Hond aangevallen in Epen , eigenaar herder weigert hulp !

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

maras

Hond aangevallen in Epen , eigenaar herder weigert hulp !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 21:30

Mijn moeder belt me zo juist op dat hun hondje vanmiddag is aangevallen door een herder tijdens hun vakantie in Limburg, ze waren in de bossen rondom hun camping te Epen aan het wandelen, lopen met hondje ( 16 jaar ! ) aangelijnd langs een erf en er schiet een Mechelse herder vanuit het terrein, grijpt Dabberke en schudt hem door elkaar, mijn vader heeft de herder los weten te krijgen en op dat moment komt de eigenaar aangekuierd. Mijn ouders vragen of de man hun naar de dierenarts wil brengen en die kerel zegt tegen hun dat ze het maar moeten uitzoeken. Kortom mijn ouders staan daar met een zwaar gewonde hond ( blijkt uiteindelijk 24 hechtingen te hebben ) en hebben een voorbij rijdende auto aan moeten houden om ze naar de dierenarts te laten brengen.
Hondje is nu weer bij hun in de caravan maar kan inwendige schade hebben dus het is nog afwachten.
Nu vertelde mijn moeder dat het bij een soort van manege was, het meisje dat daar aan het paardrijden was zei nog tegen de eigenaar van de herder dat hij mijn ouders wel even moest weg brengen maar hij vond het niet nodig.
Ik wil graag zaterdag verhaal gaan halen bij die man, vooropgesteld dat mijn ouders dat willen ( het zijn oudere mensen) en de rekening gaan vorderen ( € 400 ). Politie aangifte schijnt niet te kunnen ( een hond mag kennelijk geen aangifte doen ) wat kunnen wij nu doen?

ps: het verhaal van me afschrijven kalmeert al enigszins maar mijn ouders waren en zijn behoorlijk in paniek en ik wil graag iets doen.

Magrathea

Re: Hond aangevallen in Epen , eigenaar herder weigert hulp !

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 21:32

Jeetje wat een aso! Gelukkig leeft het hondje nog..

Volgens mij kan je dit gewoon via de verzekering laten oplossen. Hij is verantwoordelijk voor zijn hond, en die hond heeft jullie eigendom schade toegedaan. Ik zou even bellen naar de verzekeraar van je ouders (wellicht dat als ze horen dat het allemaal geregeld kan worden ze iets sneller daartoe bereid zijn). Want daar mag zo'n man natuurlijk niet mee wegkomen.

Hopen dat dit meisje op Bok zit en dat ze hierop reageert, die kan je misschien helpen... Succes!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 21:33

ah wat vreselijk voor je ouders en het hondje!
Zit me hier al kwaad te maken om die man! :(

ik zou oppassen met de manier van "verhaal halen".
blijf iig rustig bedoel ik daarmee, met stroop vang je meer vliegen.

vrees dat idd de politie er weinig mee kan, behalve melding maken
voor het geval dat het vaker mocht gebeuren daar.
verder is het verhalen van de schade een civiele aangelegenheid.

Hebben je ouders rechtsbijstand?
Die zou ik dan nl eerst bellen.

sterkte voor jullie!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 21:34

ach wat zielig ..

Hoop dat je wat gelt terug kan krijgen maar ik zou er maar niet op rekenen

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 21:37

Hebben je ouders een rechtsbijstandsverzekering? Eigenaar van de herder is namelijk aansprakelijk voor de schade. Maar zonder advocaat wordt het moeilijk om je geld te krijgen. Zeker omdat meneer duidelijk van de sociale kant is.

sterkte met jullie hondje

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 21:38

Een dier wordt in deze gezien als een goed en je kunt dus aangifte doen van het beschadigen van jouw goed. Niet aangeven als mishandeling, maar als vandalisme.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 21:39

Mijn ouders hebben denk ik wel een rechtsbijstand verzekering alleen nu ze op vakantie zijn hebben ze niet alles bij, ik zal ze morgen nog eens bellen als ze minder geschrokken zijn ( had net een moeder in tranen aan de telefoon en wilde niet meteen praktische dingen gaan benoemen ). Het gaat hun ook niet zo om het geld hoor, ze zijn alleen enorm geschrokken dat iemand dit hun aandoet, ze staan midden in de bossen zonder vervoer en die man laat ze daar staan. Mijn ouders zijn 70 jaar die reageren niet meer zo snel en zeker niet als hun troetelkind ( de hond) ligt te gillen van de pijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 21:41

Nee maar, nou ja, dat geld kunnen ze beter besteden aan een berg kluiven voor het hondje om van de schrik te bekomen.. En ja, ik vind gewoon dat zo'n man op zijn plek gezet moet worden, het moet duidelijk zijn dat dat niet getolereerd wordt

