Onze poes word met de dag dikker

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Lola_

Onze poes word met de dag dikker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 10:36

Wij hebben een poes van 8 jaar.. Ze is vroeger altijd een buitenkat geweest en was wel flink maar zeker niet te zwaar! Nou woont ze sinds 2 jaar binnen en was ze al wel wat aangekomen maar niet zo erg dat ik me zorgen ging maken..
Een jaar geleden is ze aan de Urinate voeding gegaan ivm blaasgruis en daar kwam ze van aan.. Toen hebben we meteen Urinate met weinig calorien besteld en dat gaat eigenlijk erg goed!

Het probleem, we hebben sinds 2 maanden een poesje erbij en aan de ene kant krijgt het oudje nu wel meer beweging omdat ze samen toch wel veel rennen en spelen maar aan de andere kant komt ze aan met kilos tegelijk bijwijze van! Ik maak me echt zorgen om haar gewicht en snap het ook niet zo goed..
Ze is nu 1 grote brok vet en ik weet gewoon niet wat ik nog kan doen om haar af te laten vallen... Ze krijgt al caloriearme brokken, geen extra's geen natvoer helemaal niets!
Ik zie haar soms wat brokjes stelen uit Luna haar bak maar dat kan ook niet zo aanzetten want ze word meteen weggestuurd! De bakken worden weggehaald als wij niet thuis zijn dus dat kan het ook niet zijn!!
Pff ben een beetje uit opties.. Herkend iemand dit en heeft er iemand misschien tips?

zonnebloem18

Re: Onze poes word met de dag dikker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:54

Veel meer kwalitatief natvoer geven en veel minder brokken.
Geen lightbrokken want daar worden ze meestal alleen maar vetter van, gewoon brokken voor volwassen katten.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:56

Ik zou even langs de dierenarts gaan.. er gaat iets niet helemaal goed..

Hou je goed in de gaten hoeveel je van de voeding geeft? Welk merk is het?
Hoe ziet de vacht eruit?

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 11:16

zonnebloem18 schreef:
Veel meer kwalitatief natvoer geven en veel minder brokken.
Geen lightbrokken want daar worden ze meestal alleen maar vetter van, gewoon brokken voor volwassen katten.

Ze heeft dus een dieetvoeding van de dierenarts.. Omdat ze direct niet meer kan plassen als ze andere brokken krijgt dan deze brokken tegen het blaasgruis. Dit eet ze nou ongeveer een jaar en heb er nooit problemen mee gehad.. Ze krijgt ook echt maar heel weinig aangezien deze brokken op gewicht gegeven moeten worden. Ze krijg nu 70gr per dag. 2x op de dag een afgewogen zakje van 35gr wat ze ook direct op eet. Ze zeurt niet voor meer en heb ook niet het idee dat het te weinig is..

Poes weegt nu rond de 6 kilo...

Kwalitatief kan het voer denk ik niet echt beter.. Het zijn brokken van Royal Canin, Urinary SO bla bla die ik bij de dierenarts bestel.. a 50euro per zak van 6kl.

Haar vacht ziet er goed uit! Ze oogt ook niet ziek, ze komt gewoon ontzettend aan ineens..

Edit: 3mnd geleden bij de da was ze 4,8kl en nu hier op de weegschaal 5.6....

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:23

Ik bedoel kwalitatief goed natvoer geven en hoe meer hoe beter en hoe minder brokken hoe beter.
Natvoer maakt minder dik en vult uiteindelijk wel.
's ochtends een flinke bak natvoer over de dag iets van 45 gram brokjes en 's avonds weer een flinke bak natvoer.

liesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:23

Toen ik mijn kat uit het asiel haalde was het een dikke vreetzak. Altijd zeuren om eten, eten uit kastjes stelen en van tafel. Gek werd ik er van. Kreeg hem ook niet aan het afvallen.
Uiteindelijk heb ik hem op rauw voer gezet. Carnibest. Hij krijgt 's ochtends en 's avonds een plak van rond de 80gr. Hier meng ik extra water bij door zodat ze goed blijven plassen. Hij zit hier lang vol van en mag er genoeg van eten. De voedingstoffen die hier in zitten zijn niet zo geconcentreerd als die in de brokjes zitten. Daarom kunnen katten hier meer van eten.
Ook is het goed voor de blaasgruis omdat vers vlees ervoor zorgt dat de ph waarde van de urine zich aanpast op het rauwe vlees en daardoor er geen blaasgruis meer vormt.
Misschien is dit wat voor je kat?
Het kan overigens wel voorkomen dat een kat het niet lust omdat ze altijd brokjes zijn gewent.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:25

