Een vraag voor de konijnen kenners.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ARCTN

Een vraag voor de konijnen kenners.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 19:16

4 weken geleden hebben wij ons konijntje Nibbit opgehaald, maar we vinden het eigenlijk zielig dat hij nu in zijn eentje zit.
Wij vragen ons af of we er nu nog een ander jong konijntje bij kunnen zetten? Nibbit is nu 3 maanden oud, zou dat al te oud zijn?
Hij heeft zo'n mooie villa met onderren en krijgt nog een stuk van ons gras erbij.

Kunnen we er dan het beste nog een man bij zetten, of hem laten castreren en toch een vrouwtje erbij doen?

Hoop dat iemand hier antwoordt op heeft, want het lijkt mij hoe langer we wachten hoe kleiner de kans dat er nog iets bij kan...

WinSel

Re: Een vraag voor de konijnen kenners.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:19

Hoi
Als eerste, heel goed dat je een konijn er bij wil doen, een konijn hoort niet alleen :)
Heb je je konijn bij een dierenwinkel weg ? Ben je zeker van zn geslacht ?
Als hij idd een ram is ,moet je em eerst laten castreren en dan een voedster ( vrouw ) er bij halen
2 mannen nooit doen !!!
Leeftijd maakt niks uit, een konijn van 6 kan ook nog makkelijk gekoppeld worden
Maar ga voor een ander konijn wel naar een opvang, zij hebben de juiste info voor je en de konijnen worden al gekoppeld
Waar woon je ?

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:19

Konijnen zijn groepsdieren, goed van jullie om er nog een bij te doen.
Als je een jong mannetje heb raad ik aan hem te castreren en er een voedster bij te zetten.
Twee heren zou ik niet aanraden, dat loopt toch vaak op nare gevechten uit.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:20

Ik lees in je profiel dat je in het noorden woont ?
In Veendam ( groningen ) zit een opvang en heeft heel veel leuke dames
www.opvangaaenhunze.nl

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:23

Konijnen zijn nooit te oud om te koppelen :)
Ik zou inderdaad laten castreren en dan een leuk vrouwtje voor hem zoeken. Voordeel van een konijnenopvang is dat je het konijn zelf mee kan nemen en daar zelf kan laten kiezen. Daar zetten ze de konijnen dan even in een neutrale ruimte bij elkaar en kunnen ze kijken of het klikt.

lammelanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:30

ik zou er geen jong vrouwtje bijzetten. ik had zelf een gecastreerde ram en had toen 2 jonge voedsters uit de opvang gehaald. op het moment dat de dames geslachtsrijp werden ging ie toch rijden en de andere dame ook, gevolg wonden in de nek. er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar ik zou voor een oudere voedster gaan.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:34

2 dames is sowieso geen strak idee....
Heb wel wat fotos voor de geintereseerden....

En koppelen kan pas vanaf 4 maand

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 19:37

Bedankt voor de reacties!

Hij komt niet bij een dierenwinkel vandaan, maar bij de buurvrouw van mijn ouders.
Ze dacht dat het een mannetje was, maar was eerst nog niet goed te zien. Ik zal binnenkort even goed kijken haha. Als het wel een vrouwtje is, dan kan er ook een vrouwtje bij? of dan toch beter op zoek naar een leuke man?

Vlakbij mijn werk zit een kattenpension die ook konijnen opvangen, als we eentje uit de opvang halen, dan zijn zij de eerste keus.

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 19:38

okee, geen 2 vrouwtjes dus..

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:38

Gec man + vrouw kun je hoe dan ook het beste doen
Ook als je een vrouw hebt, maar check dit aub goed

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 19:40

ok, en vanaf welke leeftijd kan een konijn ook alweer gecastreerd worden?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:41

Dat ligt er aan wanneer zn balletjes zijn in gedaald

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 19:43

o ja 8)7

in ieder geval bedankt voor de reacties! mijn vriend zit met grote ogen te kijken dat her nu al gereageerd wordt haha!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 19:44

Mocht je nog vragen hebben, mn pb box staat ook open hoor :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:41

Inderdaad ex-ram+voedster is de beste combi :j

En bij een opvang koppelen is het beste, omdat zij daar ook meer konijnen hebben zitten en ze zien snel als het niet goed gaat en dan kunnen ze zo een ander pakken, als je een konijn koopt en ze gaan niet samen is dat een stuk lastiger. Ook heb je gelijk neutraal terrein bij de opvang. Voordeel is ook als ze koppelt bij de opvang en als later blijkt dat het toch niet gaat je alsnog terug kan gaan om een andere man of vrouw te kiezen je konijn. Succes! :j

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:58

Hallo allemaal! Sorry dat ik even kom binnenvallen maar ik zit ongeveer met hetzelfde probleem. Ik hoop dat je het niet erg vindt TS dat ik hier ook om raad vraag...

