 22:56

Wat een onzin....dit beest is als jong dier naar Harderwijk gegaan,en kan in het wild ,helemaal niet overleven.....
Of denken jullie daar anders over???

Ook Dolfinarium naar rechter om waddenorka
Gepubliceerd op 20 oktober 2011, 21:31

HARDERWIJK - Het Dolfinarium Harderwijk stapt in de zaak over orka Morgan nu zelf naar de rechter.

Het attractiepark wil dat Morgan zo snel mogelijk wordt overgebracht naar het zeezoogdierenpark Loro Parque op Tenerife. Eerder bepaalde de rechter dat het Dolfinarium nog zes weken moet wachten met de verhuizing.

Dat vindt het park te lang duren. De zogeheten Orka Coalitie en het Dolfinarium Harderwijk strijden al tijden over de toekomst van het dier, dat vorig jaar uit de Waddenzee werd gered. De actiegroep denkt dat het dier beter af is tussen zijn mogelijke familieleden voor de kust van Noorwegen.
Bron:Leeuwarder courant.

sunny_l0ve

Re: Kun je een "tamme"orka in t wild uitzetten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 23:04

hier is al een topic over....

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 23:05

Ik vrees dat zoiets héél moeilijk zal zijn.

Maar wat mij betreft: Alles is beter dan in een park zitten wegkwijnen met trucjes te doen. Dt vind ik de ultieme uitbuiting van dieren ter vermaak van mensen.
Voor mij part mag ze dan los in de zee.

Ideaal vind ik voor zo'n dieren de tussenoplossing die ze ooit voor de orka van Free Willy hadden gebouwd. Een baai afgezet zodat het dier semi-wild kan leven. Niet in complete vrijheid, maar wel met een plaats om te zwemmen, duiken en jagen in natuurlijk water zoals een orka het verdient.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 23:06

Ze waren er toch al achter dat het nu te laat is en het moeilijk wordt om de familie te vinden?

En als ik bekijk hoe het uiteindelijk met Keiko is afgelopen, geef ik ze gelijk.
Hadden ze de Orca meteen na de vondst moeten afspuiten....

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 23:10

Das natuurlijk ook een optie Cassidy :j. Als ze zeker en vast gaat verhongeren ofzo bij vrijlating en een andere oplossing te duur is mag er wat mij betreft een grote spuit in.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 23:15

Dat zou ik nu geen goede optie meer vinden. Maar een baai in de oceaan, met gewoon zeewater, onder controle van de mensen die eventueel bij kunnen voeren (zoals Keiko in het begin van zijn vrijlating werd gehouden) is ook een alternatief. Heel duur alternatief by the way.

http://www.keiko.com/

Ik denk alleen dat het Dolfinarium erg graag wat van de gemaakte kosten terug wil zien en Tenerife zo snel geen volwassen in het wild gevangen Orca gaat krijgen. En in gevangenschap worden er niet zo heel veel geboren....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 20-10-11 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 23:17

Cassidy schreef:
Dat zou ik nu geen goede optie meer vinden. Maar een baai in de oceaan, met gewoon zeewater, onder controle van de mensen die eventueel bij kunnen voeren (zoals Keiko in het begin van zijn vrijlating werd gehouden) is ook een alternatief. Heel duur alternatief by the way.

Ik denk alleen dat het Dolfinarium erg graag wat van de gemaakte kosten terug wil zien en Tenerife zo snel geen volwassen in het wild gevangen Orca gaat krijgen. En in gevangenschap worden er niet zo heel veel geboren....

Mag ik wel even melden dat het Dolfinarium, als het goed is, geen geld krijgt voor Morgan van Loro Parque.
Verder is dit denk ik een discussie waar meerdere meningen over zijn, waar ik mij verder niet tussen meng :)

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:23

Het Dolfinarium krijgt waarschijnlijk gewoon transportkosten en misschien evt een onkostenvergoeding voor het personeel dat meegaat.

De reden dat het Keiko project stopte, was dat het gewoon te duur was. De sponsoren hadden er op een gegeven moment gewoon genoeg van. Of Keiko nou dan een succes was, daar zijn de meningen over verdeeld. Ik vind dat het niet gelukt is, hij heeft geen aansluiting bij een groep gehad en is in zijn eentje, (waarschijnlijk) aan longontsteking gestorven.
Anderen vinden dat het wel gelukt is, want hij heeft toch een tijd in zee overleefd en is in ieder geval in vrijheid gestorven.
Bij Morgan zou er ook zo'n enorme groep sponsoren moeten worden gevonden. De Orka Coalitie zegt dat ze die hebben. Ik ben benieuwd. Ook genoeg sponsoren voor de komende 40 jaar dat Morgan nog gaat leven, stel dat het niet lukt met een aansluiting?

En verder... kijk even in het andere topic, daar staan ook al een "paar" meningen. ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:28

Ik ben het er ook mee eens dat de vrijlating van Keiko niet gelukt is. Een Orca is een groepsdier, Keiko heeft geen blijvende aansluiting gevonden bij een groep, dus dat is mislukt.

Ik vraag me af wie van de voorstanders van de vrijlating van Morgan paarden heeft en deze in een kudde heeft staan, en het goed vindt dat Morgan waarschijnlijk de rest van haar leven alleen moet zijn als ze in vrijheid wordt gezet?
En ik geloof niet in sponsoring voor de komende 40 jaar.

Mag ik de link naar dat andere topic?

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:47

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:06