Help! Hoe stimuleer ik een hoogbegaafde kat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pluizebolpum

Help! Hoe stimuleer ik een hoogbegaafde kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 15:10

Nou ja...hoogbegaafd...In ieder geval is de dame in kwestie behoorlijk snugger.

Maar goed, Het Probleem:

Dit schatje, Caitlin genaamd, krijgt brokvoer (hier valt niet over te discussieren, ik ben voorstander van vers maar mevrouw heeft onomwonden laten blijken meer van droge stof te houden :roll: ). Om dit een beetje leuk te houden, én om het feit dat ze de neiging heeft tot dikzakkerij, heb ik 101 leuke manieren om haar te laten werken voor eten bedacht. Ik gooi het, zodat ze er achteraan moet rennen, ik verstop het, zodat ze als een bloedhond door de kamer snuffelt, of ik doe het in spelletjes, die ze, jammer genoeg, allemaal door heeft.
Ze heeft verschillende CatIt activiteiten, een voerbal en daarnaast een aantal zelf geknutselde 'activity-centres'. Miepje Poes hengelt het er evengoed allemaal zo uit alsof het niets is. Is het er niet uit te hengelen dan wordt er gewoon tegenaan gemept totdat het van ellende eruit valt. Erg grappig. Vooral omdat je bij thuiskomst dan wel opstaan nooit weet waar en in welke staat je het speelgoed gaat vinden.
Mijn laatste creatie, iets wat hierop lijkt, had ze direct al door. Ze keek ernaar, haakte één pootje in een bakje en keerde dat langzaam om terwijl ze zeer geinteresseerd naar het effect daarvan zat te kijken: dat het brokje uit het bakje viel. "Bingo" dacht mevrouw en hengelde op dezelfde wijze de twee andere traktaties eruit. Het knutselen duurde langer dan dat poeslief nodig had om achter te werkwijze te komen :\ .

Natuurlijk is het ook een beetje eigen schuld...Door op al die manieren voer aan te bieden leert de kat probleemoplossend te denken en wordt daar steeds beter in. Hartstikke tof. Alleen is mijn creativiteit een beetje op. -O- Zelfs snuffelen op dierenspullenverkoopsites levert weinig inspiratie op, dus...brand los! Wie heeft er nog een leuk idee of die fantastische tip zodat ik mijn poezebeest weer kan inspireren in plaats van dat ze er zo van gaat liggen?

Alvast voordat iemand op dat idee komt, een speelmaatje heeft ze niet nodig. Ook daar is ze erg uitgesproken in en bovendien zit ik niet zo te wachten op bloedbaden of volkomen geruïneerde huiskamers (zó uitgesproken dus := ). Brokjes aan het plafond plakken gaat hem ook niet worden, denk ik. Ik heb namelijk geen trap :P .

(en als iemand me dan ook nog kan uitleggen waarom ik telkens Russische ZooPlus banners krijg...)

eenitraM

Re: Help! Hoe stimuleer ik een hoogbegaafde kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:12

Het is een kat.... :')

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:37

eenitraM schreef:

TS heet Pluizebolpum, houd hier wel rekening mee. -O-

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:43

Lang leve het cat activity fun board... Hij bevalt hier al 2,5 jaar erg goed, ondanks dat er ook gewoon een bakje met brokjes staat vind katlief het meestal leuker om uit het bord te hengelen ;)

Afbeelding

danaderese

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:52

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:36

@ Ilsemarie... waar heb je dat wauwie-helemaal-te-gek-bord vandaan?!

Voor mijn katten heb ik een houten plankje van 30x30 cm genomen, hier buisjes in kleurtjes geschilderde PVCbuis op geplakt van verschillende hoogtes en bekleed met een bontje.. helaas kijken mijn katten er niet naar om.. *misschien moet ik er andere snoepjes in gooien*

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:39

Nina ottoson is ook erg goed en leuk speelgoed (wel duur) maar is eigenlijk bedoeld voor honden, denk dat het voor katten misschien wat zwaar is? (is houten speelgoed)

@wiebke: hij is momenteel voor 20 euro bij Zooplus, ik heb 'm toen voor 30 op een andere site gekocht (indertijd was hij toen overal nog 40) maar op moment ben je bij zooplus het beste af denk ik ;) Is echt een ideaal ding, ik gooi 'm ook regelmatig een keer in de vaatwasser, kan hij ook prima hebben!

Kaula

Kennissen van mij hebben een sok waar ze brokjes in doen, vervolgens knopen ze die dicht en hangen ze de sok aan een touwtje. Is het ook niet zo erg als het stukgaat..

SimoneDV

je hebt ook van die ballen met een gat erin (die kan je van vaak ook wat kleiner draaien) en dan kan je daar brokjes in doen, moeten ze rollen om het eruit te krijgen.