Onze kat heeft ook blaasgruis en hier ook een dieet voor en onze kat is moddervet. Niks aan te doen zegt de dierenarts.
Nu begint hij af te vallen. Ouderdom? Maar hij komt bijna niet van zijn stoel af en is alleen in de zomer buiten te vinden. Inmiddels komt hij de schutting bijna niet meer over.

Maar ik lees even mee, ik ben wel benieuwd eigenlijk.

Zonnebloem18: ieder ander soort voer moet onze kat van braken en word hij ook ziek van.

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:26

kan het cushing zijn, daar worden ze dikker van.
sterkte

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:27

vers vlees of brokken zonder granen wil ook wel helpen. Al kan die royal canin nog zo goed zijn, er zitten granen in. Granen zijn niet echt gezond voor de kat als vleeseter. Ze worden omgezet tot glucose in het lijf wat weer een dikmaker is. Ook zijn granen niet goed voor de nieren van een vleeseter. De katten van een vriendin van me hadden dezelfde problemen en staan inmiddels op graanloze brokken. Ze zijn pas weer getest door de dierenarts en maken het super. Ik bestel de brokken bij Zooplus omdat ik ze nog niet in de winkel tegen ben gekomen.
Carnisbest is ook goed spul maar sommige katten lusten het niet.

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 11:31

Is er ook natvoer wat helpt bij blaasgruis? We hebben namelijk een paar maanden terug geprobeert half half te doen met urinary opvolger en de gewone urinary minder calorien. maar ook hiervan kon ze niet meer plassen.. Ik durf dus eigenlijk niets anders meer te geven want het is echt ontzettend sneu als ze niet kan plassen dan komt er direct bloed uit met persen en dan moet ze weer een pillenkuur wat echt verschrikkelijk moeizaam gaat en spuitjes enz.. Érg zielig dus!

Misschien straks de da maar even bellen of hij nog ideeen heeft..

liesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:31

Goede graanloze brokken zijn: orijen, almo nature, applaws en porta 21(grain free variant) En zo nog wel meer. Kan je allemaal op zooplus bestellen en boven de 19 euro geen verzendkosten.

edit: Dat is wel zielig idd. Nu snap ik ook wel dat je huiverig er voor bent om iets anders te proberen.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:08

Modderen met ander voer is wel een risico.. je zegt dat je vorige keer al problemen kreeg, wilje poes dat weer aan doen?
Blijf alsjeblieft op dit voer, geef dr iets minder brokjes. Ik vind dat ze nog redelijk wat krijgt. iets meer natvoer kan nuttig zijn, ze plassen dan ook iets meer omdat het meer vocht bevat, tegelijkertijd is dat minder goed voor de tanden.

Eet ze wel vaker een paar brokjes met Luna mee? Daar moet je ook erg mee oppasse, kittenbrokken bevat heel veel vet(energie)
Probeer ze desnoods in 2 verschillende kamers eten te geven

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:14

Zou er misschien iets met haar schildklier kunnen zijn? Vers vlees voeding werkt overigens het beste bij blaas problemen maar aangezien de DA dit niet verkoopt en er een giga marge zit op het voer wat in de kliniek ligt adviseren ze dit het liefste natuurlijk. Daarbij vind ik RC nou niet echt een goed voer, dit door de conserveringsmiddelen die RC door zijn brokken gooit, de goedkoopste manier van conserveren maar wel de hoofdprijs mogen betalen bij de kassa!

http://www.hokavo.nl/index_bestanden/Page322.htm

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 12:28

Het vervelende is dat Luna nog niet zo eet dat ze haar bakje leeg eet als ze voer krijgt.. Dus ze gaat eten en weer spelen en dan weer eten en dan weer spelen.. Probeer haar bakje zo veel mogelijk weg te zetten als ze klaar is met eten maar kan het niet altijd voorkomen dat Missy naar haar bakje gaat.. Ik denk dat het een keer of 4 in de week voorkomt dat ze net zon 3 brokjes eet en dan hebben wij al gereageerd..

