rashonden wijzer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

neres

rashonden wijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 20:14

Omdat wij op zoek zijn naar een leuke rashond ben ik mezelf hierin aan het verdiepen. Nou kwam ik terecht op de website www.rashondenwijzer.nl terecht. Nou hier werd ik niet echt vrolijk van.
Is het nou echt zo erg gesteld met de rashonden in Nederland? Wie kan mij antwoord geven?

dierenfan

Re: rashonden wijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:29

ik kan in elk geval 100% zekerheid geven dat deze site NIET klopt op diverse fronten en waarom? Rassen die niet getest worden op diverse erfelijke afwijkingen komen daar naar voren als zeer gezond. En rassen waar veel getest wordt als ongezond. Rare verhoudingen krijg je zo.
Ze hebben deels gelijk en deels niet. Bijv. de border collie is bij lange na NIET zo ongezond als dat hun vertellen.
Echter de boxer is gewoon een heel ongezond ras dus dat kan weer een eind kloppen.
Echter dat de bordeaux dog zo'n heel gezonde hond is klopt echt niet.

Dus al met al heb je er weinig aan.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:33

een hond nemen is altijd een gok omdat het levende wezens zijn. Daarom zou ik sowieso adviseren bij proteq verzekering te nemen omdat die ook erfelijke afwijkingen vergoeden inmiddels. Dit is tegenwoordig geen overbodige luxe.

En tja of je nu beter een stamboom hond of niet kan nemen? Dat is een keuze van jezelf. Bij veel onderzoek kan je heel goed een zeer gezonde stamboomhond vinden. Echter het kan ook zijn dat iets wat in die lijnen nooit voorgekomen is opeens naar boven komt.
Je kan ook een kruising nemen tussen 2 verschillende rassen maar wel beide ouders een stamboom en goede uitslagen van onderzoeken en goede voorouders e.d. Echter dit is bijna niet te vinden. Dit zou wel een voorkeur zijn van mij.

En tja, je kan zo moeilijk doen als dat je zelf wil. Hier gewoon een pup uit het asiel genomen. Helaas wel met ED blijkt nu na 3 jaar echter een geweldig gave hond. En een volwassen herplaatser. Al met al ben ik aan 3 en 4 bezig en altijd nog gewrichtsproblemen gehad bij mijn honden. 3 volwassen herplaatsers (boxers) en 1 pup (rot x lab)

neres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 08:49

Bedankt voor je reacties. Ik snap dat een hond natuurlijk altijd ziek kan worden. Zo'n verzekering is zeker een goed idee zeker als ze ook erfelijke afwijkingen vergoeden.
We willen wel een raspup, dus goed onderzoek en het risico maar nemen. Het is dus niet zo zwart wit als gesteld door zo'n site.

Tijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 09:05

Er is bij de BBC en op de publieke zender een heel programma geweest over rashonden en de misstanden in de fokkerij. Het programma van de BBC heet Pedigree dogs exposed. Misschien wel verstandig om daar eens naar te kijken voordat je een rashond kiest. Hoe het programma op de publieke zender heet, weet ik helaas niet meer.
Op de site van Animal Planet kan je een soort mini enquete invullen met wel ras bij je past, is best leuk om te doen. Al moet je het natuurlijk niet 100% serieus nemen.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 09:18

Dit is serieus de stomste, minst objectiefste site die ik ooit heb gezien!
Wil je echt de resultaten van de onderzoeken weten van een bepaald ras? Bel dan naar de rasvereniging en binnen 2 minuten heb je alle uitslagen met naam en toenaam. Zo plaatsen vee clubs de resultaten in het jaaroverzicht boek en zie je exact hoeveel van de honden aan een bepaalde ziekte lijdt!

Er zijn inderdaad rashonden die te ver zijn doorgefokt en op karikaturen zijn gaan lijken. En daar gaan ook die programma' over die Tijn bedoeld. Maar dit zijn er een aantal en ook bij die rassen zijn er mensen met verstand die wel op de juiste wijze fokken. Er ook zijn ook veel kansen voor rashonden en de raad van beheer doet haar best om de welzijn van de rashonden te verbeteren en de eisen strenger te maken.
Een rashond kopen is in mijn opinie nog altijd beter dan een vuilnisbakje omdat je nu weet wat je krijgt en kan je bewust kiezen. Test zijn in te zien. En op de website wordt gezegt dat testen niets uitmaken maar ook dat is grote onzin. Veel aandoeningen zijn erfelijk en weet je door te testen of een combinatie een goede keus is.
Ik kan hier nog veel meer op zeggen maar weet niet waar ik moet beginnen. Mijn PB box is altijd open voor mensen die meer info willen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:52

apple01 schreef:
Wil je echt de resultaten van de onderzoeken weten van een bepaald ras? Bel dan naar de rasvereniging en binnen 2 minuten heb je alle uitslagen met naam en toenaam.

