Kat is agressief, mist hij een vriendje?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Patty14

Kat is agressief, mist hij een vriendje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 10:59

Hallo allemaal,

Wij hebben thuis een gecastreerde kater van 2jaar. Hij is de enige kat thuis en komt niet buiten. We wonen 4hoog dus dit is ook niet mogelijk. We spelen veel met hem en overdag is hij vaak een paar uurtjes alleen als wij weg zijn. Nu is het zo dat hij ons vaak vanuit het niets aanvalt en bijt. Hij doet dit als ik gewoon op de bank zit of als ik hem vast heb. Hij doet het niet altijd en kan ook ontzettend lief zijn. Nu weet ik niet zo goed wat ik hiermee aan moet. Ik heb al veel op internet gelezen over dat ze agressief worden als ze pijn hebben en als ze alleen zijn. Nu denk ik niet dat hij pijn heeft. Hij is laatst bij de DA geweest en die zag niks. Maar als hij gewoon lief is kan ik hem overal aaien en laat hij niet merken dat hij pijn heeft. Of mist hij dat echt een andere kat waar hij mee kan vechten en spelen?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Thirty

Re: Kat is agressief, mist hij een vriendje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:43

Op welke leeftijd is hij bij z'n moeder weggehaald?

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:48

Vervelend probleem zeg.
Misschien kan hij inderdaad zijn energie niet kwijt. Onze kat is ook 2 en doet wat jij beschrijft ook soms maar dan is ze niet genoeg naar buiten geweest. Dan veranderd onze lieve Pluis in Terror Pluis }:)
Die van jou komt niet buiten dus zou het een kwestie van teveel energie kunnen zijn.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 18:08

Welke leeftijd hij bij zijn moeder weggehaald is weet ik niet. Wij hebben hem toen hij 3maanden was uit het asiel gehaald. Hij was een zwevertje.
Hij heeft soms wel energie te veel. Maar proberen wel heel veel met hem te spelen.

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:16

ik herken dit gedrag, maar jou kat zit en binnen en heeft geen maatjes om sociaal contact op te bouwen. ik gooi ze lekker naar buiten dan kunnen ze hun ei kwijt. jou kat mist dat wss ontzettend en ontwikkeld dit gedrag.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:20

_blue_ schreef:
ik herken dit gedrag, maar jou kat zit en binnen en heeft geen maatjes om sociaal contact op te bouwen. ik gooi ze lekker naar buiten dan kunnen ze hun ei kwijt. jou kat mist dat wss ontzettend en ontwikkeld dit gedrag.

Het gaat om een binnenkat, die weet niet wat die 'mist'.

Een kat is een solitair dier. Sommige accepteren andere katten, dan heb je geluk. Maar een kat is niet zo sociaal als een hond, vaak. Afhankelijk van het ras.

Ik gok dat je kat als kitten te vroeg bij de moeder is weggehaald en daarvoor dat gedrag vertoont.

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:01

Mijn kat doet het ook wel eens, ookal hebben we 3 honden en komt ze zat buiten! Maaar het is vaak gewoon energie te veel!

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:05

Je kan er een kitten bij nemen! 2 katten hebben veel aan elkaar! Agressie komt vaak voort uit verveling! Ik heb ook 2 katten, altijd leven in de brouwerij!

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 21:10

Ik zelf zou er heel graag een vriendje voor hem erbij willen. Maar mijn moeder is het hier niet zo mee eens. Wat zou er dan het beste bij kunnen? Poes of kater en wat voor leeftijd?

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:17

ik denk dat jou moeder heel wijs is om der geen andere kat bij te nemen. jou kat heeft nooit geleert om met soortgenoten te spelen dus de kans is groot dat dit heel erg vervelend gaat uitpakken en de nieuwe kat de sjaak wordt.....helemaal bij katers!en dan ben je nog verder van huis

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 21:23

Hij kent wel andere katten. Hij heeft in het asiel ook gewoon bij andere katten in gezeten. Hij kent het dus ook wel om met ze te spelen. Alleen sinds hij bij ons is zit hij alleen. Is het dan nog moeilijk voor hem?