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:31

Bassenqua schreef:
Zou er misschien iets met haar schildklier kunnen zijn? Vers vlees voeding werkt overigens het beste bij blaas problemen maar aangezien de DA dit niet verkoopt en er een giga marge zit op het voer wat in de kliniek ligt adviseren ze dit het liefste natuurlijk. Daarbij vind ik RC nou niet echt een goed voer, dit door de conserveringsmiddelen die RC door zijn brokken gooit, de goedkoopste manier van conserveren maar wel de hoofdprijs mogen betalen bij de kassa!

http://www.hokavo.nl/index_bestanden/Page322.htm

Mijn dierenarts verkoopt wel carnibest maar adviseerde toch de brokken van RC bij mijn kater met blaasgruis. Echter bij hem hielp het niet, en mijn laatste oplossing was carnibest. Mijn kater doet het er super op en heeft sindsdien nog maar 1 x een blaasontsteking ( en daarbij dan wat gruis gehad ) tijdens verhuizing sinds 1,5 jaar. Bij hem is de oorzaak stress in combinatie met een zwakke blaas. Hij heeft voorheen RC urinary gehad samen met tabletten om de blaas te verstevigen en had toch gemiddeld elke 6 weken blaasontsteking. Zelfs na operatie waarin blaasstenen verwijderd waren, waren 6 weken later op de echo toch weer stenen te zijn en nu helemaal niks meer. Ik doe wel altijd beetje extra water bij het voer, wat sowieso al heel belangrijk is voor katten met gevoeligheid voor gruis, hoe meer vocht ze binnen krijgen hoe meer spoeling er in de blaas is.
Dierenarts adviseerd het nog steeds niet voor katten met blaasgruis maar voor mijn kater was het de oplossing.

Overigens vind ik 2 x daags 35 gram best veel. Mijn kater is een flinke jongen en met 5 kg op een net gewicht, echter komt hij ook niet snel aan maar valt eerder juist wat sneller af, die kreeg van urinary 65 gram op een dag. Mijn andere kat ( die nooggedwongen meezat op het voer omdat het erg slecht is om verschillend voer te eten bij blaasgruis ) is een normale huis/tuin/ keuken maat en met 3,5kg op een mooi gewicht en die kreeg 45 gram op een dag. Stuk minder als jouw kat dus.

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 12:54

Voor de zwaardere poes met een gewicht van 5 kilo staat 64 gr per dag.. Voor een poes van 6 kilo zelfs 77.. Zoals ik net al zij weegt Missy nu bijna 6kl, dan krijgt ze dus zelfs nog minder dan er voorgeschreven staat op de verpakking! Toen ze nog op de gewone urinary zat kreeg ze een stuk minder omdat daar ontzettend veel calorien in zaten.. Toen was ze ook altijd aan het miauwen en "zeuren" om meer..
Ik denk dat als ik haar nog minder ga geven van het voer nu, dat ze echt honger krijgt en nog eerder de bak van Luna op zal zoeken. Ik vind 2 keer een handje brokken op een dag echt niet veel.. Meeste poezen die ik ken die kunnen de hele dag door van hun brokken eten...

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:56

Dat klopt, maar je moet eigenlijk voeren voor het gewicht waar je naartoe wilt. Let er wel op dat ze niet te snel afvalt!

verdeel het voer ik kleine beetjes over de dag. Een kat is een jager die 10 kleine prooien op een dag vangt. Het is niet eens zozeer de honger maar ook het instinct, en de gewenning.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:59

Anders haar brokjes in een snackbal doen?? Dan moet ze continu in beweging blijven om er een paar uit te halen,kan ze eten en wat afvallen tegelijk.
Mijn kater weegt 6.9 kilo,heb hem nu een week terug,na hem 3 jaar te hebben moeten missen.
Hij krijgt zijn brokjes uit een snackbal,maar ik stap binnenkort als hij weer helemaal gewend is hier en zijn 'oude' brokjes op zijn,wel over op vers vlees.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:39

_Lola_ schreef:
Voor de zwaardere poes met een gewicht van 5 kilo staat 64 gr per dag.. Voor een poes van 6 kilo zelfs 77.. Zoals ik net al zij weegt Missy nu bijna 6kl, dan krijgt ze dus zelfs nog minder dan er voorgeschreven staat op de verpakking!

