Cavia met een vetbult

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_x_

Cavia met een vetbult

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 22:01

Normaal plaats ik niet zo vaak een bericht op dit forumdeel.
(Dit zal denk ik een lang verhaal worden :o )

Ik denk nu een half jaar terug, heb ik met een vriendin van mij een aantal cavia's opgehaald. Zij had 2 (eigengefokte) cavia's van mij overgenomen, maar eentje is toen gestorven en voor de ander zat alleen en daar wou ze graag een vriendinnetje voor. Afijn, ik ga daar geen lang verhaal over typen, dat doet niet terzake.

Wij hebben toen 3 cavia's meegenomen, alle 3 zeugen. Ze zaten daar 24/7 buiten in een 'konijnenren' (zo'n driehoekige, daar kun je het qua oppervlakte mee vergelijken. Nu zit ik met een 'getraumatiseerde' cavia, ik hoorde later dat er 's nachts regelmatig vossen bij de rennen kwamen. Maar ook over deze cavia gaat het niet.

Later heb ik beide cavia's van het meisje teruggekregen. Die ene die we hadden opgehaald, dat is de cavia waar het om gaat.

Door een foutje van ons is één van die 3 cavia's zwanger geworden. Wij dus in paniek, ze is al anderhalf/2 jaar oud (precieze geboortedatum heb ik zo niet bij de hand). Wij gelijk gebeld, ze had gelukkig wel een keer jongen gehad daar. *zucht van verlichting*

Nu verliep alles voorspoedig. Tussendoor ook nog een keer naar de dierenarts geweest en alles was goed. Tot de beruchte morgen aanbrak. Wij voelden elke avond even hoever de jongen al waren (we hebben meerdere nesten gehad) en dit verliep allemaal goed. De vorige avond bewogen de jongen nog, de volgende morgen was mams bezig met baren en lag de eerste dood. Ze heeft er twee uur over gedaan ongeveer en de jongen (5 stuks) waren allemaal dood. Dit is nu ongeveer 2 maanden geleden.

Wij hebben in de opvang ook een caviaatje zitten die op 2 maand oude leeftijd hetzelfde heeft meegemaakt en die hebben we dus met elkaar proberen te koppelen. Het klikte direct en hier waren we blij om, want beide caven waren erg moeilijk te koppelen. Je moet echt naar het karakter kijken.

Nu heeft de (inmiddels niet meer) zwanger cavia, Snabbel, diverse kale plekken bij de poten. Ze had ontzettend veel last van het gewicht van de jongen en lag veel. En ook veel 'overtollig' vet, ze was erg dik. Dit is allemaal redelijk weggetrokken, behalve onder de kin. En op een morgen kwamen we erachter dat ze een bult, te grote van een stuiterbal (middelgroot) onder haar kin had! Wij gelijk naar de dierenarts, conclusie: vetbult.

Ze heeft er wel last van, denken wij. Ze moet het wel meeslepen en het is behoorlijk groot. De dierenarts zei dat er niks aan te doen was, maar dat het zeker geen tumor was. Daar waren wij wel blij om, wij zaten gelijk te denken aan een gezwel.

Hoe moet ik dit precies verzorgen? Mischien bokkers die dit ook hebben gehad?
Er gaat sowieso nog een telefoontje naar de dierenarts, maar daar is het nu een beetje laat voor.

XoNo

Re: Cavia met een vetbult

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 22:34

Kwestie van bewegen! :j Eten moeten ze toch, ik zou ze sowieso geen mais e.d. geven, maar eventueel de komkommer ietsje opvoeren (ietsje meer vocht). Verder bewegen! Dus desnoods een grote ren of loslaten in de woonkamer en overal een klein stukje groente of paprika neerleggen. Ze zal de eerste dagen doodstil zitten of een hoek opzoeken, maar uiteindelijk zal ze meer gaan lopen. Ze moet gewoon geleidelijk afvallen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 22:37

Is het geen cyste?
Die krijgen cavia's (en konijnen) regelmatig onder de kaak van bv stekelig hooi
Na verloop van tijd barst het open dan moet je de wond dagelijk goed uitspoelen

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 09:37

Het is volgens de dierenarts echt een vetbult. Ze moet hem wel meeslepen, dus kan me voorstellen dat ze niet zoveel loopt. Ik zal binnenkort even een foto plaatsen ;)

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:21

unamie schreef:
Is het geen cyste?
Die krijgen cavia's (en konijnen) regelmatig onder de kaak van bv stekelig hooi
Na verloop van tijd barst het open dan moet je de wond dagelijk goed uitspoelen

Je bedoelt een abces denk ik (cyste gevuld met pus ed is een abces, die krijg je idd van ontstekingen met oa wondjes van stekelig hooi) ;) Dat is inderdaad een veel voorkomende plek onder de kin, heb er 2 jaar terug ook een patientje mee gehad zo in eens een enorme bult onder zn kin.
Ben benieuwd naar de foto.
Hoe wist de dierenarts te vertellen dat dit een vetbult was? Zit hij vrij los in het vel oid?
En hoe voelt het caafje zich verder, eet en beweegt ie wel normaal?

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:23

Idd gewoon veel bewegen, en niet teveel vet eten geven. Vooral niet op dieet zetten :P Cavia's moeten altijd kunnen eten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:10

is het een vetknobbel of overtollig vet?
Ik heb een cavia gehad met een vetknobbel, dat voelt echt als een gezwel maar is dus onschuldig. Kun je weinig aan doen, als ze er echt last van krijgen kun je ze alleen in laten slapen. Vetknobbel heeft ook weinig te maken met overgewicht.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:21

ik heb een cavia gehad met een vetbult op haar rug
heb hem weg laten halen
was geen probleem

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:40

Orchid schreef:
Je bedoelt een abces denk ik (cyste gevuld met pus ed is een abces, die krijg je idd van ontstekingen met oa wondjes van stekelig hooi) ;) Dat is inderdaad een veel voorkomende plek onder de kin, heb er 2 jaar terug ook een patientje mee gehad zo in eens een enorme bult onder zn kin.

Ja ik bedoelde idd een abces :+
T was al laat :')