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:40

kijk zoiets, kost denk ik max een paar euro. Afbeelding

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:42

:\ mijn kat eet niet eens uit haar bakje als de brokjes er niet nét vers ingeworpen zijn voor haar neus, ze wil altijd 'een vers laagje'

Afbeelding
luiwammes :z

ze lijkt op de foto dikker dan ze is, ze heeft (nog) geen overgewicht

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 16:42

Kattenbak schreef:
eenitraM schreef:

TS heet Pluizebolpum, houd hier wel rekening mee. -O-

-O-
Die naam zegt alleen iets over de staat waarin mijn haar verkeerd, bovendien zegt een 'Diana Ross meets stopcontact' kapsel weinig over intelligentie. Hooguit over een gebrek aan kundige kapperskwaliteiten :o .
Dat het om een kat gaat was me trouwens niet geheel ontgaan... :P

Ilsemarie, een activity board had ik al, ik heb iets dergelijks zelf gefabriceerd. Het idee is ongeveer hetzelfde, verschillende gleuven, hokjes en kommetjes waar poeslief brokjes uit moet zien te vissen. In eerste instantie ging het ding gewoon over de kop, en nog eens als er nog wat in zat. Conclusie voor kat: geweld loont. Conclusie voor mij: hobbylijm van de Hema is stevig. :')
Tegenwoordig vist ze ze er zo uit. Mevrouw weet precies welke beweging de juiste effecten geeft...

Voerballen zijn bekend, ik heb er ook zo eentje, maar dan in het rood met visjes erop. Ook hier geldt dat kat in kwestie allang door heeft welke tik de beste resultaten geeft.

danaderese schreef:
je kan eens proberen dit te maken
http://www.catcetera.nl/nl/nina-ottosso ... turbo.html

geen ervaring mee maar moeilijkheidsgraag is moeilijk

Kijk! Dit ziet er idd erg interessant uit. :j Lijkt me een uitdaging om te maken (al koop ik het ook net zo makkelijk, vind het alleen zonde geld als ik er vervolgens meer lol van heb dan de kat) en zo, met die schuifjes en de onvoorspelbaarheidsfactor ook een uitdaging voor poeslief.

@wiebke: Ik weet dat je die activityboards bij Zooplus kunt krijgen. Daar heb ik die van mij op gebaseerd.
Lekker geurende snoepjes wil ook nog weleens helpen. De catsticks van Whiskas ruiken behoorlijk. Caitlin vindt die waar ik ze ook verstop.

Kaula schreef:
Kennissen van mij hebben een sok waar ze brokjes in doen, vervolgens knopen ze die dicht en hangen ze de sok aan een touwtje. Is het ook niet zo erg als het stukgaat..

Hé, das ook een goeie!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:20

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:40

Ik heb ook het activity board maar niet beiden kunnen er goed mee omgaan. De een is een vreetzak en eet zo het hele board leeg, de ander is wat trager en gaat zitten toekijken en eet dus vervolgens niets tot weinig....
Maar ondertussen eten ze voornamelijk rauw voer en gebruik ik het bord dus weinig. Alleen als we echt beiden (vriend en ik) een lange dag weg zijn wil ik er wat brokjes in doen voor het idee, zodat ze wat te doen hebben....
Die houten borden vind ik ook mooi, en duur! maar ik las ergens dat het hout erg onhandig is, het is namelijk niet echt hygiënisch (moeilijk schoon te maken)

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:17

Hout is inderdaad minder hygiënisch. Ik heb voor mijn honden veel nina ottosson spellen uit de "alleen maar hout tijd" en die zien er niet meer uit :D Gelukkig hebben ze nu ook kunststof, makkelijk schoonmaken. Toen ik nog katten had (helaas kan ik geen katten meer houden in mijn huidige woonsituatie |( )speelde die er ook regelmatig mee. Stukje kaas of kattensnoepjes erin en ze worden vanzelf slim :D Nina Ottosson is wel aan de prijs, maar er zijn zoveel "na-apers" die het een stuk voordeliger doen. Zo is er Doggy Brain Train, deze heb ik : http://www.hondenoutlet.nl/product/dogg ... -train-2-1 aan 2 kanten te spelen *\o/* en Dog Activity, deze vonden mijn katten geweldig!!: http://www.hondenoutlet.nl/product/dog- ... urn-around Zo leuk dat er zoveel verschillende spellen zijn. Maar wat mijn katten ook leuk vonden was een theedoek met er kattensnoepjes tussen verstopt. Kost niets :Y)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:26

Mijn katten weigerden vroeger een brokje van de grond te eten, het hoort immers in het bakje toch, anders is het geen brokje :D

Nu doen we:

- brokjes overal op leggen, verstoppen
- in krantenproppen, in theedoeken
- Doos met wc-rolletjes in geplakt, er tussen en in de rolletjes
* in leeg eierkarton, lekker vissen
- in voerbal, kater duwt hem onderhand tegen de muur en schudt hem zo in 1 haal leeg
- gooien en laten rennen

Ik zoek ook inspiratie :D Waar ze in het begin UREN zoet waren (en een paar keer honger gehad hebben :') ) zijn ze nu meestal op 10 minuutjes klaar...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:36

Ik ga dit topic aan onze luie monsters voor lezen :j die schuiven de keuken in, ploffen op hun kont neer en brullen net zolang totdat de voerslaaf komt om brokjes in het bakje te doen. Afgekauwde brokjes nog in het bakje? Die kun je weggooien (of laten 'stofzuigen' door de hond) want afgeknauwde brokjes zijn BAH. Brokjes die al even staan? Kunnen ook richting hond. Rauw? Je dacht toch niet dat we rauw gingen eten? Het enige wat rauw naar binnen gaat is een muis. Een zelfgevangen (of zelf afgepakte :+ ) muis welteverstaan.