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 21:43

Bel anders alsnog even na d epolitie.
die kan je ook adviseren wat je in zo een situatie kan doen.
Ik vindt het echt vreselijk voor het hondje en je ouders :(:)

maras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 21:46

Juist Magrathea ik ben ook boos op die man, dat zijn hond ons Dabberke grijpt is tot daar aan toe, is erg, is schrikken maar kan gebeuren. Echter hij had meteen zijn auto moeten pakken en met mijn ouders naar de dierenarts moeten rijden. Dan was het nog vervelend geweest maar mijn ouders zijn heel tolerant naar andere mensen en honden en die waren dan niet zo geschrokken geweest. Ik heb nu echt het idee dat ik ze bij moet gaan staan en reis dus zaterdag af naar Limburg, ga dan een kopie van de rekening af geven aan die man en dan verwacht ik een normale reactie.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 23:19

wat een belachelijke reactie van die man.

volgens mij kun je gewoon aangifte doen hoor, het is toch jullie hond. als je auto wordt gejat doe jij toch ook aangifte en niet je auto ;)

bel gewoon de politie even voor informatie.

volgens mij moet die man de DA kosten gewoon opgeven aan zijn verzekering en dan wordt alles vergoed.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 23:25

Wat een vreselijke vent zeg! Zo ga je niet met mensen om!

verder denk ik dat zij wel degelijk aangifte kunnen doen. Het is hun "bezit" dat schade heeft opgelopen door iemand anders zijn bezit. Dieren vallen als het goed is óók onder de aansprakelijkheidsverzekering.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 23:25

Agosh wat sneu voor jullie hondje om op zo'n leeftijd zo toegetakeld te worden. Heb er zelf ook een van 16 en moet er niet aan denken. Wat een schrik voor je ouders.
Volgens mij kun je gewoon aangifte doen. Sowieso schade verhalen. Ik zou woest zijn op zo'n vent en hij zou elke cent vergoeden en ik zou proberen voor elkaar te krijgen dat de hond in ieder geval op het terrein zou moeten blijven in het vervolg.

Edit: ik heb het nog even opgezocht, maar er kan geen aangifte worden gedaan
Kijk hier maar: http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?f=69&t=27138

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 09:50

wat raar zeg dat je daar geen aangifte van kunt doen, als een hond dus al 10 honden zwaar gewond gebeten heeft dan mag hij gewoon los blijven lopen zonder dat de eigenaar aansprakelijk gesteld kan worden?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 09:54

agossie arm hondje! Hoe is het nu met hem?
En zeker schokkend om zo behandeld te worden (je ouders), belachelijk. Ik als eigenaar zou door het stof gaan en er alles aan doen om hondje zo snel mogelijk hulp te verlenen. Succes met alle afhandelingen!

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 09:59

Jeetje, vervelende situatie. Raar ook van die man die hij hun niet wilde brengen.
Ik zou alsnog even de politie bellen, 0900-8844 of even langs een bureau gaan om te vragen wat er gedaan kan worden....
Sterkte en succes!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:04

Ach wat zielig dat hij op die leeftijd zo wordt aangevallen!!Mijn hondje is 16 geworden en had er niet aan moeten denken dat hem toen nog zoiets was overkomen..Hoe is het nu met hem?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:06

Ik zit me hier echt zo kwaad te maken......................
Ik zou wel degelijk de politie bellen!! Heb het 2x eerder in de omgeving meegemaakt dat een hond een andere hond had gepakt en daar is wel degelijk de politie bij die mensen aan de deur geweest!!
Al zouden ze er niets aan doen, ik zou het ábsoluut niet zomaar over je kant laten gaan!!!
(voor het zelfde geld loopt er de volgende keer een kind voorbij.......)
Hoop dat je ouders een beetje van de schrik bekomen zijn en dat hun hondje weer helemaal opknapt!!
Het is volgens mij voor die eigenaar niet op zijn WA verzekering te verhalen, omdat de hond niet aangelijnd was, maar dat is jullie probleem niet!!

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:08

Hoi,

ik heb iets soortgelijks meegemaakt hier..
Mijn mechelse herder (als pup) is gebeten door 2 jack russels die van het erf van mijn (ex)privé-stalling de baan opgelopen kwamen..

Hier (in België) zit het zo :
Wanneer een hond met zijn eigenaar aan de lijn loopt en dan bijt : daar kan je technisch gezien niet zo heel veel tegen doen van de eigenaars zijn niet in overtreding want ze houden hun hond aan de lijn.
Loopt een hond los en bijt die dan mag je wel aangifte doen want dan zijn de eigenaars wel in overtreding. Honden horen hier namelijk op de eigenaars hun terrein te blijven. Is het niet goed afgespannen kunnen zij hier zelfs voor in overtreding zijn..

