Verkoop dieren bij tuincentrum

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Laura82

Verkoop dieren bij tuincentrum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 20:38

Gisteren was ik bij het tuincentrum (Ranzijn), helemaal vernieuwd dus hardstikke leuk om even rond te kijken, het is heel mooi geworden! Nou is er ook een grote dieren afdeling. Tegenwoordig verkopen ze daar heel veel soorten dieren: hamsters, konijnen, cavia's, vissen, verschillende soorten vogels, verschillende reptielen (slangen, hagedissen etc).
Ik weet alleen niet zo goed wat ik hier nu van moet vinden. De dieren zien er eigenlijk hardstikke goed verzorgd uit, goed doorvoed, schone verblijven. Wel vind ik de verblijven aan de kleine kant, vooral de vogels hebben echt geen ruimte om te vliegen. Gevoelsmatig vind ik het niet thuishoren in een winkel en ik heb altijd geleerd/gehoord dat het zielig is, maar toch zag ik verre van zielige dieren eigenlijk (hoewel ik niets van bijvoorbeeld vogels of reptielen weet, dus dat is lastig te beoordelen).
Mijn vraag is: wat vinden jullie hier nu van? Zouden jullie hier bijvoorbeeld een dier kopen?

Joanne1987

Re: Verkoop dieren bij tuincentrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:42

ik heb het zelf niet gezien natuurlijk maar in de meeste dierenwinkels hebben de dieren ook kleine verblijven en zijn vaak minder schoon ivm vele hokken en andere werkzaamheden. ik dit soort tuincentra's en dergelijke hebben personen vaker een eigen afdeling dus is er ook voldoende tijd en aandacht voor de dieren. ik neem aan dat de dieren het echt niet slecht hebben en dat zijn niet 'minder goed' zijn als dieren uit een speciaalzaak. ik geloof dat winkels zelfs een vergunning moeten hebben om dieren te mogen verkopen

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 21:03

Dieren in dierenwinkels zouden verboden moeten worden. Als je ziet waar de meeste dierenwinkels/tuincentra's hun dieren weg halen dan ga je spontaan huilen.. Pure broodfok (nu ga ik uit van het merendeel hé, tuurlijk er zal altijd wel een uitzondering zijn).

Nee ik haal geen dieren meer uit dierenwinkels. Puur omdat ik toen ik ontwetend was, ik er wel heen ging en bijna altijd met zieke dieren thuis kwam. Vanaf nu voor mij alleen nog maar fokkery/goede hobbyfok (dus dat het om het beestje gaat en niet om de portomonee) of de opvang.

Ik hoop echt dat er een verbod gaat komen op het houden van dieren in dierenwinkels. Zou de broodfok gelijk laten minderen (denk ik).

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 21:07

dierenwinkel hier verkoopt grotendeels fok van hobbyisten maar mijn vogels komen ook van de hobbyfok

0316Meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:51

Ik zou er geen dieren kopen.. Komt misschien ook omdat we zelf een caviastal hebben.. Maar de meeste cavia's wat je in een dierenwinkel zie is doorgefokt.. Hebben meestal spitse neus en blijven over het algemeen heel klein.. De dierenwinkel cavia wordt meestal niet zo oud..

Ben het met mirandanh eenz.. En denk ook als dierenwinjels e.d. Geen dieren meer mogen verkopen dat de broodfok minder iz

Dydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:39

Zelf werk ik bij de Ranzijn! :) ik vind de hokken nu sinds de verbouwing al heel goed vooruit zijn gegaan
Tuurlijk dieren horen niet in zo een hok maar ze zitten er maar tijdelijk in! ;)
Onze dieren worden goed verzorgd en iedere dag minstens 2 keer gecontroleerd!
Smorgens op eventuele ziektes of verwondingen en natuurlijk op hun gedrag en in de loop van de dag op gedrag

Maar kom gerust eens kijken voor die gene die nog niet zijn geweest sinds de winkel is vernieuwd!
Week 45 is de officiële openings week!

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:49

Ik koop nooit meer dieren bij een dierenwinkel of tuincentrum. Ik heb 28 september een cavia zeugje gekocht bij een tuincentrum, ze was een beetje dun maar niet extreem. Na 3 dagen werd ze sloom, naar de dierenarts toe. Speciale voeding en spuitjes met pijnstiller en een oppep middeltje gekregen, 40 euro lichter. Savonds met spoed terug omdat de kleine alles bij elkaar krees van de pijn, meteen laten inslapen, weer 12,50 euro erbij op. Terug naar de tuincentrum gegaan uitgelegd, jah dat is jammer maar het is maar een cavia, aankoopbedrag hebben we gedeeltelijk terug gekregen. Heb het ook al eens gehad met vogels dieren met kruipersziekte waren volgens zeggen kerngezond en niet besmettelijk, vogels met mijten ed.

Nee ik koop alleen bij kwekers en fokkers.
De fokker waar ik later een cavia vandaan haalde had het al veel vaker gehoord van dat tuincentrum.
Laatst bijgewerkt door Melvern op 27-10-11 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:50

ik zal nooit een dier kopen in een dierenwinkel op vissen na (zou niet weten hoe anders dan via MP of dierenwinkel maarrrrrrr ik heb dan ook geen vissen). Puur omdat ik veel liever naar een opvang ga voor een dier wat een nieuwe kans zoekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:51

Ik koop er zelf geen dieren :)
Maar vaak zien ze er wel goed uit (imo..)
Die vogels vind ik wel heel sneu. Maar ook weer geen verstand van..

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:02

ik koop geen dieren meer bij de dierenwinkel/tuincentra ed.. :n

ik heb wel een dwergkonijn in het hok die van een dierenwinkel komt maar toen was ik 12 jaar.. en kreeg hem toen.. de andere komt uit een 'oeps' nest van mijn oom zijn buurvrouw..
laatste konijn is toen na 1 jaar (!!!) overleden .. deze kwam van mijn schoonzus die ze gekocht had bij een dierenwinkel voor haar zusje..

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:02

Ik werk zelf in een tuincentrum met een grote dierenafdeling. Wij verkopen hamsters, muizen, ratten (soms), cavia's, gerbils (soms), konijnen, vogels en vissen. Al onze cavia's worden gefokt door een collega van mij die ook op die afdeling werkt, die doet dat echt met hart en ziel. Ook in de winkel wordt er altijd gechecked hoe het met ze gaat enzo, of ze nog hooi, water en hardvoer hebben. Dus wat dat betreft zorgen we er zo goed mogelijk voor ;) Maar aan de andere kant.. Ze zitten wel in kleine kooitjes ja.. Bij de knaagdieren vind ik het wel mee vallen, de cavia's zitten ook nooit alleen enzo. Maar bij de vogels vind ik het wel sneu ja, die kunnen amper vliegen..
Dus aan de ene kant, er wordt -bij ons dan iig- wel goed voor gezorgd, aan de andere kant is het niet bepaald een ideale situatie nee..