Ik heb nu nog een ongecastreerde ram, dwergkonijn. Hij heeft altijd samen gezeten met ook een ongecastreerde ram, maar dan een Franse hangoor. Deze laatste is dit weekend onverwacht overleden |( . Nu zit mijn dwergje dus alleen, wat eigenlijk wel een beetje zielig is. Hij is 2.5 jaar oud en ik zou hem dus graag terug een vriendje geven, maar wat kan ik er het beste bijzetten???
Ik heb met deze 2 mannetjes NOOIT ploblemen gehad en ze waren echt superbraaf. Ze zitten hier nl los in de tuin en doen geen ontsnap- of graafpogingen. Iedereen raadt blijkbaar een voedster aan, maar ik ben bang dat die heel mijn tuin gaat ondergraven. Valt het echt niet te proberen met een andere ram? En best een volwassen konijn, of toch een jonkie??

Ik vind het zo moeilijk. Ze gingen zo goed samen, blijkbaar een echte uitzondering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:13

WinSel schreef:

Ehh, nee?

TS: Goed dat je er eentje bij wil zetten!
Te oud zeker niet :)

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:30

2 rammen die goed samen leven is echt een uitzondering. Je hebt ontzettend veel geluk gehad met je koppeltje.

Je kan best je rammetje laten castreren en een voedstertje bij nemen. Kijk eens in een opvang. Daar zitten een hoop leuke konijntjes. De opvang helpt ook te kijken welk konijntje bij de jouwe past, en helpt ze koppelen. :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:09

passieAppel schreef:
WinSel schreef:

Ehh, nee?

TS: Goed dat je er eentje bij wil zetten!
Te oud zeker niet :)

Ehm nee, wat ?

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:11

wat parfum op beide konijnen smeren als het niet gaat, dan denken ze dat ze uit het zelfde nest komen :)

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:14

Ik heb zelf een groep van 4 ongecastreerde rammetjes,helaas is één kereltje gisteravond overleden.
Heb ze allevier overgenomen en het zijn hartstikke dikke vriendjes.
Weet dat het op papier niet de beste combi is en in de praktijk dus blijkbaar een uitzondering,maar hier geen gevechten of wat dan ook.
Scheelt vast dat ze een megahok hebben met twee verdiepingen en een grote buitenren.
Ze wassen elkaar,liggen bij elkaar te soezen,spelen samen en er is vast eens een meningsverschil,maar dat lossen ze gemoedelijk op.
Heb ze nu al een paar maanden samen zitten,ben er meerdere malen per dag bij,heb ze in handen om te controleren,maar ze doen het erg goed samen.
Mocht ik één manneke hebben zitten,nam ik die mee naar de opvang en liet hem een leuk nijn uitkiezen,
groetjes Linda

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:39

Leuk om te lezen dat het soms toch nog lukt. Hier hebben ze geen hok. Gewoon de hele tuin, dus ook ruimte genoeg. Ook nooit problemen gehad. Denk wel dat het ook komt omdat de Franse hangoor echt een makkelijk konijn was. Het dwergje is wel feller. Was dan ook wel de baas.
Ik weet niet goed wat te doen. Alleen is zo eenzaam, maar Aiko was zo speciaal... Hij kwam altijd hier aan het raam zitten en dan keek hij naar binnen. Je zag hem echt wat lekkers vragen. Elke keer ik nu in de tuin kijk, denk ik dat ik hem ga zien, maar dat gaat nooit meer zo zijn...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 22:06

foutje

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:27

WinSel schreef:

Het kan wel, mijn dames leven (nog) in vrede :j

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:36

Bij mijn schoonvader en stiefbroer van mijn vriend hebben ze ook 2 dames samenzitten. Ook nog nooit problemen gehad. Alleen dat ze geen putten meer graven, maar ganse burchten en ondergrondse gangen.