En zo'n soort mensen begrijp ik echt niet.. dat kan je geen dierenliefhebbers noemen en verdienen bijgevolg ook geen hond of ander dier!

Ik heb dankzij dat voorval met die jack russels ook een mechelse die nu vrij heftig en agressief durft reageren op andere honden. Maar mijn tuin is daarom wel afgemaakt met 1m80 hoge draad met daarbovenop 2 draden prikkeldraad zodat hij zeker niet kan uitbreken.. Ook neem ik een muilkorf mee als ik ga wandelen en loopt die nooit los (is aangelijnd aan een lijn van 8m zodat hij wel "soort van" kan loslopen)..

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:47

Kellykeuh:

Idem :)
Mijn Duitser is in z'n eerste levensjaar 4 (!) keer gepakt door loslopende honden, en hij kan nu geen honden meer verdragen.
Maar het is niet omdat je hond een andere hond pakt dat je daarom geen dierenliefhebber bent!
Helaas is hij een keer uit z'n bench ontsnapt en heeft toen zelf een windhondje gepakt.
Eigenaresse van het windhondje (die ik toen nog heb geholpen door te bellen naar DA, hondje in auto, zorgen dat haar huis afgesloten is ed) heeft toen ook aangifte gedaan.
Wijkagent is komen kijken, zag dat hond eigenlijk niet van het terrein kan, dat de sloten van de bench verbogen zijn, dus zaak geseponeerd.

TS: de rekening kan je door je verzekering idd laten terugvorderen van de eigenaar van die herder.
Zeker doen!

xxliesjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:51

Stel je vraag even op het duitseherder forum.
100% zeker dat zij je kunnen helpen en de juiste wetsgang kennen.
Zware bijtincidenten worden namelijk wel geregistreerd en na drie keer moet de eigenaar op het matje komen met alle gevolgen van dien.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:55

het was een mechelse toch?? Of kan dat ook op dat forum??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:55

xxliesjexx schreef:
Stel je vraag even op het duitseherder forum.
100% zeker dat zij je kunnen helpen en de juiste wetsgang kennen.
Zware bijtincidenten worden namelijk wel geregistreerd en na drie keer moet de eigenaar op het matje komen met alle gevolgen van dien.

En waarom denk jij dat? Mensen met Duitse Herders zijn namelijk heel gewone hondenbezitters, ik weet op dit gebied net zo veel als jullie hoor :)

Mijn honden hebben nog nooit zware bijtincidenten veroorzaakt, en ik heb mijn leven lang al Duitse Herders. Ik weet er dus evenveel over als jullie, ik denk ook dat de reacties die je daar krijgt als ze zo een vraag op die manier stelt, niet al te vriendelijk zullen zijn, en terecht, ik vind de insinuatie dat eigenaars van Duitse Herders het wel zullen weten als het om zware bijtincidenten gaat, ook érg vervelend, moet ik zeggen.

Het is een feit dat herders de naam hebben. Het is echter óók zo dat een mooie herder een opvallende hond is, en een hond waarvoor veel mensen om zijn minst respect hebben. Een etiket is dan al snel opgeplakt. Maar de meest agressieve hond is een teckel, daarna een chihuahua. De honden die de meeste schade aanrichten zijn boerboels, pittbulls, dat type honden. In geen van de gevallen staat de herder bovenaan, en toch wel de suggestie om de vraag op een duitseherderforum te zetten......

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:08

jeetje wat asociaal zeg .. :n
Hebben wij ook gehad op de hei twee grote zwarte honden pakte zo mijn ene hondje vast, het was ook ecgt vals. en dat baasje zat er een beetje bij te kijken. Mijn vader heeft mijn hondje losgekregen en we zijn snel weggegaan. En de volgende dag zat onze buurhond met hechtingen, aangevallen op de hei door twee zwarte honden..

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:14

Dat soort dingen vind ik echt onbegrijpelijk en kan daar ook echt kwaad om worden.
Ik hoop dat die mensen toch nog zo netjes zijn om de rekening te betalen.

Vorige jaar waren wij op vakantie in een vakantie park.
Daar liepen samen met mijn broer en zijn blinde geleide hond, toen er op 1x een grote zwarte hond op mijn broer zijn hond kwam af rennen en hem zo bij de keel greep, onze hond zetten het op een piepen en mijn andere broer en mijn vader sprongen er direct boven op en hebben uiteindelijk die hond weg moeten schoppen!! de eigenaar.. die stond er een beetje naar te kijken en zei.. ja.. de hond is nog wat jong en speels he... .. :(