Plexiglas voor konijnenkooi

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lenn

Plexiglas voor konijnenkooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 20:38

Hoi,

ik wil mijn konijnenkooi winddicht maken. Pap heeft al een heel dik isolerend dak gemaakt, maar nu wil ik voor de tralies doorzichtig plexiglas hangen (m.u.v. een reep aan de buitenkant, ivm luchttoevoer). Maar wat voor type plexiglas moet dit zijn (ik zag dat er verschillende diktes zijn, heeft dit met vorst te maken?), en waar kan ik dit halen en op maat laten snijden? Iemand hier ervaring mee?
Heb weinig zin om meer bouwmarkten af te moeten rijden dan nodig; vandaar dat ik het hier alvast vraag :o

Thanks!

WinSel

Re: Plexiglas voor konijnenkooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:09

Ik denk als je dat doet er echt te wenig frisse lucht door komt
Een konijn maakt een wintervacht aan, met wat extra hooi en stro hoef je er verder niks aan te doen

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 21:40

Nou ik heb het niet vermeld, maar er is ook nog een groot openingsgat dat altijd open staat waardoor ze naar binnen en buiten kunnen (ze kunnen altijd vrij rondlopen buiten de kooi). M.a.w. ik zorg er wel voor dat er voldoende lucht binnen komt.

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:53

ik heb het ook op de ren zitten maar van mij had het niet gehoeven, ik vind het niet mooi staan en der gaat vuil tussen zitten. is een paar mm dik en we hebben het gesneden met de circelzaag.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 22:41

Het wordt idd vies en is duur. Een ju ten zak werkt net zo goed

irma1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 00:13

Ik heb van doorzichtig tafelzeil een scherm gemaakt die ik kan oprollen als het weer warmer wordt.
Aan de bovenkant is het bevestigd met schroeven en aan de onderkant hangt een stang voor gewicht zodat het niet omhoog waait. Als je het oprolt kan je het bovenaan vastmaken met een lint

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:46

ik heb hier voor de tralies een stuk plexiglas zitten. 1 reep aan de bovenkant vrij. die van mij hebben ook een opening wat open blijft zodat ze naar het buitenhok kunnen dus genoeg ligt.
hier geen last van vuil wat er tussen blijft hangen, ik heb het plexiglas aan de binnenkant van de tralies gedaan. zit met ijzerdraad vast dus als het vies is dan haal je het er zo af, even doek er over en klaar.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 08:37

Ik vind een jutenzak en tafelzeil niet mooi, ben een beetje ijdel :o

Nou ik heb 5(!) bouwmarkten gebeld haha :oo Er was er namelijk maar 1 die het voor mij op maat wilde snijden (Multimate) en ik heb daar zelf het materiaal niet voor. En ze hebben nu een stuk acrylglas voor me op maat gesneden en het ziet er prachtig uit! Ik heb het achter het gaas gedaan en je ziet niet eens dat het er zit. Het is maar waar je blij mee bent maar ik ben er heel blij mee :o

Je schijnt trouwens 3 soorten plexiglas te hebben. Polycarbonaat is het goedkoopst en niet geschikt voor buiten. En dan was er nog een duurdere variant maar die hadden ze alleen in kleine formaten, weet ook niet meer hoe die heette.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 21:15

ik heb hier de dunste versie en gebruik dit al jaren buiten voor de konijnenhokken en de voliere.
plexiglas kan je heel makkelijk zelf snijden met behulp van een stanly-mes en een latje.

mooi dat je een oplossing gevonden hebt.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 22:12

Die van mij zijn denk ik 5mm dik ofzo, heb voor alle 3 de hokken een stuk plexiglas, het is wel zodanig vast gemaakt dat ze nog genoeg luchttoevoer krijgen. Alle 3 de hokken hebben een aparte ingang voor het konijn zelf die dus gewoon open blijft en het gaas zet ik plexiglas voor. Wij hebben het zelf opmaat gemaakt met een simpele zaag ging prima! Maak het als het heel guur weer wordt vast met schoefjes, en als het weer wat beter wordt haal ik ze dr weer af, schroef de schroefjes terug in het hok en bewaar het plexiglas in de schuur :)