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:52

_blue_ schreef:
ik denk dat jou moeder heel wijs is om der geen andere kat bij te nemen. jou kat heeft nooit geleert om met soortgenoten te spelen dus de kans is groot dat dit heel erg vervelend gaat uitpakken en de nieuwe kat de sjaak wordt.....helemaal bij katers!en dan ben je nog verder van huis

Wat een onzin... Poezen kunnen ook heel vervelend zijn.. Een jong katertje is de beste optie om er bij te nemen!

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:53

Patty14 schreef:
Hij kent wel andere katten. Hij heeft in het asiel ook gewoon bij andere katten in gezeten. Hij kent het dus ook wel om met ze te spelen. Alleen sinds hij bij ons is zit hij alleen. Is het dan nog moeilijk voor hem?

Tuurlijk, heb ik ook met mijn kater gedaan! Een kitten erbij is geen probleem!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:56

Kun je het huis niet aanpassen? Mooie grote krabpaal met klim/schuil mogelijkheden om het toch wat natuurlijker te maken omdat ie niet naar buiten kan? Dan kan ie zelf de energie loslaten.

Een kat erbij nemen zou ik niet snel doen, omdat je kat al wat gedragsproblemen heeft. Op een klein oppervlak (omdat de kat immers geen buitenruimte heeft) kan het terratoriumgedrag enorm versterkt worden en voor je het weet heb je 2 katten met problemen.
Dus als je wel een kat erbij wilt nemen, moet je toch eerst zorgen dat jullie kat zich weer happy voelt. Maar dan nog is het een grote gok, omdat de balans gelijk weer verstoord is met een nieuwe kat.
T zijn inderdaad geen dieren die per se behoefte aan een soortgenoot werken. Helemaal niet als ze ook niet naar buiten kunnen om hun energie te uiten... (vaak is het een kwestie van geluk of gelijk 2 kittens uit 1 nest meenemen zodat ze niet beter weten)

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 22:22

Vuurneon: We hebben nu een krabpaal die tot aan het plafond gaat. Hij is hier ook altijd druk mee. Hij heeft eigenlijk speelgoed genoeg. 2 krabpalen en genoeg balletjes en spul :P.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:31

haha, hmmm gewoon een erg eigenzinnige kat? :P

Onze kat vertoonde dat ook op latere leeftijd; gewoon dominantie. Schop onder de hol. Wij hadden er een andere kat bij gehaald toen... enne dat was géén succes. Want die kat mocht helemaal niets. Als meneer ergens zat, mocht de dame niet in de buurt komen. Eten was ook een groot feest... Hij rende van bakje naar bakje. Gelukkig konden onze katten naar buiten, dus het bleef wel aardig rustig.
Maar meneer haalde ook naar ons uit; als zijn eten niet snel genoeg kwam, als wij op de bank wouden zitten, als hij op bed lag en je je omdraaide (beet ie in je tenen). Ach, was het karakter.
Niemand week voor hem, maar dat leverde wel eens een klauw op :j En voor hem een schop of een spat water ;)

In dit geval zou ik echt geen kat erbij aanraden... denk niet dat ie het heel erg zou waarderen als hij zo gehecht aan zijn ruimte is! :=

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 22:34

Ik probeer het gedrag eigenlijk zo veel mogelijk te negeren. Weet niet of dit de beste manier is? Denk als ik hem sla dat dit gedrag dan alleen maar erger word.
Plantenspuit gebruik ik ook. Probleem is alleen dat ik die niet altijd bij de hand heb..

Lastige kat :+.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:38

Mijn volgorde was zo:
- wegsturen
- op de grond zetten

Bijten/krabben? Dan kreeg ie ook een tik (event. met krant, of plantenspuit/water gebruiken) en vloog hij weg :j Gevolg was dat ik daarna weer een hele tijd hem gewoon wijzend weg kon sturen :) Hij snapte het heus wel!
Hing ie in mijn been, voelde hij ook even mijn voet ;)
Katten... zijn soms vreemde wezens haha :D

Maar ik laat mij echt niet bijten/krabben omdat ie zijn plekje niet wil afstaan, omdat het wachten op eten hem te lang duurt etc. Daar zitten wel consequenties aan verbonden. En de hele familie bleef consequent hoor :j Maar hij bleef het altijd wel even proberen natuurlijk.