Jaaah, die zijn objectief _O-

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 09:28

Sommige rassen zijn echt héél ziek.
Weet niet of je ooit dit filmpje gezien hebt: http://www.youtube.com/watch?v=GhXHFOrBbEc.
Als je dat filmpje gezien hebt weet je dat het niet alleen onzin is, sommige rashonden worden doodgefokt door mensen, doordat ze 'speciale' raskenmerken moeten hebben.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 09:29

Kuggur schreef:
apple01 schreef:
Wil je echt de resultaten van de onderzoeken weten van een bepaald ras? Bel dan naar de rasvereniging en binnen 2 minuten heb je alle uitslagen met naam en toenaam.

Rasverenigingen zijn niet meer te vertrouwen. Zij zeggen echt niet dat een ras zeer ongezond is. Je zal altijd horen dat het allemaal niet waar is wat er staat.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 15:42

Laptopmuis schreef:
Kuggur schreef:

Rasverenigingen zijn niet meer te vertrouwen. Zij zeggen echt niet dat een ras zeer ongezond is. Je zal altijd horen dat het allemaal niet waar is wat er staat.

Het zou kunne zijn dat er rasverenigingen zijn die niet objectief zijn. Dat wil ik best geloven.
Maar bij de JRT vereniging worden alle testen geregistreerd en de aantal uitvallers versus de gezonden worden in tabellen gepresenteerd. Bovendien wordt er elke maand een boekje uitgegeven met showresultaten, nieuws, activiteiten en ook welke honden getest zijn op de oogafwijkingen en wat de uitslag hiervan is. Ik geloof wel dat dit ongeveer objectief is.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 15:43

Laptopmuis schreef:
Sommige rassen zijn echt héél ziek.
Weet niet of je ooit dit filmpje gezien hebt: http://www.youtube.com/watch?v=GhXHFOrBbEc.
Als je dat filmpje gezien hebt weet je dat het niet alleen onzin is, sommige rashonden worden doodgefokt door mensen, doordat ze 'speciale' raskenmerken moeten hebben.

Vind jij dat filmpje dan wel objectief?

Tijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 16:20

Apple je hebt het over showresultaten maar als je uitgaat van een duitse herder, heb ik 10x liever een werkhond dan een showhond met een model glijbaan en zwabberende achterbenen.
Of oogafwijkingen, dat er rassen zijn waarbij een groot aantal honden operaties moeten ondergaan omdat hun wimpers in hun ogen prikken.
Dan kan welk rasvereniging dan ook dat registreren en in een boekje zetten maar er zitten echt erfelijke afwijkingen tussen die een hond een hoop leed kunnen geven.
Persoonlijk zou ik dan voor een ander ras kiezen waarbij de kans op erfelijke aandoeningen minimaal is.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 16:28

Er zijn heel veel hondenrassen die zo zijn doorgefokt dat er idd heel veel fouten in het ras zitten, is bij de paarden overigens ook zo, gewoon goed je ogen openhouden en altijd kijken hoe de gezondheid van de ouders is en dan nog zitten er soms kneusjes tussen, gewoon lekker lezen over verschillende rassen, ga eens naar een tentoonstelling praat met de fokkers, maar laat je op de show geen hondje aanpraten, ga alleen voor de info, zo kom je er langzaamaan achter wat je wel en niet zoekt en wil in een hond. Bij Kynologenclubs kan je het ook proberen, die kunnen je goed vertellen welke rassen wel of niet bij jou als persoon passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 17:01

Het is idd zo dat sommige rassen wel er heel slecht aan toe zijn.
Maar zo slecht is het niet met ze gesteld hoor ;)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 17:06

passieAppel schreef:
Het is idd zo dat sommige rassen wel er heel slecht aan toe zijn.
Maar zo slecht is het niet met ze gesteld hoor ;)

vond het ookwel een antilijst op die site, beetje te negatief opgesteld

palinglcw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 17:32

websites bieden vaak veel tegenstrijdige informatie je kunt het beste veel tijd vrij maken en langs veel fokkers gaan met voorkeur naar werkhonden die nog worden gebruikt waarvoor ze zijn gefokt of jachthonden waar nog mee gejaagd wordt(ik weet niet precies wat voor ras je wilt)
veel hondenrassen zijn helaas niet meer wat ze horen te zijn dit is mede te wijten aan dat sommige mensen iets overdreven aanwezig willen hebben als voorbeeld.
zo was de bull terrier bedoeld een atletische hond http://cbtjournal.yolasite.com/ en zo zijn ze tegenwoordig helaas zijn er nog maar weinig "echte" bull terriers die nog voldoen aan het beeld dat men vroeger had over de hond.Afbeelding vooral te zien aan die bult op hun kop waar de stop totaal is verdwenen.