Ram castreren. (konijn)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tylermen

Ram castreren. (konijn)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 19:45

hallo allemaal,
Omdat wij een paard nog niet kunnen betalen, hoe graag ik het ook wil, wil ik een ander diertje, dat ik al langer wil; een konijn.

Nu zat ik gewoon even rond te kijken en vroeg ik me af, of je een ram moest castreren als hij NIET bij een voedster zit?

Van een voedster weet ik dat het wel beter is, omdat ze snel baarmoederkanker kúnnen krijgen.

Alvast bedankt. :D

Ps: ik heb vroeger heeeeeeel veel konijntjes gehad, dus ik weet er in principe genoeg over. :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:46

Als je er geen voedster bij zet hoeft het niet
MAAR.... Een konijn is een groepsdier en hoort niet alleen te zitten
De beste combinatie is een gec ram met een voedster, iig GEEN 2 rammen nemen
Je maakt je konijn dan veel gelukkiger
In een opvang voor konijnen zitten heel veel leuke, en daar zijn de rammen al gecastreerd !!
Op mijn site staat nog heel veel info en ook een lijst met konijnenopvangcentra
Zie profiel voor link

Tylermen

Re: Ram castreren. (konijn)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 19:48

Dan ga ik daar kijken. :D

Nog een vraag, bij ons liepen ze (toen ik nog jong was en we nog geen honden hadden), los op de plaats. Nu wil ik hem/haar liever binnen houden, omdat de honden vaak buiten zitten en ze ze anders opvreten. :(
Dus hoe groot zou het hok moeten zijn? Mijn voorkeur gaat uit naar 1/2 dwergkonijntjes. :d

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:49

Voor 1 dwergkonijn heb je 1m2 nodig ,voor 2 dus 2m2
Maar helaas zijn veel dierenwinkel kooien te klein, wat ej dus kan doen is een panelenren om de kooi zetten, en de kooi altijd open laten staan
Zo kunnen ze in de ren wanneer ze willen
Maar echt, ga aub voor 2 konijntjes, en in een opvang zit zoveel leuks ! :D

_Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:49

Als ik jou was zou ik een konijntje niet alleen houden. Konijnen zijn veel gelukkiger met gezelschap. Er zijn vele opvangen waar je een gecastreerd rammetje halen, daar kunnen ze hem ook koppelen aan een voedster zodat je een gezellig stelletje mee naar huis kan nemen. Zijn zat konijntjes die op een goed huisje wachten in de opvang.

Tylermen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 19:52

mijn konijntjes van vroeger kwamen altijd uit de dierenwinkel, raar genoeg stierven die veeeeel eerder dan de konijntjes die we daarna van een erkende fokker hadden.
Ik ga nu dus ook naar een fokker of naar een opvang,
mijn besluit is genomen, als het doorgaat worden het er zoiezo 2.

De ruimte hebben we zoiezo wel, maar ik wou het eerst vragen voordat er straks ongelukken/andere dingen gebeuren die ik wil voorkomen.

Zijn er verder nog dingen waarmee ik rekening moet houden?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:54

Heel goed dat je niet meer naar een dierenwinkel gaat !
Jammer dat je zo ver bij me weg woont, wij hebben in de opvang zoveel leuke konijnen !

Als je belang hebt bij boekjes over ziektes,huisvesting,aanschaf enz
Ik heb 3 boekjes die ik voor verzendkosten op stuur, deze boekjes zijn van Stichting KonijnenBelangen

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:55

Ik heb ook een gecastreerde ram en een vrouwtje- ze zijn al jaren erg gelukkig samen. Het rondplassen is dan ook minder. Dus ik kan je een dergelijke combinatie goed adviseren.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:55

ik zou zeker castreren als je binnen wil houden want ze hebben veel minder/niet de neiging tot sproeien en urine stinkt minder.

Tylermen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 19:58

oke, ik ga binnekort ff hier in de buurt rondkijken denk ik. Wat is er eigenlijk dan ''mis'' met de konijntjes in de dierenwinkel, doordat ze zo snel sterven?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:01

Vaak is het allemaal broodfok, dus ze worden ''gefokt'' voor het geld
Ze zitten in slechte omstandigheden, en ze worden te jong bij de moeder weggehaald enz

Tylermen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 20:03

Ooh, vandaar. Oke, ik ga binnekort eerst kijken voor een kooi+ren of iets dergelijks en dan zorgen dat ik alles in orde heb en dan pas konijntjes zoeken. :D

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:07

Op marktplaats staan ook vaak goedkope kooien en rennen
Zit er een opvang bij je in de buurt ?
Goed dat je er zo mee bezig houd !
Mocht je interesse hebben in de boekjes, moet je maar ff pben :)

Tylermen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 20:08

Op internet staat ook genoeg informatie, mocht ik eventueel nog intresse hebben dan pb ik wel. :D

Op marktplaats ben ik nu aan het kijken, Of er een opvang in de buurt zit weet ik niet, en anders rijden we maar een eindje, vindt ik niet zo erg. :P