(onze kat was echt het dominante, wel geholpen, mannetje, verder kerngezond en mocht lekker buiten scharrelen als hij dat wou. Geen pijn, geen energie teveel en het nieuwe vriendinnetje moest het ook wel ontgelden. Nee, achteraf was het beter om hem alleen te houden... nu wij zien hoe onze poes veranderd is na de dood van die kat. T is een hele fijne knuffelkont geworden. Maar goed, achteraf is alles makkelijk goed te praten ;) )

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 22:50

Oke dan straffen we hem wel op dezelfde manier als jij dat doet. Het is alleen wel zo als ik bijv. op de bank zit en hij valt me weer aan en ik zet hem op de grond, dan gaat hij me heel lang met grote ogen aan kijken. Ik kijk hem dan verder niet aan. Soms loopt die weg en soms grijpt hij me zo weer.

Vind het zo raar, hij vertoont dit gedrag niet altijd. Vaak genoeg is hij ook zo lief en komt hij bij me om te knuffelen. Als ik thuis kom, komt hij me gedag zeggen. Als ik ga douche gaat hij in de wasbak bij me liggen :+, en het liefst gaat hij ook nog mee naar de w.c. Hij staat altijd aan de deur van de wc te krabben dat hij naar binnen wil :+.

Daarom denk ik niet dat hij echt gemeen is van zichzelf en denk dan ook niet dat hij gemeen zou zijn naar andere katten omdat hij dit ook wel kent.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:55

Gewoon negeren idd als ie op de grond staat :) Ze leren echt wel dat uiteindelijk weglopen voor hun een betere uitkomst is dan weer uithalen.

Maar dominant is ook niet direct gemeen, maar de kans is erg groot dat als een kat al dominant is naar mensen toe (hij haalt uit als je wil dat hij zijn plek afstaat aan jou), dat helemaal zal zijn naar soortgenoten in zijn ruimte. Want het is 'zijn' ruimte, zijn terratorium.
Onze kat was ook een echte knuffel :j Liep overal mee naar toe etc. Maar ergens had ik het idee dat het ook wel wat dominantie is, dat hij zo toch liet zien van; jij bent van mij :+

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 23:01

Hij heeft denk ik alleen nog niet echt door dat weglopen een beter optie is :+. Het gaat nu al zo lang dit gedrag. Word er echt gek van. Dacht eerst dat het kwam omdat hij nog zo speels was. Maar toen bijt hij ook nog niet in me armen enzo...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:09

Daar is het denk ik ook mis gegaan, toen liet je het toe (wij vonden het destijds grappig dat hij met onze voeten speelde)
Katten zijn volhouders... dus zolang jij dat ook doet en nog net iets langer; trek jij echt uiteindelijk aan het langste eind :)

Onze kat is uiteindelijk wel volledig opgehouden met het aanvallen van je voeten, wij vonden het géén speelgoed toen hij ouder werd :D Maar ach, t karakter bleef wel natuurlijk. Maar was wel stukken houdbaaar met een plan van actie haha. Hij droop echt wel af! (duurde natuurlijk wel even, want zijn plekje zomaar opgeven? Nee, tuurlijk niet! Zo makkelijk kwamen wij mensen er niet vanaf natuurlijk!).
Hij is dus 19 jaar geworden, en ja in al die jaren hebben wij nog af en toe best een klauw gekregen. Hij kreeg dan ook gelijk een reactie erop ;)

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:34

www.feliway.com wil ook nog weleens helpen! Een stekker, steek je in het stopcontact! Ik heb er goede ervaringen mee!

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 12:17

Bedankt voor de link. Ga gelijk even kijken.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:21

Kan best dat hij een maatje mist hoor. Ik heb altijd 2 katten gehad, en in maart dit jaar heb ik er eentje daarvan in moeten laten slapen. De overgebleven kat (11 jaar) begon opeens enorm te veranderen. Op advies van de DA hebben we er een kitten uit het asiel bijgehaald. DA zei ook dat katten sociale dieren zijn die (als ze eenmaal gewend zijn aan elkaar) met elkaar spelen, slapen, vechten, eten etc etc. Nu met mijn nieuwe kitten erbij fleurt de overgebleven kat weer helemaal op. Ze rennen flink achter elkaar door het huis en zijn vaak aan het stoeien. Zo kunnen ze allebei hun energie mooi kwijt :)