Als jij op deze manier voert dan is het niet zo raar natuurlijk dat ze te zwaar blijft, je moet het lichaams gewicht aan houden wat de kat behoort te zijn en daar de voergift op aan passen, ze krijgt dus duidelijk teveel, en ja alles en iedereen die af moet vallen heeft een hongergevoel, dat is nou éénmaal niet anders!

Vind de tip van Tyleysmiley over de voederbal wel een hele goeie, zo moet ze in ieder geval werken voor haar eten. ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:41

Joyckuh schreef:
Onze kat heeft ook blaasgruis en hier ook een dieet voor en onze kat is moddervet. Niks aan te doen zegt de dierenarts.

kat van mn zus idem :j

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 09:22

De brokkenbal is ze te slim voor haha.. Daar had ze na 1 dag al bij bedacht dat als ze gewoon zachtjes links,rechts,links,rechts tikt dat er vanzelf brokjes uitkomen zonder dat ze erachteraan moet... Dus dan zit ze nog stil!

Nou ik moet je zeggen ik heb dat echt nooit geweten, de dierenarts heeft mij daar nooit opgewezen dat ik naar een gewist toe moet werken met dat voer.. en ik dacht zelf echt van ze krijgt te weinig voedingsstoffen ed binnen als ik haar veeel minder geef dan op die zak staat want het zal er niet voor niets op staan! Maar goed, als ik dan bv 2x 30gr zou geven, zou dat dan beter zijn?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:18

maak dan het gaatje van de bal wat kleiner zodat de brokjes er minder snel uitrollen, dat werkt vaak wel afdoende. Ik heb ook van die slimmerikken en heb gewoon gezorgd dat ze er niet te makkelijk uitkomen door het gaatje wat verder dicht te draaien. Daar worden ze of fanatieker van of ze kijken niet meer naar de bal om, maar als je zorgt dat zij alleen haar voer op die manier krijgt zal ze vanzelf wel gaan spelen anders krijgt ze geen eten :)

Mijn katten zitten op de 60 gram per kat per dag van RC Fit 32 en dat zijn Noren dus flink groter dan de normale huiskatten, ik denk dat je iets teveel voert aan je kat...
En laat haar meer bewegen, koop een laserpen en laat maar rennen die dikzak! :) uiteraard wel met mate en opletten dat je haar niet oververhit maar bewegen is goed voor dr.
Stokje met touwtje eraan en daarmee spelen werkt ook prima!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:30

Mijn katten zijn ook iets te dik en krijgen per dag niet meer als 50 gram aan brokjes per kat.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:49

ik vind 70 gr een behoorlijke hoeveelheid voor een te dikke binnenkat eigenlijk.
Zelf heb ik een kat die wel buitenkomt (hoewel in de winter dat niet haar hobby is), maar binnen vrijwel niets anders doet dan slapen, ze heeft de neiging om te zwaar te worden vooral in de winter dus. Zij krijgt ong 45-50 gr op een dag (geen lightvoer maar orijen, zitten geen vulmiddelen in misschien dat dat ook wel scheelt), 's zomers vangt en eet ze wel minimaal 1 muis per dag buiten >.<
Daar doet ze het al 2 jaar prima op, als extra krijgt ze wel eens vers voer, dan wordt de hoeveelheid brokjes zelfs nog wat minder.

Ja, ze eet alles direct op, ja ze zeurt om eten zodra ik opsta, ja ik moet geen eten ergens laten staan of het is verdwenen zodra ik mij omdraai, maar ja het is de enige manier om haar enigzins op gewicht te houden. Ze is nu prima op gewicht maar ben ik bijv op vakantie moet ze erna altijd weer op dieet omdat haar oppassers al snel te veel geven.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:55

Joyckuh schreef:
Nu begint hij af te vallen. Ouderdom? Maar hij komt bijna niet van zijn stoel af en is alleen in de zomer buiten te vinden. Inmiddels komt hij de schutting bijna niet meer over.

Maar ik lees even mee, ik ben wel benieuwd eigenlijk.

Zonnebloem18: ieder ander soort voer moet onze kat van braken en word hij ook ziek van.

Ben je niet bang voor diabetes?