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:13

Mijn ervaring is dat twee konijnen altijd ruzie maken ( tot willen killen aan toe) wat voor ras of wat voor geslacht het ook is/zijn.
We hebben nu sinds een paar jaar een konijn en een cavia samen en dat gaat eigenlijk altijd goed.
Een konijn laten castreren is niet zonder gevaar...ze kunnen vaak heel slecht tegen een narcose en sterven op de behandeltafel. Het is mij dan ook door verschillende DA's afgeraden. Nu is dit wel een tijdje geleden, misschien zijn er ondertussen betere narcoses?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:17

Nou niet alles over 1 kam scheren he
Het komt idd wel eens voor dat een konijn niet met een ander konijn kan, dit gebeurd weinig !
Ik ben van mening dat een konijn met een konijn hoort te zitten
Als je aan konijnen begint en je konijnen bij een opvang haalt worden er 2 konijnen uitgezocht die bij elkaar passen
Een konijn met een cavia vind k dan weer geen goeie combinatie...
http://ikwileenkonijn.webklik.nl/page/k ... -s-samen-y

En als je ram in goeie conditie is, is castreren geen probleem
Ik heb heel wat rammen laten castreren ( konijnenopvang ) en het is zelden gebeurd dat er 1 het niet overleefde

Tylermen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 20:20

cavia en konijn, lijkt mij ook niet handig.
Is hetzelfde als een paard en een schaap of een paard en een ezel, Ze hebben niet dezelfde taal en begrijpen elkaar dus niet zo goed. Of ik zit nu weer verkeerd te denken :P

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:21

Je hebt helemaal gelijk :)
Ook de voeding is anders, een cavia heeft extra Vit C nodig wat dus in het voer zit, en een konijn mag weer niet extra Vit C in het voer omdat ze dit zelf aan maken
En zo zijn er nog veel meer dingen, zie de link in mijn vorige bericht

Tylermen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 20:22

En als ik nou eens een ren pak, en iets van een afdakje of iets dergelijks? of moet er persee een binnekooi komen?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:23

Voor binnen ?
Als je een ren maakt/koopt en er genoeg schuilmogelijkheden in doet, en lig plekken lijkt me dat prima

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:26

IK scheer niet alles over 1 kam, hoor. Wij hebben al veertig jaar konijnen en het is bij ons nog nooit goed gegaan met meerder konijnen bij elkaar :x
En nu we cavia's bij onze konijn hebben ( verschillende konijnen, verschillende cavia's in de loop der tijd) gaat het heel goed. Ze hebben wel degelijk wat aan elkaar...ze eten samen en slapen in de winter lekker tegen elkaar aan :D Soms ligt er een cavia bovenop het konijn te snurken...helemaal gezellig!
En met de voeding......wat maakt het uit als het konijn extra vitaminen krijgen? De sinaasappel laat het konijn toch liggen, die is voor de cavia. Voor het konijn kan het helemaal geen kwaad om caviavoer te eten. Teveel aan vitamine c is niet erg dat plassen ze wel weer uit.

Tylermen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 20:27

voor binnen ja, buiten lijkt mij niet verstandig en in de schuur ben ik bang dat ik ze vergeet, binnen niet. In de schuur vriest het ook altijd en is het dus superkoud, vindt ik best zielig als ze daar dan zitten. Dan ga ik denk ik voor de ren, komt goed. Zodra ik ze heb, maak ik een foto en zet ik het hier. Dan zouden jullie kunnen zeggen wat ik zou moeten wijzigen of toevoegen, heb het idee dat dat nog even duurt, aangezien er nog heeeeeeeul wat aan mijn kamer geknutseld moet worden en we binnekort gaan verhuizen, dan krijg ik een grotere kamer, ik heb nu een superkleine kamer, (wel genoeg ruimte voor de diertjes natuurlijk!).

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:28

Een konijn en cavia spreken een verschillende taal, hebben ander voer nodig, en als een konijn een keer trapt uit blijdschap kan de cavia flink verwondt worden. Géén goede combinatie dus!

Tylermen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 20:29

Hoe hoog moet de ren zijn?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:30

Mirim Jammer dat je zo koppig bent, een konijn en een cavia zijn groepsdieren
Het zijn 2 totaal andere dieren, die begrijpen elkaar niet, een konijn likt een konijn als ze elkaar lief vinden, als een konijn bij een cavia dit doet, snapt die cavia er niks van. Ik heb een cavia weten te redden van een konijn, dit konijn had de cavia zo toegetakeld met zn grote poten, cavia had een grote open wond op zn rug, als je de poten ziet van een konijn en het hele lijfje van een cavia....
Ik kan zo nog wel even door gaan
Met geduld, de juiste kennis en een geschikt konijn, moet ook jou konijn gekoppeld kunnen worden aan een ander konijn, ik zou er graag mee aan de slag willen maja...

TS Ik ben hee benieuwd, goed dat je er zo mee bzig bent voordat je ze aanschaft :)
Ik zou em een meter hoog doen ?