Maar moeite doen voor je brokjes? Welnee. Die behoren gewoon vanuit het bakje naar binnen geschoven te worden. Denk dat de dames een rolberoerte krijgen als ik ze een voerbal of activity ding voor zet. Wel een idee... <<)

Maar vrees dat ik je helaas niet kan helpen TS Y;(

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:40

Berdien, bij mij zaten ze eerst ook vreemd te kijken naar het activity board, maar ik heb er in het begin heule lekkere snoepjes in gedaan die lekker sterk ruiken. Dan gaan ze het wel doorkrijgen.
Een klein beetje zorgen dat ze wat trek hebben, wil ook wel helpen....

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:43

Ze slaan elkaar wel de hersens in voor die Whiskas snoepjes, kan het altijd daar eens mee proberen.
Zorgen dat ze trek hebben... is wat lastig coördineren met vier baasjes maar het valt te proberen. Eén poezeltje valt nog wel mee, die stuitert altijd zo hard rond dat ze kan eten wat ze wil maar aankomen doet ze niet. De ander... voor haar zou wat moeten doen voor haar brokjes zeker niet verkeerd zijn.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:44

het is dat je zo ver weg woont, anders had je zo het activity board mogen lenen
hier gebruik ik het niet zo heel veel meer vanwege voornamelijk rauw voer

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:47

Hier waren het ook écht voerbakkatten hoor! Helaas door omstandigheden MOEST ik wat vinden, en de voerbak is van de ene op de andere dag compleet verdwenen. Ik legde het eten dan gewoon op 2 plaatsen op de grond en zo heb ik het opgebouwd.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:47

Oh, wat een leuke dingen komen hierlangs! Sorry TS, je hebt helemaal niets aan deze uitspraak. Ik zal ook eens met je meedenken.

Brokjes aan een dik elastiek knopen en ergens ophangen? Met ze brokje voor brokje uit de "lucht" halen...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:48

Als het inderdaad bij Zooplus maar €20 is dan kan ik het altijd gewoon proberen :j mochten ze er echt niets mee doen dan staat het zo op MP :))
Enige probleem is de hond die bij alles wat anders dan anders met haar snufferd er boven staat. Werkt het rustig uitproberen van z'n bord niet echt in de hand :+ Nou ja, daar vind ik ook wel wat op.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:53

En kunstjes leren? Onze siamees geeft pootjes, high five, kan mooi zitten, op mijn knie springen en daar al bijna een rondje draaien, zitten en liggen. En... ze vindt het geweldig! Komt 's avonds vanaf een uur of 8 bij me op de armleuning zitten in afwachting van "het" moment. En je kan het zo moeilijk en uitgebreid mogelijk maken als je zelf wilt :)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 22:05

Hihi Berdien, iets dergelijks had ik tijdens mijn zoektocht naar wat madam wél lustte. Ik had haar eens, ja weet dat het slecht is maar nood breekt wet, kippelevertjes gegeven. Ze haakte met één nagel in zo'n stukje, viste het uit het bakje en kwakte het op de grond waar het stukje nog even nabibberde. Die blik die ze toen trok _O- . Kippelevertjes was dus wel het toppunt van onacceptabele voeding.

Ziviaantje, die eerste link vind ik ook wel tof, iets als die tweede heb ik al geknutseld. Al zie ik op het plaatje wel dat er dekseltjes met gaatjes op zitten. Idee :)* .

Agossie, geeft niet, als ik met dit topic per ongeluk anderen ook op ideeën breng is alleen maar leuk. Nog meer katten en honden die leren puzzelen. :D
Elastieken vind ik dan weer een beetje eng. Maar het idee van ophangen, zoals eerder ook geopperd in een sok, lijkt me ook al leuk. Nu alleen nog bedenken hoe en waar.
*ziet al een huis totaal verbouwt tot hindernisbaan voor poezebeest voor zich := *

Amable, kunstjes zijn we ook al mee bezig, 'hoog' gaat al heel goed, 'om' kan ze ook redelijk en we werken nu met 'luid'. Ik had eerst nog wel een clicker geintroduceerd, maar dat werd duidelijk niet gewaardeerd, iets, misschien die blik van 'stop dat ding eens ergens waar de zon niet schijnt, wil je' >;) , in haar houding gaf me het idee dat ze het geluid niet zo leuk vindt. Ik doe het dus maar met een zo snel mogelijk 'goed zo'.